مزایا و معایب خودروهای دیفرانسیل عقب چیست؟
ما در این نوشته راجع به دیفرانسیل عقب و مزایا و معایب آن صحبت خواهیم کرد. برای تکان خوردن خودروی خود ، باید نیرو به موتور وارد کرده تا ماشین تکان بخورد . قابل ذکر است که این کار وظیفه دیفرانسیل می باشد . دیفرانسیل گشتاور تولید کرده و آن را دو به قسمت تقسیم می کند و به چرخ ها انتقال شده و باعث حرکت ماشین می شود . اگر نیروی گفته شده به لاستیک جلو نیرو وارد شود ، چرخ های خودرو به جلو حرکت می کند و اگر به عقب وارد شود ، باعث عقب رفتن ماشین می شود . حواستان باشد که اشتباه نیرو به چرخ ها وارد نکنید و در هنگام این کار حواستان باشد تا به ماشینی نخورد .
وظایف دیفرانسیل چیست؟
وسیله ای به نام گشتاور که به ماشین شما اجازه حرکت به سمت جلو یا عقب را می دهد . و همچنین باعث می شود که سرعت شما زیاد شود . دیفرانسیل در تمام ماشین ها ، اتوبوس ها ، کامیون ها وجود دارد و با وارد کردن نیرو باعث حرکت ماشین می شود .
انتقال قدرت پیشرانه به چرخ ها
می توان گفت که انتقال قدرت پیشرانه به چرخ ها ، مهم ترین قسمت و همچنین وظیف دیفرانسیل می باشد و قدرت بالایی دارد که موتور نیرو وارد کردده و باعث حرکت ماشین می شود .
کاهش دهنده دنده در اتومیبل
یکی دیگر از وظایف دیفرانسیل این است که هنگامی که ماشین سرعت زیادی دارد را کنترل و سرعت ماشین را پایین می آورد .
انتقال قدرت در سرعت های متفاوت
دیفرانسیل یعنی انجام دادن کاری یا وظیفه انجام آن را دارد . مهم ترین وظایف دیفرانسیل ، انتقال قدرت فراوان به چرخ ها بوده که ماشین شروع به حرکت کند . و هر ماشین سرعت متفاوتی دارد .
خودرو دیفرانسیل عقب با خودرو دیفرانسیل جلو چه فرقی باهم دارند؟
گفته شد که اگر انرژی تولید شده اگر به لاستیک عقب وارد شود به عقب رفته و اگر به جلو به جلو خواهد رفت .
تفاوت ساختاری
دیفرانسیل جلو یعنی به محرک های چرخ و جعبه دنده نیرو وارد می شود و باعث حرکت لاستیک ها و در نهایت ماشین حرکت می کند . و همچنین دیفرانسیل عقب به دیفرانسیلی گفته می شود که قدرت به موتور میل گاردن و چرخ های عقب وارد می شود و خودرو چرخ ها به عقب می رود .
تفاوت مکانیکی
اگر دیفرانسیل ماشین جلو باشد خیلی بهتر بوده و اکثر مردم از ماشینی استفاده می کنند که دیفرانسیل آن جلو باشد . خودرو هایی که دیفرانسیل عقب دارند خوب می باشد و هندلیگ و شتاب بالایی دارد ولی یک عیب دارد که عیب آن این است مصرف سوخت آن بسیاری بالا می باشد و باید به موتور دیفرانسیل و میل گاردان انژری فراوان داد تا شروع به حرکت کند . از دیفرانسیل عقب برای کامیون ها و اتوبوس ها استفاده می کنند ، زیرا اگر چیزی را بخواهند جا به جا کنند ، وزن روی چرخ های عقب می باشد و چرخ های جلو نمی توانند به راحتی و آسانی حرکت کنند ، پس دیفرانسیل را روی چرخ های عقب قرار می دهند .
چرا از دیفرانسیل استفاده می کنند ؟
دیفرانسیل هم خوب می باشد هم بد . و تمام شرکت هایی که خودرو تولید می کنند از این دفرانسیل استفاده می کنند . در ادامه درباره تمام دلایل و مزایایی که دیفرانسیل دارد صحبت خواهیم کرد .
کم شدن دور گشتاور
دیفرانسیل زمانی استفاده می شود که برای خروجی گشتاور و کم و زیاد شدن آن از گیر بکس استفاده می کنند . گیر بکس به ماشین شما کمک می کند که سرعت و نیروی دیفرانسیل حفظ شده و بتوانیم رانندگی خوبی را داشته باشیم .
تغییر دادن زاویه صفحه دوران
شرکت خودرو تولید می کنند ، دیفرانسیل را جوری تنظیم می کنند که بشود آن را تغییر داد و روی صفحه 90 درجه و یا 120 درجه تغییر داد . ولی در اکثر ماشین ها این گونه نمی باشند و دیفرانسیل آن ها روی صفحه دوران ثابت و نمی توان تغییر داد ، پس بهتر است از ماشینی استفاده کنید که دیفرانسیل آن تغییر کند . در هنگام خرید به دیفرانسیل آن که قابل تغییر می باشد ، دقت کنید .
پایداری مناسب در هنگام پیچیدن خودرو
قابل توجه است که هنگام چرخیدن یا پیچیدن ، ماشین پایداری خود را حفظ کرده و آسیب به ماشین نمی رسد . دیفرانسیل بین چرخ ها فاصله می اندازد و در هنگام چرخیدن پایداری خود را حفظ می کند . و ماشین تعادل خود را حفظ کرده و از آسیب رسیدن به ماشین جلوگیری می کند .
به وجود آمدن دور مناسب بین چرخ های جلو و عقب
اکثر ماشین ها از 4 محرک برخوردار هستند و بین محرک ها فاصله ایجاد می کند و ماشین خیلی راحت چرخ خود را می زند . دیفرانسیل سوم باعث می شود که ماشین خیلی آسان و راحت دور خوبی را بزند . حتما در هنگام ماشین خریدن به تمام موارد گفته شده توجه کنید .
مزایای خودرو دیفرانسیل عقب
قابل توجه است دیفرانسیل عقب آن قدر خوب و مزایا دار می باشد که حتی از دیفرانسیل جلو خیلی خیلی بهتر می باشد . حتی دفرانسیل برای ماشین می باشد و مردم دوست دارند از دیفرانسیل عقب به جای جلو برای ماشین آن ها استفاده شود .
تقسیم وزن مناسب
یکی از مزایای این است که دیفرانسیل به دو قسمت جلو عقب تقسیم شده است این تقسیم باعث شدن وقتی سوار خودرو می شوید ، تعادل روی دیفرانسیل ها حفظ شده و از آسیب رسیدن به دیفرانسیل ها جلوگیری می کند . این تقسیم باعث می شود سرعت و شتاب ماشین بالا رفته و وزن چسبندگی بالا برود . قابل توجه می باشد که این تقسیم فقط برای هندلیگ و شتاب نمی باشد . شما می توانید از ماشینی استفاده کنید که دیفرانسیل جلو و عقب و یا جلو و یا حتی عقب داشته باشد . حواستان باشد و تحقیق کنید که چه دفرانسیلی خوب می باشد . حتما دیفرانسیل چرخشی یعنی دیفرانسیلی که تغییر می کند را در نظر بگیرید .
وزن در دیفرانسیل عقب پخش می شود و لاستیک های عقب را در بر می گیرد و نمی گذارد ماشین زود ترمز کند و یا ترمز آن قفل شود . اگر سیستم شما خوب و کارآمد باشد ، هنگامی که می خواهید ترمز بگیرد ، زودتر از آن می ایستد . موضوع گفته شده در ماشین های باری بعد چند مدت خود را نشان خواهند داد . کامیون های که باری هستند و بار زیادی دارند ، کنترل کردن آن اهمیت بالایی دارد و دیفرانسیل روی لاستیک های عقب و جلو پخش شده و تعادل ماشین حفظ می شود .
فرمان پذیری بهتر
دیفرانسیل عقب پخش شده و دور زدن ماشین راحت می شود و باعث فرمان پذیری بالا می شود . این فرمان پذیری به شما اجازه این را می دهد که در جاهای کوچک راحت بتوانید دور بزنید . و این موضوع برای ماشین های سنگین نیز صدق می دهد . به دلیل داشتن تعادل بیشتر دقت فرمان پذیری بیشتر می شود و مخصوص دریفت و سخات دونات روی آسفالت می شود .
معایب خودرو های دیفرانسیل عقب
مزیت های زیاد درباره دیفرانسیل عقب گفته شد و حالا نوبت آن است درباره معایب آن نیز حرف بزنیم . در هنگام خرید تحقیق کنید و از عیب و معایب آن با خبر شوید و بعد اقدام به خرید کنید.
بیش فرمانی
در متن بالا گفته شد که دیفرانسیل وزن را پخش می کند و باعث تعادلی آن می شود . با این کار وزن روی دیفرانسیل جلو و عقب یکسان می باشد و به بکسوات و بیش فرمانی ماشین آسیب جدی وارد نمی شود . یعنی اینکه بخش عقبی خودرو راحت می چرخد و به سمت بیرون می رود و ماشین صدمه نخواهد دید . این عمل در زمانی که برف آمده است و زمین لیز است باید ببینید چگونه جواب می دهد .به دلیل قرار گیری دیفرانسیل در عقب فضای زیر پای سر نشینان کاهش می یابد .
کاهش فضای داخلی اتومبیل
خودروهایی که دیفرانسیل عقب دارند ، میل گاردان به عقب ماشین و با قدرت بالا انتقال داده می شود و سرعت ماشین بالا می رود . برای اینکه سرعت بیشتر شده و رانندگی راحت تر شود ، و در زیر ماشین از جلو به عقب ، تونلی درست می شود . و این تونل باعث کاهش فضا می شود . دارای میل گاردان و اتصال یورنیوسال هستند و مصرف سوخت بالایی دارد . در شرایط بد و آب و هوایی بعد ، منحرف می شود .
وزن بالاتر
ماشین هایی که دیفرانسیل دارند ، قطعات آن نیز زیاد بوده و باعث وزن بالا ماشین می شود . این قطعات شامل میل گاردان می باشد ، که نباید آن دچار آسیب شود . این موضوع سوخت ماشین را بالا می برد و این تنها یک مشکل آن نمی باشد . زمانی که وزن بالا می رود میل گاردان دچار لرزش شده و در هنگام حرکت ماشین صدا می دهد و باعث خرابی میل گاردان و از همه مهم تر دیفرانسیل می شود که باید آن را عوض کرد که هزینه آن خیلی بالا بوده است و در جاده های شیب دار کم می آورند .
مزایا دیفرانسیل جلو
1- در شرایط بد آب و هوایی و هوای بارانی کنترل بهتری دارد .
2- در جاده های شیب دار عملکرد بهتری دارد .
3- فضای سر نشینان عقب بیشتر است .
4- تولید خودروب محور جلو ارزان تر می باشد .
معایب دیفرانسیل جلو
1- به دلیل نا متعادل بودن وزن خودرو دقت فرمان پذیری کمی دارد .
2- به دلیل چسبندگی بیش از حد به تایر ها به سرعت صاف می شود .
3- تجمع وزن خودرو در جلو باعث تاثیر منفی در هنگام پیچیدن می شود .
کدام از خودرو ها دیفرانسیل جلو و عقب برخوردار هستند ؟
دیفرانسیل | نام خودرو |
جلو | پراید |
جلو | پژو 206 |
جلو | زانتیا |
جلو | تندرال 90 |
جلو | تیبا |
جلو | پژو 405 |
جلو | رانا |
جلو | دنا |
جلو | سورن |
جلو | کوبیک |
جلو | برلیانس |
انواع دیفرانسیل ها
1-دیفرانسیل باز :
به دو قسمت تقسیم شده و وزن را روی دیفرانسیل عقب و جلو تقسیم کرده و بهترین دیفرانسیل جفت یعنی دیفرانسیل جلو و عقب می باشد که وزن را تقسیم می کند . و در دور زدن راحت می باشد . یادتان باشد از ماشینی استفاده کنید که دیفرانسیل جفت یعنی عقب و جلو داشته باشد .
2- دیفرانسیل قفل شونده :
این دیفرانسیل برای خودروهایی مانند آفرود استفاده می شود و در خیابان های کوهستانی ، از آسیب رسیدن به ماشین جلوگیری می کند . این دیفرانسیل را بیشتر در ماشین های آفرود ، جیپ رانگلر و مرسدس استفاده می شود . که در هنگام رانندگی از قفل شدن ترمز و فرمان شما جلوگیری می کند .
3- دیفرانسیل لغزش محدود :
این دیفرانسیل مثل دیفرانسیل باز و قفل شده عمل می کند . و وقتی که خودرو دچار لعزش می شود به طور اتوماتیک ، ماشین قفل کرده و از آسیب رسیدن به شما جلوگیری می کند . از این دیفرانسیل در ماشین هایی نیسان ، مزدا ام ایکس 5 و سوبارو استفاده می شود .
4- دیفرانسیل لغزش محدود با کنترل کننده الکتریکی
این دیفرانسیل بهترین و پیشرفته ترین دیفرانسیل می باشد . و هنگامی که شما در جاده لغزنده رانندگی می کنید و ماشین شما دچار لغزندگی می شود ، باعث توقف ماشین به طور الکتریکی می شود . از این دیفرانسیل در ماشین های اسپرت و اسپرت مدرن استفاده می شود .
5- دیفرانسیل تقسیم کننده گشتاور
این دیفرانسیل در صنعت خودرو ها بهترین بوده و اکثر مردم طرفدار این دیفرانسیل می باشد و از ماشینی استفاده می کنند که از این دیفرانسیل باشد . این دیفرانسیل باعث هندلیگ و فرمان پذیری شده و وزن را با دیفرانسیل عقب و جلو تقسیم می کند و تعادل را در صفحه دوران حفظ می کند . از این دیفرانسیل در ماشین هایی همچون بی ام و ، لکسوس و آئودی استفاده می شود .
خودرو دیفرانسیل جلو که باید عقب باشد .
1- بیوک رگال
2- فورد فیستا
3- نیسان ماکسیما
4- هیوندای ولوستر
5- شورولت ایمپالا
6- هیوندا آکورد 6 و 7
7- فورد فیوژن
8- هیوندا سوناتا
9- مزدا 3
10- لیکن کانتیننتال
یادتان باشد در هنگام خرید تمام موارد گفته شده را رعایت کنید و از ماشینی استفاده کنید که دیفرانسیل آن جفت باشد یعنی جلو و عقب باشد .