مزایا و معایب خودروهای دیفرانسیل عقب چیست؟

مزایا و معایب خودروهای دیفرانسیل عقب چیست؟

ما در این نوشته راجع به دیفرانسیل عقب و مزایا و معایب آن صحبت خواهیم کرد. برای تکان خوردن خودروی خود ، باید نیرو به موتور وارد کرده تا ماشین تکان بخورد . قابل ذکر است که این کار وظیفه دیفرانسیل می باشد . دیفرانسیل گشتاور تولید کرده و آن را دو به قسمت تقسیم می کند و به چرخ ها انتقال شده و باعث حرکت ماشین می شود . اگر نیروی گفته شده به لاستیک جلو نیرو وارد شود ، چرخ های خودرو به جلو حرکت می کند و اگر به عقب وارد شود ، باعث عقب رفتن ماشین می شود . حواستان باشد که اشتباه نیرو به چرخ ها وارد نکنید و در هنگام این کار حواستان باشد تا به ماشینی نخورد .

دیفرانسیل عقب

وظایف دیفرانسیل چیست؟

 

وسیله ای به نام گشتاور که به ماشین شما اجازه حرکت به سمت جلو یا عقب را می دهد . و همچنین باعث می شود که سرعت شما زیاد شود . دیفرانسیل در تمام ماشین ها ، اتوبوس ها ، کامیون ها وجود دارد و با وارد کردن نیرو باعث حرکت ماشین می شود .

انتقال قدرت پیشرانه به چرخ ها

می توان گفت که انتقال قدرت پیشرانه به چرخ ها ، مهم ترین قسمت و همچنین وظیف دیفرانسیل می باشد و قدرت بالایی دارد که موتور نیرو وارد کردده و باعث حرکت ماشین می شود .

کاهش دهنده دنده در اتومیبل

یکی دیگر از وظایف دیفرانسیل این است که هنگامی که ماشین سرعت زیادی دارد را کنترل و سرعت ماشین را پایین می آورد .

انتقال قدرت در سرعت های متفاوت

دیفرانسیل یعنی انجام دادن کاری یا وظیفه انجام آن را دارد . مهم ترین وظایف دیفرانسیل ، انتقال قدرت فراوان به چرخ ها بوده که ماشین شروع به حرکت کند . و هر ماشین سرعت متفاوتی دارد .

خودرو دیفرانسیل عقب با خودرو دیفرانسیل جلو چه فرقی باهم دارند؟

 

گفته شد که اگر انرژی تولید شده اگر به لاستیک عقب وارد شود به عقب رفته و اگر به جلو به جلو خواهد رفت .

تفاوت ساختاری

دیفرانسیل جلو یعنی به محرک های چرخ و جعبه دنده نیرو وارد می شود و باعث حرکت لاستیک ها و در نهایت ماشین حرکت می کند . و همچنین دیفرانسیل عقب به دیفرانسیلی گفته می شود که قدرت به موتور میل گاردن و چرخ های عقب وارد می شود و خودرو چرخ ها به عقب می رود .

تفاوت مکانیکی

اگر دیفرانسیل ماشین جلو باشد خیلی بهتر بوده و اکثر مردم از ماشینی استفاده می کنند که دیفرانسیل آن جلو باشد . خودرو هایی که دیفرانسیل عقب دارند خوب می باشد و هندلیگ و شتاب بالایی دارد ولی یک عیب دارد که عیب آن این است مصرف سوخت آن بسیاری بالا می باشد و باید به موتور دیفرانسیل و میل گاردان انژری فراوان داد تا شروع به حرکت کند . از دیفرانسیل عقب برای کامیون ها و اتوبوس ها استفاده می کنند ، زیرا اگر چیزی را بخواهند جا به جا کنند  ، وزن روی چرخ های عقب می باشد و چرخ های جلو نمی توانند به راحتی و آسانی حرکت کنند ، پس دیفرانسیل را روی چرخ های عقب قرار می دهند .

دیفرانسیل عقب

چرا از دیفرانسیل استفاده می کنند ؟

 

دیفرانسیل هم خوب می باشد هم بد . و تمام شرکت هایی که خودرو تولید می کنند از این دفرانسیل استفاده می کنند . در ادامه درباره تمام دلایل و مزایایی که دیفرانسیل دارد صحبت خواهیم کرد .

کم شدن دور گشتاور

دیفرانسیل زمانی استفاده می شود که برای خروجی گشتاور و کم و زیاد شدن آن از گیر بکس استفاده می کنند . گیر بکس به ماشین شما کمک می کند که سرعت و نیروی دیفرانسیل حفظ شده و بتوانیم رانندگی خوبی را داشته باشیم .

تغییر دادن زاویه صفحه دوران

شرکت خودرو تولید می کنند ، دیفرانسیل را جوری تنظیم می کنند که بشود آن را تغییر داد و روی صفحه 90 درجه و یا 120 درجه تغییر داد . ولی در اکثر ماشین ها این گونه نمی باشند و دیفرانسیل آن ها روی صفحه دوران ثابت و نمی توان تغییر داد ، پس بهتر است از ماشینی استفاده کنید که دیفرانسیل آن تغییر کند . در هنگام خرید به دیفرانسیل آن که قابل تغییر می باشد ، دقت کنید .

پایداری مناسب در هنگام پیچیدن خودرو

قابل توجه است که هنگام چرخیدن یا پیچیدن ، ماشین پایداری خود را حفظ کرده و آسیب به ماشین نمی رسد . دیفرانسیل بین چرخ ها فاصله می اندازد و در هنگام چرخیدن پایداری خود را حفظ می کند . و ماشین تعادل خود را حفظ کرده و از آسیب رسیدن به ماشین جلوگیری می کند .

به وجود آمدن دور مناسب بین چرخ های جلو و عقب

اکثر ماشین ها از 4 محرک برخوردار هستند و بین محرک ها فاصله ایجاد می کند و ماشین خیلی راحت چرخ خود را می زند . دیفرانسیل سوم باعث می شود که ماشین خیلی آسان و راحت دور خوبی را بزند . حتما در هنگام ماشین خریدن به تمام موارد گفته شده توجه کنید .

 

مزایای خودرو دیفرانسیل عقب

 

قابل توجه است دیفرانسیل عقب آن قدر خوب و مزایا دار می باشد که حتی از دیفرانسیل جلو خیلی خیلی بهتر می باشد . حتی دفرانسیل برای ماشین می باشد و مردم دوست دارند از دیفرانسیل عقب به جای جلو برای ماشین آن ها استفاده شود .

تقسیم وزن مناسب

یکی از مزایای این است که دیفرانسیل به دو قسمت جلو عقب تقسیم شده است این تقسیم باعث شدن وقتی سوار خودرو می شوید ، تعادل روی دیفرانسیل ها حفظ شده و از آسیب رسیدن به دیفرانسیل ها جلوگیری می کند . این تقسیم باعث می شود سرعت و شتاب ماشین بالا رفته و وزن چسبندگی بالا برود . قابل توجه می باشد که این تقسیم فقط برای هندلیگ و شتاب نمی باشد . شما می توانید از ماشینی استفاده کنید که دیفرانسیل جلو و عقب و یا جلو و یا حتی عقب داشته باشد . حواستان باشد و تحقیق کنید که چه دفرانسیلی خوب می باشد . حتما دیفرانسیل چرخشی یعنی دیفرانسیلی که تغییر می کند را در نظر بگیرید .

وزن در دیفرانسیل عقب پخش می شود و لاستیک های عقب را در بر می گیرد و نمی گذارد ماشین زود ترمز کند و یا ترمز آن قفل شود . اگر سیستم شما خوب و کارآمد باشد ، هنگامی که می خواهید ترمز بگیرد ، زودتر از آن می ایستد . موضوع گفته شده در ماشین های باری بعد چند مدت خود را نشان خواهند داد . کامیون های که باری هستند و بار زیادی دارند ، کنترل کردن آن اهمیت بالایی دارد و دیفرانسیل روی لاستیک های عقب و جلو پخش شده و تعادل ماشین حفظ می شود .

فرمان پذیری بهتر

دیفرانسیل عقب پخش شده و دور زدن ماشین راحت می شود و باعث فرمان پذیری بالا می شود . این فرمان پذیری به شما اجازه این را می دهد که در جاهای کوچک راحت بتوانید دور بزنید . و این موضوع برای ماشین های سنگین نیز صدق می دهد . به دلیل داشتن تعادل بیشتر دقت فرمان پذیری بیشتر می شود و مخصوص دریفت و سخات دونات روی آسفالت می شود .

دیفرانسیل عقب

معایب خودرو های دیفرانسیل عقب

 

مزیت های زیاد درباره دیفرانسیل عقب گفته شد و حالا نوبت آن است درباره معایب آن نیز حرف بزنیم . در هنگام خرید تحقیق کنید و از عیب و معایب آن با خبر شوید و بعد اقدام به خرید کنید.

بیش فرمانی

در متن بالا گفته شد که دیفرانسیل وزن را پخش می کند و باعث تعادلی آن می شود . با این کار وزن روی دیفرانسیل جلو و عقب یکسان می باشد و به بکسوات و بیش فرمانی ماشین آسیب جدی وارد نمی شود . یعنی اینکه بخش عقبی خودرو راحت می چرخد و به سمت بیرون می رود و ماشین صدمه نخواهد دید . این عمل در زمانی که برف آمده است و زمین لیز است باید ببینید چگونه جواب می دهد .به دلیل قرار گیری دیفرانسیل در عقب فضای زیر پای سر نشینان کاهش می یابد .

کاهش فضای داخلی اتومبیل

خودروهایی که دیفرانسیل عقب دارند ، میل گاردان به عقب ماشین و با قدرت بالا انتقال داده می شود و سرعت ماشین بالا می رود . برای اینکه سرعت بیشتر شده و رانندگی راحت تر شود ، و در زیر ماشین از جلو به عقب ، تونلی درست می شود . و این تونل باعث کاهش فضا می شود . دارای میل گاردان و اتصال یورنیوسال هستند و مصرف سوخت بالایی دارد . در شرایط بد و آب و هوایی بعد ، منحرف می شود .

وزن بالاتر

ماشین هایی که دیفرانسیل دارند ، قطعات آن نیز زیاد بوده و باعث وزن بالا ماشین می شود . این قطعات شامل میل گاردان می باشد ، که نباید آن دچار آسیب شود . این موضوع سوخت ماشین را بالا می برد و این تنها یک مشکل آن نمی باشد . زمانی که وزن بالا می رود میل گاردان دچار لرزش شده و در هنگام حرکت ماشین صدا می دهد و باعث خرابی میل گاردان و از همه مهم تر دیفرانسیل می شود که باید آن را عوض کرد که هزینه آن خیلی بالا بوده است و در جاده های شیب دار کم می آورند .

 

مزایا دیفرانسیل جلو

1- در شرایط بد آب و هوایی و هوای بارانی کنترل بهتری دارد .

2- در جاده های شیب دار عملکرد بهتری دارد .

3- فضای سر نشینان عقب بیشتر است .

4- تولید خودروب محور جلو ارزان تر می باشد .

 

معایب دیفرانسیل جلو

1- به دلیل نا متعادل بودن وزن خودرو دقت فرمان پذیری کمی دارد .

2- به دلیل چسبندگی بیش از حد به تایر ها به سرعت صاف می شود .

3- تجمع وزن خودرو در جلو باعث تاثیر منفی در هنگام پیچیدن می شود .

 

کدام از خودرو ها دیفرانسیل جلو و عقب برخوردار هستند ؟

 

 دیفرانسیل  نام خودرو
 جلو  پراید
 جلو  پژو 206
 جلو  زانتیا
 جلو  تندرال 90
 جلو  تیبا
 جلو  پژو 405
 جلو  رانا
 جلو  دنا
 جلو  سورن
 جلو  کوبیک
 جلو  برلیانس

 

دیفرانسیل عقب

انواع دیفرانسیل ها

 

1-دیفرانسیل باز :

به دو قسمت تقسیم شده و وزن را روی دیفرانسیل عقب و جلو تقسیم کرده و بهترین دیفرانسیل جفت یعنی دیفرانسیل جلو و عقب می باشد که وزن را تقسیم می کند . و در دور زدن راحت می باشد . یادتان باشد  از ماشینی استفاده کنید که دیفرانسیل جفت یعنی عقب و جلو داشته باشد .

2- دیفرانسیل قفل شونده :

این  دیفرانسیل برای خودروهایی مانند آفرود استفاده می شود و در خیابان های کوهستانی ، از آسیب رسیدن به ماشین جلوگیری می کند . این دیفرانسیل را بیشتر در ماشین های آفرود ، جیپ رانگلر و مرسدس استفاده می شود . که در هنگام رانندگی از قفل شدن ترمز و فرمان شما جلوگیری می کند .

3- دیفرانسیل لغزش محدود :

این دیفرانسیل مثل دیفرانسیل باز و قفل شده عمل می کند . و وقتی که خودرو دچار لعزش می شود به طور اتوماتیک ، ماشین قفل کرده و از آسیب رسیدن به شما جلوگیری می کند . از این دیفرانسیل در ماشین هایی نیسان ، مزدا ام ایکس 5 و سوبارو استفاده می شود .

4- دیفرانسیل لغزش محدود با کنترل کننده الکتریکی

این دیفرانسیل بهترین و پیشرفته ترین دیفرانسیل می باشد . و هنگامی که شما در جاده لغزنده رانندگی می کنید و ماشین شما دچار لغزندگی می شود ، باعث توقف ماشین به طور الکتریکی می شود . از این دیفرانسیل در ماشین های اسپرت و اسپرت مدرن استفاده می شود .

5- دیفرانسیل تقسیم کننده گشتاور

این دیفرانسیل در صنعت خودرو ها بهترین بوده و اکثر مردم طرفدار این دیفرانسیل می باشد و از ماشینی استفاده می کنند که از این دیفرانسیل باشد . این دیفرانسیل باعث هندلیگ و فرمان پذیری شده و وزن را با دیفرانسیل عقب و جلو تقسیم می کند و تعادل را در صفحه دوران حفظ می کند . از این دیفرانسیل در ماشین هایی همچون بی ام و ، لکسوس و آئودی استفاده می شود .

 

خودرو دیفرانسیل جلو که باید عقب باشد .

1- بیوک رگال

2- فورد فیستا

3- نیسان ماکسیما

4- هیوندای ولوستر

5- شورولت ایمپالا

6- هیوندا آکورد 6 و 7

7- فورد فیوژن

8- هیوندا سوناتا

9- مزدا 3

10- لیکن کانتیننتال

یادتان باشد در هنگام خرید تمام موارد گفته شده را رعایت کنید و از ماشینی استفاده کنید که دیفرانسیل آن جفت باشد یعنی جلو و عقب باشد .

 

بیشتر بخوانید:

چک لیست و راهنمای خرید خودروی دست دوم

وظیفه شاتون چیست و چه کارایی دارد + اجزای اصلی موتور خودرو

ویژگی هایی که باید صندلی کودک خودرو داشته باشد + راهنمای خرید

انتخاب روکش صندلی مناسب برای خودرو + رنگ مناسب روکش صندلی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.