12 باور نادرست در مورد خودرو ها + طرز درست آستفاده از آن ها

12 باور نادرست در مورد خودرو ها + طرز درست آستفاده از آن ها

حتما بسیاری از شما عزیزان هم تا به حال با توصیه‎ های گوناگونی برای نگهداری از خودرو مواجه شده ‎اید ؛ این توصیه‎ ها می ‎توانند از سوی دوستان و آشنایان به شما ابلاغ گردند و یا اینکه توسط شرکت سازنده به اطلاع شما رسانده شوند .

خودرو

این گونه پیشنهادها معمولا زمینه‌هایی نظیر بهینه‎ سازی مصرف سوخت ، افزایش توان موتور و یا به طور کلی ارتقای طول عمر مفید خودرو را شامل می ‏‎شوند ؛ بعضی‌ از آن ها نیز سعی دارند شما را در زمینه کاهش هزینه ‎های نگهداری از خودرو یاری دهند .

صنعت خودرو سازی و فرهنگ استفاده از خودورها از آن دست مقولاتی است که شاهد وجود باورهای نادرست بسیاری در آن هستیم .

به گزارش اسب بخار به نقل از جام جم ، از بی‌رقیب و افسانه ‌ای بودن کیفیت و قدرت خودروهای آمریکایی گرفته تا تعویض زود هنگام روغن ‌موتور، آن هم فقط به خاطر تغییر رنگ و بو می باشد .

باورهای نادرست در مورد خودرو ها

1- ماشین‌های کره ‌ای در مقایسه با خودروهای ژاپنی و آلمانی شتاب ندارند :

در ابتدای شروع به کار خودرو سازان کره ‌ای ، بسیاری تصور می ‌کردند ماشین ‌های ساخت کره خودروهایی هستند که اصلا نمی ‌توانند به سرنشینان خود حس لذت ، شتاب و چابکی را ارائه کنند ؛ زیرا در آن دوران ظاهر خودروهای تولید شده در کیا و هیوندای نسبت به سایر هم‌ نسلان خود در دیگر کشورها مانند ژاپن بسیار متفاوت بود و حس عقب‌ ماندگی ذهنی را در بیننده زنده می ‌کرد . پس از گذشت سال ‌ها و همزمان با پیشرفت این خودرو سازان شاهد این ماجرا هستیم که برخی از بهترین خودروهای در حال تردد در جاده‌ های سراسر جهان کره ‌ای هستند .

امروزه مهندسان و طراحان معروف آلمانی از شرکت ‌هایی مانند آئودی و ب ‌ام‌ و در هیوندای و کیا موتور ز مشغول کارند و کارگاه‌ های طراحی آن ها در مناطق مهم و صنعتی همچون نورنبرگ تاسیس شده است . دیگر باید پذیرفت که می ‌توان انتظار عملکرد مطلوب و کیفیت بالا از بسیاری از خودروهای کره ‌ای داشت ؛ با این حال همچنان این باور در اذهان مصرف ‌کنندگان وجود دارد .

2- آلومینیوم به اندازه فولاد امن نیست :

این داستان از زمانی که سازندگان خودرو به استفاده از آلومینیوم برای ساخت قسمت‌ های مختلف محصولاتشان روی آوردند در بین مردم رواج پیدا کرد . مردم می‌ دانستند مقاومت فولاد بسیار بیشتر از فلزهای دیگر همچون آلومینیوم است و زمانی که خودرو سازان برای کاهش وزن محصولات و در نتیجه بالاتر بردن راندمان حرکت و کاهش سوخت به استفاده از این فلز سبک روی آوردند اعتراضات و واکنش ‌های زیادی را در پی داشت .

این امر باعث شد تا خودرو سازان دست به آزمایشات زیادی بزنند تا بتوانند ثابت کنند هرچند این فلز مقاوت بالایی همچون فولاد ندارد ؛ اما می ‌تواند بسیار امن و کارگشا باشد . شرکت خودرو سازی فورد جزو اولین خودرو سازانی بود که با انجام مجموعه ‌ای از آزمایش ‌های تصادف نشان داد استفاده از فلز آلومینیوم در محصولاتی همچون اف -150 همچنان امنیت آن را در بهترین حالت ممکن حفظ کرده است .

هرچند امروزه این فلز سبک نقش بسیار گسترده‌ ای در صنعت خودرو سازی جهان بازی می‌ کند ؛ اما همچنان بسیاری اعتقاد دارند آلومینیوم به اندازه فولاد امنیت لازم را ندارد .

3- هیبریدی‌ها سرعت خوبی ندارند :

زمانی که نسل اول تویوتا پریوس به بازار عرضه شد و هوندا نیز با یک موتور یک لیتری طراحی شده بود ، سنگ بنای باوری که می ‌گفت هیبریدی‌ ها خودروهایی آهسته هستند گذاشته شد . همگام با به‌ روز شدن فناوری ساخت این نوع خودرو ها و ساخت خودرو های الکتریکی همچون تویوتا راو 4 و لکسوس 450 اچ این تفکر کم‌ رنگ ‌تر شد و این روز ها بجز اقلیتی فناوری‌ گریز کمتر کسی به آن اعتقاد دارد .

سیستم‌ های ترکیبی باتری هیبریدی سبک ‌تر ، کارآمد تر و قدرتمند تر از همیشه هستند و می ‌توانند سرعت بیشتری برای خودرو بوجود بیاورند . همین مساله سبب شده است تا افسانه‌ هایی که در ابتدای کار خودروهای هیبریدی برایشان ساخته و پرداخته شده بود فقط با یک بار امتحان از ذهن‌ ها پاک شود .

4- شاسی‌ بلند ها پایداری کافی را در رانندگی ندارند :

برخی معتقدند خودروهای اس‌ یووی هنگام تصادف بیشتر خسارت می‌ بینند زیرا به ‌دلیل ساختار مهندسی ‌ای از ایستایی لازم برخوردار نیستند . این باور در سال ‌های نخست عرضه این نوع خودروها صادق بود ؛ اما امروزه به علت استفاده از سامانه‌ هایی چون کنترل کششی مدرن ، تنظیمات چرخ ‌دنده‌ های الکترونیک و حتی چرخش الکترونیک در اس‌ یووی‌ ها ، این نوع خودروها تقریبا به طور چشم گیری بر پاشنه آشیل این ضعف غلبه کرده ‌اند .

هرچند با وجود استفاده از آخرین فناوری ‌ها ، پایداری فیزیکی ممکن است هنگام رانندگی در باد های شدید و در سرعت‌ های بالاتر از 110 کیلومتر کمی با ناپایداری و امن نبودن این نوع خودرو روبرو شویم ؛ اما این موضوع آن قدر مشکل حادی نیست که از ابهت این خودروهای عظیم‌ بکاهد .

5- خودروهای آمریکایی ساخت خود آمریکاست :

چون خودروهای آمریکایی از ابتدا از کارخانه ‌هایی خارج می‌ شدند که در ایالت ‌های مختلف آمریکا قرار داشت ، این باور در ذهن مردم جهان ایجاد شد که همچنان این روال ادامه دارد و هر خودرویی که لوگوی فورد ، شورولت و غیره را دارد ساخت آمریکا است .

این در حالی است که با کمی تحقیق و جستجو درمی ‌یابیم به علت گسترده شدن بازار فروش محصولات خودرو در سال ‌های اخیر و برای پایین آوردن قیمت تمام شده است . محصولات که حمل و نقل یکی از تاثیر گذارترین عوامل بر آن است ، تولید کنندگان تلاش می ‌کنند در هر منطقه از بازار جهانی ، مرکزی برای تولید و مونتاژ ایجاد کنند . برای مثال فورد فوکوس آر اس در آلمان و جیپ کمپس در برزیل تولید می ‌شود .

6- با خودروهای چهارچرخ متحرک همه جا می ‌شود رفت :

بر اساس همین باور به شما توصیه می ‌کنند اگر به مسیرهای کوهستانی یا جاده‌ های شن و ماسه‌ ای و گردنه‌ های برف ‌گیر می ‌روید از خودرویی استفاده کنید که به سیستم چهار چرخ متحرک مجهز باشد . این باور درست است اما فقط تا حد بسیار کمی مسلما فقط استفاده از این سیستم ناجی شما و خودرویتان در مسیرهای برفی و صعب ‌العبور نخواهد بود . گزینه ‌های دیگری نیز باید باشند و به خوبی به کار خود ادامه دهند تا مشکلی برای شما در اینگونه مسیر ها پیش نیاید .

لاستیک‌ های مناسب ، اجزای تعلیق سالم و تنظیمات ارتفاعی مناسب از جمله مواردی است که نقص هر کدام از آن ها قدرت و کارایی سیستم چهار چرخ متحرک را به طرز عجیبی محدود می‌ کند .

7- در زمینه قدرت خودرو ، اسب بخار از گشتاور مهم ‌تر است :

گشتاور حاصل ضرب نیرو در مسافت است . در حالی که اسب بخار را سرعتی تعریف می ‌کنیم که در آن کار انجام می‌ شود . خودرویی که اسب بخار بیشتری نسبت به گشتاورش داشته باشد ، خودرویی سریع خواهد بود زیرا این موضوع به خودرو سرعت و شتاب خواهد بخشید .

سال ‌ها بسیاری از رانندگان اعتقاد داشتند که عدد بالا و خیره‌ کننده اسب بخار تعیین کننده قدرت موتور خودرو است ؛ اما در حقیقت این میزان گشتاور است که مشخص کننده قدرت موتور و ارزش یک خودرو است . جی لنو ، از کارشناسان مطرح صنعت خودرو در این زمینه گفته است : ( اسب بخار اتومبیل ‌ها را به فروش می ‌رساند ، اما گشتاور برنده مسابقات می‌ شود . )

8- موتورهای 6 سیلندر به اندازه 8 سیلندرها قدرتمند نیست :

گاهی اوقات پیش آمده است که شرکت‌ های خودرو سازی از پیشرانه‌ های مثلا 4 لیتری روی محصولات خود استفاده می‌ کنند ، اما یکی از آن ها همچون تویوتا تاکوما پیشرانه شش سیلندر دارد و دیگری همچون مرسدس بنز AMG GT از یک پیشرانه 8 سیلندر استفاده می‌ کند .

تصوری که در ذهن عموم ایجاد شده این است که هرچه تعداد سیلندر ها بیشتر باشد لاجرم قدرت موتور نیز بیشتر است ، اما این باور نیز در دنیای فناوری چندان محلی از اعراب ندارد ؛ زیرا سازندگان موفق شده‌ اند در بسیاری موارد از یک موتور شش سیلندر قدرت و گشتاور به مراتب بالاتری نسبت به یک موتور هشت سیلندر به دست بیاورند .

9- اکتان بالا باعث افزایش قدرت موتور می‌ شود :

حتما برای شما هم پیش آمده که وقتی در پمپ بنزین مشغول پر کردن باک خودرو هستید ، متصدی پمپ بنزین به شما نزدیک می‌ شود و با اصرار سعی می‌ کند قانعتان کند که یک قوطی مکمل بنزین از او بخرید و در باک خودروی خود تخلیه کنید . او برای حرکت خود توجیه بسیار جالبی دارد : بنزین ‌ها کیفیت خوبی ندارد و این محلول اکتان مورد نیاز بنزین را تامین می‌ کند . چرا ؟ چون اکتان باعث افزایش قدرت خودرو می ‌شود . به این توصیه ‌ها گوش نکنید ؛ زیرا به‌ صورت علمی افزایش مکمل سوخت یا اکتان بیشتر به سوخت هیچ تاثیری در بالا رفتن قدرت خودروی شما نخواهد داشت و فقط مبلغی بیشتر از حالت عادی در هر نوبت سوخت ‌گیری از جیبتان خواهید پرداخت .

10- خودروهای لوکس غیر قابل دسترس هستند :

این روز ها دیگر نیاز نیست تا آخر عمر آرزوی نشستن پشت رل خودرو های لوکسی همچون رولزرویس و بنتلی را داشته باشیم . اکنون گزینه ‌های بسیار زیاد و مقرون به صرفه ‌ای از سوی تولید کنندگان عرضه شده است که با داشتن تمام امکانات خودرو های اشرافی ، می ‌توانند لذت سواری با خودرویی لوکس را به مالکان خود ارائه کنند . امروزه خودروهایی همچون کیا کادنزا و مزدا سی‌ ایکس 9 با قیمت‌ هایی نسبتا معقول و در دسترس می‌ توانند آرزوی داشتن یک خودروی اشرافی را محقق کنند .

صندلی‌ های چرمی دست ‌دوز ژاپنی با قابلیت کنترل درجه حرارت و تجهیزات هوشمند بسیار مدرن از جمله بخش ‌های دل پسندی است که با هزینه‌ های به مراتب پایین ‌تر قابل تهیه هستند و دیگر استفاده از این گونه تجهیزات آرزوی محال نیست .

خودرو

11- خودروهای بدون مرگی که از پدر به فرزند به ارث می ‌رسند :

از قدیم حکایت ‌هایی بین مردم با این مضمون مطرح بود که خودرو های فلان برند مرگ ندارد و به ‌قدری کم‌ استهلاک است که می ‌توان از آن سال‌ های طولانی استفاده کرد . در لابلای صبحت‌ ها به محصولاتی از مرسدس بنز ، ب ‌ام‌ و و تویوتا اشاره می‌ شد . با کمی تحقیق در اوضاع کالا های تولید شده در آن زمان می ‌شود به این نکته پی برد که مساله ماندگاری و دوام کالاها صرفا متعلق به چند برند خودرو نبود و طیف وسیعی از کالا ها طوری تولید می ‌شد که سال‌ های دراز مصرف ‌کننده را از تعویض و تعمیر و پرداخت هزینه‌ های گزاف نگهداری بی ‌نیاز می ‌کرد .

با بیشتر شدن سرعت ساخت محصولات مختلف ، رقابت بیشتر بین تولید کنندگان و رواج فرهنگ مصرف‌ گرایی ، عمر مفید بسیاری از قطعات و کالا ها بویژه در محصولات الکترونیک بسیار کمتر از نمونه ‌های قبل شده و دیگر بنز و ب‌ ام ‌و و تویوتا نیز خودروهایی نیستند که از پدر به فرزند به ارث برسند .

12- روغن موتور را حتما در مسافت ‌های کوتاه تعویض کنید :

حتما شنیده‌ اید بسیاری از تعمیر کاران خودرو می ‌گویند روغن موتور را با وجود آن ‌که روی بسته ‌اش نوشته شده قابلیت طی مسافت 10 هزار تا 12 هزار کیلومتر را با آن نوع روغن دارند ، پس از پیمودن مسافت به اندازه پنج تا شش هزار کیلومتر تعویض کنید . حتما از شنیدن این توصیه تعجب کرده ‌اید . واقعیت در زمینه این ‌گونه موارد به جز باورهای تعمیر کاران رجوع به اطلاعاتی است که شرکت ‌های خودرو ساز در اختیار مصرف کنندگان قرار می ‌دهند .

این از باور های اشتباهی است که باعث می ‌شود هزینه‌ هایی به دارندگان خودرو تحمیل شود . فرض کنید اگر فقط به جای تعویض روغن در هر 10 هزار کیلومتر هر 6000 کیلومتر این کار را انجام دهید ، حداقل هر سال پرداخت یک نوبت هزینه اضافی بیشتر را برای خود تراشیده‌ اید . طبق گزارش موسسه ادموند آمریکایی ‌ها با استناد به همین باور سالانه میلیون‌ ها دلار نفت هدر می ‌دهند .

بیشتر بخوانید:

همه چیز درباره بدنه ی فیبر کربن + شناسایی انواع خودرو

منبع: همراه مکانیک

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.