کیت تسمه تایم و نکات حیاتی که باید درباره مجموعه تسمه تایم خوردو بدانید

کیت تسمه تایم

کیت تسمه تایم از قطعات بسیار مهم در یک خودرو به شما می‌رود که در صورت عدم شناخت و داشتن دانش کافی می‌تواند شما را حسابی به دردسر بیندازد و با خرابی هر کدام از قطعات خود هزینه سنگینی روی دست شما بگذارد. با صرف 5 دقیقه زمان و خواندن این مقاله می‌توانید جلوی این اتفاق را بگیرید.

در این مقاله قصد داریم شما را با تسمه تایم، قطعات مرتبط با آن و نکات حیاتی درباره نگهداری و تعویض تسمه تایم و کیت تسمه تایم آشنا کنیم. تا انتهای مقاله همراه ما باشید. در صورت نیاز به کسب اطلاعات بیشتر درباره کیت تسمه تایم این مقاله را مطالعه کنید.

کیت تسمه تایم چیست؟

کیت تسمه تایم شامل تسمه تایم و تمام قطعات مربوط به این قسمت از خودرو است که عمر مشابهی دارند و در صورت خرابی هر کدام، عمر باقی قطعات نیز به سر آمده و باید با هم تعویض شوند.

کیت های تسمه تایم دارای تمام قطعاتی هستند که شما برای تعویض تسمه تایم فرسوده به آن‌ها نیاز دارید.

تسمه تایم یا “کمبلت” میل لنگ را با میل بادامک متصل و هماهنگ می‌کند. این عمل اجازه می‌دهد تا دریچه های ورودی و خروجی موتور در زمان مناسب در چرخه باز و بسته شوند.

سیستم های محرک تسمه، سازه های بسیار پیچیده ای هستند که تحت بارهای مکانیکی و حرارتی شدید قرار می گیرند. بنابراین، تمام اجزای موتور به بالاترین کیفیت و قابلیت اطمینان نیاز دارند.

کیت تسمه تایم شامل چه قطعاتی است؟

همانطور که اشاره شد کیت تسمه تایم علاوه بر خود تسمه تایم، شامل همه چیزهایی است که برای تعویض قطعات فرسوده نیاز دارید. این قطعات شامل: تسمه تایم، بلبرینگ تایم، هرز گرد تایم، پیچ و مهره تسمه تایم هستند.

تسمه تایم چیست؟

تسمه تایم چیست؟

در بیان ساده، تسمه تایم چیزی شبیه به زنجیر دوچرخه برای وسیله نقلیه یا اتومبیل است. این تسمه تمام قطعات متحرک داخلی موتور را هماهنگ نگه می دارد. همچنین گاهی اوقات پمپ آب، پمپ روغن و پمپ تزریق را تغذیه می کند.

تسمه تایم یک تسمه لاستیکی با دندانه های سخت است که با چرخ دنده میل لنگ و میل بادامک به هم متصل می شود. این عمل تضمین می کند که سوپاپ های ورودی و خروجی موتور به موقع با پیستون ها باز و بسته شوند. اگر میل لنگ و میل بادامک به صورت هماهنگ کار نکنند، خودرو به درستی کار نخواهد کرد.

اگر عملکرد سوپاپ های ورودی دچار مشکل شود، ممکن است مخلوط سوخت و هوا بیش از حد به داخل محفظه احتراق موتور جریان داشته باشد که منجر به احتراق ضعیف و کاهش قدرت می شود و اگر سوپاپ های اگزوز خیلی زود باز شوند، محفظه احتراق فشار خود را از دست می دهد و باعث افت قدرت می شود. از سوی ديگر اگر اجزای موتور بسیار ناهماهنگ باشند، ممکن است با هم برخورد کرده و به یکدیگر آسیب برسانند و در نتیجه تعمیرات هزینه بر باشد.

تفاوت تسمه تایم و زنجیر تایم

در این باره لازم است ذکر کنیم که بسته به مدل خودروی خود، ممکن است به جای تسمه تایم، زنجیر تایم داشته باشید. زنجیر تایم مانند تسمه عمل می کند، اما به جای حالت لاستیکی، فلزی است. از آنجایی که تسمه‌ های تایم سبک‌ تر و بی‌ صدا هستند، پس از معرفی تسمه‌ های تایم در دهه 1960، استفاده از آن‌ها رایج شد.

اگر ماشین شما به جای تسمه تایم دارای زنجیر تایم است، ممکن است بتوانید قبل از تعویض زنجیر تایم زمان بیشتری را طی کنید.

چه زمانی باید تسمه تایم یا کیت تسمه تایم را تعویض کنید؟

تعویض تسمه تایم در فواصل مسافت پیموده شده توسط سازنده خودرو بسیار مهم است. چرا که تسمه تایم به شدت حساس است و تعویض تسمه تایم به ازای حرکت خودرو در مسافت 60 هزار کیلومتر باید صورت بگیرد. البته فاصله زمانی توصیه شده برای وسیله نقلیه خاص شما را میتوان در دفترچه راهنمای خودرو یافت، اما به صورت کلی این فاصله 60 تا 80 هزار کیلومتر و یا 3 تا 4 سال است.

در صورتی که خودروی شما طی زمان طولانی ساکن بوده است (به طور مثال در پارکینگ پارک شده باشد) نباید چنین تصور کنید که به علت حرکت نکردن نیازی به تعویض تسمه تایم نیست، زیرا تسمه تایم جنس لاستیکی دارد و در طول زمان فرسوده میشود. بنابراین اگر تحت این شرایط قرار گرفتید باید قطعات را هر سه سال یکبار تعویض کنید.

از آنجایی که تسمه تایم از لاستیک ساخته شده است، به مرور زمان فرسوده شده و در نهایت می شکند. هنگامی که خراب می شود، موتور از کار می افتد یا اجزای آن از حالت هماهنگ خارج می شوند و به موتور آسیب می زند.

اگر تسمه تایم را در زمان توصیه شده تعویض نکنید، ممکن است با خرابی کامل موتور، شکستگی یا خم شدن سوپاپ ها، آسیب سر سیلندر یا میل بادامک، و آسیب دیدن پیستون و دیواره سیلندر مواجه شوید. در این حالت نمی توانید اینگونه خود را توجیه کنید که: “اگر نشکسته باشد، نیازی به تعمیر ندارد.” تسمه تایم را طبق برنامه تعمیر و نگهداری سازنده تعویض کنید تا از هزینه زیاد تعمیر یا تعویض موتور جلوگیری کنید.

علائم خرابی کیت تسمه تایم 

علائم خرابی کیت تسمه تایم

اغلب، قبل از مستهلک و پاره شدن تسمه تایم هیچ علامت هشدار دهندهای وجود ندارد. اما، ما می‌خواهیم در ادامه برخی از نشانه های احتمالی که ممکن است نشان دهنده زمان تعویض تسمه تایم یا زنجیر تایم باشند را عنوان کنیم:

  • کاهشقدرت موتور
  • لرزشیا تکان خوردن
  • مشکلدر راه اندازی خودرو
  • صدایجیغ یا مالش تسمه ها
  • صدایتیک تیک که از موتور می آید
  • نشتروغن

همچنین خوب است که خودتان چراغ موتور را هم بررسی کنید.

زمانی که وسیله نقلیه شما در حال سرویس است، توصیه می کنیم پمپ آب را نیز تعویض کنید. پمپ آب معمولاً طول عمر مشابهی با تسمه تایم دارد و در زمان تعویض تسمه تایم به راحتی قابل دسترسی است. به این ترتیب از هزینههای احتمالی که در جهت فرسودگی یا آسیبی که ناشی از عدم تعویض قطعات هستند، جلوگیری خواهید کرد.

نکاتی که باید در انتخاب کیت تسمه تایم در نظر بگیرید

هنگام خرید کیت تسمه تایم چند سوال وجود دارد:

هنگام تعویض کیت تسمه تایم باید تمامی قطعات را عوض کنیم؟ شاید فکر کنید که اگر تسمه تایم دچار فرسایش شده باشد و بلبرینگ سالم باشد، تنها تعویض تسمه تایم کفایت میکند اما شما باید کل مجموعه یا کیت تایم را تعویض کنید چرا که این مجموعه به صورت کلی در حال کار کردن هستند و اگر فقط تسمه تایم را تعویض کنید و بلبرینگ را عوض نکنید، بلبرینگ بیش از 10 یا 20 هزار کیلومتر بیشتر دوام نخواهد آورد و سبب پاره شدن تسمه تایم میشود، پاره شدن تسمه تایم نیز بسیار مشکل ساز و هزینه بر است.

آیا پمپ آب را همزمان با تسمه تایم تعویض کنیم؟ پاسخ این سوال  نیز طبق سوال قبلی “بله” است.

نحوه انتخاب تسمه تایم مناسب برای خودرو

اول از همه، تحقیق کنید. برخی از ویژگی های کلیدی وجود دارند که احتمال موفقیت کاربرد کیت تسمه تایم جدید شما را افزایش می دهند. ابتدا باید از اصل بودن تسمه تایم خود مطمئن شوید، نسخه های غیر اصل و فیک این محصول بسیار در بازار فراوان هستند، بنابراین دقت کنید که حتما تسمه تایم اصلی تهیه کنید. تسمه تایم اصلی دارای هولوگرام لوگو است و خود لوگوی پاور گریپ یا گیتس را به صورت هک شده بر روی خود دارد. تصویری که باید بر روی تسمه تایم چاپ شود، به شکل زیر است:

نحوه انتخاب تسمه تایم 

توجه کنید که تسمه تایمهایی که چاپ دیگری را بر روی خود دارند تسمه تایم اصلی محسوب نمیشوند و همچین ساخت EU نیز نیستند. بلبرینگ نیز در این بررسی باید مارک گیتس یا همان پاور گریپ باشد.

دریغ نکنید و یک کیت همه جانبه را انتخاب کنید. بهتر است بدانید که کیت تسمه تایم شما حاوی تمام اجزای مورد نیاز برای تعویض است. نه فقط خود تسمه تایم.

یکی دیگر از عواملی که قبل از سفارش باید در نظر بگیرید، شماره قطعه است. مطمئن شوید که کیت مناسب است و با وسیله نقلیه شما مطابقت دارد.

امیدواریم اطلاعات ارائه داده شده در جهت آگاهی بیشتر شما قرار گرفته باشند. همچنین شما میتوانید کیت تسمه تایم اصلی ال 90 و ساندرو و کیت تسمه تایم اصلی پژو 206 تیپ 5 و 207 را در سایت فروشگاه کارن یدک مشاهده و با اطمینان خریداری کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.