روش نگهداری از گیربکس اتوماتیک چگونه است؟

روش نگهداری از گیربکس اتوماتیک چگونه است؟

ما در این نوشته روش نگهداری از گیربکس اتوماتیک را به شما خواهیم گفت. گیربکس یکی از اجزای مهم سیستم انتقال قدرت در خودروها می باشد. گیربکس جزو اصلی ترین و مهمترین قسمتهای یک خودرو است که در واقع وظیفه کم و زیاد کردن سرعت و انتقال و گشتاور وارد شده از موتور ها به چرخ ها را برعهده او می باشد. خودروهایی که دارای گیربکس اتوماتیک هستند نیازی به تعویض دنده را ندارند.

گیربکس اتوماتیک

انواع گیربکس ها:

 

گیربکس های دستی:

در این گیربکس ها یک نیروی توسط خود گیربکس به چرخ ها منتقل می شود مانند همه گیربکس ها در این گیربکس هم هم فرد با توجه به سرعت خود و وضعیت خودرو که در شیب و جاده قرار دارد دنده مناسب خود را برمی‌گزیند.

گیربکس های نیمه اتوماتیک:

گیربکس های نیمه اتوماتیک از لحاظ ساختار خیلی شبیه به گیربکس های دستی می باشند ولی به دلیل مشکلاتی که این گیربکس دارند معمولاً از آن استفاده نمی کنند این گیربکس معمولاً در خودروهای بسیار اقتصادی کاربرد ویژه‌ای دارد.

گیربکس های اتوماتیک:

نحوه سرعت دنده در این گیربکس ها و همچنین نیرویی که از موتورها به چرخ ها وارد می شود با توجه به حالت شیب جاده و سرعت خودرو به صورت طبیعی کنترل خواهد شد.

گیربکس سیاره ای:

گیربکس سیاره ای یکی از انواع گیربکس های اتوماتیک است که جزو متداول ترین نوع گیربکس ها در خودرو می باشد. در این گیربکس ها مجموعه چرخ دنده های خورشیدی عمل انتقال قدرت را انجام می دهند. سیستم کلاچ آن هیدرولیکی و همچنین دارای یک سیستم کنترلی می باشد. این گیربکس بیشتر در خودروهای ۲۰۷، ۲۰۶، پژو پارس، ۲۰۶ صندوقدار استفاده می شود. همچنین گیربکس های سوزوکی، اچ سی کراس و اس۷ از این نوع به حساب می‌آیند.

گیربکس CVT:

این گیربکس ها اولین بار در ماشین های نیسان استفاده شد و به تدریج مورد استقبال همه شرکت‌های سازنده خودرو قرار گرفت. در این نوع گیربکس انتقال نیرو معمولاً توسط یک تسمه فلزی و دو مخروط یا بطور کل توسط مخلوط ها به هم انجام می گیرد. معمولا این مخروط ها در راستای محوری که قرار دارند سبب تغییر دنده می‌شوند.

مهمترین مزیت این گیربکس تعویض دنده است به علت اینکه در هنگام تعویض دنده خودرو مقداری تکان میخورد و افت خاصی ندارد. از جمله خودروهایی که از این گیربکس استفاده می‌کنند می‌توان به نیسان‌تیانا و سوزوکی کیزاشی اشاره کرد.

گیربکس AMT:

این گیربکس به عنوان گیربکس معمولی شناخته شده است. بر روی آن‌ها یکسری عملگرهای الکترومکانیکی نصب شده است که آنها عمل کلاچ گیری و تعویض دنده را به صورت اتوماتیک انجام می‌دهند. یکی از مزیت های این نوع گیربکس ها شکل ساده آن و همچنین ارزان بودن این گیربکس است که در مقایسه با انواع دیگر گیربکس ها بسیار پرکاربرد است.

این گیربکس به خاطر مشترک بودن اکثر قطعات آن با گیربکس های دستی برای تعمیراتش می توان هزینه کمتری نسبت به گیربکس های اتوماتیک پرداخت کرد. معمولاً از این نوع گیربکس ها در خودروهای ارزان قیمت استفاده می کنند. از جمله خودروهایی که از این گیربکس ها استفاده می‌کنند می‌توان به برلیانس و ام وی ام اشاره کرد.

گیربکس DCT:

یکی از جدیدترین نوع گیربکس ها که در خودروهای امروزی استفاده می‌شود همین گیربکس است ابتدا شرکت پورشه در خودروهای کلاسیکش از این نوع مصرف کرد و به تدریج مورد استقبال بقیه شرکت‌های خودروسازی قرار گرفت. این گیربکس ساختاری شبیه به گیربکس های معمولی دستی دارد. این گیربکس دارای دو گیربکس مستقل برای دنده های فرد و زوج است که هر کدام به طور جداگانه به یک کلاچ وصل می شوند.

تعویض کردن دنده و همچنین کلاج گیری با عملگر های الکترومکانیکی توسط این گیربکس انجام می پذیرد. این گیربکس کنترل واحد پردازنده را به طور کامل در اختیار خود دارد‌. مهمترین مزیت این گیربکس ها آن است که راندمان انتقال قدرت بالایی دارند و دارای افت انرژی کمی هستند. در آینده از آن بیشتر از این گیربکس ها بخاطر و کارایی آن استفاده خواهند کرد. اکثر خودروهای شرکت رنو از این گیربکس استفاده می‌ کنند.

اجزای مهم گیربکس اتوماتیک:

  • کلاچ گیربکس اتوماتیک
  • چرخ دنده های گیربکس اتوماتیک
  • مبدل گشتاور
  • کامپیوتر مرکزی

گیربکس اتوماتیک

تاریخچه گیربکس اتوماتیک و نگهداری از آن به چه شکل است؟

 

هانیه جنرال موتور برای اولین بار یک گیربکس اتوماتیک را طراحی و تولید کرد که این اتفاق در سال ۱۹۳۷ افتاد که اکثر خودروسازان آمریکایی و همین طور شرکت شناخته شده جنرال موتور از گیربکس های اتوماتیک برای خودروهای خود بهره می بردند. یکی از ایرادهای اصلی گیربکس های اتومات این است که عمر بسیار کوتاهی دارند. با وجود اینکه گیربکس های اتومات راحت تر از نسخه دستی آن هستند و همینطور قابلیت دسترسی بالایی هم دارند ولی رانندگان استفاده از گیربکس های دستی را همیشه ترجیح می دادند.

ما در این مقاله راجع به نگهداری از گیربکس اتوماتیک صحبت خواهیم کرد و چند نکته اساسی که برای نگهداری از گیربکس های اتومات لازم است را به شما خواهیم گفت.

روغن موتور را به موقع تعویض کنید.

گیربکس های اتوماتیک معمولاً نسبت به گیربکس های دستی به تعویض روغن حساسیت بیشتری نشان می دهند و حداکثر عمر مفید روغن موجود در گیربکس های اتوماتیک به طور معمول ۶۰ هزار کیلومتر و در وضعیت های نامطلوب معمولا ۵۰ هزار کیلومتر می باشد. شما باید به این نکته توجه کنید که روغن موجود در گیربکس های اتوماتیک و گیربکس های دستی از لحاظ تکنولوژی و جنس فرق زیادی با هم دارند و وقتی که اقدام به تعویض روغن می کنید باید از یک مکانیک و متخصص تعمیرات راهنمایی بگیرید.

به علت اینکه گیربکس های ساخت جدید فیلتر روغن دارند لذا به شما پیشنهاد می شود که اگر فیلتر روغن گیربکس اتوماتیک به هر نحوی آلوده و کثیف شد باید آن را تعویض کنید و همچنین اگر عمر گیربکس طولانی شد و در طولانی مدت از آن استفاده کردید باید از تمیز کننده های مخصوص گیربکس اتومات بهره ببرید.

در ترافیک های معمولی حتماً شما باید استفاده از حالت دستی را جدی بگیرید.

به علت اینکه در ترافیک های روان و معمولی فشار وارده پا بر روی پدال گاز کم می باشد واحد کنترل این نوع گیربکس ها مصرف سوخت را تا حد زیادی کم می کنند پس شما باید هر چه سریع تر به سبک کردن دنده ها بپردازید و همچنین با توجه به اینکه سرعت خودرو کم است دوباره باید دنده را به حالت قبل برگردانید به دلیل اینکه این کار سبب استهلاک بالای قطعات موجود در گیربکس می شود و همچنین دمای روغن را تا حد زیادی بالا می برد و سبب فرسایش باند‌های ترمز خواهد شد. پس توصیه ما به شما این است که در ترافیک های معمولی حتماً استفاده از دنده دستی را فراموش نکنید.

به هیچ عنوان در ترافیک های زیر ۲ دقیقه خودرو را خلاص نکنید

اگر در پشت چراغ قرمز هستید و یا در ترافیک های زیر ۲ دقیقه به سر می برید که خلاف کردن خودرو نپردازید. شما باید به این نکته توجه کنید که مقدار زمانی که می‌توان خودرو را در ثابت و غیر خلاص نگه داشت دو دقیقه است. به این دلیل است که اگر شما خودرو را خلاص کنید و گیربکس اتوماتیک را دوباره درگیر کنید سبب فرسوده شدن قطعات موجود در داخل گیربکس می شود و همچنین دمای روغن به طور عجیبی بالا می‌رود و باندهای ترمز هم از بین خواهد رفت و باعث اصطکاک و آسیب رسانی به خودرو خواهد شد.

ولی اگر شما در ترافیک های بالای دو دقیقه هستید برای اینکه دمای روغن بیش از حد بالا نرود به شما پیشنهاد می شود که گیربکس را باید در وضعیت خلاص قرار دهید. حتما حواستان به این مورد باش.

اگر خودرو را بطور کامل توقف کردید باید از وضعیت دنده P استفاده کنید

اگر شما خواهان استفاده از وضعیت در دنده پارک هستید حتماً باید خودرو را به طور کامل در حالت توقف نگه دارید و همچنین پای خود را روی ترمز قرار دهید و سپس از ترمز دستی استفاده کنید و آن را بالا بکشید. وقتی که خودرو به طور حتم از حرکت باز ایستاد می توانید از وضعیت دنده پارک استفاده کنید. شما باید به این نکته مهم توجه کنید که اگر خودرو در وضعیت دنده پارک است چنانچه نیروی به گیربکس و خودرو وارد شود حتماً مشکلاتی را برای قطعات داخلی گیربکس به وجود خواهد آورد پس حواستان به این نکته باشد

ترمز کنید و همچنین خودرو را در وضعیت درایو نگه دارید

قبل از اینکه خودرو را در حالت درایو قرار دهید حتماً باید ترمز کردن را به کار بگیرید و سپس خودرو را در حالت دنده و یا دستی بگذارید و سپ ترمز کردن را به کار بگیرید و سپس خودرو را در حالت دنده و یا دستی بگذارید و سپس پا را از روی ترمز بردارید

به هیچ عنوان به طور ناگهانی شتاب نگیرید

یکی از مخرب ترین و همینطور خطرساز ترین حالت ها برای گیربکس خودرو این است که دنده روی وضعیت درایو باشند و شتاب زیادی را به خودرو اعمال کنید. این کار اگر در کوتاه مدت هم انجام شود به گیربکس آسیب جدی وارد می‌کند. شما برای این که دچار این مشکل نشوی وقتی که شروع به حرکت کردید ابتدا باید پای خود را روی ترمز بگذارید و همین طور برای عدم آسیب گیربکس اتومات خودرو را در وضعیت بدی قرار دهید و سپس پدال را تا آخر فشار دهید و سپس به رها کردن ترمز بپردازید. استفاده از این حالت برای نگهداری گیربکس بسیار پیشنهاد شده است.

گیربکس اتوماتیک

اگر در جاده هستید به هیچ عنوان از حالت خلاص استفاده نکنید

شاید شما اینطور فکر کنید که اگر از حالت خلاص و یا N استفاده کنید به کاهش مصرف سوخت کمک کرده اید در صورتی که اصلا اینطور نیست چرا که این حالت مشکلاتی را برای پمپ روغن ایجاد می کند و همین طور آسیب جدی به قطعات گیربکس خواهد زد. در خودروهای جدید هم اگر شما پا را از روی پدال گاز بردارید پاشش سوخت به طور قابل توجهی کاهش می‌یابد و در یکسری از خودروها پاشش سوخت ممکن است به طور کامل قطع شود.

اگر در حال حرکت هستید به هیچ عنوان وضعیت سلکتور دنده را عوض نکنید:

یکسری از افراد بر این باورند که وضعیت دنده از حالت سلکتور به طور الکتریکی می باشد ولی واقعیت این است که فقط یونیت کنترل گیربکس برای اینکه وضعیت دنده را متوجه شود به صورت الکتریکی کار می‌کنند و اعمال دنده به طور مکانیکی عمل خواهد کرد. لذا شما باید سعی کنید که اگر در حال حرکت هستید هیچ وقت وضعیت دنده را عوض نکنید به جز حالتی که وضعیت دنده شما روی M نظیم شده است.

اگر خودروی شما در حالت سرد است حتماً باید منتظر بمانید تا خودرو داغ شود

اگر شما استارت های اولیه بزنید مخصوصاً وقتی که خودرو در حالت سرد قرار دارند به خاطر این که روغن گیربکس هنوز سفت است ممکن است خودروها اصطلاحات منطقه بزنند و شما باید سعی کنید که قبل از حرکت تا حدودی خودرو گرم شود.

به بررسی سیستم خنک کننده موتور بپردازید

روغن موجود در گیربکس های اتوماتیک برای اینکه خنک بشوند باید در مجاورت آب رادیاتور موتور قرار بگیرند. یعنی در داخل گیربکس اتومات یک قطعه ای به نام رادیاتور روغن وجود دارند که روغن گیربکس اتومات باید در مجاورت آب رادیاتور باشد تا بتواند حرارت را به‌خوبی انتقال دهد و موتور را خنک کند. ‏رادیاتور های گیربکس های اتوماتیک خودرو ها معمولاً یک خروجی آب دارند. اگر سیستم خنک کننده به طور حتم سالم باشند قطعاً شما باید به سلامت گیربکس اتومات هم پی ببرید یعنی این دو با هم رابطه مستقیمی دارند

شما باید از رینگ لاستیک استاندارد استفاده کنید

برای انتخاب لاستیک حتماً به این نکته توجه کنید که سایز رینگ لاستیک استاندارد باشد. اگر شما از لاستیک‌های زاپاس و یا رینگ های کوچک استفاده کنید ممکن است در کیلومتر های بالا آسیب جدی به گیربکس اتومات خودروی شما وارد کند.

در شرایط سخت سعی کنید از خودرو استفاده نکنید

شما باید به این نکته توجه کنید که از خودرو در حالت طبیعی بهره ببرید و اگر بیش از حد از آن استفاده کنید یا اینکه در شرایط طاقت فرسا از خودرو مصرف کنید مانند جاده های خاکی و شرایط آفرود آسیب جدی به گیربکس ها وارد می‌کند و همچنین ممکن است موتور را به طور کامل از بین ببرد.

 

بیشتر بخوانید:

اطلاعات کامل در مورد سیستم ضد سرقت ایموبلایزر

کروز کنترل خودرو چیست و چگونه کار می کند

خودروهای هیبریدی و برقی چه مزایا و معایبی دارد

سیستم اتو پارک چیست و چگونه کار می کند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.