تورک کانورتر و نحوه عملکرد آن در خودرو + علائم خرابی آن

تورک کانورتر و نحوه عملکرد آن در خودرو + علائم خرابی آن

پس از تولید قدرت در موتور نیاز است آن را به سیستم انتقال قدرت منتقل کنیم . متناسب با نوع جعبه دنده مکانیکی یا اتوماتیک ، سیستم کلاچ انتخاب خواهد شد . در گیر بکس های مکانیکی ( دستی ) از کلاچ های اصطکاکی استفاده خواهد شد . گیر بکس و یا جعبه دنده پس از کلاچ دومین قطعه مهم در سیستم حرکتی خودرو شماست . نام دیگر گیر بکس جعبه دنده می باشد که اکثر افراد آن را با نام گیر بکس میشناسند .

خودرو

گیر بکس ها در دو نوع اتوماتیک و دستی می باشد ، گیر بکس دستی در زمان تعویض دنده نیازمند کلاچ گیری توسط راننده است اما در گیر بکس اتومات این عمل به صورت خودکار انجام می شود . انتخاب اتومیل هایی با گیر بکس اتومات در شهر های پر ترافیک بسیار حائز اهمیت بوده و انتخابی مطمعن و هوشمندانه است ، زیرا خستگی ناشی از کلاچ گیری وجود نداشته و بسیار راحت است .

گشتاور به هر شکلی از نیرو یا مجموعه ای از نیرو ها اطلاق می شود که سبب اعمال چرخش حول یک محور می گردد . مکانیزم ترک متر تقه ای مانیتور و ارزیابی گشتاور اعمال شده به پیچ و مهره در زمان باز یا بسته کردن آن ها می باشد که در مدل تقه ای با رسیدن گشتاوور به عدد مشخص شده با یک حرکت کم چند میلی متری ناحیه سر و صدای کلیک یا اصطلاحا تقه اپراتور را آگاه خواهد کرد .

ترک متر تقه ای چه می باشد ؟

گشتاور به هر شکلی از نیرو یا مجموعه ای از نیرو ها اطلاق می شود که سبب اعمال چرخش حول یک محور می گردد . مکانیزم ترک متر تقه ای مانیتور و ارزیابی گشتاور اعمال شده به پیچ و مهره در زمان باز یا بسته کردن آن ها می باشد که در مدل تقه ای با رسیدن گشتاوور به عدد مشخص شده با یک حرکت کم چند میلی متری ناحیه سر و صدای کلیک یا اصطلاحا تقه اپراتور را آگاه خواهد کرد .

این مدل از ترک متر ها غالبا دارای اجزای ساده تری می باشد و در مقابل فشار های کار گاهی از مقاومت خوبی بر خوردار هستند .  ترک متر های تقه ای درست مثل میکرو متر ها مجهز به شاخص عدد با ریز بندی بزرگ و کوچک هستند . درجه این ترک متر ها این قابلیت را دارد تا روی دسته و یا بدنه قرار بگیرد برای خواندن مناسب تر بهتر است به شکل کنتوری قرار داده شود . ترک متر ها بر حسب طیف و بازه اندازه گیری دارای اندازه درایو از کوچک 1.4 تا بزرگ ترین 11.2 بوده و براساس ریز بندی در مقیاس های اندازه گیری متریک و انگلیسی هستند . بیشتر ترک متر ها دارای کلید در دو جهت ساعت گرد و پاد ساعت گر قابل بهره برداری می باشد .

گشتاور : این گشتاور دو نوع می باشد گشتاور نیرو و گشتاور چرخشی می باشد که باعث حرکت یا چرخش جسمی خواهد شد . و گشتاور خودرو با میل لنگ می باشد . اگر موتور تولید گشتاور بیشتری داشته باشد ، توانایی نیز افزایش خواهد یافت . و همچنین اندازه گشتاور تا حدودی شبیه به کار است و زیاد  فرقی باهم ندارند . و همچنین این گشتاور با نیوتن و متر اندازه گیری می شود .

قابل توجه است که تمامی این فرمول ها ، در دنیای امروز واقعی و حتی از آن ها استفاده خواهد شد . هر دور موتور را کار کردن درجا و یا ردلایت می گویند . قدرت  707 اسب بخار برابر است با 6000 دور بر دقیقه که تولید می شود . در دور درجا برای حرکت کردن قطعات نیازمند تولید انرژی می باشد که ان امرژی توسط موتور تولید می شود . و قابل توجه است که 650 فوت پوندی گشتاور برابر است با 4000 دور .

نکته مهم این است که برای اندازه گیری گشتاور از میل لنگ استفاده می کنند . و باید توسط وسیله ای به نام دینامومتر اندازه گیری شود . و این دستگاه با گشتاور و قدرت اندازه گیری و در آخر دور موتور اندازه گیری می شود .

گشتاوری که دور آن پایین و ردلاین را محدود عرضه کند ، بهترین موتور می باشد . میزان گشتاور با مقدار ورودی هوا ، باید برابر و یکی باشد . اگر موتور شما بزرگ باشد ، هوای زیادی را جذب می کند و باعث تولید گشتاور بیشتری می شود .

تعادل گشتاور

برای اینکه جسمی از لحاظ استاتیکی در تعادل باشد ، برآیند نیروهای و گشتاور های وارد به آن جسم باید مساوی صفر باشد ، برای صفر شدن مقدار برآیند گشتاور های در جهت عقربه های ساعت باید با مجموع گشتاور ها در خلاف جهت حرکت عقربه های ساعت می باشد .

اهمیت استفاده از ترک متر تقه ای

اهمیت استفاده از ترکمتر در زمان اتصال چند قطعه به یکدیگر اگر گشتاوری کمتر از گشتاور مورد نیاز به اتصالگر وارد شود، این اتصال  امن نخواهد بود همینطور باید گفت اگر گشتاور اعمال شده بیشتر از گشتاور لازم آن باشد، باعث آسیب دیدن اتصال گر و ایجاد مشکل و عدم کارایی ابزار خواهد شد به همین دلیل استفاده از ترکمتر برای اعمال دقیق میزان گشتاور به اتصالگر یک موضوع بسیار مهم می باشد که عدم بهره گیری از آن می تواند سبب آسیب به قطعات شود .

آچار ترک متر تقه ای

آچار ترک متر  یک ابزار کاربردی بوده که به کاربران این قابلیت را می دهد تا بتواند بست را با یک گشتاور به خصوص محکم نمایند . آچار ترک متر انواع متنوعی دارد اما مدل هایی که در صنعت خودرو مورد استفاده می شود مرسوم ترین از مدل آچار ترک متر می باشد .

اندازه آچار های ترک متر تقه ای

آچار ترک متر تقه ای در صنایع متعددی کاربرد دارد اما در صنعت خودروسازی در چهار اندازه مختلف در دسترس قرار دارد ، به طور کلی اندازه های آچار ترک متر با طیف گشتاوری مطابقت دارد به صورت فوت – پوند  برای پیچ های سایز استاندارد پیچ ها و نیوتون متر برای پیچ های متری مورد بهره برداری قرار می گیرد .

آچار ترک متر تقه ای یک گزینه خوب و کاربردی جهت انجام کارهای مرتبط با خودرو می باشد که بیشتر تعمیر کاران ماهر از این نوع  استفاده می کنند . زمانی که مقدار درستی از گشتاور انتخاب می شود تقه ی آچار شنیده خواهد شد که به شخص اطلاع می‌دهد مقدار صحیح گشتاور را انجام داده است .

انواع تورک متر

1- تورک متر دیجیتالی :

نوع تورک متر گشتاور و زاویه چرخش پیچ را اندازه گیری می کند و از دقت بسیار بالایی برخوردار هستند .

2- تورک متر عقربه ای :

ترک متر های عقربه ای ، گشتاور اعمال شده به پیچ را اندازه گیری می کنند .

3- تورک متر تقه ای :

تورک متر های تقه ای بر روی گشتاور مشخص کالیبره می شوند و پس از رسیدن به گشتاور مورد نظر تقه می زنند و اگر نیروی بیشتر وارد شود گشتاور پیچ نیز بالا تر خواهد آمد .

4- تورک متر تاشو :

تورک متر های تاشو بر روی یک گشتاور مشخص کالیبره شده و پس از رسیدن به گشتاور مورد نظر خم می شوند و اگر نیروی به شتری وارد کنیم گشتاور پیچ نیز بالاتر خواهد رفت .

5- تورک متر خلاصی :پپ

این مدل تورک متر بر روی یک گشتاور مشخص کالیبره شده و پس از رسیدن به گشتاور مورد نظر ، خلاص شده و اگر نیروی بیشتری وارد کنیم گشتاور پیچ بالا تر نخواهد رفت .

6- گشتاور سنج :

ابزاری به منظور اندازه گیری میزان گشتاور انواع قطعات و پیچ هاست .

طرز بستن پیچ تورک متر :

با تورک خاص در مدل جغجغه ای توپی تورک متر را بیرون روی تورک مورد نظر تنظیم کرده توپی را به سمت داخل فشار می دهیم . با سفت کردن پیچ زمانی که صدا تق داد پیچ با تورک مورد نظر تنظین شده و مدل ساعت دارد روش عقربه ای دارد که حرکت می کند و عدد را در حین بستن می خوانیم .

تعمیر گاه ها حداقل سه تورک متر در بازه های گشتاوری زیر نیاز دارند همچنین نیاز به یک گشتاور سنج برای اندازه گیری گشتاور سیبک و انواع مهره ها می باشد که شامل موارد زیر می باشد :

1- تورک متر به منظور سفت کردن پیچ ها با گشتاور کم ( سیبک ، داشبورد ، در موتور )

2- تورکم متر به منظور سفت کردن پیچ ها با گشتاور متوسط ( سر سیلندر ، میل لنگ )

3- تورک متر به منظور سفت کردن پیچ های با گشتاور بالا ( مهره سر پلوس )

4- گشتاور سنج ( اندازه گیری گشتاور سیبک و مهره ها )

خودرو

کلاچ هیدورلیکی :

یک گیر بکس به تنهایی نمی تواند به صورت تمام اتوماتیک عمل می کند ، مگر این که شامل مکانیزمی باشد که بتواند به طور اتوماتیک ارتباط موتور و گیر بکس را قطع و وصل کند .

وسایلی که این کار را انجام می دهد کوپلینگ های هیدرولیکی و مبدل های گشتاور هستند . قبل از اختراع مبدل های گشتاور از کلاچ های هیدرولیکی در خودرو ها استفاده می شد ولی به علت وجود گشتاور معکوس در دور های پایین که منجر به کاهش دور موتور و در نهایت خاموشی می شد با اضافه کردن قطعه ای به نام استاتور و بهینه کردن فرم پره ها کلاچی به نام مبدل گشتاور ضروری دانسته شد . در هر نوع کلاچ هیدرولیکی گشتاور موتور به گیر بکس منتقل می شود اما مبدل گشتاور قادر به افزایش گشتاور موتور است در حالی که کوپلینگ هیدورلیکی این توانایی را دارد .

کوپلینگ هیدرولیکی :

کوپلینگ هیدرولیکی شامل یک پمپ ، ایمپلر و یک توربین با پره های داخلی است که رو به رو هم قرار گرفته اند . پمپ به وسیله یک صفحه به فلایویل متصل و توربین نیز به شافت ورودی گیر بکس متصل است . پمپ عضو مچرک و توربین عضو متحرک است و هر دو در یک محفظع آب بندی شده قرار دارند . روغن به وسیله پمپ داخل گیر بکس به داخل محفظه کوپلینگ ارسال می شود . زمانی کع ایمپلر به وسیله موتور می چرخد پره هایش روغن را گرفته و به سوی توربین پمپ می کند . سیال در داخل کوپلینگ دو مسیر را طری می کند و جریان گردابی و جریان دورانی .

جریان دورانی سیال ، مسیر دایره ای است که در نتیجه چرخش ایمپلر ایجاد می شود . به عارت دیگر سیال حول دایره ای که محور آن میل لنگ و محور ورودی گیر بکس است جریان می یابد . از طرفی هنگامی که سیال در مسیر دایره ای حرکت می کند ، نیروی گریز از مرکز آن را به سوی کناره های ایمپلر پرتاب می کند .

مبدل گشتاور یک نوع کوپلینگ هیدرولیکی است که اجازه می دهد موتور به مقدار کمی آزادانه و جداگانه از جعبه دنده بچرخد . اگر موتور به طور آهسته در حال گردش باشد . مبل گشتاور شامل سه عضو است که در داخل محفظه ای بسته قرار دارد و به وسیله پمپ گیر بکس پر از روغن می شود . این سه عضو عبارت است از :

1- توربین

2- ایمپلر

3- استاتور

تعداد پره های پمپ و توربین برابر نیستند و برای جلو گیری از ایجاد ضربه و تشدید در چرخش آن ها معمولا دو تا سه پره با هم اختلاف دارند .

انرژی روغن هایی که به وسیله پمپ ارسال می شود توسط پره های مبدل جذب شده و جریان سرگردان بین ایمپلر و توربین ، به وسیله پره های ایمپلر جذب شده و از طریق جریان گردایی و دورانی مشابه کوپلینگ هیدرولیکی به طرف توربین پرتاب خواهد شد .

مزایا :

1- توقف خودرو بدون خاموش شدن

2- افزایش دو تا سه برابر گشتاوری موتور قبل از ورود به گیر بکس

3- جذب ارتعاشات موتور

4- درگیری آرام در هنگام تعویض دنده

5- افزایش طول عمر موتور

6- نیاز به مهارت کمتر در رانندگی

معایب :

1- نیاز به دور آرام بالا تر از گیر بکس های مکانیکی

2- افزایش دمای متوسط موتور

3- اتلاف بخشی از قدرت موتور

4- تاخیر در شتاب گیری

خودرو

بیشتر بخوانید:

تست کمپرس موتور + پی بردن به واشرسوزی سرسیلندر

بررسی کامل آچار ترکمتر و نحوه عملکرد آن در خودرو

دیفیوزر چیست و در خودرو چه کاری انجام می‌دهد + کاربردهای آن

منبع: زومیت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.