تجربه رانندگی با خودرو بایک سابرینا هاچ بک + مشخصات فنی

تجربه رانندگی با خودرو بایک سابرینا هاچ بک + مشخصات فنی

بایک سابرینا یک هاچبک کوچک شهری و اقتصادی است که در سال 1394 وارد بازار ایران شد . بایک را می ‌توان یکی از خودرو سازان معتبر در کشور چین دانست که فروش خوبی هم برای محصولات خود تجربه می ‌کند . به علاوه اینکه خودروهای نسبتا با کیفیتی به تولید می ‌رساند .

بایک سابرینا

باوجود کیفیت نسبتا خوب ، بایک سابرینا به دلیل عملکرد نا مناسب شرکت متولی واردات و تولید ، یعنی دیار خودرو، فروش خوبی را تجربه نکرد و همچنان هم مالکان آن با مشکل خدمات پس از فروش دست و پنجه نرم می ‌کنند . بایک سابرینا در حال حاضر در مدل ‌های صفر و دست دوم به فروش می‌ رسد .

نکات مثبت بایک سابرینا

1- امکانات مناسب

2- مصرف سوخت اقتصادی

نکات منفی بایک سابرینا

1- طراحی غیر حرفه ای و کپی برداری شده از بنز

2- گیربکس قدیمی

3- افت قیمت دست دوم

4- بد سابقه بودن شرکت وارد کننده در تحویل خودرو و بازار دست دوم بسیار ضعیف بایک سابرینا در بازار

نقد کارشناسی بایک سابرینا

بایک سابرینا یک هاچبک کوچک چینی است که چند سال قبل توسط دیار خودرو در بازار کشورمان عرضه شد . بایک در کشور چین ، کمپانی نسبتا معتبری محسوب می ‌شود و چندین برند خودروسازی دیگر را هم در اختیار دارد از جمله فوتون بایک حتی چند بار با معرفی کانسپت‌ های خیره کننده ، توانایی‌ های خود را به رخ کشیده و خود را به عنوان یک کمپانی پیشرو مطرح کرده است .

بایک فعالیت‌ های زیادی هم در ساخت خودروهای تجاری دارد و از این حیث یک مجموعه کامل را در اختیار دارد . سابرینا یکی از محصولات این کمپانی است که در کلاس هاچبک ‌های شهری قرار می ‌گیرد . همه ما می ‌دانیم که کپی برداری جز جدا نشدنی از خودروسازی چین است و بایک هم همین رویه را در مورد سابرینا در پیش گرفته و به نظر می ‌رسد برای طراحی سابرینا از نسل ‌های قدیمی مرسدس بنز  B کلاس کمک گرفته باشد .

باتوجه به این موضوع ، بایک سابرینا طراحی ظاهری نسبتا خوبی دارد و آنقدرها هم نا هماهنگی بین بخش‌ های مختلف بدنه دیده نمی ‌شود . باتوجه به نوع طراحی ، فضای داخلی نسبتا زیادی در کابین سابرینا وجود دارد و می ‌توان آن را تا حدودی کاربردی دانست .

بایک سابرینا در ابتدا به صورت وارداتی عرضه شد و پس از آن ، دیار خودرو تصمیم به مونتاژ این خودرو در داخل کشور گرفت . دیار خودرو به هیچ وجه عملکرد خوبی در عرضه و خدمات پس از فروش سابرینا نداشت و در تحویل بسیاری از خودروها تاخیر زیادی داشت .

طراحی کابین بایک سابرینا ساده و به دور از هرگونه پیچیدگی است . در مرکز داشبورد و کنسول وسط ، یک نمایشگر دیده می ‌شود و کلید های کنترلی در اطراف آن جای گرفته ‌اند . تریم کرم برای کابین در نظر گرفته شده ولی کیفیت متریال چندان بالا نیست و حس چندان خوبی القا نمی‌ کند .

بایک سابرینا به یک موتور 1.5 لیتری 4 سیلندر مجهز شده که قادر است 113 اسب بخار قدرت و 143 نیوتن متر گشتاور تولید کند . این قدرت به وسیله یک جعبه دنده 4 سرعته اتوماتیک به چرخ ‌های جلو انتقال پیدا می ‌کند . سابرینا از موتور نسبتا قدرتمندی بهره می ‌برد اما عملکرد جعبه دنده چندان راضی کننده نیست و ممکن است شما را ناامید کند .

در مجموع باید بگوییم که بایک سابرینا خودرو نسبتا باکیفیتی است اما خرید آن به هیچ وجه توصیه نمی‌ شود چراکه بازار خرید و فروش خوبی ندارد و از نظر خدمات پس از فروش بسیار ضعیف است و شرکت وارد کننده و تولید کننده که پیش از این هم سابقه درخشانی نداشت ، در مورد سابرینا چندان خوب عمل نکرده است .

بایک سابرینا در حال حاضر در مدل ‌های صفر به صورت مونتاژ و دست دوم به صورت وارداتی در بازار به فروش می ‌رسد . بهتر است برای خرید خودرویی در این بازه قیمتی به سراغ رنو ساندرو ، رنو تندر  90 ، پژو 206 ، پژو 207 و حتی دنا در نسخه‌ های دست دوم و یا صفر بروید .

طراحی ظاهری :

در نمای خارجی سابرینا با یک کپی فاحش از بنز سری B مدل 2006 مواجه هستیم ، حتی در برخی سایت ‌های چینی تصویر آن را با آرم بنز مشاهده خواهید کرد . بر روی چراغ ‌های جلو دو ابرویی را شاهد هستیم که DAY LIGHT را برایمان تداعی کرد اما در حقیقت چراغ‌ های نور پایین هستند و در شب نمای خشمگینی را به خودرو می ‌دهند . جدای از نکات منفی کپی کاری چینی ‌ها ، این کار جنبه‌ های مثبتی هم دارد از جمله اینکه ما را با طراحی‌ های ناهماهنگ بسیاری از هم‌ وطنانش مواجه نمی ‌کند و تا حدودی از ارگونومی و سبک طراحی بنز بهره می ‌برد . نکات بیان شده در طراحی خارجی در مورد طراحی داخلی هم صدق می ‌کنند و همچنان کپی بی ‌چون‌ و چرا حاکم است .

بایک سابرینا

کیفیت ادوات داخلی و امکانات رفاهی

در بحث کیفیت با توجه به قیمت پایین ‌تر سابرینا نسبت به رقبا انتظار یک فاجعه را داشتیم که با ورود به خودرو اوضاع متفاوت شد . جنس بکار رفته در داشبورد پلاستیک خشک است ولی کیفیت قابل قبولی دارد همچنین استفاده از دو رنگ کرم و خاکستری به‌علاوهٔ دو نوار نقره ‌ای رنگ در کنسول مرکزی ترکیب مناسبی را به وجود آورده‌ اند . ( هرچند که در صورت عدم مراقبت ، رنگ کرم ادوات داخلی و صندلی‌ ها به‌ سرعت کدر می ‌شوند . )

هنگامی‌ که خودرو را به‌ دقت بررسی کنیم نتیجه می ‌گیریم که دیگر نمی‌ توان طبق عادت محصولات چین را با کیفیت بسیار پایین شناخت چرا که در این سال‌ ها و به لطف آزمون ‌و خطا در بازارهایی از جمله بازار ایران اکنون خودروسازان چین کار آزموده شده‌ اند ، البته تا رسیدن به کیفیت مطلوب راه زیادی در پیش دارند .

امکانات رفاهی فراوان در مقایسه با قیمت شگرد چینی‌هاست و بایک نیز از این قاعده مستثنی نیست . از جمله امکانات رفاهی خودرو می ‌توان به سانروف دو حالتهٔ برقی ، تهویهٔ دیجیتال ، مانیتور رنگی 6.5 اینچی رنگی مجهز به رهیاب ، سنسورهای نور و باران ، محفظهٔ خنک نگه‌ دارنده ( Cool Box ) ، کامپیوتر سفری ، تنظیم ارتفاع نور چراغ‌ های جلو ، آینه‌ های جانبی تاشوندهٔ برقی به همراه گرم ‌کن ، تنظیم نور آمپرهای پشت فرمان ، صندلی 6 جهتهٔ راننده به‌ صورت دستی اشاره کرد که در ردهٔ قیمتی سابرینا مناسب به نظر می ‌رسند .

پیشرانه و قوای حرکتی

در این زمینه هم می ‌توان سابرینا را یکی از سردمداران ردهٔ قیمتی خود نامید چرا که با بهره‌ گیری از موتور 1500 سی سی طراحی میتسوبیشی که قابلیت تولید 115 اسب بخار و گشتاور 143 نیوتون متری را دارد نمی‌ توان سابرینا را خودروی ضعیفی نامید ( موتور سابرینا لقب پرقدرت ‌ترین موتور 1500 سی سی ایران را یدک می ‌کشد ) مخصوصاً با توجه به وزن 1090 کیلوگرمی خودرو که سابرینا را مبدل به خودرویی سبک با شتاب ‌گیری مناسب می ‌کند .

وظیفهٔ انتقال قدرت تولیدی به چرخ‌ های جلو بر عهدهٔ گیربکس 4 سرعتهٔ اتوماتیک طراحی آیسین ژاپن است که هماهنگی خوبی با موتور دارد ، بعلاوه این گیربکس داری حالت‌ های Sport و Snow نیز می ‌باشد .

گیربکس خودرو در حالت دستی دو انتخاب 2 و L را در اختیار راننده قرار می ‌دهد مشابه آنچه در خودروهایی مانند هیوندای I20 یا تویوتا یاریس مدل سال 2009 شاهد هستیم.

نکتهٔ منفی قابل توجه در مورد قوای حرکتی ، هزینه ‌های سرسام ‌آور قطعات آن است که دلیل اصلی این امر را می‌ توان ضعف شرکت دیار خودرو در تولید قطعات دانست .

تجربهٔ رانندگی
با فشردن دکمهٔ بازکن روی ریموت خودرو ، هم ‌زمان آینه ‌های جانبی برقی هم باز می ‌شوند ( اما نکتهٔ منفی این است که تنها یکی از سوییچ ‌ها مجهز به ریموت است ) با ورود به خودرو فضای بازتری را از سایر هم‌ رده‌ ها از جمله پژو 206 و برلیانس H320 مشاهده خواهید کرد البته استفاده از رنگ روشن هم کمک شایانی کرده است .

صندلی‌ ها نسبتاً سفت هستند تا حس اسپرتی را به سرنشینان انتقال دهند ، البته در جا به ‌جایی ‌های شهری چندان با آن‌ ها به مشکل بر نخواهید خورد اما ممکن است در سفر های طولانی مقداری خسته ‌کننده باشند .

در کنسول مرکزی هم مانیتور بزرگ 6.5 اینچی که قابلیت پخش CD و  USB  را دارد خود نمایی می‌ کند و در زیر این بخش تنظیمات تهویه مطبوع قرار گرفته است .
پشت فرمان خودرو تسلط خوبی به اطراف حس می ‌شود . در بخش‌ های جانبی دلیل این تسلط را باید آینه‌ های جانبی بزرگ سابرینا دانست . نقطه‌ ضعف اصلی در این مورد شیشهٔ عقب بسیار کوچک است ؛ طراحی بسیار کوچک این شیشه و نبود دوربین عقب دست به دست هم می‌ دهند تا میدان دید را کاهش دهند . البته سنسور های پارک که قابلیت نمایش فاصله را هم دارند با عملکرد دقیق خود تا حدی می ‌توانند این دید کم را جبران کنند .

خودرو را استارت می ‌زنیم ، موتور با صدای ملایمی وارد مدار می‌ شود . با قرار دادن گیربکس در حالت D خودرو بدون ضربات اضافی شروع به حرکت می ‌کند ( برای شروع حرکت نیازی به فشردن پدال گاز نیست . )

تعویض دنده‌ ها متناسب با میزان فشاری است که بر پدال گاز می‌ آورید . در حالت عادی شهری تعویض دنده در حدود دور موتور 2000 تا 3000 صورت می ‌گیرد که موجب کاهش مؤثر مصرف سوخت می ‌شود . در کل با استفاده از باک 45 لیتری و مصرف سوخت 7.5 در سیکل ترکیبی چندان گذارتان به پمپ ‌بنزین نمی ‌افتد . ( البته باید در نظر داشت وقتی چراغ بنزین روشن می ‌شود تنها 5 لیتر بنزین در باک موجود است که نشان می‌ دهد اوضاع واقعاً بحرانی است . )

اگر کمی از حالت رانندگی شهری و اقتصادی خارج شویم و بر پدال گاز فشار بیش ‌تری بیاوریم عملکرد جعبه ‌دنده تغییر کرده و خودرو عملکردی تهاجمی پیدا می ‌کند . دنده ‌ها با فشار بیش ‌تر بر پدال گاز در دور موتورهای بالا تری تعویض می ‌شوند به‌ طوری‌ که اگر پدال را تا انتها بفشاریم ( که انجام این کار در معابر شهری اصلاً توصیه نمی ‌شود ) خودرو شتاب گرفته و پشت شما را به صندلی خواهد فشرد .

در این حالت تعویض دنده در دور موتور 6000 صورت می ‌گیرد و گیربکس در حالت Sport قرار می‌ گیرد ، چیزی که شما می ‌توانید از طریق دکمهٔ کنار اهرم دنده (که با نماد S مشخص شده است) هم آن را فعال کنید تا تعویض در دورهای بالا تری انجام شود . نکتهٔ جالب در مورد شتاب‌ گیری‌ های سریع این است که صدای خروجی از پیشرانه به‌ هیچ‌ عنوان تناسبی با حجم 1.5 لیتری موتور ندارد به ‌طوری ‌که اگر گاز را تا انتها بفشارید غرشی از موتور خواهید شنید که ممکن است فکر کنید یک موتور 2 لیتری زیر پای شماست .

تجهیزات ایمنی

بر روی کاغذ امکانات ایمنی سابرینا با بهره‌ گیری از سامانه‌ های  ABS-  EBD – BOS ( اولویت با ترمز ) به همراه دو کیسهٔ هوا کامل به نظر می ‌رسند اما مشکل از آنجا شروع می ‌شود که این امکانات صرفاً روی کاغذ باقی می‌ مانند .

سیستم ترمزها در جلو از نوع دیسکی و در عقب از نوع کاسه‌ ای می ‌باشند که در این بخش سابرینا را پایین‌ تر از رقبا قرار می‌ دهد چراکه حتی 206 تیپ پنج نیز در هر چهار چرخ مجهز به ترمزهای دیسکی می ‌باشد .

در عمل ترمزها چندان قوی عمل نمی‌ کنند . البته به اصطلاح توانایی جمع کردن خودرو را دارند اما باید فشار بیش ‌تری بر آنها وارد کرد و در کل احتیاط بیشتری به خرج داد .

بدنه نیز استحکام متوسطی دارد و به علت فاصلهٔ کم سپرهای عقب و جلو از اتاق خودرو در تصادفات احتمالی ایمنی چندانی را شاهد نخواهیم بود که رابطهٔ بایک با ساب سوئد را که یکی از ایمن ‌ترین‌ ها در زمان خود بود زیر سؤال می ‌برد ، همچنین در مورد پایداری خودرو نکتهٔ قابل توجه این است که در هنگام حرکت در پیچ‌ ها حس ناپایداری و واژگونی کاذبی را به راننده می‌ دهد که با تعویض لاستیک ‌های خودرو با سایز بزرگ ‌تر می ‌توان بخشی از این مشکل را حل کرد .

بایک سابرینا

بیشتر بخوانید:

مشخصات فنی خودرو هیجان انگیز کیا کارنز + امنیت و بررسی آن

منبع: کارگیک

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.