همه چیز درباره مقایسه هیوندای سانتافه و کیا سورنتو + مشخصات فنی

همه چیز درباره مقایسه هیوندای سانتافه و کیا سورنتو + مشخصات فنی

سورنتو از خودرو های موفق و پر فروش کیا است که در بازار های جهانی به فروش خوبی دست پیدا کرده است ولی نسل جدید آن در بازار کشور ما به علت وجود هیوندای سانتافه چندان موفق عمل نکرده است . با توجه به سرمایه گذاری هایی که کیا بر روی طراحی اش انجام داده است رسیدن به این طراحی زیبا و و در خور توجه طبیعی است . طراحی جلو با توجه به خطوط و برجستگی ها از آنچه هست حجیم تر بنظر می رسد و زیبا است . طراحی عقب هم ساده است ولی زیبایی خاص خود را دارد .

کیا سورنتو

در کل طراحی ظاهری کیا سورنتو 2016 زیبا و جذاب است و کاملا هم جدید می باشد . سورنتو نسل جدید در داخل کابین فضایی جادار را در اختیار شما قرار می دهد و طراحی اش هم زیبا و اسپرت است . کیفیت متریال مورد استفاده هم نسبتا خوب است . کیا سورنتو نسل جدید از امکانات رفاهی و ایمنی خوبی سود می برد و راحتی و ارگونومی خوبی هم فراهم شده است  .

کیا سورنتو از یک پیشرانه 4 سیلندر به حجم 2359 سی سی بهره می برد که از سری GDI است . این پیشرانه 188 اسب بخار قدرت و 241 نیوتن متر گشتاور تولید می کند که با توجه به جثه و وزن کیا سورنتو برای آن رانندگی کند و تنبلی را رقم زده است . کیا سورنتو از مصرف سوخت نسبتا قابل قبولی دارد و در هنگام  شتاب گیری عملکرد مناسبی را از خود نشان می دهد که برای ماشینی با این ابعاد قابل قبول است . کیا سورنتو از یک گیربکس 6 سرعته اتوماتیک سود می برد که با پیشرانه هماهنگ است و لذت سواری خوبی را برای راننده فراهم می کند و باعث شده که کیا سورنتو یکی از جذاب ترین شاسی بلند های بازار ایران لقب بگیرد .

کیا سورنتو سواری جذابی نسبت به کره ای بودنش دارد و بیشتر هم مانند یک SUV شهری رفتار می کند . سیستم تعلیق عملکرد بسیار خوبی دارد ولی کمی پر سر و صدا رفتار می کند ضمن اینکه فرمان کیا سورتو هم نسبت به عکس العمل راننده قابل قبول است  سیستم ترمز کیا سورنتو با وجود سنگینی خودرو عملکرد خوب و مطمئنی دارد .

کیا سورنتو نسل جدید با توجه به قیمت بالایش در برار هیوندای سانتافه نتوانست در ایران فروشی مانند هیوندای سانتافه را تجربه کند ولی کیا سورنتو در کشور آمریکا فروش بسیار خوبی را تجربه کرده و از لحاظ فنی یکی از بهترین محصولات کیا به حساب می آید . بدون شک کیا سورنتو از لحاظ فنی سطح بالاتری نسبت به هبوندای سانتافه دارد ولی اختلاف قیمتی آن با هیوندای سانتافه ارزش خرید این ماشین را پایین می آورد . در حال حاضر به دلیل بسته بودن ثبت سفارش خودرو و کمبود سورنتو در بازار قیمت این ماشین به 320 میلیون تومان رسیده است .

 هیوندای سانتافه  2016

هیوندای سانتافه را می توان موفق ترین و خوش اقبال ترین SUV بازار کشورمان دانست و یکی از بهترین انتخاب ها در میان شاسی بلند های بازار است . هیوندای سانتافه از معدود خودروهایی است که هم در نمونه صفر کیلومتر و هم در نمونه های کارکرده بازار فروش بسیار خوبی دارد . در مدل 2016 سانتافه چراغ هایش عوض شده است و به جذابیت کلی کمک زیادی کرده است . ظاهر طراحی بدنه هیوندای سانتافه به اروپایی ها بیش تر نزدیک است . بدنه خوش تراش هیوندای سانتافه که اسپرت و همه پسند میباشد در فروش بالایش تاثیر به سزایی دارد . در طراحی داخلی هیوندای برای سانتافه بسیار زحمت کشیده است و هم مانند ظاهرش مشتری پسند می باشد . طرح داشبورد که متشکل از اشکال غیر هندسی ، زوایای تیز و قسمت های برجسته است تحسین هر بیننده ای را بر می انگیزد  .

داخل هیوندای سانتافه شاهد فضایی جا دار هستیم و علاوه بر این به علت عایق بندی خوب کابین داخل اتاق در آرامش کامل می باشد . تجهیزات و امکانات قابل قبول و متنوعی در هیوندای سانتافه موجود است که در مدل 2016 این امکانات بیش تر هم شده است و بعضی از آن ها برای اولین بار است که بر روی خودرویی در این کلاس نصب می گردد . طراحی کابین هیوندای سانتافه به طوری است که دسترسی به تجهیزات و کلید های آن راحت است و از ارگونومی مطلوبی سود می برد . متریال مورد استفاده در کابین هیوندای سانتافه با کیفیت است و در کل طراحی داخلی و خارجی هیوندای سانتافه ، امکانات ، کیفیت ساخت همه نمره قابل قبول و بالایی دریافت می کنند  .

قلب تپنده هیوندای سانتافه سیلندر است و 2359 سی سی حجم دارد . برای هیوندای سانتافه مدل 2016 از سری پیشرانه های GDI استفاده شده است . این پیشرانه در دور موتور 6300 دور در دقیقه قابلیت تولید 190 اسب بخار قدرت و در دور موتور 4250 دور در دقیقه 245 نیوتن متر گشتاور را دارا می باشد . این پیشرانه بر روی سانتافه چندان جواب گو نیست زیرا شاهد شتاب و چالاکی نه چندان خوبی هستیم که با قرار گرفتن در سربالایی کشش بسیار ضعیف احساس می گردد .اما در شهر و برای استفاده معمولی این پیشرانه پاسخگوی نیازهاست و انتظارات را بر آورده می کند .

هیوندای سانتافه در سیکل ترکیبی 11.2 لیتر بنزین می سوزاند که نسبتا زیاد است و توجیه اقتصادی ندارد . پیشرانه هیوندای سانتافه با یک گیربکس 6 سرعته اتوماتیک کوپل شده است که عملکردش قابل قبول است اما از این بهتر هم می توانست باشد . به طور کلی هماهنگی موتور و گیربکس خوب است و از این نظر راضی کننده می باشد .

در بحث سیستم تعلیق سواری هیوندای سانتافه نرم است و عملکرد خوبی از خود نشان می دهد . سواری هیوندای سانتافه لذت بخش است و فرمان پذیری نسبتا خوبی هم دارد . سانتافه  نسبت به کره ای بودنش در پیچ ها ایمن و پایدار عمل می کند و هندلینگ قابل قبولی دارد  ولی در مقابل رقبای ژاپنی خود هیچ حرفی برای گفتن ندارد .

البته هیوندای سانتافه در زمانی که وزن زیادی بر روی آن قرار می گیرد هندلینگش به شدت کاهش پیدا می کند و حسابی از چشم مالک ماشین می افتد ، بازی کمک هایش کم می شود و سواری اش نسبتا کوبنده و آزار دهنده می شود . معمولا افرادی که در هنگام مسافرت های طولانی در صندلی عقب راننده می نشینند دچار حالت تهوع می شوند و احساس خشکی بسیار زیاد در بدنشان  بعد از پیاده شدن از ماشین پیدا می کنند اما در حالت نرمال سانتافه تقریبا راننده خودرو را راضی نگه می دارد .

هیوندای سانتافه یک کره ای با کیفیت است که طراحی خارجی و داخلی جذابی دارد و بازار فروشش هم در نمونه های صفر کیلومتر و کارکرده هر دو بسیار خوب است . علاوه بر این قیمتی رقابتی دارد و نسبت به کیا سورنتو قیمتش مناسب تر است و به همین دلیل یکی از پر فروش ترین ماشین های شاسی بلند بازار به حساب می آید . از لحاظ فنی و کیفیت ساخت سورنتو در سطح بالاتری نسبت به سانتافه قرار دارد .

طراحی خارجی

جلو پنجره 6 ضلعی به همراه آرم بزرگ هیوندای به همراه چراغ‌ های کشیده ذوزنقه‌ ای سانتافه ، چهره ‌ای خشن و گیرا به آن داده است . مه شکن در یک قاب U شکل کرومی قرار گرفته است که در داخل قاب سیستم روشنایی روز LED جای دارد . دیفیوزر خاکستری در زیر فلاپ پلاستیکی ظریفی دیده می ‌شود که به سمت چرخ ‌ها می‌ رود . در طرف دیگر ، طراحان سورنتو با چراغ‌ هایی زیبا و مه شکن ‌های 4 تایی سعی دارد تا کلاس طراحی خود را به جهانیان نشان می دهند . همه چیز در سر جای خود قرار گرفته است. با توجه به فرم مناسب و کاپوت بلند ، به نظر می ‌رسد که در بخش طراحی جلو فعلا باید یک امتیاز به نفع سورنتو بدهیم .

نگارنده معتقد است آنچه در طراحی جانبی اهمیت دارد ، اندازه چرخ ‌ها و خطوطی است که از عقب به سمت جلو کشیده شده ‌اند . هر چه تیز و پر حجم ‌تر ، جذاب ‌تر . هر دو خودرو چرخ‌ های مناسبی دارند ، البته چرخ عقب سانتافه با توجه به عکس کوچک به نظر می رسد که شاید دلیل آن فاصله زیاد شیشه عقب تا گل گیر باشد .

طراحی عقب بخشی است که واقعا نمی ‌توان برنده‌ای برای آن تعیین کرد . چینش دقیق اجزا در هر دو مشهود است . البته نباید این نکته را فراموش کرد که شاید هیوندای در طراحی عقب خصوصا بعضی موارد مانند دیفیوزر عقب و پهنا بخش بالایی سانتافه ، زیاده‌ روی کرده باشد . اما به طور کلی هر دو طراحی قابل قبولی در این بخش دارند .

کابین و امکانات

سورنتو و سانتافه هر دو ردیف سوم صندلی را در نسخه‌ های خاصی ارائه می‌ دهند . فاصله دو محور در هر دو خودرو نسبت به نسخه‌ های اصلی در حدود 8 سانتی متر بلندتر شده است . بدین ترتیب نباید حساب ویژه ‌ای روی صندوق ‌عقب باز کنید . در ردیف سوم سورنتو برای کودکان و تا حدی نوجوانان فضای کافی وجود دارد .

در حقیقت اگر قد سرنشینان ردیف آخر کمتر از 170 سانتی ‌متر باشد برای آنان مناسب است . صندلی ‌های جلو در سانتافه فضای زیادی دارند ، در حالی ‌که سرنشینان ردیف دوم به ‌اندازه آن ‌ها راحت نیستند . در حقیقت راحتی سرنشینان در سورنتو در اولویت قرار دارد و می ‌توان این ‌گونه برداشت کرد که فضای کافی و راحتی در سانتافه فدای طراحی شده است .

تجربه رانندگی

سورنتو با طیف گسترده‌ ای از پیشرانه‌ ها عرضه می‌ شود . پیشرانه اول ، 2.4 لیتری با 185 اسب بخار که در ایران موجود است ؛ نوع دوم 3.3 لیتری V6 با قدرت 290 اسب بخار است . همچنین 240 اسب بخار و 354 نیوتن متر گشتاور که از یک موتور 2 لیتری توربو ناشی می ‌شود که می‌ توان با توجه به حساب بانکی خود یکی از این سه نسخه را تهیه کرد . در حقیقت قادرید با پرداخت 5 هزار پوند ( 6 هزار دلار ) بیشتر نسبت به نسخه اصلی ، یک دستگاه سورنتو دو دیفرانسیل با پیشرانه خورجینی 6 سیلندر را در پارکینگ قرار دهید . البته با داشتن قفل دیفرانسیل با نسبت 50/50 ( عقب / جلو ) می ‌تواند گزینه مناسبی برای آفرود باشد .

در مقابل سانتافه با توجه به طراحی خشن ، می‌ بایست پیشرانه‌ های قدرتمندی داشته باشد که البته در نمونه اسپرت تا حدی به این نیاز پاسخ داده شده است . موتور تنفس طبیعی 2.4 لیتری توانایی تولید 190 اسب بخار را دارد . همچنین پیشرانه 2 لیتری توربو با قدرت 264 اسب بخار گویا از همتایش در مقایسه عملکرد بهتری را نشان می ‌دهد . تنها هفت ثانیه لازم است تا این جادوگر کره‌ ای را به سرعت 96 کیلومتر بر ساعت برسانید . سیستم دو دیفرانسیل مانند سورنتو وجود دارد که البته نباید از قفل دیفرانسیل غافل شد . همچنین سانتافه می ‌تواند حداکثر تا 1575 کیلو گرم را بکسل کند .

عملکرد سورنتو به نسبت قبل بیشتر شده به ‌طوری‌که پاسخ فرمان دقیق ‌تر و ترمز ها بهتر کار می‌ کنند . همچنین سیستم تعلیق بسیار نرم‌ تر از سانتافه بوده است و حس سواری با یک خودرو آلمانی مانند بی ام دبلیو X3  را می‌ دهد . با این ‌حال کیفیت رانندگی سانتافه احتمالا بهترین ویژگی آن است . هرچند سرعت فرمان پذیری آن از سورنتو کمتر است .

کیا سورنتو

ایمنی و قیمت

در بحث ایمنی هیوندای یک ‌قدم جلوتر از کیا است . سانتافه دارای سیستم  Hill-Start، سیستم هشداردهنده نقاط  کور، هشدار خروج از خط ، هشدار برخورد جلو و کروز کنترل انطباقی است . البته بیشتر تجهیزات ذکر شده در نسخه‌ های گران ‌قیمت این خودرو وجود دارد . هر دو خودرو 5 ستاره ایمنی را از NHTSA و بالا ترین حد ایمنی را از موسسه IIHS دریافت نموده ‌اند .

قیمت سورنتو از 26 هزار دلار شروع می ‌شود و تا 42 هزار دلار برای نسخه V6 فول آپشن می ‌رسد . البته می ‌توان مدل EX با موتور V6 را با قیمت 32 هزار دلار تهیه کرد . سانتافه اسپرت نیز با همان قیمت پایه رقیبش آغاز می ‌کند ، البته می ‌توان با 30 هزار دلار نسخه مناسبی از آن را خریداری نمود . سانتافه موجود در ایران مدل 2.4 لیتری با قیمتی در حدود 242 میلیون تومان است . همچنین میتوان کیا سورنتو را با قیمتی در حدود 235 میلیون تومان تهیه کرد .

بیشتر بخوانید:

همه چیز درباره مقایسه خودرو ساندرو و استپ وی + نقد آن

منبع: کارگیک

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.