بررسی کامل خودرو لامبورگینی سستو المنتو + تجربه رانندگی با آن

بررسی کامل خودرو لامبورگینی سستو المنتو + تجربه رانندگی با آن

وقتی یک خودرو  1.5 تا دو یا سه میلیون دلار قیمت دارد افراد عادی دور آن را خط می کشند و تنها به تماشای آن بسنده مى کنند . بعضی هم که آن ها را می رانند نمی توانند از حداکثر مواهب فنی آن استفاده کنند چون جانشان را بیشتر دوست‌ دارند . گروه دیگرى هم که تا سرحد توان خودرو را می ‌دوانند احتمالا از قهرمانان اتومبیل ‌رانی هستند . لامبورگینی ایتالیا در تملک شرکت خودرو سازی آئودی آلمان و از قضا او نیز در تصاحب گروه فولکس ‌واگن است ، ولی این امر به هیچ ‌وجه آن حس طراحی و زیبایی شناسی و ماجرا جویی ایتالیایی را از این خودرو ها نگرفته است . حتی شاید بتوان گفت که دقت و ثروت آلمانی را هم به آن افزوده و خوب را بهتر کرده است .

لامبورگینی

یکی از آخرین کانسپت‌ های لامبو با نام عنصر ششم ( سستو المنتو ) برای اولین بار در اکتبر 2010 و در نمایشگاه بین المللی خودروى پاریس در معرض نمایش قرار گرفت . اسکلت و شاسى این خودرو از فیبر کربن ساخته شده و نام ایتالیایى آن یعنى ( عنصر ششم ) نیز به عدد اتمى عنصرکربن اشاره دارد .

سستو المنتو مى تواند در کمتر از 2.5 ثانیه به سرعت 100 کیلومتر در ساعت رسیده و با حداکثرسرعت 321 کیلومتر در جاده‌ ها بتازد . این خودرو با قیمت 1.772 میلیون یورو که حدودا  170 هزار یورو گران ‌تر از بوگاتى ویرون است ، به خاطر برخى قوانین موجود اجازه تردد عمومى در برخی کشور ها ازجمله انگلیس را نخواهد داشت .

موتور سستو المنتو با حجم 5204 سی سی که در 10 سیلندر چهار سوپاپه قرار گرفته ، 570 اسب بخار نیرو تولید مى‌ کند . با وزن حدودی 999 کیلو گرم ، سستو المنتو 850 کیلوگرم سبک‌ تر از بوگاتى ویرون خواهد بود .

راز سبکی فوق العاده این خودرو استفاده از یک ترکیب کامپوزیتی جدید است که قطعا انقلابی در خودرو سازی جهان به وجود خواهد آورد . این ترکیب تازه را CFRP می نامند که از ترکیب پلاستیک تقویت شده با الیاف کربن حاصل شده و از فولاد محکم ‌تر و به مراتب سبک ‌تر نیز خواهد بود . CFRP  نه تنها از قدرت فوق العاده ، بلکه از ایمنی و شکل پذیری بسیار خوبی نیز برخوردار است .

طراحی بدنه که شاهکاری در زمینه آیرودینامیک است توسط طراحان بخش تحقیقات لامبورگینی در شهر سنت آگاتا در ایتالیا انجام شده است . انواع دیفیوزر ها و هواکش های اطراف بدنه و جلو پنجره ، حداکثر نیروی عمودی وارده بر خودرو را فراهم می ‌کند تا ثبات آن را در سرعت های بالای 300 کیلومتر بر ساعت تضمین نماید .

بافت عجیبی که در قسمت انتهایی خودرو دیده می شود ، با الهام از پوست کوسه طراحی و ساخته شده که با فلس هایی پیکان مانند حداقل مقاومت در مقابل هوا را ایجاد کرده و بر سرعت موثر خودرو نیز می افزاید .

لوله های اگزوز و بخش های حامی آن ها در عقب خودرو از نوعی فیبر شیشه سرامیکی سبک به نام ( پیروسیک ) ساخته شده که تاب تحمل 900 درجه سانتی گراد حرارت را دارد . بدنه زیبا با خطوط بسیار دقیق و زوایای تند به رنگ مشکی است که با یک زیر رنگ قرمز تهیه شده ازپودر کریستال ، شکوه جالبی به خودرو بخشیده است . همچنین رنگ آمیزی سستو المنتو توسط فناوری نانو و چند لایه ‌ای صورت می گیرد .

از آنجا که این خودرو ، در اصل یک خودروی مسابقه ‌ای است در طراحی داخل خودرو و صندلی ‌های فیبر کربنی آن در عین راحتی و استقامت بالا بسیار نازک هستند . جالب است بدانید که صندلی ها به شکل یک جا قالب ریزی شده‌ اند و برای راحتی و ارگونومی سرنشینان ، این فرمان و پدال ها هستند که به صورت برقی جلو و عقب و بالا و پایین می ‌شوند .

خودرویی از آینده به نام سستو المنتو

از زمانی که فروسیو لامبورگینی کمپانی خودرو سازی ایتالیایی لامبورگینی را در اوایل دهه 60 پایه گذاری کرد این کمپانی مشغول ساخت اتومبیل هایی هیجان انگیز با قدرت موتوری بالا و البته خاص بود . این کمپانی کار خود را با مدل هایی مثل 350 GTV ، 400 GT ، اسپادا شروع کرد تا این که در اواخر دهه 60 میلادی یکی از محبوب ترین سوپر اسپرت های ساخته شده در دنیا به نام میورا را به بازار عرضه کرد .

لامبورگینی نام این اتومبیل را بخاطر به کاربردن فیبر کربن در بیشتر اجزای اتومبیل سستو المنتو انتخاب کرده و این کلمه در ایتالیایی به معنی ششمین عنصر است که در واقع ششمین عنصر هم کربن است .

در نمای کلی سستو المنتو پی بردن به شباهت غیر قابل انکارش با گایاردو و رونتون کار سختی نیست و در همان نگاه اول به این موضوع پی می برید اگرچه این اتومبیل به گفته ی کمپانی این خودرو تعریف جدیدی به آینده اتومبیل های سوپر اسپرت با تکنولوژی منحصر به فرد است .

طراحی منحصر به فرد و ایرودینامیک خیره کننده سستو المنتو باعث شده تا این خودرو چهره ای تهاجمی تر نسبت به قبل پیدا کند که با خطوط گیرا و شکسته در بدنه و سپر ها این حالت فزونی می یابد .

وجود دریچه های هوای بزرگ شش ضلعی روی سپر عقب و جلو و همچنین بالچه سپر عقب و جلو باعث بالا رفتن ضریب آئرودینامیک این گاو خشمگین شده و همچینین با تعبیه یک اسپویلر جداگانه در قسمت عقب لامبورگینی نیروی چسبندگی بیشتر شده است .

در کنار همه این ها لامبورگینی در این مدل نوآوری هایی در طراحی اتومبیل خود از خود نشان داده که در بین آن ها می توان به وجود  دریچه های شش ضلعی روی موتور ، آینه های آیرودینامیک با طراحی خاص ، چراغ های پنج ضلعی کوچک جلو با لامپ LED  و زنون اشاره کرد .

در طراحی داخل هم مثل بقیه قسمت ها از خطوط صاف و خشن و همچنین همکاری فیبر کربن و رنگ قرمز تشکیل دهنده این قسمت اند .

وزن این مدل به لطف استفاده از فیبر کربن به 998 کیلوگرم رسیده که با استفاده از موتور 10 سیلندر وی شکل برگرفته از گالاردو به قدرت 570 اسب بخار ( 1.75 کیلوگرم در ازای هر اسب بخار ) در عرض 2.5 ثانیه از حالت سکون به سرعت 100 کیلومتر بر ساعت دست می باید .

این لامبورگینی نسبت به برادر بزرگتر خود یعنی سوپرلگرا Lp-570-4  حدود 400 کیلوگرم سبک تر است که باعث شده تا هندلینگ و شتاب به مراتب بهتری نسبت به سوپرلگرا داشته باشد ولی راحتی و ایمنی به استفاده از فیبر کربن در این کانسپت نسبت به برادران بزرگ تر خود کمتر است . دیگر عنصر سبک وزن این خودرو آلمینیوم است که این عنصر مهم در عرضه خودروسازی در پوسته موتور ، اکسل عقب و سیستم تعلیق به کار رفته و نکته جالب اینجاست که این عنصر با ارزش کربن حتی در سیستم تعلیق هم استفاده شده که این امر باعث شده تا 30 درصد از نمونه ی تعلیق آلومینیومی مشابه سبک تر باشد .

در این ایتالیایی نوپا از بهترین سیستم انتقال قدرت به چهار چرخ با بالا ترین تکنولوژی و همچنین جعبه دنده الکترونیکی E-Gear 6 سرعته مسابقه ای مجهز به پدال های تعویض دنده از پشت فرمان استفاده شده است .

این مدل هم اکنون در موتورشوی پاریس در معرض دید علاقه مندان قرارگرفته است . ناگفته نماند که پروژه بعدی این کمپانی مدل جایگزین مورسیه لاگو می باشد که به اظهار کمپانی در نمایشگاه ژنو از آن پرده برداری خواهد شد .

امکانات ایمنی ماشین لامبورگینی سستو المنتو چگونه است ؟

این خودرو مجهز به رادار نقطه کور ، رادار خطی ، تشخیص سرعت مجاز جاده ها ، اعلام زمان عکس العمل راننده ، سنسور باد لاستیک ها و تنظیم باد لاستیک ها ، سنسور پارک جلو ، دوربین و سنسور دنده عقب ، سیستم کمکی پارک و اتو پارک ، ترمز جلو دیسکی خنک شونده ، ترمز عقب دیسکی ، سامانه کنترل کشش و پایدار می باشد .

امکانات رفاهی ماشین لامبورگینی سستو المنتو :

امکانات این خودرو شامل سقف پانوراما یا تمام شیشه ای ، سیستم تهویه دوگانه ، استارت دکمه ای با قابلیت  روشن کردن از بیرون ، کروز کنترل هوشمند و لیمیتر سرعت ، دریچه هوای صندلی عقب ، گرمکن و سرد کن صندلی جلو و عقب می باشد .

– سیستم ترمز ها :

1-  نوع سیستم ترمز دارای سیستم ABS و EBD

2- نوع دیسک و کالیبر ترمز جلو دیسکی خنک شونده

3- نوع دیسک و کالیبر ترمز عقب دیسکی خنک شونده

– سیستم تعلیق و فرمان :

1- نوع سیستم تعلیق مک فرسون

2- نوع سیستم فرمان الکتروهیدرولیکی

– عملکرد اتومبیل :

1- حداکثر سرعت : 354  کیلو متر بر ساعت

2- شتاب 0 الی 100 : 2.8 ثانیه

3- مصرف سوخت شهری: 24.7  لیتر در هر صد کیلومتر

4- مصرف سوخت جاده ایی : 10.7  لیتر در هر 100 کیلومتر

5- سیکل ترکیبی مصرف سوخت : 16.0 لیتر در 100 کیلومتر

– استاندارد آلایندگی یورو 6 :

5 ستاره ایمنی که از  EuroncapEuro-NCAP دریافت کرده است

– امکانات رفاهی و آپشن ها :

1- کیسه های هوا ( نوع و تعداد راننده / سرنشین / جانبی / زانویی )

2- سیستم های امنیتی و حفاظتی   سیستم ضد سرقت ، کمربند ایمنی پیش کشنده ، استارت دکمه ای ، کنترل از راه دور ، ورود بدون کلید

3- سیستم های تهویه مطبوع سیستم های تهویه مطبوع اتوماتیک

4- سیستم های مولتی مدیا صفحه نمایشی 10.1 اینچی لمسی با نرم افزاری جدید برای هدایت خودرو ، پشتیبانی از Apple CarPlay ،

5- سیستم صندلی های جلو و عقب صندلی های برقی با روکش چرم

6- سیستم آیینه ها تنظیم برقی

7- سیستم شیشه ها شیشه بالابر های برقی

8- سیستم های سقف

9- سیستم روشنایی جلو و عقب چراغ های جلو زنون ، چراغ های عقب LED

10- سنسورهای پیش فعال کنترل پایداری ، کنترل کشش

11- متفرقه حالت های رانندگی Strada ،  Sport و Corsa

ایمنی این خودرو چگونه است ؟

1- سیستم های ترمز و پایداری : این ماشین دارای چرخ های جلوی دیسکی خنک شونده و همچنین دارای چرخ های عقب کاسه ای می باشد . که بهترین ویژگی این ماشین می باشد .

2- کیسه هوا : این ماشین دارای 2 کیسه هوای خوب می باشد که در هنگام حوادث بسیار خوب عمل می کند .

3- سیستم ایمنی : این ماشین مجهز به سیستم ایموبیلایزر می باشد که بهرین سیستم ایمنی می باشد .

سیستم ترمز ماشین لایکن هایپر اسپرت چگونه می باشد ؟

1- نوع سیستم ترمز : دارای سیستم مدیریت پایداری خودرو

2- نوع دیسک و کالیبر ترمز جلو : دیسکی خنک شونده

3- نوع دیسک و کالیبر ترمز عقب : دیسک خنگ شونده با هوا

دیسک ترمز جلو و عقب با هم فرق دارند و یکی نمی باشند ، ترمز جلو با کمک موتور و سیستم های دیگر خنک می شود ولی ترمز عقب با هوا خنک می شود و نیاز به کمک موتور و سیستم های دیگر ندارد .

سیستم تعلیق و فرمان ماشین لایکن هایپر اسپرت چگونه عمل می کند ؟

1- نوع سیستم تعلیق : سیستم تعلیق پیشرفته مستقل

2- تعلیق جلو : جناغی دوبل

3- تعلیق عقب : اتصال چند گانه

4- کمک فنر های جلو : کمک فنر های هیدروپنوماتیکی

5- کمک فنر های عقب : کمک فنر های هیدروپنوماتیکی

6- نوع سیستم فرمان : قدرت کمکی الکتریکی و حساس به سرعت

لامبورگینی

سیستم تعلیق و فرمان ماشین لایکن هایپر اسپرت چگونه عمل می کند ؟

1- نوع سیستم فرمان : قدرت کمکی الکتریکی و حساس به سرعت

2- کمک فنر های عقب : کمک فنر های هیدروپنوماتیکی

3- کمک فنر های جلو : کمک فنر های هیدروپنوماتیکی

4- تعلیق عقب : اتصال چند گانه

5- تعلیق جلو : جناغی دوبل

6- نوع سیستم تعلیق : مستقل برای هر چرخ

جعبه دنده لایکن هایپر اسپرت 6 سیلندر چگونه می باشد ؟

1- نوع جعبه دنده : جعبه دنده اتوماتیک تیپ ترونیک

2- تعداد دنده ها ( جلو ) : 7 عدد می باشد ، همچنین دنده های خوبی را نیز دارد .

3- محل قرار گیری اهرم تعویض دنده : کنسول میانی و پدال های پشت فرمان

4- سیستم حرکتی خودرو ( انتقال قدرت ) : موتور جلو دیفرانسیل عقب

بیشتر بخوانید:

مشخصات فنی خودرو لایکن هایپر اسپرت + نقد و بررسی آن

منبع: کارگیک

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.