همه چیز درباره پیگیری و استعلام پلاک خودرو صفر

همه چیز درباره پیگیری و استعلام پلاک خودرو صفر

پلاک خودرو یک صفحه فلزی یا پلاستیکی است که برای شناسایی جهت اهداف رسمی ، روی وسیله‌ نقلیه نصب می‌ شود . پلاک خودرو دارای یک شناسه ثبت منحصر به ‌فرد است( شماره پلاک هر خودرو منحصر به خودش است و آن شماره روی ماشین دیگری مشاهده نمی ‌شود ) که از یک سری اعداد و یک حرف الفبایی تشکیل شده ‌است . به همه خودروهای تولیدی ( ساخت کشو ر) و وارداتی ، یک پلاک منحصر به فرد اختصاص داده می‌ شود . بنابراین ، وقتی افراد خودرویی صفر را خریداری می ‌کنند باید نسبت ‌به صدور پلاک آن ، پیگیری‌ های لازم را انجام دهند .

پلاک خودرو

پیگیری پلاک خودرو صفر چگونه است ؟

بعد از خرید خودرو صفر ، یک شماره پلاک منحصر به ‌فرد به شما اختصاص داده می‌شود . پلاک جدید در طی بازه زمانی خاص به مالک ماشین تحویل داده می ‌شود ، بنابراین خریدار باید تا زمان مقرر شده صبر کند . برای آن دسته از مالکان که می‌ خواهند وضعیت صدور پلاک خودروی صفر خود را پیگیری کنند ، باید بگوییم : ( تنها یک روش برای این کار وجود دارد . ) شما با در دست داشتن شماره کارت ملی و رجوع به وب سایت راهور به نشانی HTTP :// WWW. RAHVAR 120. IR می توانید پیگیر پلاک ماشین خود باشید .

خریداران ماشین ‌های صفر اغلب با مسائل و پرسش ‌های بی‌ جواب زیادی مواجه می‌ شوند ، اما ما در زیر به برخی از این مشکلات اشاره می‌ کنیم :

در زمان دریافت پلاک خودرو صفر چه مشکلاتی وجود دارد ؟

به‌ طور کلی مسائل مربوط به دریافت پلاک صفر به شرح زیر هستند :

1- عدم تحویل خودرو یا پلاک

2- دیر ارسال شدن پلاک

3- عدم ثبت شدن پلاک در سامانه

4- تحویل زود تر ماشین و پلاک و عدم ارسال کارت خودرو

آیا می‌ توانم خودروی جدید خود را بدون پلاک بفروشم ؟

پلاک خودرو صفر به نام خریدار ثبت شده‌ است و این پلاک با هربار فروش و خرید دوباره ماشین ، در نزد او باقی می ‌ماند . همچنین برای فروش خودرویی که هنوز پلاک آن نیامده است ، نیاز به کارهای اداری و فک پلاک است . پس زمانی ‎که به مراکز تعویض پلاک می ‌روید ، بدون داشتن پلاک خودروی جدید خود ، نمی ‌توانید ماشین را بفروشید . اما بلافاصله بعد از دریافت پلاک می‌ توانید برای فروش خودرو اقدام کنید .

آیا تا زمان دریافت پلاک خودرو صفر می‌ توان رانندگی کرد ؟

طبق دستور پلیس راهور ناجا ، هیچ وسیله نقیله‌ ای اجازه تردد بدون پلاک در خیابان را ندارد . این دستور شامل افرادی که تازه خودرو خریده ‌اند و منتظر پلاک خود هستند نیز صادق است . تردد ماشین بدون پلاک ، عواقب مالی و حقوقی به ‌همراه دارد .

چرا پلاک خودرو برای برخی افراد زود تر و برای بعضی دیگر دیر تر ارسال می ‌شود ؟

معمولاً ارسال پلاک صفر به خریدارن زمان‌ بَر خواهد بود ، برخی بعد از هفت روز پلاک خود را دریافت می‌ کنند و برخی دیگر ممکن است تا یک ماه منتظر پلاک خود باشند . اما مشکلات اساسی که باعث می ‌شوند پلاک صفر خیلی دیر تر به مشتری تحویل داده شود ، شامل موارد زیر هستند :

1- مغايرت در اطلاعات شخصی مشتری

2- مشکل در احراز سكونت مشتری

3- عدم وجود مجوزِ پلاک

4- نبود فلز پلاک

5- وجود مشکل در سيستم شماره ‌گذاری خودرو

اگر پلاک صفر در سامانه ثبت نشده باشد چه باید کرد ؟

در زمان پیگیری پلاک خودرو صفر، اگر پلاک در سامانه ثبت نشده باشد ، ضروری است با نمایندگی تماس بگیرید و از مشکل مطلع شوید . اما در بیشتر موارد ، مشکل اصلی مربوط به اطلاعات شخصی و احراز سکونت متقاضی است .

برای دریافت پلاک ماشین صفر چه مدارکی نیاز است؟

به دلیل آن ‌که خودرو به خود مالک تحویل داده می ‌شود ، مدارک مورد نیاز برای دریافت پلاک باید نشان‌ دهنده سکونت مالک در آن شهر باشد . این مدارک می‌ تواند شامل سند مالکیت ملک ، فیش برق یا آب و یا قول ‌نامه اجاره ملک باشد تا شرایط احراز سکونت به درستی انجام شود و پلاک در زمان کوتاه ‌تر به مشتری تحویل داده شود . همچنین باید سند و فاكتور فروش شركت نیز همراه مالک خودرو باشد .

نکته : احراز محل سکونت فقط شامل تغییر شهر است و تغییر آدرس ، کوچه ، پلاک خانه ، واحد مسکونی متقاضی در همان شهر محل زندگی ، شامل این مورد نخواهد بود .

پلاک خودرو صفر را باید چگونه دریافت کرد؟

اگر نمایندگی ، ماشین را پلاک شده تحویل نداد باید زمانی را برای گرفتن پلاک منتظر بمانید . بعد از طی‌شدن زمان مشخص ، با دردست داشتن مدارک مورد نیاز به تعویض پلاک رفته و در همان‌ جا پلاک ماشین خود را دریافت و نصب می‌ کنید .

آیا پلاک خودرو صفر رو به محض تحویل قابل انتقال به غیر است ؟

پلاک ماشین به نام خریدار ثبت می ‌شود و امکان وا گذاری آن به افراد دیگر به‌هیچ‎وجه مقدور نیست . با هر بار تعویض خودرو ، پلاکی که به نام شما ثبت شده باشد بر روی خودرو نصب می‌ شود .

فرآيند شماره‌گذاری و تخصيص پلاک به چه صورتی است ؟

فرآيند شماره‌ گذاری و تخصيص پلاک به‎صورت سیستمی است و پس از 48 ساعت از تاريخ صدور فاكتور ثبت می ‌شود . اما این روند در صورت وجود مغايرت در اطلاعات متقاضی ، با زمان بیشتری در سیستم ثبت و به مشتری تحویل داده می‌ شود .

روند تحویل پلاک‌ های عمومی ، دولتی ، جانبازان ، معلولين و تاكسی‌ ها ، شبیه‎ به خودروهای شخصی است ، با این تفاوت که متقاضیان این پلاک‌ ها نیاز به ارائه مدارک خاصی دال‌ بر معلولیت ، جانبازی یا مدارک مربوط‌‌به سازمان تاکسی رانی یا حمل ‌و‌ نقل شهری دارند .

آیا با نداشتن کارت خودرو می‌ توان برای پلاک کردن ماشین اقدام کرد ؟

کارت خودرو به آدرس محل زندگی خریدار ارسال می‌ شود که راهی برای احراز سکونت او است . بنابراین اگر به هر دلیلی ماشین و پلاک آن ارسال شده‎است ولی هنوز کارت خودرو ندارید ، باید مراحل عدم دریافت کارت را از طریق نمایندگی پیگیری کنید تا ببینید مشکل دقیقاً در کجا است .

برای شماره گذاری پلاک افرادی وسایل نقلیه دارند ، باید حتما مدارک زیر را با خود ببرند در غیر این صورت نمی توانند شماره گذاری پلاک کنند ؟

1- اصل سند خودرو

2- اصل کارت شناسایی ماشین

3- اصل سند که حتما باید به نام خودتان باشد

4- حضور صاحب ماشین ( در غیر این صورت انجام داده نمی شود )

5- ارائه اصل کارت معاینه ماشین ( که مشخص شود آن ماشین چه بوده ، سالم می باشد یا خیر )

6- شناسنامه و کارت ملی و عکس

حتما موارد گفته شده در بالا باید همراه باشد ، در غیر این صورت شماره گذاری پلاک انجام نخواهد شد و ماشین شما بدون پلاک خواهند ماند که چرخیدن ماشین شما بدون پلاک ، به ضرر شما بوده و حتی در اکثر مواقع ماشین شما را می خوابند و شما باید هزینه زیادی برای حل کردن شماره گذاری و همچنین بیرون آوردن آن شوید و حتی امکان دارد باعث آن شود که برای شما نمره منفی ثبت کردد . و همچنین شماره گذاری پلاک شما ، 2 الی 3 ساعت طول می کشد و در اکثر مواقع امکان دارد حتی کمتر از 45 دقیقه نیز انجام شود ، بستگی به شلوغ بودن یا نبودن آن محل دارد .

همچنین باید گفت که برای شماره گذاری پلاک حتما باید به دفاتر اسناد رسمی بروید تا آن ها این کار را برای شما انجام دهند و بعد باید به راهنمایی رانندگی بیاید تا پلاک را به شما بدهد و شما آن را نصب کنید .

هر شماره پلاک متعلق به چه استانی است ؟

اعداد و حروف داخل پلاک خودرو های سواری هر کدام نشان می دهند که مال کدام استان و شهرستان می باشد . در ایام عید یا تعطیل افراد که به مسافرت می روند ، بعضی از آن ها تشخیص نمی دهند که این پلاک مال کدام استان یا شهرستان می باشد .

شماره پلاک 31 استان کشور از طرف مراکز شماره گذاری پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا صادر می شود ، عدد پایین کلمه ایران ، استان هر پلاک آن را نشان می دهد و حروف الفبای داخل پلاک نیز مخصوص شهرستان می باشد .

پلاک خودرو

تاریخچه شماره گذاری در ایران

این کار در سال 1298 و در زمان وثوق الدوله که به گاری ها و درشکه ها زده می شد و این کار باعث بر پا شدن نظم می شد . و در آن زمان این کار بر عهده شهردار بود که این شماره گذاری انجام بدهد . این شماره پلاک و تعویض کردن آن نیز تا سال 1305 ادامه داشت . حتی با ورود نظام جدید این کار را همچنان ادامه می داشت . این روند ادامه داشت یعنی اکثر ماشین ها یا گاری ها داشتند و اکثر آن ها خیر . در سال 1308 بود که این تنظیم واسه همیشه ثبت شد و همه گاری ها و ماشین ها باید از این پلاک برخوردار می بودند . در آن زمان بود این خودرو ها صاحب 5 پلاک شدند . که شامل نام کارخانه ، آدرس مالک ، نمره عقب و نمره جلو و در آخر پلاک مالیات بود .

بعد تصویب این قانون در سال 1308 در طی چندین هفته تعدا افرادی که ماشین داشتند ، به 1522 نفر رسید که همه آن ها پلام داشتند که پلاک آن ها شامل نام شهر در قسمت پایین و 4 عدد در قسمت بالا بود .

در قدیم پلاک این گونه بود که نام محل سکونت را همراه با 4 عدد می نوشتند . که آن پلاک فقط مخصوص آن ها بود . و حتی امکان داشت به جای اینکه نام آن شهر را بنویسند ، عدد شهر را ثبت می کردند .

با بالا رفتن افزایش خودرو ، آن موقع بود که حروف فارسی ( الفبا ) وارد ایران شد . آن موقع روند پلاک گذاری کم بود ، و بعد با حروف الفبا ترکیب شد ، یعنی این گونه که حروف اول هر شهر با اعداد آن . در دهه 70 بود که این پلاک ها لیزری تولید و درست می شد و به ماشین ها زده می شد . در سال 1378 بود که نامه ای آمد که تمام ماشین ها باید پلاکشان یکی باشد ، آن گونه شد که همه پلاک ها لیزری درست شد و همه ماشین ها پلاک یک شکل ولی با اعداد مختلف بود . افرادی که پلاک آن ها قدیمی بود ، وقتی که می خواستند پلاک ماشین خودشان را عوض کنند ، باید هزینه ای میدادند .

در دهه اول 80 بود که پلاک های ملی تولید و خیلی مرتب تر از پلاک های دهه 70 بود . در دهه 80 افراد موظف بودند که این پلاک ها را باید حتما عوض کنند و به جای آن از پلاک های ملی استفاده کنند .

در هنگام عوض کردن پلاک ها بود ، ( حدودا سال 1383 ) که اختلاف خیلی شدیدی میان نیروی انتظامی و دیوان عدالت اداری پیش آمد که مردم بلا تکلیف بودند ، یعنی از آن ها از پلاک ملی داشتند و عده از مردم همان پلاک قدیمی را .

شورای شهر تهران اعلام کرد که 700 هزار خودرو دارای پلاک ملی هستند که این اتفاق در طی سال 80 الی 83 رخ داده است . و از دیوان عدالت خواست که بی نظمی را درست و مرتب کنند ولی جوابی داده نشد .

این اختلاف همچنان تا سال 87 ادامه داشت که رئیس نیروی انتظامی اعلام کرد که 1 میلیون افراد از پلاک قدیمی برخوردار هستند . که باید حتما آن را زود به پلاک ملی عوض شود . که همچنین گفت که 500 پلاک مربوط به دهه 40 بوده و دیگری اعتباری ندارند و حتما باید آن ها عوض شود .

در دهه  80 بود که اختلاف میان آن ها حال شد و تمام کسانی که پلاک قدیمی داشتند آن را به پلاک ملی تبدیل کردند . در سال 1384 بود که پلاک های 11 رقمی مخصوص هر چیزی درست و ثبت شد .

منبع: همراه مکانیک

یک نظر

  1. متاسفانه ۲ از ارسال فاکتور یا دعوتنامه گذشته متاسفانه فردا خودرو جواب برای تحویل خودرو نمیده.‌‌‌‌…..

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.