بررسی مشخصات فنی خودرو هیوندای i40 استیشن + مزایا و معایب

بررسی مشخصات فنی خودرو هیوندای i40 استیشن + مزایا و معایب

هیوندای i40 استیشن یک خودرو با حال و هوای اروپایی از این کمپانی کره ای است که با هدف نفوذ در بازار اروپا ساخته شده و به بازار عرضه شده و در بازار ایران نیز حضور کمرنگی داشته است . این خودرو شباهت های زیادی با مدل سوناتا دارد اما در اروپا طراحی شده ، موتور کوچک تر و کم مصرف تری دارد ، نمرات ایمنی آن بهتر از مدل سوناتا است و در ساخت آن از مواد با کیفیت تری استفاده شده است .

هیوندای i40

این خودرو در دو مدل سدان و استیشن در بازار ایران حضور دارد اما با استقبال چندان زیادی از سوی خریداران مواجه نشد چرا که خریداران ترجیح می دهند با مبلغی مشابه به سراغ هیوندای سوناتا بروند که موتور قوی تری دارد .

به طور کلی خودروهای استیشن چندان در ایران موفق نبودند و هیوندای i40  استیشن نیز ادامه دهنده ی راه خودروهایی همچون پژو 405 استیشن ، پراید استیشن و پیکان استیشن است . اما توجه به این نکته مهم است که این خودروها نسبت به کراس اوور های مشابه مصرف سوخت کمتر و سواری راحت تری را برای سرنشینان فراهم می آورند .

طراحی این خودرو از زبان طراحی قبلی هیوندای بهره می برد که هنوز هم برای مخاطبین می تواند جذاب باشد و طراحی داشبورد نیز مدرن و خوش فرم ارزیابی می شود . از جمله نکات منفی این خودرو می توان به قیمت مشابه در کنار قوای فنی ضعیف تر و لذت رانندگی پایین تر نسبت به خودروهای اسپرت تر است. در کنار آن این خودرو مناسب مصارف خانوادگی است و در دراز مدت اقتصادی ، کم استهلاک و کم خرج ظاهر می شود .

در بخش طراحی ، اولین تغییر در نمای جلویی و جلوپنجره‌ ی i40 دیده می ‌شود . جلو پنچره‌ی لانه زنبوری موسوم به Cascading Grille با حاشیه ‌ی کرومی ظاهر مدرنی دارد و طراحی نمای جلویی i40 را با سایر محصولات جدید هیوندای تطبیق می ‌دهد ؛ همچنین ، رینگ‌ های جدید آلیاژی سایز ‌های 18 ، 16 و 17 اینچی قابل انتخاب هستند.

در بخش کابین هم هیوندای i40 مدل 2019 با دو رنگ آمیزی مختلف قابل انتخاب خواهد بود ؛ ترکیب رنگ خاکستری ، سیاه و قرمز  و طرح مشکی و بژ که در مدل قبلی هم قابل سفارش بود ، از این جمله هستند . مدل جدید از تودوزی چرمی بهره‌ مند است و البته مدل‌ هایی که تودوزی آن ‌ها به رنگ مشکی و بژ باشند را می ‌توان به همراه تودوزی پارچه‌ ای نیز سفارش داد . دیگر بخش کابین که در مدل 2019 تغییر کرده ، پنل داخلی درها یا همان رو‌دری ‌های است که روی آن ‌ها از تزئینات کرومی وجود دارد ؛ این تزئینات به‌خصوص با طرح تودوزی قرمز خاکستری هم خوانی دارد .

هیوندای برای افزایش ایمنی مدل i40 در سطح یک خودروی خانوادگی پرفروش ، پکیج SmartSense را با سیستم پیشگیری از تصادف FCA )  ) پیشنهاد می ‌کند . در این سیستم ایمنی درصورت تشخیص وجود خودرو ( سرعت‌ های بالاتر از 10 کیلومتر بر ساعت ) در مسیر ، به ‌طور خودکار ترمزها را فعال می ‌شوند تا از تصادف پیشگیری شود .

هیوندای می ‌تواند از برگ برنده‌ ی خود یعنی قیمت مناسب ‌تر استفاده کند ؛ قیمت پایه‌ ی پاسات از 31 هزار و 675 یورو و موندئو از 26 هزار و 257 یورو آغاز می ‌شود . رقبای هیوندای i40 هم در تنوع پیشرانه ‌های قابل انتخاب و هم امکانات ایمنی و رفاهی دست ‌پر هستند ، باید دید که هیوندای i40 مدل 2019 در بازار جهانی ، چه عملکردی خواهد داشت.

مشخصات فنی هیوندای i40 استیشن

– خودرو :

1- نام خودرو : هیوندای i40 استیشن

2- کشور سازنده : کره جنوبی

3- سال ( طراحی ) : 2011

– مشخصات فنی :

1- موتور : 4 سیلندر 16 سوپاپه

2- حجم موتور : 1999 سی سی

3- تنفس موتور : تنفس طبیعی

4- انتقال نیرو : دیفرانسیل جلو

5- حداکثر قدرت : 178 اسب بخار در 6500 دور در دقیقه

6- حداکثر گشتاور : 213 نیوتن متر در 4700 دور در دقیقه

7- جعبه دنده : 6 دنده خودکار

8- شتاب 0 تا 100 : 10.8 ثانیه

9- حداکثر سرعت : 211 کیلو متر در ساعت

10- وزن : 1513 کیلو گرم

11- اندازه ( میلی متر ) : 4740 طول – 1816 عرض – 1417 ارتفاع

12- فاصله بین دو محور : 2771 میلی متر

– مصرف سوخت و استاندارد ها :

1- مصرف سوخت داخل شهر : 10.2 لیتر در هر صد کیلو متر

2- مصرف سوخت خارج از شهر : 5.9 لیتر در هر صد کیلو متر

3- مصرف سوخت ترکیبی  : 7.6 لیتر در هر صد کیلومتر

4- حجم باک : 70 لیتر

5- استاندارد آلایندگی : –

6- میزان تولید CO2 : 176 گرم در هر کیلو متر

7- استاندارد امنیت : –

– تجهیزات و امکانات :

1- ترمز و پایداری : سیستم کنترل پایداری الکترونیکی ESC –  سیستم کمکی ترمز BAS –  سیستم کمکی کنترل شروع حرکت در سر بالایی HAC – ABS – EBD

2- کیسه هوا : کیسه هوا برای سرنشینان جلو – 2 عدد جانبی – 2 عدد جانبی برای ردیف عقب – 2 عدد پرده ای و یک عدد زانویی مجموعاً 9 کیسه هوا

3- سیستم صوتی : ورودی USB و  AUX – سیستم صوتی Infinity

4- دیگر تجهیزات : آينه الكترو كرماتيك به همراه نمايشگر دوربين عقب – امکان تعویض دنده از روی فرمان – سقف پانوراما – IMS و تنظیمات صندلی در 10 جهت – سیستم تهویه صندلی – سیستم AFLS – نمایشگر سوپرویژن 4.2 اینچی و صفحه نمایش رنگی TFT – سیستم تهویه مطبوع خودکار – گرمکن فرمان – گرمکن صندلی های جلو و عقب – چراغ های جلو و عقب LED – دکمه استارت خودرو – سنسور پارک در جلو و عقب – کروز کنترل

هیوندای i40 ؛ فرزند ناشناخته هیوندای در ایران

نشان خودرو سازی هیوندای کره جنوبی ، بارها در بازار ایران ثابت کرده است که می تواند تعداد قابل توجهی مشتری را به سمت محصولات خود بکشاند و در زمینه تولید و هم در زمینه واردات ، تهدیدی برای رقبا باشد .

اما در میان تمام موفقیت های هیوندای در بازار ایران ، برخی محصولات این خودرو ساز کره ای آنچنان با استقبال عمومی مشتریان ایرانی مواجه نشد . البته که حجم حضور پر قدرت این خودروساز در بازار ایران به قدری است که در بسیاری مواقع ، عدم موفقیت محصولاتش به چشم نمی آید و همچنین، ثبت ناموفقیت برای برخی خودروهای هیوندای ، گاهی از میزان موفقیت بسیاری از محصولات رقیب بیشتر است .

هیوندای i40 خودرویی است که بر خلاف تصور اولیه ، نتوانست در سال های حضورش فروش خوبی را در بازار ایران داشته باشد . بسیاری از کارشناسان بازار خودرو معتقد هستند که دو دلیل اصلی باعث فروش کم i40 در بازار ایران شده است . دلیل اول اینکه شرکت آسان موتور در زمان عرضه i40 و i40 SW به هیچ وجه تبلیغات و معرفی مناسبی را برای این خودروی جدید انجام نداد و دلیل دوم هم این بود که این سدان و استیشن جدید هیوندای ، آنچنان با سلیقه ایرانیان سازگار به نظر نمی رسید .

هیوندای i40 خودرویی است که در بحث ابعاد و اندازه ، میان سوناتا و النترا قرار می گیرد . این خودرو که در سال 2011 به بازار جهانی معرفی شد ، تنها 2.5 سانتی متر فاصله محوری کمتری نسبت به سوناتای هم دوره خود ( YF ) داشت . کمپانی هیوندای اعلام کرده بود i40  تنها در بازارهایی عرضه می شود که سوناتا در آن حضور ندارد و در اصل خودرویی برای بازار اروپا است .

برای همین می بینیم که با توجه به سلیقه بازار قاره سبز ، نسخه استیشن یا همان i40 SW هم عرضه شده است . لذا این سیاست نشان می دهد که کمپانی هیوندای ، خود سیاست های صحیحی را برای فروش و بازاریابی محصولاتش در نظر گرفته و در ایران ، آسان موتور دو خودروی بسیار نزدیک به هم را در یک دوره عرضه کرده است . بدیهی است که به خاطر ابعاد بزرگتر سوناتا ، پیشرانه حجیم تر و نام شناخته شده این خودرو ، سوناتا YF و LF فروش بهتری را نسبت به i40 داشت .

همان طور که اشاره شد ، هیوندای i40 در اصل بازار اروپا را هدف گرفته و برای همین اصول آن شباهت زیادی به خودروهای آلمانی دارد . محل قرار گرفتن دکمه چراغ ها ، نوع نمایش اطلاعات خودرو ، امکانات موجود در i40، فضای بار و سرنشین ، طراحی ظاهری از جمله نکاتی است که در آن به غیر از اصول هیوندای ، خاصیت خودروهای اروپایی هم لحاظ شده است .

یکی از نشانه های سفارش اروپا بودن هیوندای i40 ، بحث ایمنی این خودروی سدان و استیشن است. I40  به 9 کیسه هوا مجهز است و در آن علاوه بر شش کیسه هوای مرسوم ، کیسه هوای زانو راننده و کیسه هوای جانبی عقب هم دیده می شود . همچنین امکاناتی نظیر رادار خطی و کروز کنترل هوشمند در آن سال ها برای i40 نصب شده است . البته که نمونه های وارد شده به ایران ، فاقد امکاناتی چون رادار خطی، اتو پارک و پرده برقی عقب ( در برخی نسخه ها ) بودند .

در نقد و بررسی های مختلف دیده می شود که بسیاری از کارشناسان خارجی ، کیفیت و فناوری هیوندای i40 را بالاتر هیوندای سوناتا اعلام کرده اند . در بحث فناوری مشخص است که i40 در دوره خود اهدافی در راستای فروش بیشتر در بازار اروپا داشته و برای همین مجبور به استفاده از فناوری های روز شده است .

اما در بحث کیفیت که شاید برای همه ملموس و قابل اثبات نباشد ، باید گفت که گویا هیوندای ، متریال داخلی و همچنین برخی قطعات i40 را با کیفیتتر از سوناتای آن دوره ساخته است . حتی اگر به آخرین سری هیوندای  i40های وارد شده به ایران دقت کنید ، متوجه می شوید که این خودروها تقریبا با اولین سری هیوندای سوناتا LF پا به بازار ایران گذاشته اند و بعد از گذشت سال ها ، افت کیفیت کمتری را نسبت به هم سن و سال های دیگر خود در هیوندای تجربه کرده اند .

یکی از نکاتی که برخی را در بازار ایران ، جذب هیوندای i40 نمود و برخی را از خرید این خودروی سدان و یا استیشن دور نمود ، پیشرانه این خودرو کره ای بود . I40  به پیشرانه ای دو لیتری و تنفس طبیعی مجهز است که با فناوری پاشش سوخت مستقیم می تواند 176 اسب بخار را با گشتاور 214 نیوتن متر تولید کند . هنوز که هنوز است ، دستیابی به این اعداد و ارقام با پیشرانه دو لیتری تنفس طبیعی برای برخی خودرو سازان سخت دست نیافتنی به نظر می رسد و از سویی برخی معتقد هستند که با توجه به بازدهی مناسب این پیشرانه ، حتما باید از سوخت با کیفیتی برای i40 استفاده شد .

هیوندای i40

برای همین در زمان فروش نسخه های صفر کیلومتر  I40 ، برخی معتقد بودند که با توجه به کیفیت بنزین ایران ، پیشرانه این خودرو می تواند در آینده درد سر ساز شود . حال بعد از گذشت حدود 4 سال از واردات آخرین سری هیوندای i40 شاهد هستیم که مشکلات فنی خاصی برای این خودرو اعلام نشده و این خودروی سدان و استیشن به عنوان کره ای جذاب و با کیفیت در میان خریداران شناخته می شود .

البته در نظر داشته باشید که به خاطر وزن به نسبت بالای i40 سدان و استیشن (1395 – 1692 کیلو گرم ) و دستیابی به حداکثر گشتاور در دور 4700 rpm ، شتاب این خودرو آنچنان عجیب و خارق العاده نیست و بر اساس اعلام کمپانی ، می تواند در محدوده 10.5 تا 10.8  ثانیه صفر را به 100 کیلومتر بر ساعت برساند . وظیفه انتقال قدرت این پیشرانه GDi هم بر عهده جعبه دنده 6 سرعته اتوماتیک است که توان خودرو را به چرخ های جلو منتقل می کند .

هیوندای i40 در بازار ایران به امکاناتی نظیر سقف پانارومیک ، تریم داخلی چرم ، گرم کن فرمان و صندلی های جلو و عقب ، سرد کن صندلی های جلو ، سیستم تهویه دوگانه اتوماتیک ، تنظیم حالت رانندگی ، سنسور پارک جلو و عقب ، چراغ شوی ، چرخش چراغ در سر پیچ ، سنسور نور و باران ، یخ زدای برف پاک کن ، ترمز پارک برقی ، حافظه صندلی راننده ، دنده پشت فرمان ، سیستم کنترل پایداری الکتریکی ، کروز کنترل ، مانیتور ، دوربین عقب ، سیستم صوتی اینفینیتی با ساب ووفر مجهز است .

در شرایط فعلی بازار کشور ، برای خرید هیوندای i40 سدان و استیشن با توجه به سلامت و کارکرد نسخه های موجود ، به بودجه ای حدود 360 تا 460 میلیون تومان نیاز است .

بیشتر بخوانید:

نقد و بررسی خودرو هیوندای H1 از دید کارشناسان + تجربه رانندگی

منبع: کارگیک

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.