مقایسه کامل مشخصات فنی خودرو لکسوس rx350 و هیوندای سانتافه
هیوندای سانتافه را می توان موفق ترین و خوش اقبال ترین SUV بازار کشورمان دانست و یکی از بهترین انتخاب ها در میان شاسی بلند های بازار است . هیوندای سانتافه از معدود خودروهایی است که هم در نمونه صفر کیلومتر و هم در نمونه های کارکرده بازار فروش بسیار خوبی دارد . در مدل 2016 سانتافه چراغ هایش عوض شده است و به جذابیت کلی کمک زیادی کرده است .
ظاهر طراحی بدنه هیوندای سانتافه به اروپایی ها بیش تر نزدیک است . بدنه خوش تراش هیوندای سانتافه که اسپرت و همه پسند میباشد در فروش بالایش تاثیر به سزایی دارد . در طراحی داخلی هیوندای برای سانتافه بسیار زحمت کشیده است و هم مانند ظاهرش مشتری پسند می باشد . طرح داشبورد که متشکل از اشکال غیر هندسی ، زوایای تیز و قسمت های برجسته است تحسین هر بیننده ای را بر می انگیزد .
داخل هیوندای سانتافه شاهد فضایی جا دار هستیم و علاوه بر این به علت عایق بندی خوب کابین داخل اتاق در آرامش کامل می باشد . تجهیزات و امکانات قابل قبول و متنوعی در هیوندای سانتافه موجود است که در مدل 2016 این امکانات بیش تر هم شده است و بعضی از آن ها برای اولین بار است که بر روی خودرویی در این کلاس نصب می گردد .
طراحی کابین هیوندای سانتافه به طوری است که دسترسی به تجهیزات و کلید های آن راحت است و از ارگونومی مطلوبی سود می برد . متریال مورد استفاده در کابین هیوندای سانتافه با کیفیت است و در کل طراحی داخلی و خارجی هیوندای سانتافه ، امکانات ، کیفیت ساخت همه نمره قابل قبول و بالایی دریافت می کنند .
قلب تپنده هیوندای سانتافه سیلندر است و 2359 سی سی حجم دارد . برای هیوندای سانتافه مدل 2016 از سری پیشرانه های GDI استفاده شده است . این پیشرانه در دور موتور 6300 دور در دقیقه قابلیت تولید 190 اسب بخار قدرت و در دور موتور 4250 دور در دقیقه 245 نیوتن متر گشتاور را دارا می باشد . این پیشرانه بر روی سانتافه چندان جواب گو نیست زیرا شاهد شتاب و چالاکی نه چندان خوبی هستیم که با قرار گرفتن در سربالایی کشش بسیار ضعیف احساس می گردد .
اما در شهر و برای استفاده معمولی این پیشرانه پاسخگوی نیازهاست و انتظارات را بر آورده می کند . هیوندای سانتافه در سیکل ترکیبی 11.2 لیتر بنزین می سوزاند که نسبتا زیاد است و توجیه اقتصادی ندارد . پیشرانه هیوندای سانتافه با یک گیربکس 6 سرعته اتوماتیک کوپل شده است که عملکردش قابل قبول است اما از این بهتر هم می توانست باشد . به طور کلی هماهنگی موتور و گیربکس خوب است و از این نظر راضی کننده می باشد .
در بحث سیستم تعلیق سواری هیوندای سانتافه نرم است و عملکرد خوبی از خود نشان می دهد . سواری هیوندای سانتافه لذت بخش است و فرمان پذیری نسبتا خوبی هم دارد . سانتافه نسبت به کره ای بودنش در پیچ ها ایمن و پایدار عمل می کند و هندلینگ قابل قبولی دارد ولی در مقابل رقبای ژاپنی خود هیچ حرفی برای گفتن ندارد .
البته هیوندای سانتافه در زمانی که وزن زیادی بر روی آن قرار می گیرد هندلینگش به شدت کاهش پیدا می کند و حسابی از چشم مالک ماشین می افتد ، بازی کمک هایش کم می شود و سواری اش نسبتا کوبنده و آزار دهنده می شود . معمولا افرادی که در هنگام مسافرت های طولانی در صندلی عقب راننده می نشینند دچار حالت تهوع می شوند و احساس خشکی بسیار زیاد در بدنشان بعد از پیاده شدن از ماشین پیدا می کنند اما در حالت نرمال سانتافه تقریبا راننده خودرو را راضی نگه می دارد .
هیوندای سانتافه یک کره ای با کیفیت است که طراحی خارجی و داخلی جذابی دارد و بازار فروشش هم در نمونه های صفر کیلومتر و کارکرده هر دو بسیار خوب است . علاوه بر این قیمتی رقابتی دارد و نسبت به کیا سورنتو قیمتش مناسب تر است و به همین دلیل یکی از پر فروش ترین ماشین های شاسی بلند بازار به حساب می آید . از لحاظ فنی و کیفیت ساخت سورنتو در سطح بالاتری نسبت به سانتافه قرار دارد .
مقایسه لکسوس rx350 و هیوندای سانتافه از نظر طراحی
همانطور که قابل مشاهده است ، لکسوس rx350 حتی با در نظرگرفتن سال عرضه به بازار ، طراحی چندان عامه پسندی ندارد . البته این موضوع به این معنی نیست که با خودرویی زشت و بی تناسب طرف هستیم ؛ اتفاقا طراحان لکسوس در طراحی این خودرو ، حداکثر تناسب را رعایت کرده اند و حجم پردازی های بدنه را با دقت بالایی به سرانجام رسانده اند . اما شاید از یک لکسوس توقع بیش تری داشته باشیم .
وجود جزئیاتی مثل شیب تند کناره چراغ های جلو ، ابعاد بیش از حد بزرگ آینه های جانبی و مه شکن های گرد و ساده جلو ، اندکی روی زیبایی این کراس اوور لوکس تأثیر منفی گذاشته و آن را از جوان پسند بودن دور کرده است . ناگفته نماند که نسل سوم لکسوس rx350 در سال 2013 یک فیس لیفت را تجربه کرد که در این فیس لیفت ، طراحی المان هایی مثل سپرها ، رینگ ها و گرافیک چراغ ها به روز رسانی شد . تعداد نسبتا محدودی از این نسخه فیس لیفت شده در بازار کشور ما نیز موجود است .
با نگاه کردن به کابین لکسوس rx350 و مشاهده حجم زیاد چرم و چوب با کیفیت استفاده شده است ، به این نکته پی می برید که با یک خودرو لوکس طرف هستید . اما با دقت به طرح مجموعه ی داشبورد ، یک نکته دیگر را نیز متوجه خواهید شد و آن این که طراحان لکسوس به دنبال یک طرح ارگونومیک بوده اند و مبحث زیبایی در اولویت کاری آن ها قرار نداشته است .
درواقع انحنای زیاد قسمت میانی داشبورد در کنار بیرون زدگی لیور دنده از این قسمت ، هرچقدر که از منظر علم ارگونومی مطلوب است از نظر طراحی و زیبایی شناختی نمره پایینی را کسب می کند .
در مقابل ، هیوندای سانتافه قرار دارد که طراحی آن به خوبی نمایانگر بلوغ طراحی های شرکت هیوندای در سال های اخیر است . طراحان هیوندای در طراحی هیوندای سانتافه موفق شده اند المان های لوکس و اسپرت را به زیبایی هرچه تمام تر با یکدیگر تلفیق کنند .
به عنوان مثال ، استفاده منطقي از کروم و حجم پردازي هاي نهچندان اغراقآميز بدنه ، براي قشر ميان سال جذاب است . از طرف ديگر ، پس زمينه تيره چراغ ها و خروجي دوبل اگزوز نيز نگاه جوان ترها را به هيونداي سانتافه مي دوزد . اين موضوع در کنار توجه دقيق به جزئيات طراحي هيونداي سانتافه باعث شده است تا اين خودرو در بين تمام اقشار طرفدار داشته باشد .
درون کابين هيونداي سانتافه نيز شاهد يک داشبورد حجيم هستيم که به صورت کاملا قرينه طراحي شده است . اين کابين هرچند به اندازه کابين لکسوس rx350 لوکس و باکيفيت نيست اما در مجموع ، طرحي چشم نواز دارد که سلايق مختلف را راضي نگه مي دارد .
با اين اوصاف بايستي در بخش طراحي مقايسه لکسوس rx350 و هيونداي سانتافه ، دست نماينده کره جنوبي را به عنوان برنده بالا ببريم .
مقايسه مشخصات فنی لکسوس rx350 و هيونداي سانتافه
لکسوس rx350 زمانی به کشور ما وارد می شد که هنوز محدودیتی برای حجم موتور خودروهای وارداتی در نظر گرفته نشده بود . از این رو ، قلب تپنده اين خودرو را يک پيشرانه 6 سيلندر خورجيني V6 با حجم 3/5 ليتر تشکيل مي دهد . اين پيشرانه تنفس طبيعي ، حداکثر قدرت 275 اسب بخار و حداکثر گشتاور 348 نيوتن متر را از طريق يک گير بکس 6 سرعته اتوماتيک روانه چهار چرخ اين ژاپني لوکس مي کند .
لکسوس rx350 با اين مشخصات فني قادر است طي مدت زمان 7/6 ثانيه از حال سکون به سرعت 100 کيلومتر بر ساعت برسد . مصرف سوخت ترکيبي اين کراس اوور 1970 کيلو گرمي نيز برابر 11/7 ليتر در هر صد کيلومتر است .
در سمت دیگر ، هیوندای سانتافه را داریم که نسل سوم آن زمانی به ایران رسید که قانون منع واردات خودروهای با حجم پیشرانه بیش از 2500 سی سی وضع شده بود . بنابراین این خودرو به ناچار با یک پیشرانه چهار سیلندر 2/4 لیتری در بازار کشور ما عرضه شد . این پیشرانه تنفس طبیعی ، تا قبل از سال 2016 به سیستم پاشش سوخت چند نقطه ای ( MPI ) مجهز بود ؛ اما نسخه فیس لیفت هیوندای سانتافه با پیشرانه مجهز به سیستم تزریق مستقیم سوخت ( GDI ) به ایران آمد . سیستم مذکور باعث بهبود در بازده پیشرانه هیوندای سانتافه شد .
پیشرانه مذکور با حداکثر قدرت 188 اسب بخار و حداکثر گشتاور 245 نیوتن متر نیروی خود را از طریق یک گیربکس 6 سرعته اتوماتیک به هر دو محور هیوندای سانتافه انتقال می دهد . مصرف سوخت ترکیبی و شتاب صفر تا صد این کره ای پر طرفدار نیز به ترتیب برابر با 10/2 لیتر در هر صد کیلومتر و 10/9 ثانیه است . هرچند که این عملکرد هیوندای سانتافه برای استفاده های روزمره کافی به نظر می رسد ، اما در برابر رقیب ژاپنی خود حرفی برای گفتن ندارد .
مدل خودرو | لکسوس rx350 | هیوندای سانتافه |
پیشرانه | 6 سیلندر تنفس طبیعی | چهار سیلندر تنفس طبیعی |
حجم موتور (L) | 3/5 | 4/2 |
حداکثر قدرت | 275 اسب بخار در 6200 دور در دقیقه | 188 اسب بخار در 6300 دور در دقیقه |
حداکثر گشتاور | 348 نیوتن متر در 4700 دور در دقیقه | 245 نیوتن متر در 4250 دور در دقیقه |
گیربکس | 6 سرعته اتوماتیک | 6 سرعته اتوماتیک |
مصرف سوخت ( ترکیبی ) | 11/7 | 2/10 |
شتاب صفر تا 100 | 7/6 | 9/10 |
حداکثر سرعت | 180 | 190 |
مقایسه تجربه رانندگی لکسوس rx350 و هیوندای سانتافه
برای مقایسه لکسوس rx350 و هیوندای سانتافه از نظر نرمی سواری ، بایستی بگوییم که هیوندای سانتافه سواری نسبتا نرم و کم تنشی را به سرنشینان خود عرضه می کند ؛ اما این نرمی در برابر نرمی سواری و بی صدایی کابین لکسوس rx350 رنگ می بازد . در واقع کم تر خودرویی در این کلاس است که بتواند در زمینه کیفیت سواری با لکسوس rx350 رقابت کند .
در زمینه لذت و دینامیک رانندگی نیز طبیعی است که محصول لکسوس با پیشرانه 6 سیلندر قدرتمند خود ، شانسی برای درخشش هیوندای سانتافه چهار سیلندر باقی نگذارد . البته در کنار عملکرد خوب پیشرانه لکسوس rx350 ، نبایستی از کارکرد دقیق و هوشمند گیربکس این خودرو نیز غافل شد . گیربکس 6 سرعته اتوماتیک لکسوس rx350 علی رغم قدیمی تر بودن نسبت به نمونه به کار رفته در هیوندای سانتافه ، عملکردی سریع تر و نرم تر دارد .
اگر بخواهیم در یک جمله تجربه رانندگی و کیفیت سواری این دو کراس اوور را با یکدیگر مقایسه کنیم ، بایستی بگوییم که هیوندای سانتافه خودروی خوبی است اما لکسس rx350 عالی است .
مقایسه لکسوس rx350 و هیوندای سانتافه از نظر شرایط بازار
لکسوس rx350 جزو پر طرفدار ترین خودروهای لوکس بازار کشور ما است و حتی در شرایط فعلی که بیش از 7 سال از توقف واردات آن می گذرد ، خریداران خاص خود را دارد. اما به جرأت می توان گفت که هیوندای سانتافه خوش فروش ترین خودرو وارداتی بازار ایران است و هیچ خودرویی در این رنج قیمتی بهراحتی هیوندای سانتافه خرید و فروش نمی شود . بهقول بسیاری از فعالان بازار ، سانتافه یعنی پول نقد .
در زمینه دسترسی به خدمات پس از فروش و قطعات یدکی نیز وضعیت هر دو خودرو مناسب است و جای نگرانی وجود ندارد . اما قطعات یدکی هیوندای سانتافه به میزان قابل توجهی ارزان تر از قطعات لکسوس rx350 هستند .
مقایسه لکسوس rx350 و هیوندای سانتافه از نظر ایمنی
در بخش ایمنی مقایسه لکسوس rx350 و هیوندای سانتافه نیز همچون بخش امکانات رفاهی ، شاهد رقابتی تنگا تنگ هستیم . هر دو خودرو به انواع سیستم های کنترل پایداری و ایربگ های متعدد تجهیز شده اند تا به خوبی حافظ جان و مال سرنشینان خود باشند .
در زمینه ایمنی فعال ، این هیوندای سانتافه است که به لطف وجود امکاناتی همچون هشدار دهنده نقاط کور ، هشدار عدم رانندگی بین خطوط و رادار پیشگیری از تصادف عقب در نسخه های فول آپشن ، برتر از لکسوس rx350 ظاهر می شود . اما در لکسوس rx350 نیز شاهد ایربگ های جانبی ردیف عقب و محافظ زانوی سرنشینان جلو هستیم که در رقیب کره ای وجود ندارد .