بررسی مشخصات فنی خودرو آسا B50F + مزایا و معایب آن

بررسی مشخصات فنی خودرو آسا B50F + مزایا و معایب آن

آسا B50F یک تجربه نا موفق برای گروه بهمن بود و ظاهر قدیمی ، بازده کم پیشرانه ، مصرف سوخت بالا ، نبود قطعات یدکی و بازار فروش بسیار متوسط جزء مهم ترین دلایل آن بودند و گروه بهمن در یک اقدام منطقی نمونه فیس لیفت شده بسترن B50 را با نام بسترن B50F با بازار عرضه کرد که بسیاری از این ایرادات در آن رفع شده است .

آسا B50F

آسا B50F به کمک موسسه طراحی ایتال دیزاین شکل گرفته است و از نظر ظاهری نسبت به دیگر ماشین های چینی با سلیقه متفاوتی طراحی شده است که در نگاه بیننده جذاب به نظر می رسد و بسترن B50F را هم لوکس و خشن و زیبا به نمایش می گذارد .

به داخل کابین بسترن B50F که وارد می شوید تریم دو رنگ کابین به همراه روکش چرمی کرم رنگ صندلی ها جلوه ای لوکس به کابین بسترن B50F بخشیده اند و در مقابل سر دنده استیل و فرمان چرمی 3 ستون احساس هیجان را وارد کابین بسترن B50F کرده اند. از نظر آپشن بسترن B50F با توجه به قیمتش امکانات مناسبی را در اختیار شما می گذارد و به لطف گروه بهمن کیفیت ساخت خوبی در بسترن B50F را شاهد هستیم . در ساخت و قطعات فنی آسا بسترن B50F از مزدا کمک های بسیاری گرفته شده است به عنوان مثال پلتفرم و سیستم تعلیق از مزدا 6 به عاریت گرفته شده است که در کنار موتور 142 اسب بخاری و گیربکس 6 سرعته AISIN سواری خوب و لدت بخشی را در کنار یک هندلینگ جذاب می توان مشاهده کرد .

نقاط مثبت بسترن B50F  :

1- شتاب خوب

2- سواری مناسب

3- هندلینگ ایده آل

4- صدای جذاب و بم پیشرانه

نقاط منفی بسترن B50F :

1- کیفیت ساخت متوسط ارتفاع پایین ماشین در حالت فابریک

2- کمبود قطعات در بازار

نقد کارشناسی بسترن  B50F:

بسترن B50F یکی از نخستین سدان ‌های چینی باکیفیت است که وارد بازار کشورمان شد و مابین سال ‌های 1393 تا 1396 در ایران و توسط گروه بهمن به تولید رسید.

بسترن B50F با طراحی ظاهری و تجهیزات رفاهی مناسب خود توانست نظرات مثبت زیادی را به خود جلب کند اما پس از مدتی مالکان آن با مشکل خدمات پس از فروش مواجه شدند .

گروه بهمن عملکرد خوبی در معرفی و عرضه بسترن B50F نداشت و نتوانست این خودرو نسبتا باکیفیت را در بازار کشورمان به موفقیت برساند اما با تجربه ‌ای که از این خودرو کسب کرد ، توانست در مورد بسترن B30 شرایط بهتری را پیاده کند و این خودرو را به عنوان یک سدان چینی مناسب معرفی نماید .

موتور به کار رفته در بسترن B50F حجمی معادل 1.8 لیتر و 4 سیلندر دارد و می ‌تواند 142 اسب بخار قدرت و 172 نیوتن متر گشتاور تولید کند . برای انتقال این قدرت یک جعبه دنده 6 سرعته اتوماتیک در نظر گرفته شده است .

در نهایت باید بگوییم که بسترن B50F از نظر ظاهری ، ویژگی‌های فنی و تجهیزات رفاهی شرایط نسبتا مطلوبی دارد اما باتوجه به اینکه خدمات پس از فروش مناسبی برای آن وجود ندارد و اینکه بازار خرید و فروش آن چندان مناسب نیست ، خرید آسا B50F راتوصیه نمی ‌کنیم .

بهتر است در این بازه قیمتی به سراغ خودروهایی چون رنو ساندرو استپ وی و نمونه ‌های دست دوم سایپا سراتو بروید که از نظر بازار خرید و فروش و خدمات پس از فروش شرایط مناسبی دارند .

طراحی خارجی آسا B50F

کمپانی فورد این پلت فورم را طراحی کرده است و پلت فورم های مشابهی مانند فورد فيوژن و فورد Edge بر پایه این پلت فورم طراحی شده است . در اولین نگاه حس رضایت از طراحی این خودرو قابل برداشت است . خودرویی آرام وشیک در کلاس خودروهای سایز متوسط قاطعانه می توان گفت کیفیت و زیبایی داخلی خودرو در کلاس خود و در مقایسه با رقبای خود خیره کننده است . داشبورد و روی درب ها و کنسول های میانی با پلاستیک نرمی از جنس مرغوب ساخته شده است .

سیستم تعلیق مولتی لینک این خودرو منحصر بفرد و آرامش و ثبات فوق العاده ای در داخل کابین برای مشتری فراهم آورده است . آسا خودرویی با الهام از برند های مطرح دنیا است . الهام هایی که در چراغ های جلو و عقب می توان به بی ام و سری 5 اشاره کرد . پلت فرم خودروی مزدا 6 و طراحی منحصر بفرد شرکت ایتالیایی Italdesign  نیز از دیگر ویژگی های آسا می باشد . خطوط کناری بسترن بی 50 اف به خوبي و بدون اغراق از چراغ‌ هاي جلو بدنه و چراغ‌ هاي عقب ادامه پيدا کرده است‌ . نمره قبولی برای طراحی Besturn B50F واقعآ شایسته است . طراحی داخلی نیز کیفیت و زیبایی خیره کننده ای دارد که از این نظر مثال زدنی است .

طراحی داخلی آسا B50F

در طراحی خارجی خطوط صاف کرومی جلو پنجره جایگزین جلو پنجره ی مشبک مدل قدیمی تر شده ، چراغ های جلو کشیده تر شده و چراغ های گرد مه شکن درون سپر جای خود را به چراغ های مستطیل داده تا نمای مدرن تری داشته باشند اما هنوز هم می توان خط شانه خودرو را که از وسط در جلوی خودرو آغاز می شود و تا روی چراغ های عقب کشیده می شود را لمس کرد .

در بخش انتهایی خودرو ظاهرا طراحان کمپانی مشهور ایتال دیزاین نکته ای برای بهبود بخشیدن باقی نگذاشته بودند و تنها به اضافه کردن شبرنگ در سپر ها بسنده کرده اند .

در بخش داخلی خودرو طراحی قسمت مرکزی کاملا دستخوش تحول شده ، کلید ها و کنترل کننده‌ های دایره ای در نسل قبل که کاملا کسل کننده و بی روح دیده می شد این بار به مجموعه ای از کلید ها و دکمه ها تبدیل شده که علی رغم تعداد بیشتر بسیار مدرن تر و زیباتر از قبل شده است .

دریچه های کولر که از چهارضلعی ساده در نسل قبل ، در مدل فیس لیفت شده به شکلی شبیه بال های پرنده در اطراف کامپیوتر سفری خودرو دیده می شوند  .در زمان سوار شدن به خودرو اولین نکته که توجه شما را جلب خواهد کرد فضای پای مناسب سرنشینان عقب است .

اسپیکر های دایره ای بزرگ با حاشیه کرومی که حداقل در ماه های اولیه کیفیت قابل قبولی ارائه می دهند از طراحی ای شبیه بلند گوی رادیوهای قدیمی برخوارند .

آسا B50F

روکش صندلی ها از چرم مصنوعی شکل گرفته که با توجه به ابعاد خودرو کیفیتی قابل قبول دارند و بخش های حاشیه درها و داشبورد که به جای استفاده از پلاستیک فشرده و سخت از فوم نرم بهره گرفته و در مجموع احساس بهتری را به مخاطب القا می کند . تمام این موارد بخشی از پیشرفت هایی است که خودرو سازان چینی به آن توجه کرده اند و نباید دور از چشم بماند .

البته در کابین نقاط ضعفی هم دیده می شود که از جمله آن ها می توان به زاویه نه چندان مناسب تکیه گاه صندلی عقب ، نبود دریچه سیستم تهویه مطبوع برای سرنشینان عقب و ورود نسبتا قابل توجه صدای پیشرانه به کابین اشاره کرد .

همچنین در خودروهایی با رنگ داخلی روشن ، مشکل کثیف شدن زود هنگام قطعات داخلی کابین وجود دارد ولی حتی با این وجود هم می توان گفت که فضا دلباز و روشن کابین بسترن B50 F نسبت به لیفان 820 که تنها با تریم داخلی مشکی عرضه می شود ، شرایط بهتری دارد .

مشخصات فنی آسا B50F

در بخش فنی خودرو با توجه به کمک گرفتن از فولکس واگن و مزدا می توان گفت که بسترن یک سر و گردن از رقبای چینی بالاتر قرار می گیرد و علیرغم تبلیغات ضعیف شرکت مونتاژ کننده ، یکی از خودروهای قابل قبول بازار است  .
برای مثال سیستم تعلیق بسترن بی 50 حرف های زیادی برای گفتن دارد ، فنربندی چرخ های جلو از نوع جناغی دوبل به همراه فنر لول و میل موج گیر انتخاب شده و برای چرخ های عقب هم سیستم چند اتصالی ( مولتی لینک ) با آرایش E شکل به همراه میل تعادل و فنر لول در راستای افزایش پایداری خودرو نقش آفرینی می کند .

به جرات می توان گفت که مشابه چنین سیستم تعلیقی به ندرت در سایر خودروهای چینی مشاهده می شود و آرایش فنربندی این خودرو از بسیاری خودروهای کره ای هم بهتر و کامل تر است .
اما به مجموعه ی همه ی سیستم تعلیق خودرو باید لاستیک های یزد تایر با کیفیت ساخت بالا را اضافه کرد که جایگزین تایرهای چینی شده است ، این در حالی است که ایران خودرو و سایپا در حمایت از تولیدات چین ، از عرضه خودروهای تولیدی با تایرهای ایرانی خودداری می کنند .

پیشرانه بسترن B50 F شامل موتور 4 سیلندر16 سوپاپ 1800 سی سی با قدرت تولیدی 143 اسب بخار ظاهرا قابل قبول به نظر می رسد اما مصرف تقریبی 10 لیتر بر100 کیلومتر و شتاب 12.5 ثانیه برای رسیدن به 100 کیلومتر کمی نا امید کننده است .
با این وجود گیربکس 6 سرعته با ضریب تعویض دنده کوتاه می تواند کمی لذت سریع راندن را در شما ایجاد کند و یکی از بهترین گیربکس هایی است که بر روی خودروهای چینی موجود در کشور ارائه می شود .

استفاده از زنجیر تایم به جای تسمه تایم صدای بسیار زیادی ایجاد کرده که در ابتدای تولید در بهمن موتور به دلیل کیفیت مونتاژ ضعیف کمی آزار دهنده بود .

هرچند با توجه به استفاده از سیستم NVH ( به منظورش کاهش لرزش و صدا ) و رفع ایرادات سری اولیه مونتاژی برخی از مشکلات حل شده اند اما در هنگام خرید مدل های سری اول و دست دوم باید به میزان سر و صدای کابین دقت کنید .

استفاده از ترمز های دیسکی برای هر چهار چرخ و مجموعه های الکترومکانیکی ترمز گیری شامل  ABS  ، EBD ، TCS ( ترکشن کنترل ) که مجموعه ای قدرتمند را برای ترمز گیری سریع و مناسب در شرایط گوناگون را فراهم خواهد کرد .

امکانات رفاهی و تجهیزات بسترن بی 50 اف

در زمینه امکانات رفاهی بسترن B50 می توان از مواردی چون سانروف ، تنظیم ارتفاع چراغ های جلو ، چراغ های هالوژنی جلو ، سیستم تهویه مطبوع با کنترل اتوماتیک و کانال هوا رسانی به سرنشینان ردیف عقب ، آینه فوتوکرومیک مجهز به قطب نما ، حسگر پارک ، مه شکن جلو و عقب ، دزدگیر به همراه IMMOBILIZER ، آینه های جانبی برقی مجهز به گرمکن ، سیستم صوتی MP3 با پورت USB و دریافت کننده بلوتوث با شش بلندگو، سیستم کنترل فشار باد تایرها  ( TPMS )، تنظیم شش گانه و برقی صندلی راننده ، روکش چرمی صندلی و نشانگر دمای داخل و خارج کابین یاد کرد .

طبق تجربه ای که تاکنون بدست آمده ، مالکین در مجموع نسبت به امکانات و عملکرد بسترن رضایت دارند هرچند برخی مشکلات نظیر خنک کاری ناکافی مجموعه تهویه مطبوع در برخی شرایط یا عدم ارائه برخی امکانات رفاهی نیز باعث شده که بسترن نتواند کاملا مورد قبول خریداران واقع شود .

قیمت و شرایط بازار بسترن B50 F

در بازه قیمتی 70 تا 80 میلیون تومن گزینه هایی مثل مگان و سراتو و لیفان 820 را در کنار کراس اوور های چینی مانند جک S5 ، چری تیگو 5 و هایما S7 می باشد . اما با نگاه به خودرو های دست دوم ، با خودروهایی هایی مثل ب ام و E46 مرسدس C کلاس ، تویوتا کمری 2007 ، نیسان ماکسیما و نسل قبلی هیوندای سوناتا رو به رو هستیم .

این خودرو از نظر افت قیمت در زمان فروش دست دوم نیز نسبت به سایر خودروهای چینی شرایط بهتری دارد و به خصوص نسبت به مدل فوق العاده نا موفق قبل از فیس لیفت ، از محبوبیت قابل توجهی برخوردار است .

اما در نگاه کلی می توان گفت که بسترن B 50 F به نسبت قیمت پرداختی ، سایر خودروهای صفر کیلومتر موجود در بازار و میزان رضایت مالکین ، خودرو قابل تاملی در بازه قیمتی 75 تا 80 میلیون تومان است و از ریسک کمتری را نسبت به سایر خودرو های چینی به خریداران تحمیل می کند .

در شرایط فعلی بازار بسترن B50 F از نظر ریسک خرید جایی میان لیفان 820 و سراتو سایپا جای می گیرد و مشخصات فنی هماهنگ تر نسبت به بسترن و امکانات رفاهی بیشتری نسبت به سراتو را توامان ارائه می دهد .

با این حال باید عملکرد نه چندان جالب شرکت بهمن موتور را در معرفی ، خدمات دهی و تبلیغات این مدل ، از جمله مهم ترین دلایل نا شناخته ماندن این خودرو در بازار عنوان کرد .

آسا B50F

بیشتر بخوانید:

تجربه رانندگی با خودرو بایک سابرینا هاچ بک + مشخصات فنی

منبع: همراه مکانیک

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.