بررسی کامل راهنمای تعمیرات خودرو وانت مزدا B 2000 I

بررسی کامل راهنمای تعمیرات وانت مزدا B 2000 I + مشخصات فنی

هر وقت که خودرویی مانند وانت مزدا جدیدی به بازار می آید . اولین و شاید مهم ترین سوالی که در مورد آن پرسیده می شود ، نوع و قدرت موتور می باشد . شاید در نگاه اول طراحی ظاهری هر خودرو به چشم می آید ، اما عامل محبوبیت و پذیرش آن خودرو در بازار و در نظر مصرف کننده موتور می باشد .

مزدا

چون قدرت و گشتاور و مصرف و هزینه نگهداری و بسیار موارد دیگر به موتور خودرو بستگی دارد ، همان گونه که در بازار ایران شاهد آن هستیم با ورود خودرو های به ظاهر جدید چینی به بازار که از نظر طراحی ظاهری شاید به توان آن ها را با خودرو لوکس مقایسه کرد . اما چون از نظر موتوری و قدرت و گشتاور که به مصرف کننده ارائه می دهند چندان قابل اعتماد و پذیرفته شده از نظر مشتریان نمی باشد .

مزدا یکی از بزرگ ترین شرکت های خودرو سازی در کشور ژاپن می باشد که طرفدار زیادی را داشته است و همچنین توانسته است یکی از بهترین شرکت های خودرو سازی در جهان باشد . کمپانی مزدا 2000 توانسته است عنوان پنجمین خودرو ساز بزرگ را در دنیا اختصاص به خود دهد.

طراحی ماشین مزدا 2000 در سال 2000 میلادی انجام شد و در سال 1378 شمسی توسط کمپانی بهمن خودرو وارد کشور ایران شد که زمانی که پا به ایران گذاشت ، فروش و طرفدار های زیادی را داشت . در سال 1386 مدل های جدید و به روز رسانی شده این ماشین وارد ایران شد .

وانت مزدا از دو گیر بکس پر قدرت برخوردار می باشد که یکی از آن ها دستی و دیگر اتوماتیک می باشد ، این ماشین از بهترین و نرم ترین گیر بکس ها برخوردار می باشد و بین ماشین های دیگر ژاپنی بهترین ماشین می باشد .

ماشین مزدا 2000 از بهترین و عالی ترین ارگونومی برخوردار می باشد و مصرف سوخت وانت مزدا بسیار پایین می باشد و این ماشین در رنج قیمتی 20 الی 70 میلیون تومان است .

یاتاقان زدن وانت مزدا 2000

وقتی موتور ماشین وانت مزدا گرم می کند یا صدای تلق تولق یا هر صدای غیر طبیعی دیگری از آن شنیده می شود لازم است سریعا ماشین را نگه دارید و منبع صدا را پیدا کنید . راننده حرفه ای باید با صدای موتور آشنا باشد و سریع صدا را تشخیص دهد .

وقتی این وضعیت پیش آید دیگر چاره ای نیست جز باز کردن سر سیلندر ها و باید آن را تعمیر کرد مثل مزدا 2000 که هزینه آن حدودا چهار صد یا پانصد تومان برای شما آب می خورد .

این بی اعتنایی به صدای موتور و دیگر صدا های ماشین و همچنین وضعیت روغن می تواند عواقب فاجعه باری را پیش بیاورد . چون هم باعث خراب شدن خودرو در هنگام سفر خواهد شد و همچنین این اتفاق زمانی رخ می دهد که شما در بیابان و یا جاهای دیگر باشید .

چه زمانی باید یاتاقان را عوض کنیم ؟

در صورت وجود هر گونه خراشیدگی و یا سائیدگی بابت یاتاقان ها ، لازم است که یاتاقان ها را عوض کرده و اگر یاتاقان ها آسیب و یا خراشی داشت باید میزان کلیرنس را پایین بیاورید . میزان لقی یاتاقان 3 یا 4 میلی متر باشد ، اگر نباشد باعث بدتر شدن ماشین شما خواهد شد .

وقتی بعد از گذشت 10 سال یا رفتن یک مسیر طولانی ( بالای 100 متر ) باید تعمیر اساسی شود و باید تمام ماشین ها چک شود و یا بهتر است که یاتاقان ها عوض شود .

روغن کاری یاتاق ها چگونه می باشد ؟

از مدار اصلی روغن مسیری به کپه های ثابت روی بلوک راه دارد که روغن از آن مسیر وارد سوراخ مجرای روغن میل لنگ شده و سطح کلیه یاتاقان ها را روغن کاری باید کرد . این کار یعنی روغن کاری به تمامی سطوح یاتاق ها روغن کاری می شد و وقتی که به میل لنگ فشار می آید باعث شناور شدن در روغن می شود .

علت یاتاقان زدن موتور چه می تواند باشد ؟

1- خراب شدن پمپ روغن

2- کثیف بودن فیلتر روغن و یا کهنه بودن بیش از اندازه روغن

3- راندن موتور با سرعت های خیلی زیاد به طوری که دور موتور به محدوده قرمز نزدیک شود .

4- بدون آب ماندن موتور ها و می تواند هر علتی که باعث داغ شدن موتور می شود .

اگر میزان ذوب شدن بابیت زیاد شود ، پس از اینکه سرد شود به میل لنگ چسبیده و مانع حرکت میل لنگ و روشن شدن موتور خواهد شد ولی همراه با صدای لق لق می باشد که بسیار آزار دهنده می باشد و همچنین اگر سر نشین در ماشین باشد ، باعث اذیت شدن سر نشینان می شود .

عوامل خرابی یاتاقان ها چه می تواند باشد ؟

عملکرد یاتاقان با وارد شدن شوک به آن دچار اختلال خواهد شد . عمده ترین علت خرابی یاتاقان ، نرسیدن روغن می باشد . در ادامه در مورد عوامل خراب شدن یاتاقان ها صحبت خواهیم کرد .

1- از بین رفتن بابیت : بابیت به سطح داخلی یاتاقان گفته می شود که بسیار مهم می باشد و بودن آن نیز ضروری می باشد .

2- خرابی پمپ روغن : روغن موتور نامناسب و تجمع رسوبات در قسمت های مختلف آن باعث خرابی پمپ روغن می شود . خرابی پمپ روغن یا هر یک از قسمت های آن از روغن کاری مناسب جلوگیری می کند . بودن روغن در موتور ماشین باعث روان شدن قطعات و کاهش اصطکاک می باشد .

3- گرم شدن بیش از حد موتور : داغ شدن موتور به هر دلیلی مثل کم شدن آب رادیاتور ، منجر به یاتاقان زدن موتور می شود .

4- سرعت بالای خودرو : اگر سرعت ماشین شما بالا باشد و روغن موتور نیز نریخته باشید و یا کم باشد ، باعث یاتاقان زدن ماشین می شود و حتی به موتور نیز آسیب وارد می کند .

5- روغن موتور نامناسب : این مورد دو علت دارد که یکی از علت های آن روغن نامطلوب می باشد و دیگری تعویض کردن روغن موتور می باشد که آسیب جدی به ماشین وارد خواهد .

روی کامیپوتر ماشین نصب شده است که مسئولیت های زیاد و فراوانی را به گردن دارد که بودن آن در تمام ماشین ها مهم و ضروری می باشد و اگر روی ماشین نباشد ، ماشین دچار مشکل های جدی می شود و خرج فراوانی را روی دست شما می گذارد .

با قرار گرفتن انژکتور در اتومبیل های امروزی قطعات الکترونیکی دیگری نیز با آن در سیستم کنترلی اتومبیل می باشد . ایسیو یکی از مهم ترین قطعات الکترونیکی می باشد که نقش آم هدایت و کنترل یک خودرو انژکتوری را بر عهده دارد .

مزدا

کار هایی که سنسور با کمک ایسیو انجام می دهد :

– هنگامی که از خودرو استفاده می کنید و کولر آن را می زنید ، دما آب به حد نرمال می رسد و باعث غیر فعال شدن سیستم تهویه مطبوع هوا می شود و باعث خنک شدن موتور ماشین می شود . سنسور یه کار دیگر برای ماشین نیز انجام می دهد که آن این است که دور دوم فن را فعال می کند که با گذشت دمای آب آن نرمال می شود و در دور دوم باز فعالت دارد که فعالیت آن از سری اول بیشتر و بهتر می باشد .

– سری جدید  خودرو های تولید شده این گونه می باشد که ای سی یو باعث تنظیم آن شد و در دور دوم زمان سرد بودن کم می شود و دور موتور را پایین می آورد .

– اکثر این سنسور ها 3 پایه هستند که 2 پایه آن برای دمای آب ارسال می شود و ECU  را به کیلومتر تبدیل می کند .

– در اکثر خودرو ها یونیت فن آن ها جدا بوده و از چند سنسور و با دما های مختلف کار شده است .

– خودروهایی که کاربراتوری هستند ، و سنسور آن مثل سویچ می باشد که عملکرد آن با ترموستات فرقی ندارد و وقتی فن به حد دما می رسد ، فن آن روشن باقی می ماند .

– در خودرو های تازه تولید شده و قدیمی از سنسوری به نام رادیاتور استفاده می شود که به سنسور ها کمک می کند و باعث خنک شدن موتور می شود .

– خودرو هایی امروزی ، وقتی سنسور با ای سی یو قطع شود ، فرمان روشن می شود و نمی گذارد به شما و ماشین شما آسیب رسیده شود .

نکته : در خودروهایی که تازه تولید شده اند ، سنسور آن رادیاتور نام دارد و دیگر به آن سنسور نمی گویند فقط در بعضی از مواقع گفته می شود .

تعمیراتی که باید بر روی این خودرو انجام دهند :

– بخش موتور :

1- تعمیر اساسی موتور شامل یاتاق زدن و سوختن واشر سر سیلندر و روغن سوزی

2- تعمیر کاتالیزور

3- عیب یابی و تعمیر خام سوزی و بد کار کردن موتور جهت معاینه فنی

4- رفع صدای اولیه ی موتور هنگام استارت و روشن کردن موتور

– بخش سیستم تعلیق :

1- سرویس جلو بندی ، تنطیم زاویه ی چرخ ها و رفع لاستیک سایی

2- تعمیر جعبه فرمان و رفع روغن ریزی

– بخش نقاشی :

1- رنگ کردن بدنه خودرو به صورت فابریک

2- مات کردن بدنه به صورت سه بعدی

3- تعییر رنگ رینگ و کلیپر

4- پولیش و واکس بدنه

5- قلم گیری لیسه ای

6- سرامیک و واکس بدنه

7- کارشناسی رنگ خودرو

– بخش صافکاری :

1- تخصص در صافکاری بدون رنگ

2- تعویض قطعه به صورت فابریک

3- شاسی کشی با دستگاه و تعمیر سپر

4- تخصص در امور تیونینگ

5- بستن گیت و تغییر فیس

– بخش برق و الکترونیک :

1- عیب یابی و تعمیر سیم کشی مطابق نقشه های کمپانی

2- عیب یابی و تعمیرات یونیت ها که شامل (  ECM – TCM – ABS )

3- تعمیرات سان روف

4- عیب یابی و تعمیرات کروز و رادار و سنسور های سپر

5- تعویض ترانس و لامپ های زنون

6- شارژ و گاز کولر و تعمیر کمپرسور و نشت گیری

7- تعمیر و شفاف سازی چراغ های جلو

سر سیلندر چیست ؟

در یک موتور درون سوز سر سیلندر یا بستار به قطعه ای گفته می شود که بر فراز بخش بالایی سیلندر ها قرار دارد . چنانچه بلوک سیلندر یک موتور را به تنهایی دیده باشید . متوجه می شوید که قسمت فوقانی آن باز بوده و پیستون ها در درون سیلندر ها قابل دیدن هستند . در ضمن سوراخ هایی در بدنه موتور وجود دارد که به آن ها بلوک سیلندر می گویند که انتها آن ها باز هستند . برای تکمیل شدن ساختار بلوک سیلندر به سر سیلندر نیاز است . جنس اکثر سر سیلندر ها از آلیاژ های آهن یا آلیاژ های آلومینیوم به دو صورت ریختگی یا تزریقی در داخل قالب های مخصوص ساخته می شود .

اتاقک درون سوز چیست ؟

عمل تراکم مخلوط هوا و سوخت و نیز عمل انفجار این مخلوط در آنجا صورت می گیرد ، نیز در بدنه سر سیلندر قرار دارد که از لحاظ شکل و ابعاد دارای گونه های فراوانی می باشد . همچنین سر سیلندر ها در زیر یک درپوش محفوظ است .

طرز کار سر سیلندر ها چگونه است ؟

قطعات عمده سر سیلندر که تحرک دارند همان سوپاپ های سر سیلندر است که باید به صورت بسیار دقیق و متناسب با حرکات پیستون باز و بسته شوند . عمل باز و بسته شدن این سوپاپ ها و نیز زمان بندی آن به وسیله میل بادامک انجام می شود . قسمت های دیگر سر سیلندر که فاقد تحرک هستند کافی است که در برابر شوک های به وجود آمده در اثر انفجار سوخت پایداری داشته باشند و البته باز بودن مجاری عبور آب و صابون نیز بسیار ضروری و مهم می باشد .

کاربرد سر سیلندر ها چیست ؟

سر سیلندر ها تنها در موتور های احتراق داخلی چهار زمانه وجود دارند و علت استفاده از آن ها این است که اگر به علت خرابی نیاز باشد که سیلندر ها و یا پیستون ها دستکاری شوند ، یا برداشته شوند ، با باز کردن سر سلیندر دسترسی به آن ها بسیار ساده تر خواهد بود .

مزدا

بیشتر بخوانید:

همه چیز درباره راهنمای امداد خودرو سمند و سورن مالتی پلکس

منبع: کارگیک

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.