بررسی کامل عمر مفید ترموستات خودرو و علائم خرابی آن

بررسی کامل عمر مفید ترموستات خودرو و علائم خرابی آن

عمر مفید ترموستات در خودروهای مختلف متفاوت است . ترموستات یکی از قطعات مهم خودرو است که وظیفه اصلی آن ثابت نگه داشتن دمای موتور در یک میزان معین است . این کار باعث افزایش طول عمر و سلامت موتور می شود . ترموستات در خودروهای مختلف درجه های گوناگونی دارد و به همین تاثیرات آن بر بخاری و یا گاها کولر خودرو مشهود است . عمر مفید ترموستات در خودروهای مختلف به شرایط کاری آنها بستگی مستقیم دارد .

ترموستات خودرو

ترموستات خودور در واقع عامل تعیین کننده برای ورود سیستم خنک کننده موتور به مدار محسوب می شود . در واقع هنگامی که پیشرانه خودرو سرد باشد ترموستات با مسدود کردن جریان مایع خنک کننده باعث افزایش سریع دمای موتور می شود . در مقابل هنگامی که دمای پیشرانه از حد مشخصی افزایش یابد ، ترموستات مسیر جریان آب را باز کرده و آن را به سمت رادیاتور هدایت می کند .

دمای کاری ترموستات ها با هم متفاوت است اما معمول ترین دما برای آن حدود 82 درجه سانتی گراد است . به بیان ساده هرچه دمای ترموستات پایین تر باشد ، موتور خودرو در دمای پایین تری کار می کند و سیستم خنک کننده نیز در دمای کمتری وارد مدار می شود .

عمر مفید ترموستات

ترموستات در خودروهای پژو نسبت به دیگر خودروها معمولا کمتر است اما با این حال هیچ زمان مشخص و دقیقی برای تعویض این قطعه وجود ندارد . برای مثال در خودروهای پژو آمپر دما معمولا روی 90 درجه می رسد و پس از آن به دلیل باز شدن دهانه ترموستات معمولا چند درجه ای کاهش دما رخ می دهد . اگر عکس این مسئله اتفاق افتاد و یا اینکه دما به بالاتر از 90 رسید این نشانی از خرابی ترموستات است . برای جلوگیری از اتفاقات ناخواسته توصیه می شود هر 40 هزار کیلومتر یا سالی یک مرتبه این قطعه مصرفی تعویض شود . نشت آب یا ضد یخ از زیر ماشین نیز یکی از علائم خرابی ترموستات خودروهای پژو به شمار می رود .

عمر مفید ترموستات در پراید چقدر است ؟

عمر مفید ترموستات در خودروهای پراید به مانند دیگر خودروها هر 40 هزار کیلومتر یا سالی یکبار است. اما اگر متوجه بر هم خوردن دما موتور شدید به نحوی که خودرو دیر گرم شده و به محض گرم شدن جوش می آورد این مورد نشانه ای از خرابی ترموستات است .

جابجایی مکرر آمپر دما ، نشت ضد یخ و آب از قسمت زیر موتور ، افزایش مصرف سوخت و روغن موتور و همچنین ضعیف کار کردن موتور نشانه هایی از خرابی ترموستات پراید می باشند .

عمر مفید ترموستات در سمند و رانا چقدر است ؟

عمر مفید ترموستات در خودروهای سمند و رانا نیز به مانند خودروهای پژو کمتر و همچنین از حساسیت بیشتری برخوردار است . برای مثال یکی از شایع ترین علائم خرابی ترموستات خودروهای سمند عدم ثابت آمپر در محیط های شهر و یا جاده های کفی می باشد .

معمولا از ترموستات 75 در خودروهای سمند و رانا استفاده می شود و به همین دلیل بسته به نوع ترموستات نباید دما از میزان تعیین شده بیشتر شود . همچنین نشت آب از زیر موتور و بد استارت خوردن خودرو پس از مسافت های طولانی نشانه ای از خرابی ترموستات سمند و رانا است .

وظیفه ترموستات چیست ؟

باید بدانید که این قطعه کوچک که در مسیر برگشت جریان آب از موتور به رادیاتور قرار می گیرد ، باعث می شود تا دمای موتور خودرو تنظیم شده و در نتیجه از یک حد مشخص بالاتر نرود . به طور معمول دمای آغاز به کار ترموستات ها روی 85 درجه سانتی گراد تنظیم می شوند و این بدان معنی است که هرگاه دمای آب که در دور موتور در حال گردش است به دمای 85 درجه سانتی گراد برسد ، آن گاه سیستم خنک کننده موتور وارد مدار خواهد شد و خودرو خنک می گردد .

هنگامی که موتور سرد است ، با روشن شدن خودرو ، آب درون رادیات به طرف موتور هدایت شده و در دور سیلندرها شروع به چرخش می کند . در این هنگام ترموستات مسیر بازگشت آب به درون رادیات را می بندد تا موتور سریع تر گرم شود . پس از این که دمای آب محبوس شده در دور موتور ، به حد نصاب تعیین شده ( به عنوان مثال 85 درجه ) رسید ، آنگاه ترموستات مسیر برگشت آب به رادیاتور را باز خواهد کرد تا بدین ترتیب آب بازگشتی از موتور دمایش کاهش یابد .

ترموستات قطعه ای است که به آب اجازه می دهد پس از گرم شدن ، به رادیاتور ماشین راه پیدا کند و خنک شود . ترموستات انواع تابستانی و زمستانی دارد . ترموستات های تابستانی در دمای 60 درجه باز می شوند و به آب اجاره ورود به رادیاتور را می دهند . زیرا در دمای بالاتر از این دیگر نمی توان ماشین را خنک کرد و به اصطلاح ماشین داغ می کند . اما در زمستان ترموستات دریچه را در دمای 80 تا 90 درجه باز می کند .

وقتی موتور سرد است ترموستات مسیر رادیاتور را می بندد و مسیر واتر پمپ را توسط سوپاپ فرعی باز می کند در این حالت اصطلاحا ترموستات بسته است این کار باعث حرکت آب به دور موتور شده و موتور گرم می شود . معمولا یکی از دلایل جوش آوردن ماشین خراب شدن ترموستات است . ترموستات یک واشر هم دارد که محل اتصال هوزینگ به سرسیلندر را آب‌ بندی می‌ کند . آسیب ‌دیدن این واشر را نیز از نشت ‌کردن مایع خنک ‌کننده از اطراف ترموستات می ‌توان تشخیص داد .

محل نصب ترموستات

ترموستات ‌ها به‌گونه‌ ای طراحی شده ‌اند که دمای مایع خنک ‌کننده را بین 89 تا 91 درجه‌ ی سانتی‌ گراد نگه دارند . ترموستات‌ ها معمولا در جلو و بالای موتور نصب می ‌شوند تا دسترسی به آن‌ ها راحت باشد . طراحی محفظه‌ ی ( هوزینگ ) ترموستات نیز معمولا به‌ گونه‌ ای انجام می‌ شود که بازکردن آن راحت باشد و در اکثر خودروها ، فقط با باز کردن دو عدد پیچ می ‌توان ترموستات را جدا کرد . ترموستات سوپاپ حرارتی ساده ‌ای به‌ شمار می ‌رود که هنگام سرد بودن بسته و در دمای خاصی نیز بازمی ‌شود تا مسیر آب جریان پیدا کند . وجود ترموستات برای کارکرد صحیح سیستم بخاری نیز حیاتی است و اگر ترموستات وجود نداشت ، بخاری خودروها خیلی دیر گرم می ‌شد .

نحوه بررسی ترموستات خودرو :

1- تا وقتی موتور و رادیاتور به اندازه کافی سرد نشده‌‌ اند ، به ترموستات دست نزنید چون به‌ شدت داغ است .

2- درپوش موتور ( کاپوت ) را بالا بزنید . شیلنگ فوقانی رادیاتور را که سمت موتور می ‌رود دنبال کنید تا به ترموستات برسید .

3- جهت بررسی ترموستات خودرو درپوش رادیاتور را بردارید . برای شروع ، موتور را چند دقیقه‌ای روشن کنید . دور دریچه ورودی رادیاتور را بنگرید تا دریابید آیا مایع‌ خنک ‌کننده جاری است یا نه . اگر مایع خنک ‌کننده جاری بود ، بدین معناست که دریچه ترموستات باز مانده است . در این‌ مواقع اغلب باید ترموستات را عوض کنید تا مشکل حل شود .

4- اگر با بررسی رادیاتور متوجه شدید که مایع خنک ‌کننده جریان نمی ‌یابد ، کمی صبر کنید تا موتور گرم‌ تر شود و به دمای کار برسد . اگر عقربه دماسنج موتور جلو می ‌رود و مایع خنک ‌کننده هنوز جاری نشده است ، بدین معناست که دریچه ترموستات بسته مانده است و باز نمی ‌شود .

ترموستات خودرو چیست و چه کاری انجام می‌ دهد ؟

ترموستات سوپاپی است که دمای مایع خنک کننده ( مخلوط آب و ضد یخ ) را می‌ سنجد و بر همین اساس زمان انتقال آن به موتور یا از موتور به رادیاتور را تنظیم می ‌کند . اگر مایع خنک ‌کننده به ‌اندازه کافی داغ شده باشد ، ترموستات راه باز می‌ کند تا مایع خنک ‌کننده به رادیاتور برود و گرمایی را که از موتور جذب کرده است ، به ‌‌کمک رادیاتور دفع کند . اما اگر مایع خنک‌ کننده به‌ اندازه کافی داغ نشده باشد ، ترموستات راه آن به ‌سمت رادیاتور را می ‌بندد تا مایع خنک ‌کننده از طریق گذرگاه دیگری دوباره به موتور بازگردد و با چرخش در اجزای موتور گرمای آن را جذب کند .

با این کار ، دمای موتور همیشه در حد مجاز و مطلوب باقی می ‌ماند . در دل ترموستات ، محفظه مسی کوچکی وجود دارد که حاوی موم و قطعه‌ ای فلزی به‌شکل گلوله است . با داغ شدن ترموستات ، موم نیز داغ و منبسط می‌ شود و با فشردن پیستونی فنری ، راه مایع خنک ‌کننده را باز می ‌کند . این بخش ترموستات ستون فقرات سامانه خنک ‌کننده خودرو قلمداد می ‌شود.

نکاتی درباره ترموستات خودرو :

1- نبودن ، خرابی یا درست کار نکردن ترموستات خودرو موجب از بین رفتن موتور خودرو می شود .

2- ترموستات خودرو آب ورودی به موتور را قطع و وصل می کند تا بتواند دمای آن را کنترل کند .

3- درجه حرارت کنترل ترموستات خودرو را شرکت سازنده آن تعیین می کند و در صورت تغییر این درجه امکان تنظیم مجدد آن نیست و باید ترموستات خودرو تعویض شود .

در صورت درست کار نکردن ترموستات چه اتفاقی می افتد :

1- خودرو جوش می آورد و موجب سوختن سر سیلندر می شود .

2- کاهش دمای موتور خودرو و خرابی موتور خودرو .

3- بالا رفتن مصرف سوخت و پایین آمدن راندمان خودرو .

4- استهلاک و خرابی قطعات داخلی خودرو .

5- پایین آمدن غلظت روغن .

کاربرد ترموستات در خودرو

برای عملکرد درست موتور ، دمای آن باید در محدوده معینی نگه داشته شود سرد بودن موتور باعث می‌ شود که غلظت روغن بالا رود و روان کاری قطعات به خوبی صورت نگیرد و گرم بودن بیش از حد آن هم باعث می ‌شود روغن خیلی رقیق شود و خاصیت روان کنندگی خود را از دست بدهد بنابراین ضرورت کامل دارد که دمای موتور در حد 85 درجه سانتی گراد نگه داشته شود .

در ابتدا که موتور سرد است ترموستات مسیر ورود آب به رادیاتور را می‌ بندد بنابراین آبی که برای گردش در دور سیلندر مورد استفاده است قرار می‌ گیرد فقط همان مسیر بسته دور موتور را طی می ‌کند و وارد رادیاتور نمی‌ شود تا گرمای آن به 85 درجه سانتی گراد برسد در این حالت گرمای مزبور باعث فعال شدن ترموستات شده و جیوه‌ ای که درون آن است منبسط شده و مسیر ورود آب به رادیاتور را باز می ‌کند تا درجه حرارت بیش از این بالا نرود با پائین آمدن حرارت مجددا ترموستات بسته می‌ شود و همین سیکل مرتب تکرار می‌ شود تا درجه حرارت موتور در حد مطلوب باقی بماند .

در واقع این ترموستات یک وسیله مکانیکی هوشمند است که کار یک شیر قطع و وصل اتوماتیک را انجام می ‌دهد . استفاده از ترموستات همیشه باید صورت گیرد و از این نظر فرقی بین روز های گرم تابستان و یا روزهای سرد زمستان وجود ندارد .

ترموستات خودرو

چرا نباید ترموستات را از مدار خارج کرد ؟

برخی رانندگان در فصل تابستان برای کاهش دمای موتور و استفاده بیشتر از سیستم خنک کننده اقدام به حذف ترموستات خودرو می کنند . در این شرایط مایع خنک کننده به طور مداوم در اطراف ترموستات جریان خواهد داشت . اما این کار موجب می شود تا موتور برای رسیدن به دمای استاندارد کاری خود بیشتر کار کند و در نتیجه مصرف سوخت آن نیز افزایش می یابد .

افزون بر این ، برداشت ترموستات خودرو از سر راه مایع خنک کننده موجب افزایش سرعت جریان آن می شود . بنابراین رادیاتور خودرو فرصت چندانی برای خنک کردن آن نخواهد داشت و عملا آب بدون خنک شدن دوباره به سیستم موتور باز می گردد .

همچنین یکی دیگر از تبعاب حذف ترموستات خودرو ، هنگام حرکت در سر پایینی ها خود را نشان می دهد . در این مواقع به دلیل افزایش سرعت هوا دمای مایع خنک کننده سریع تر کاهش می یابد و موجب سرد شدن ناگهانی موتور می شود . این کاهش دمای ناگهانی سبب بروز مشکلاتی در سرسیلندر خودرو خواهد شد .

با توجه به نکات فوق ، می توان دریافت که بی توجهی به خرابی ترموستات یا حذف کامل آن از سیستم خنک کننده می تواند خسارت های زیادی به سایر قطعات خودرو شما وارد کند . از این رو ، بهتر است بلافاصله پس از مشاهده علائم خرابی این قطعه ، آن را تعویض نمایید .

بیشتر بخوانید:

روش صحیح نگهداری از شیشه‌ خودرو + افزایش طول عمر آن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.