مقایسه کامل مشخصات فنی خودرو لکسوس rx350 و هیوندای سانتافه

مقایسه کامل مشخصات فنی خودرو لکسوس rx350 و هیوندای سانتافه

هیوندای سانتافه را می توان موفق ترین و خوش اقبال ترین SUV بازار کشورمان دانست و یکی از بهترین انتخاب ها در میان شاسی بلند های بازار است . هیوندای سانتافه از معدود خودروهایی است که هم در نمونه صفر کیلومتر و هم در نمونه های کارکرده بازار فروش بسیار خوبی دارد . در مدل 2016 سانتافه چراغ هایش عوض شده است و به جذابیت کلی کمک زیادی کرده است .

هیوندای سانتافه

ظاهر طراحی بدنه هیوندای سانتافه به اروپایی ها بیش تر نزدیک است . بدنه خوش تراش هیوندای سانتافه که اسپرت و همه پسند میباشد در فروش بالایش تاثیر به سزایی دارد . در طراحی داخلی هیوندای برای سانتافه بسیار زحمت کشیده است و هم مانند ظاهرش مشتری پسند می باشد . طرح داشبورد که متشکل از اشکال غیر هندسی ، زوایای تیز و قسمت های برجسته است تحسین هر بیننده ای را بر می انگیزد  .

داخل هیوندای سانتافه شاهد فضایی جا دار هستیم و علاوه بر این به علت عایق بندی خوب کابین داخل اتاق در آرامش کامل می باشد . تجهیزات و امکانات قابل قبول و متنوعی در هیوندای سانتافه موجود است که در مدل 2016 این امکانات بیش تر هم شده است و بعضی از آن ها برای اولین بار است که بر روی خودرویی در این کلاس نصب می گردد .

طراحی کابین هیوندای سانتافه به طوری است که دسترسی به تجهیزات و کلید های آن راحت است و از ارگونومی مطلوبی سود می برد . متریال مورد استفاده در کابین هیوندای سانتافه با کیفیت است و در کل طراحی داخلی و خارجی هیوندای سانتافه ، امکانات ، کیفیت ساخت همه نمره قابل قبول و بالایی دریافت می کنند  .

قلب تپنده هیوندای سانتافه سیلندر است و 2359 سی سی حجم دارد . برای هیوندای سانتافه مدل 2016 از سری پیشرانه های GDI استفاده شده است . این پیشرانه در دور موتور 6300 دور در دقیقه قابلیت تولید 190 اسب بخار قدرت و در دور موتور 4250 دور در دقیقه 245 نیوتن متر گشتاور را دارا می باشد . این پیشرانه بر روی سانتافه چندان جواب گو نیست زیرا شاهد شتاب و چالاکی نه چندان خوبی هستیم که با قرار گرفتن در سربالایی کشش بسیار ضعیف احساس می گردد .

اما در شهر و برای استفاده معمولی این پیشرانه پاسخگوی نیازهاست و انتظارات را بر آورده می کند . هیوندای سانتافه در سیکل ترکیبی 11.2 لیتر بنزین می سوزاند که نسبتا زیاد است و توجیه اقتصادی ندارد . پیشرانه هیوندای سانتافه با یک گیربکس 6 سرعته اتوماتیک کوپل شده است که عملکردش قابل قبول است اما از این بهتر هم می توانست باشد . به طور کلی هماهنگی موتور و گیربکس خوب است و از این نظر راضی کننده می باشد .

در بحث سیستم تعلیق سواری هیوندای سانتافه نرم است و عملکرد خوبی از خود نشان می دهد . سواری هیوندای سانتافه لذت بخش است و فرمان پذیری نسبتا خوبی هم دارد . سانتافه  نسبت به کره ای بودنش در پیچ ها ایمن و پایدار عمل می کند و هندلینگ قابل قبولی دارد  ولی در مقابل رقبای ژاپنی خود هیچ حرفی برای گفتن ندارد .

البته هیوندای سانتافه در زمانی که وزن زیادی بر روی آن قرار می گیرد هندلینگش به شدت کاهش پیدا می کند و حسابی از چشم مالک ماشین می افتد ، بازی کمک هایش کم می شود و سواری اش نسبتا کوبنده و آزار دهنده می شود . معمولا افرادی که در هنگام مسافرت های طولانی در صندلی عقب راننده می نشینند دچار حالت تهوع می شوند و احساس خشکی بسیار زیاد در بدنشان  بعد از پیاده شدن از ماشین پیدا می کنند اما در حالت نرمال سانتافه تقریبا راننده خودرو را راضی نگه می دارد .

هیوندای سانتافه یک کره ای با کیفیت است که طراحی خارجی و داخلی جذابی دارد و بازار فروشش هم در نمونه های صفر کیلومتر و کارکرده هر دو بسیار خوب است . علاوه بر این قیمتی رقابتی دارد و نسبت به کیا سورنتو قیمتش مناسب تر است و به همین دلیل یکی از پر فروش ترین ماشین های شاسی بلند بازار به حساب می آید . از لحاظ فنی و کیفیت ساخت سورنتو در سطح بالاتری نسبت به سانتافه قرار دارد .

مقایسه لکسوس rx350 و هیوندای سانتافه از نظر طراحی

همان‌طور که قابل مشاهده است ، لکسوس rx350 حتی با در نظرگرفتن سال عرضه به بازار ، طراحی چندان عامه‌ پسندی ندارد . البته این موضوع به این معنی نیست که با خودرویی زشت و بی ‌تناسب طرف هستیم ؛ اتفاقا طراحان لکسوس در طراحی این خودرو ، حداکثر تناسب را رعایت کرده‌ اند و حجم‌ پردازی ‌های بدنه را با دقت بالایی به سرانجام رسانده‌ اند . اما شاید از یک لکسوس توقع بیش ‌تری داشته باشیم .

وجود جزئیاتی مثل شیب تند کناره‌ چراغ‌ های جلو ، ابعاد بیش‌ از حد بزرگ آینه‌ های جانبی و مه ‌شکن‌ های گرد و ساده جلو ، اندکی روی زیبایی این کراس ‌اوور لوکس تأثیر منفی گذاشته و آن را از جوان ‌پسند بودن دور کرده است . ناگفته نماند که نسل سوم لکسوس rx350 در سال 2013 یک فیس ‌لیفت را تجربه کرد که در این فیس ‌لیفت ، طراحی المان ‌هایی مثل سپرها ، رینگ ‌ها و گرافیک چراغ‌ ها به‌ روز رسانی شد . تعداد نسبتا محدودی از این نسخه فیس ‌لیفت‌ شده در بازار کشور ما نیز موجود است .

با نگاه‌ کردن به کابین لکسوس rx350 و مشاهده حجم زیاد چرم و چوب با کیفیت استفاده شده است ، به این نکته پی‌ می ‌برید که با یک خودرو لوکس طرف هستید . اما با دقت به طرح مجموعه ‌ی داشبورد ، یک نکته دیگر را نیز متوجه خواهید شد و آن این ‌که طراحان لکسوس به‌ دنبال یک طرح ارگونومیک بوده‌ اند و مبحث زیبایی در اولویت کاری آن ‌ها قرار نداشته است .

درواقع انحنای زیاد قسمت میانی داشبورد در کنار بیرون ‌زدگی لیور دنده از این قسمت ، هرچقدر که از منظر علم ارگونومی مطلوب است از نظر طراحی و زیبایی ‌شناختی نمره پایینی را کسب می‌ کند .

در مقابل ، هیوندای سانتافه قرار دارد که طراحی آن به‌ خوبی نمایانگر بلوغ طراحی ‌های شرکت هیوندای در سال‌ های اخیر است . طراحان هیوندای در طراحی هیوندای سانتافه موفق شده ‌اند المان ‌های لوکس و اسپرت را به زیبایی هرچه تمام ‌تر با یکدیگر تلفیق کنند .

به ‌عنوان مثال ، استفاده منطقي از کروم و حجم ‌پردازي ‌هاي نه‌چندان اغراق‌آميز بدنه ، براي قشر ميان ‌سال جذاب است . از طرف ديگر ، پس‌ زمينه تيره چراغ‌ ها و خروجي دوبل اگزوز نيز نگاه جوان ‌ترها را به هيونداي سانتافه مي ‌دوزد . اين موضوع در کنار توجه دقيق به جزئيات طراحي هيونداي سانتافه باعث شده است تا اين خودرو در بين تمام اقشار طرفدار داشته باشد .

درون کابين هيونداي سانتافه نيز شاهد يک داشبورد حجيم هستيم که به‌ صورت کاملا قرينه طراحي شده است . اين کابين هرچند به اندازه کابين لکسوس rx350 لوکس و باکيفيت نيست اما در مجموع ، طرحي چشم ‌نواز دارد که سلايق مختلف را راضي نگه مي ‌دارد .

با اين اوصاف بايستي در بخش طراحي مقايسه لکسوس rx350 و هيونداي سانتافه ، دست نماينده کره جنوبي را به‌ عنوان برنده بالا ببريم .

مقايسه مشخصات فنی لکسوس rx350 و هيونداي سانتافه

لکسوس rx350 زمانی به کشور ما وارد می ‌شد که هنوز محدودیتی برای حجم موتور خودروهای وارداتی در نظر گرفته نشده بود . از این‌ رو ، قلب تپنده اين خودرو را يک پيشرانه 6 سيلندر خورجيني  V6 با حجم 3/5 ليتر تشکيل مي‌ دهد . اين پيشرانه تنفس طبيعي ، حداکثر قدرت 275 اسب بخار و حداکثر گشتاور 348 نيوتن ‌متر را از طريق يک گير بکس 6 سرعته اتوماتيک روانه چهار چرخ اين ژاپني لوکس مي ‌کند .

لکسوس rx350 با اين مشخصات فني قادر است طي مدت زمان 7/6 ثانيه از حال سکون به سرعت 100 کيلومتر بر ساعت برسد . مصرف سوخت ترکيبي اين کراس‌ اوور 1970 کيلو گرمي نيز برابر 11/7 ليتر در هر صد کيلومتر است .

در سمت دیگر ، هیوندای سانتافه را داریم که نسل سوم آن زمانی به ایران رسید که قانون منع واردات خودروهای با حجم پیشرانه بیش از 2500 سی ‌سی وضع شده بود . بنابراین این خودرو به ناچار با یک پیشرانه چهار سیلندر 2/4 لیتری در بازار کشور ما عرضه شد . این پیشرانه تنفس طبیعی ، تا قبل از سال 2016 به سیستم پاشش سوخت چند نقطه ‌ای ( MPI ) مجهز بود ؛ اما نسخه فیس ‌لیفت هیوندای سانتافه با پیشرانه مجهز به سیستم تزریق مستقیم سوخت ( GDI ) به ایران آمد . سیستم مذکور باعث بهبود در بازده پیشرانه هیوندای سانتافه شد .

پیشرانه مذکور با حداکثر قدرت 188 اسب بخار و حداکثر گشتاور 245 نیوتن ‌متر نیروی خود را از طریق یک گیربکس 6 سرعته اتوماتیک به هر دو محور هیوندای سانتافه انتقال می ‌دهد . مصرف سوخت ترکیبی و شتاب صفر تا صد این کره‌ ای پر طرفدار نیز به ‌ترتیب برابر با 10/2 لیتر در هر صد کیلومتر و 10/9 ثانیه است . هرچند که این عملکرد هیوندای سانتافه برای استفاده‌ های روزمره کافی به نظر می ‌رسد ، اما در برابر رقیب ژاپنی خود حرفی برای گفتن ندارد .

مدل خودرو لکسوس rx350 هیوندای سانتافه
پیشرانه 6  سیلندر تنفس طبیعی چهار سیلندر تنفس طبیعی
حجم موتور  (L) 3/5 4/2
حداکثر قدرت 275  اسب بخار در 6200 دور در دقیقه 188 اسب بخار در 6300 دور در دقیقه
حداکثر گشتاور  348 نیوتن ‌متر در 4700 دور در دقیقه 245 نیوتن‌ متر در 4250 دور در دقیقه
گیربکس 6 سرعته اتوماتیک 6 سرعته اتوماتیک
مصرف سوخت ( ترکیبی ) 11/7 2/10
شتاب صفر تا 100 7/6 9/10
حداکثر سرعت 180 190

هیوندای سانتافه

مقایسه تجربه رانندگی لکسوس rx350 و هیوندای سانتافه

برای مقایسه لکسوس rx350 و هیوندای سانتافه از نظر نرمی سواری ، بایستی بگوییم که هیوندای سانتافه سواری نسبتا نرم و کم‌ تنشی را به سرنشینان خود عرضه می ‌کند ؛ اما این نرمی در برابر نرمی سواری و بی‌ صدایی کابین لکسوس rx350 رنگ می ‌بازد . در واقع کم ‌تر خودرویی در این کلاس است که بتواند در زمینه کیفیت سواری با لکسوس rx350 رقابت کند .

در زمینه لذت و دینامیک رانندگی نیز طبیعی است که محصول لکسوس با پیشرانه 6 سیلندر قدرتمند خود ، شانسی برای درخشش هیوندای سانتافه چهار سیلندر باقی نگذارد . البته در کنار عملکرد خوب پیشرانه لکسوس rx350 ، نبایستی از کارکرد دقیق و هوشمند گیربکس این خودرو نیز غافل شد . گیربکس 6 سرعته اتوماتیک لکسوس rx350 علی‌ رغم قدیمی ‌تر بودن نسبت به نمونه به‌ کار رفته در هیوندای سانتافه ، عملکردی سریع ‌تر و نرم‌ تر دارد .

اگر بخواهیم در یک جمله تجربه رانندگی و کیفیت سواری این دو کراس ‌اوور را با یکدیگر مقایسه کنیم ، بایستی بگوییم که هیوندای سانتافه خودروی خوبی است اما لکسس rx350 عالی است .

مقایسه لکسوس rx350 و هیوندای سانتافه از نظر شرایط بازار

لکسوس rx350 جزو پر طرفدار ترین خودروهای لوکس بازار کشور ما است و حتی در شرایط فعلی که بیش از 7 سال از توقف واردات آن می ‌گذرد ، خریداران خاص خود را دارد. اما به‌ جرأت می ‌توان گفت که هیوندای سانتافه خوش ‌فروش ‌ترین خودرو وارداتی بازار ایران است و هیچ خودرویی در این رنج قیمتی به‌راحتی هیوندای سانتافه خرید و فروش نمی‌ شود . به‌قول بسیاری از فعالان بازار ، سانتافه یعنی پول نقد .

در زمینه دسترسی به خدمات پس از فروش و قطعات یدکی نیز وضعیت هر دو خودرو مناسب است و جای نگرانی وجود ندارد . اما قطعات یدکی هیوندای سانتافه به میزان قابل ‌توجهی ارزان‌ تر از قطعات لکسوس rx350 هستند .

مقایسه لکسوس rx350 و هیوندای سانتافه از نظر ایمنی

در بخش ایمنی مقایسه لکسوس rx350 و هیوندای سانتافه نیز همچون بخش امکانات رفاهی ، شاهد رقابتی تنگا تنگ هستیم . هر دو خودرو به انواع سیستم‌ های کنترل پایداری و ایربگ ‌های متعدد تجهیز شده‌ اند تا به‌ خوبی حافظ جان و مال سرنشینان خود باشند .

در زمینه ایمنی فعال ، این هیوندای سانتافه است که به‌ لطف وجود امکاناتی همچون هشدار دهنده نقاط کور ، هشدار عدم رانندگی بین خطوط و رادار پیشگیری از تصادف عقب در نسخه ‌های فول ‌آپشن ، برتر از لکسوس rx350 ظاهر می ‌شود . اما در لکسوس rx350 نیز شاهد ایربگ‌ های جانبی ردیف عقب و محافظ زانوی سرنشینان جلو هستیم که در رقیب کره‌ ای وجود ندارد .

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.