کیا ریو ۲۰۲۰، غایب محبوب بازار کشور

کیا ریو ۲۰۲۰، غایب محبوب بازار کشور

کیا ریو ۲۰۲۰، غایب محبوب بازار کشور

تصور اینکه روزگاری ریو و پراید هم‌خانوده‌های کره‌ای کیا بوده‌اند کمی سخت است. به خصوص اگر تصاویر نسل جدید سدان ریو را که از غایبین کیا در کشور ما است ببینیم. یکی مستمر و مداوم و بی‌تلاش درجا زده و دیگری بی‌وقفه و پرتلاش پیشرفت کرده است. ریو سدان کامپکت اقتصادی کیا است که از سال ۲۰۰۰ تولید می‌شود تا کنون ۴ نسل از آن به جهان معرفی شده است. این خودرو که در کلاس هاچ‌بک پنج در نیز تولید شده، همواره در دو نسخه دیزلی و بنزینی در دسترس بوده است.

ریو در سال ۲۰۰۵ (۸۵) توسط سایپا، همکار دیرینه کیا به صورت مونتاژ وارد ایران شد. تولید این نسل از ریو تا سال ۲۰۱۲ (۹۱) در ایران ادامه یافت و در این سال به دلیل فقدان ایربگ (که البته توسط خود سایپا حذف شده بود) و عدم صدور مجوز از سوی کیا برای ایجاد هرگونه تغییر در این نسل از سوی سایپا، با توقف تولید در کشور مواجه شد.

با این حال، همین تولید و عرضه ۷ ساله، ریو را به یکی از موفق‌ترین، پرفروش‌ترین و خوش‌نامترین محصولات کیا در داخل تبدیل کرد. به دلیل قیمت مناسب، امکانات خوب و عملکرد فنی کم‌نقص، ریو یکی از بهترین گزینه‌های روی میز، در زمان تولیدش بود. به این ترتیب پس از توقف تولید، هیچ‌گاه جایگزین مناسبی پیدا نکرد. لازم به ذکر است که در سال‌های ۹۴ تا ۹۶ نسخه‌های سدان و هاچ‌بک نسل سوم ریو نیز به تعداد بسیار محدود وارد کشور شدند.

مشخصات فنی کیا ریو ۲۰۲۰

اکنون، برای سال ۲۰۲۰، کیا نسل چهارم این خودروی موفق و پرفروش جهانی خود را روانه بازار کرده است. کیا ۲۰۲۰، در تمام قسمت‌ها دستخوش تغییر شده است. در بخش فنی موتور ۱.۶ لیتری ۴ سیلندر ریو که توان تولید ۱۳۰ اسب بخار قدرت را داشت، با کاهش سقف قدرت مواجه شده و قادر به تولید بیش از ۱۲۰ اسب بخار نیست. کیا این تدبیر را به جهت کاهش مصرف سوخت محصول جدیدش و دریافت راحت‌تر استانداردهای سختگیرانه محیط زیستی اندیشیده است. در حدی که مصرف سوخت آن را از ۶.۵ لیتر در هر صد کیلومتر به ۵.۵ لیتر کاهش داده است.

گیربکس CVT نیز در این خودروی جدید، جایگزین گیربکس ۶ سرعته خودکار شده است. سیستم تعلیق آن که در جلو مک فرسون و نیمه مستقل پیچشی با میل تعادل در عقب است حتی در نمونه‌های هاچ‌بک که وزن و تعادل کمتری دارند، عملکرد و شرایط خوبی دارد.

عبور از سطوح ناهموار هیچ ضربه اضافه‌ای به کابین وارد نمی‌کند و شاهد خستگی‌های طولانی در راننده و سرنشینان از سواری‌های طولانی نیستیم. سیستم فرمان NUMB کنترل خودرو را در هر شرایطی بسیار ساده و راحت کرده و تحت تأثیر هندلینگ فوق‌العاده خودرو، بیش یا کم‌فرمانی‌ای در مسیرهای پرپیچ احساس نمی‌شود. برای تماشای تصاویر این محصول جدید کیا به سایت دیوار مراجعه کنید.

امکانات رفاهی و تجهیزات ایمنی

از آنجاکه ذات این خودرو اقتصادی است، فضای داخل کابین همچنان ساده و فاقد تجملات طراحی شده است. برهمین اساس متریال به کار رفته در جلو داشبورد همچنان پلاستیک خشک است اما از نوع با کیفیت. مونتاژ قطعات نیز به دقت و ظرافت انجام شده است.

کنسول وسط، جلو داشبورد و پشت فرمان همه ساده و البته کمی قدیمی‌ طراحی شده‌اند. داخل کابین فضا برای سرنشینان عقب و جلو خوب است اما در مدل هاچ‌بک صندلی‌ها به طور کامل خم نمی‌شوند.

همه امکانات رفاهی متمایز کننده ریو ۲۰۲۰ شامل نمایشگر لمسی ۷ اینچی مجهز به رادیو ماهواره‌ای XM بلوتوث و USB در کنار قابلیت اتصال به کارپلی اپل و اندروید اتو می‌شود. هشدار تصادف از جلو و ترمز اضطراری نیز همه بهره‌ای است که ریو از تجهیزات ایمنی به روز کسب کرده است. البته همین بهرمندی نیز شامل حال نسخه‌های پایه نمی‌شود. به نظر می‌رسد با این تفاسیر، در صورت آزاد بودن واردات خودرو، ریو نسل چهار می‌توانست گزینه اقتصادی مناسبی برای همه طرفداران کیا در ایران باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.