انژکتور خودرو چیست و چه عملکردی دارد؟

انژکتور خودرو چیست و چه عملکردی دارد؟

ما در این نوشته به شما خواهیم گفت که انژکتور خودرو چیست و عملکرد آن را به طور کامل بررسی خواهیم کرد و نحوه شستشوی آن را هم به شما می گوییم. انژکتور در ماشین این نقش بسیار مهمی را ایفا می کند و به عنوان یک شیر الکترونیکی دقیق عملکرد حساسی دارند که سبب می شود و سوخت مورد نظر در زمان مشخصی تامین شود. عملکرد سیستم انژکتور در خودرو مشابه کاربراتور است که منظور از آن همان ترکیب شدن سوخت و هوا به یک نسبت یکسان آن و ورود آن به موتور می باشد ولی به خاطر خاصیتی که اجزای آن دارد و همچنین به علت داشتن یک سیستم متفاوت این عمل باید بسیار دقیق انجام شود همچنین انژکتور سبب می شود مصرف سوخت خودرو میزان قابل توجهی پایین بیاید و سبب کاهش آلودگی هوا می شود.

انژکتور خودرو

انژکتور چیست؟

انژکتور یک قطعه به نام سوپاپ دارد که یکی از اجزای مهم سیستم سوخت رسانی انژکتور همین سوپاپ می باشد. در واقع سیستم سوخت‌ رسانی انژکتور فقط یک سوپاپ است که آن هم به صورت الکترونیکی تنظیم می شود و ممکن است این سوپاپ در ثانیه چندین بار خودش باز و بسته شود و به همراه پمپ سوخت بنزین را با فشار زیاد به محفظه احتراق می آورد. به همین دلیل وقتی که سوخت تزریق می زنند یک آهنربای الکتریکی میله را به حرکت در می آورد و سبب باز شدن سوپاپ انژکتور می شود. با این کار سوخت با یک فشار بسیار زیاد از سمت سوپاپ مانند قطرات ریزی به درون سیلندر ها حرکت می کند.

نازل طوری به شکلی تولید می شود که سبب پر شدن کامل سوخت می شود و تا جایی که امکان دارد آن را به ذرات بسیار ریزی تبدیل می کند این روش سبب می شود که پروسه احتراق سوخت به طور کامل اجرا شود و همین این باعث کم شدن آلایندگی‌های خودرو می‌شود. همانطور که قبلاً هم در بخش کامپیوتر ماشین که مغز فعال موتور است صحبت شد که وظیفه آن انتقال سوخت به داخل سیلندر ها و همچنین ترکیب آن با هوا بود یکی از عملگر هایی که با کامپیوتر ماشین در ارتباط است انژکتور است و وجود انژکتور در خودروهای مدرن عملکرد آن را تا حد قابل توجهی بالا برده است و به ندرت خللی در تنظیمات موتور ایجاد می کند.

منظور از انژکتور و رسوب زدایی چیست؟

همان‌طور که گفتیم انژکتور از آلودگی هوا می کاهد و سبب کنترل مصرف سوخت می شود. که امروزه به خاطر مشکلات آب و هوایی استفاده از سیستم انژکتور در خودروهای جدید و استفاده از تکنولوژی های آن بسیار مرسوم شده است. در سیستم های انژکتوری معمولاً یکسری از سنسورها مانند دور موتور، دریچه گاز، سنسور اکسیژن و مپ سنسور برای اینکه یک موتور سالمی بسازند دور هم جمع شدند. اطلاعاتی که از این سنسورها به مغز الکترونیکی ماشین می رود سبب عملکرد مناسب موتور می شود و پس از چک کردن این اطلاعات یکسری از دستورات توسط مغز کامپیوتر و از طریق یک سری از عملگر ها روی موتور انجام می شود. این عملگرها شامل پمپ بنزین، انژکتور، کویل و موتور پله ای است.

از بین همه این عملگر هایی که نام برده شد انژکتور به علت این که مشخصات فنی بسیار ویژه‌ای دارد و در سیستم کنترلی موتور بسیار با ارزش است در واقع همانطور که گفته شد انژکتور یک شیر الکترونیکی بسیار قوی می باشد که از طریق آن می توان مقدار سوخته مورد نظر در زمان مشخص را تهیه کرد.

اجزاء اصلی انژکتور:

  • درپوش محافظ
  • اورینگ
  • سوراخ خروجی
  • فیلتر ورودی
  • سوزن انژکتور
  • سلونوئید
  • بدنه انژکتور

گفته شود سوخت با یک فشار بسیار بالا و ثابتی به فیلتر ورودی انژکتور می‌رود که این فشار ورودی معمولاً با فشار ریل سوخت معادل می باشد و مقدار آن یک عدد ثابتی است وقتی که سلونوئید یک میدانی را ایجاد می‌کند معمولاً سوزن انژکتور باید به سمت بالا حرکت کند و همچنین معمولاً از طریق سوراخ انتهایی پاسخ ها اجرا می شوند.

تاریخچه انژکتور

تا شاید برای شما جالب باشد که بدانید انژکتور از کجا آمده است. در دهه ۱۹۵۰ و ۱۹۶۰ میلادی بود که کارخانه شورولت برای اولین بار به ساخت انژکتور مکانیکی روی آوردند که البته این انرژکتور از نوع تزریق دائم بود. در اواخر سال ۱۹۵۰ شرکت های دیگر هم در صنعت خودروسازی و ساخت قطعات مختلف از سیستم انژکتور که الکترونیکی هم بود استفاده می‌کردند و نام آن را بندیکس الکتروژکتور گذاشتند. وقتی که در صنعت الکترونیک دیود و ترانزیستور و تولید شد در سال ۱۹۶۰ میلادی شرکت پر آوازه فولکس نمونه جالبی از فناوری‌های نوین تولید کرد و به عرصه ظهور گذاشت که از این فناوری در طراحی موتورهای خود استفاده کرد.

دلیل اهمیت انژکتور

به دلیل اینکه قطعه انژکتور در سلامت و موتور و خودرو یک قطعه بسیار مهم به حساب می‌آید باید طراحی و تولید آن به درستی و با دقت کافی انجام شود. به این ترتیب وقتی که یکسری از اطلاعاتی توسط سنسور ها به مغز کامپیوتر ماشین فرستاده می‌شود در آن برخی محاسباتی انجام می‌شود که این محاسبات میزان سوخت مصرفی موتور را به طور دقیق انجام می دهند. پس از اینکه این محاسبات اجرا شد مغز کامپیوتر یک دستوراتی را به انژکتور می‌فرستد که همان زمان پاشش و مقدار پاشش سوخت را مشخص می ‌کند.

در واقع شاخصی که این دو رقم را مشخص می‌کند همان پهنای پالس است. وقتی که زاویه پاشش مشخص شد باید تعیین شود که انژکتور در کجا قرار بگیرد یعنی موقعیت مکانی آن از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است و محل قرارگیری آن در سوخت و هوا و همچنین احتراق موتور تاثیر بسزایی می گذارد. پس حتماً باید موقعیت انژکتور و زاویه پاشش به درستی انجام شود.

همان‌طور که گفتیم انژکتور یک قطعه بسیار دقیقی به حساب می‌آید و باید از تکنولوژی های مناسبی برای تولید آن استفاده کرد به طور مثال سوزن و سوراخه انژکتور باید دقیق تولید شوند و اگر هرگونه خطایی در عملکرد این قطعه اتفاق می افتد مشکلاتی در موتور به وجود می آید. وقتی که شما از انژکتور استفاده می کنید باید آن را به درستی مراقبت کنید تا آسیبی به آن وارد نشود.

انژکتور خودرو

نحوه عملکرد انژکتور به چه شکل است؟

 

انژکتور سه قسمت اصلی دارد که عبارتند از:

سیستمی که با هوای ورودی موتور در ارتباط است:

هوا معمولاً از طریق یک مجرایی به محفظه ورودی وارد می شود و بعد از آن این که از محفظه ی گذشت جرم گیری هوا انجام می شود همانطور که می‌دانید در این محفظه دریچه متحرک یک هوای مکیده وجود دارد که وقتی حجم هوای ورودی تغییر پیدا کند حتماً زاویه آن هم عوض می‌شود. سنسور های مختلفی به این دریچه وصل می باشد که با توجه به اینکه آیا این دریچه باز و بسته است کامپیوتر ماشین یکسری از سیگنال ها را دریافت می‌کند. طراحی این محفظه به گونه‌ای است که هوای زیادی در داخل آن ذخیره شده است که این هوا معمولاً از مجراهای کناری به داخل آن می آیند.

سیستم سوخت رسانی

معمولاً حجم سوختی که به موتور وارد میشود بستگی به این دارد که چه زمانی سوپاپ باز است که اصطلاحاً به آن پهنای تپش گفته می‌شود که معمولاً کنترل آن به دست مغز ماشین انجام می شود. سوپاپی که به انژکتور وصل است معمولاً یکسری لوله دارد که همین لوله سبب می‌شود سوخت وارد سوپاپ شود پس به لوله ای که با فشار بسیار زیاد سوخت را به سوپاپ های انژکتور می دهد همان ریل سوخت گفته می شود.

سنسورهای سیستم کنترل:

سنسور دریچه گاز

به طور کلی این سنسور حجم هوایی که به داخل موتور وارد می شود را اندازه گیری می کند و همچنین اطلاعاتی راجع به باز بودن دریچه در اختیار قرار می دهد که کامپیوتر ماشین با توجه به سنسور کنترل و سنسور دور موتور به محاسبه حجم هوای ورودی می‌پردازد.

سنسور اکسیژن

واحد کامپیوتر خودرو باتوجه به ولتاژی که ارسال می کند میزان اکسیژن موتور را محاسبه می کند و آن را به طور کامل پردازش می‌کند و اطلاعاتی راجع به غلظت و رقیق بودن سوخت در اختیار قرار می دهد.

سنسور دور موتور

به طور کلی وظیفه سنسور دور موتور این است که بر حسب دقیقه موتور به چه اندازه دور واحد کنترل می کرد برای اینکه یک نسبتی بین اختلاط سوخت و هوا و همچنین کامپیوتر خودرو برقرار شود باید یک ‌سری اطلاعاتی از عملکرد موتور توسط سنسورها در اختیار واحد الکترونیکی قرار بگیرد.

 

خرابی انژکتور و حل این مشکل:

همانطور که گفته شد انژکتور یک قطعه بسیار حساسی است و همچنین عملکرد آن بسیار دقیق است پس از اینکه در قسمت سوخت‌رسانی یک خودرو از این قطعه استفاده می‌کنند ممکن است بعد از گذشت زمان مشکلاتی برای این قطعه به وجود آید.

یکی از مواردی که سبب بروز مشکل در این قطعه و همچنین سیستم سوخت رسانی می شود آن است که سوخت کیفیت مناسبی ندارد و درون آن ذرات ناخالصی وجود دارد. این ذرات بعد از گذشت زمان وارد انژکتور و سیستم سوخت رسانی می‌شوند که این اتفاق ممکن است در هر شرایطی برای موتور به وجود بیاید. به طور مثال وقتی که موتور خودرو شروع به روشن شدن و کار کردن می کند دمای آن بسیار بالا است و همچنین ممکن است سوخت مصرفی و انژکتور ها به شدت داغ شوند بعد از اینکه موتور خاموش می شود هنوز هم مقداری از سوخت در انژکتور ها باقی مانده است و از طرفی دیگر دمای موتور و انژکتور ها به شدت کاهش پیدا می کند که این فرآیند سبب می شود ذرات ناخالصی روی قطعه انژکتور به وجود آید.

وقتی که مواد زائد و ذرات ناخالصی روی اجزای انژکتور به وجود آید و به مرور زمان بیشتر شود عملکرد این قطعه به شدت از لحاظ راندمان کاری پایین می آید برای مثال ممکن است سوزن و سوراخ آن تغییر کند همچنین زاویه پاشش هم به میزان قابل توجهی تغییر می کند که در صورت این اتفاق کلاً عملکرد موتور مختل می‌شود و اگر زاویه پاشش تغییر کند قطعات دیگر هم آسیب خواهند دید.

مشکلاتی که اختلال در انژکتور به وجود می‌آورد:

زیاد شدن مصرف سوخت

زیاد شدن آلایندگی‌های خروجی

کم شدن عمر و عملکرد نادرست سنسور اکسیژن خودرو

کم شدن توان و عملکرد موتور

کم شدن عمر و عملکرد نامناسب کاتالیست خودرو

استارت نامناسب خودرو

با توجه به مواردی که گفته شد باید بدانید که اگر خواهان عملکرد و دوست با یک موتور هستید باید از انژکتورها به خوبی مراقبت و نگهداری کنید و تعویض این قطعه را جدی بگیرید به دلیل این که از مشکلات زیادی کاسته می شود. این یک بار قطعه گرانقیمتی است و برای تعویض آن باید هزینه زیادی را پرداخت کنید و از طرف دیگر خرید انژکتور هایی که کیفیت بالایی دارند به شدت سخت است. از شما برای رفع این مشکل می توانید از دستگاه های انژکتور شور استفاده کنید و با استفاده از این دستگاه راندمان کاری انژکتور را بررسی کنید. انژکتورشور معمولاً رسوبات و ناخالصی ها را برطرف می‌کند و در کل به تعمیر آن می‌پردازد.

نحوه شستشوی انژکتور ها

یکسری از خودروسازها برای اینکه شستشوی انژکتور ها را مشخص کند یکسری زمان بندی خاصی را تعیین می کنند ولی به طور کلی برای تمیز کردن انژکتور ها زمان خاصی پیشنهاد نشده است و به این بستگی دارد که شما چقدر ازخودرو کار می کشید و اینکه حساسیت خودرو نسبت به همچین مشکلی چقدر است. اگر خودروی شما بدون هیچ علتی مکث می کند یا ریپ میزند حتما انژکتور ها مشکل دارند ولی در عین حال ممکن است مشکل چیز دیگری باشد و شما باید به درستی به تشخیص این مشکل بپردازید.

عکس هایی از تعمیرگاهها به مشتریا توصیه می کارند که هر بار که قطعات خودرو را سرویس می کنند حتما انژکتورها را هم شستشو دهند. که البته یک درآمد بسیار مهم برای مکانیکی ها به حساب می آید. برای شستشوی انژکتورها از سنتوری از شوینده های قوی استفاده کنید تا به طور کامل مشکلات احتمالی را از بین ببرد.

انژکتور خودرو

بیشتر بخوانید:

نحوه رانندگی در جاده های لغزنده و جلوگیری از تصادف!

چطور می توان آب و هوا گیری رادیاتور پژو ۲۰۶ را تخلیه کرد؟

مزایا و معایب خودروهای دیفرانسیل عقب چیست؟

چه روغن موتوری برای خانواده ایران خودرو مناسب است

منبع:خودروتک

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.