مشخصات فنی خودرو رنو فلوئنس دنده‌ ای + مزایا و معایب آن

مشخصات فنی خودرو رنو فلوئنس دنده‌ ای + مزایا و معایب آن

رنو فلوئنس یک سدان کامپکت فرانسوی است که در سال 2009 معرفی شد و به بازار ایران هم راه پیدا کرد . این سدان فرانسوی ، به دلایل مختلفی وضعیت خوبی را در ایران تجربه نکرد . از جمله این دلایل می ‌توانیم به طراحی نه چندان جذاب ، و وجود رقبای قدرتمند اشاره کنیم .

رنو فلوئنس

رنو فلوئنس از پلتفرم رنو نیسان C استفاده می ‌کند و در کشور کره جنوبی با نام رنو سامسونگ SM3 شناخته می ‌شود . فلوئنس در سال 2012 فیس لیفت شد و در سال 2015 هم این نسخه فیس لیفت بار دیگر تغییراتی را تجربه کرد . فلوئنس یک بار در سال 2013 تا 2015 با همان نسخه اولیه وارد کشور شد و پس از آن در سال 2016 با چهره جدید در بازار ایران عرضه شد .

فلوئنس علاوه بر بازار ایران ، در دنیا هم فروش موفقی را تجربه نکرد و نتوانست انتظارات رنو را برآورده کند . بدون شک علت این اتفاق ، ویژگی‌ های ظاهری نه چندان جذاب و عملکرد متوسط آن بوده و در بازار رقابتی موجود ، حرفی برای گفتن ندارد .

فلوئنس در بازارهای جهانی با موتورهای متعددی عرضه می‌ شود اما مدل عرضه شده در ایران ، از یک موتور 2.0 لیتری 4 سیلندر با 143 اسب بخار قدرت بهره می ‌برد .

مقایسه رنو فلوئنس دنده ای با لیفان 820

– رنو فلوئنس MT :

رنو فلوئنس دنده ای کارکرده در حال حاضر تنها سدان اقتصادی اروپایی است که می توان با بودجه 100 میلیون تومانی خرید که انتقادات گوناگون به آن وارد است و در ادامه ویژگی هایی که توسط رنو فلوئنس دنده ارائه می شود را بررسی می کنیم .

سادگی و محافظه کارانه بودن طراحی رنو فلوئنس آشکارترین ویژگی می باشد که در ظاهر آن دیده می شود البته در طراحی رنو فلوئنس اصالت و سلیقه اروپایی بیش از هر سبک طراحی دیگر مشاهده می شود و رنو فلوئنس از نظر بصری رگه هایی از نسل دوم رنو مگان دارد که به نوعی هم ادامه دهنده راه این ماشین است و ضعف هایی هم در مورد رنو فلوئنس دنده ای از نظر ظاهری وجود دارد.

در ازاء استفاده از رینگ اسپرت آلومینیومی از رینگ فولادی و قالپاق استفاده شده ، زه پایین درب ها پلاستیکی و مشکی رنگ می باشد ، از پرژکتور و دیلایت خبری نیست و در نمونه های دنده رنو فلوئنس کیفیت رنگ بدنه پایین است و خیلی زود درخشش و به اصطلاح رخ خود را از دست می دهد و از همه مهم تر زه و قالپاق باعث شده تا حس خوب و خوشایندی در مورد رنو فلوئنس دنده ایجاد نشود و ظاهری مانند ماشین های ارزان و قدیمی تر داشته باشد  .

به داخل کابین رنو فلوئنس که وارد می شویم بازی با خطوط و زوایا باعث شده تا به راحتی متوجه شویم که با یک رنو اصیل سر و کار داریم و فضای راحت و جا داری که در اختیار سرنشینان قرار می گیرد و ارگونومی مناسب همه باعث شده تا احساس راحتی و آرامش برای سرنشینان در داخل کابین رنو فلوئنس وجود داشته باشد و یکی از بزرگ ترین نقاط ضعف رنو فلوئنس که باعث شده تا خریداران را از خودش سرد کند کمبود امکانات رفاهی است و در رنو فلوئنس دنده ای فقدان سانروف به عنوان مثال در این رنج قیمت ایراد بزرگی محسوب می گردد.

همچنین از دیگر نظر ها نیز رنو فلوئنس عملکرد ضعیفی دارد به عنوان مثال روکش صندلی ها از جنس پارچه است ، تهویه مطبوع دستی می باشد و رنو فلوئنس دنده ای محهز به تنها 2 عدد ایربگ است و همه اینها باعث شده در کنار فضای کمتری که در کابین رنو فلوئنس نسبت به لیفان 820 وجود دارد باعث شده تا لیفان 820 یک سدان خانوادگی تر با امکانات بیشتر ، سطح بالا تر راحتی سرنشینان و لوکس تر باشد  .

رنو فلوئنس یک پیشرانه 4 سیلندر  با آرایش خطی را در سینه خود جای داده است که 1997 سی سی حجم دارد و به صورت تنفس طبیعی تغذیه می گردد . این پیشرانه در دور موتور 6000 دور در دقیقه 143 اسب بخار قدرت و در دور موتور 3750 دور در دقیقه 195 نیوتن متر گشتاور می تواند تولید کند . این پیشرانه علاوه بر اینکه بسیار پر بازده و چالاک است در عین حال هم از مصرف سوخت پایین و اقتصادی بهره می برد و در سیکل ترکیبی تنها به حدود 8 لیتر بنزین نیاز دارد . رنو فلوئنس مورد نظر ما برای انتقال قدرت از یک گیربکس 6 سرعته دنده دستی بهره می برد  که تعویض دنده هایش نرم ، سریع و با دقت است و ضریب دنده های خوبی دارد که در شتاب ماشین هم تاثیر مثبت گذاشته است .

هماهنگی این گیربکس با موتور خودرو نیز قابل قبول است و به اصطلاح وضعیت مناسبی از کوپل بودن موتور و گیربکس را رنو فلوئنس دارا می باشد اما باید به این نکته توجه داشت که مبنای ساخت رنو فلوئنس دنده ای یک ماشین اقتصادی و ارزان قیمت بوده که به لطف گیربکس منوال چالاک است اما از رانندگی با رنو فلوئنس به عنوان یک ماشین دنده ای نمیتوان لذت کامل را دریافت کرد زیرا همین دیدگاه اقتصادی رنو فلوئنس در کنار عوامل دیگری مانند پلت فرم ، عملکرد سیستم تعلیق باعث شده تا رنو فلوئنس دنده چیزی که باید ، نباشد  .

سواری رنو فلوئنس دنده ای نرم و راحت است و در سفر های بلند مدت کمترین میزان خستگی برای سرنشینان رنو فلوئنس ایجاد می شود و نکته خوب دیگر فرمان پذیری عالی رنو فلوئنس است اما نرمی زیاد سیستم تعلیق رنو فلوئنس که تا حدودی هم به رینگ و لاستیک آن مرتبط است و ابعاد بزرگ رنو فلوئنس باعث شده تا در سرعت های بالا از مانور پذیری رنو فلوئنس کاسته شود .

رنو فلوئنس دنده ای به لطف نرمی سیستم تعلیق که برای خانواده ها از اهمیت زیادی برخوردار است ، موتور پر قدرت 2 لیتری ، شتاب و هندلینگ خوب و نام رنو میزان ارزش خرید خوبی دارد اما در مقایسه با لیفان 820 رقیب چینی است که به لطف ویژگی هایی چون گیربکس اتوماتیک 6 سرعته ، سطح ایده آل امکانات رفاهی و ایمنی ، شرایط فروش متنوع ، فضای جادارتر از رنو فلوئنس ارزش خرید بالاتری دارد .

– لیفان 820

لیفان 820 پرچمدار ماشین های سدان لیفان است که در نمایشگاه پکن سال 2014 رونمایی شد ، در سال 2015 وارد بازار چین شد و اواسط سال 1395 بود که لیفان 820 توسط کرمان موتور مونتاژ گردید و وارد بازار ایران شد . طبق اعلام شرکت سازنده طراحی لیفان 820 توسط کریس بنگل طراح سابق BMW و کیا انجام شده است و در نخست باید بگوییم ضعف طراحی لیفان 820 نداشتن شخصیت مستقل ظاهری است و با نگاه کردن به هر قسمت آن یک ماشین متفاوت مانند آئودی  A6 ، BMW سری 5 ، تویوتا کمری یا  در ذهن شما تداعی می شود.

البته باید به این موضوع اشاره کرد که لیفان 820 توانسته ظاهری هماهنگ و زیبا و چذاب به عنوان یک سدان خانوادگی به نمایش بگذارد . نکاتی مانند درهای بزرگ ، جلو پنجره کشیده از جنس کروم ، زه استیل و دستگیره در کروم و حتی محل قرار گیری دیلایت نشان می دهد که لیفان 820 در تلاش است تا به عنوان یک سدان نیمه لوکس در اذعان ثبت شود .

به داخل کابین لیفان 820 که قدم می گذاریم نخستین مورد قابل توجه طراحی داشبورد بسیار شبیه به تویوتا کمری مدل 2007 است و عده بسیاری تصور می کنند پلت فرم لیفان 820 نمونه گسترش یافته این سدان ژاپنی است . فضای داخلی راحت و جادار لیفان 820 باعث شده تا 5 سرنشین در کمال راحتی با لیفان 820 بتوانند حتی مسافت های طولانی را سفر کنند و نه تنها در داخل کابین بلکه فضای صندوق بار لیفان 820 هم بسیار گسترده است .

کیفیت مونتاژ لیفان 820 خوب است اما مانند دیگر برادرانش در بعضی نقاط از متریال خشک استفاده شده اما کیفیت چرم صندلی ها و دیگر ادوات با توجه به رده قیمت لیفان 820 قابل قبول است و از نظر آپشن هم لیفان 820 با توجه به امکاناتی چون کروز کنترل ، ESP ، ورود بدون کلید و استارت دکمه ای ، سانروف ، صندلی 6 جهته راننده به همراه گرمکن ، سنسور نور ، سیستم صوتی کامل ، ABS ، EBD ، سیستم کمکی ترمز یا BAS ، سنسور و دوربین دنده عقب و 4 ایربگ اشاره کرد که نشان می دهد در لیفان 820 به رفاه و امنیت سرنشینان اهمیت زیادی داده اند .

رنو فلوئنس

در بخش فنی نیروی لیفان 820 از یک پیشرانه 4 سیلندر با آرایش خطی که در مجموع 16 سوپاپ دارد و از حجم 2373 سی سی بهره می برد که به تکنولوژی VVT مجهز شده و توانایی حرکتی مناسبی برای لیفان 820 1545 کیلوگرمی به وجود آورده است . در دور موتور 5700 دور در دقیقه 158 اسب بخار قدرت پیشرانه ماشین تولید می کند و در دور موتور 4000 الی 4500 دور در دقیقه هم گشتاور 221 نیوتن متر از پیشرانه پر حجم لیفان 820 حاصل می گردد و در اختیار راننده ماشین قرار می گیرد که میزان قدرت تولید شده چندان متناسب با حجم موتور لیفان 820 نیست اما در عوض گشتاور لیفان 820 باعث شده تا شتاب ثانویه خوبی را با فشردن پدال گاز حتی در دور پایین شاهد باشیم .

پیشرانه لیفان 820 با یک گیربکس 6 سرعته اتوماتیک تیپ ترونیک ساخت شرکت DSI استرالیا کوپل شده است که هماهنگی خوبی با موتور دارد ، تعویض دنده هایش خوب است و کارکردش هم روان می باشد ولی در دور های پایین تمایل زیادی به معکوس کشیدن دارد و پایه برنامه ریزی گیربکس لیفان 820 بر مینای اقتصادی بودن یا اکونومی است که دور موتور پایین نگه داشته شود ، کمی فاصله بین تعویض دنده در حالت اتوماتیک وجود داشته و در دور موتور های نزدیک به ردلاین هم به صورت خودکار دنده برای سلامت بیشتر گیربکس و استهلاک کمتر تعویض شود .

لیفان 820 به عنوان یک سدان متوسط که ابعاد بزرگی دارد مصرف سوخت 8.7 لیتر در سیکل ترکیبی را به ثبت می رساند که این رقم با توجه به وزن و حجم موتور لیفان 820 قابل قبول است و در صورت سر و حال بودن لیفان 820 زمان 0 تا 100 کیلومتر را می تواند بین 11 تا 12 ثانیه طی کند که به عنوان یک سدان آرام و اقتصادی خانوادگی عدد مناسبی است .

لیفان 820 به عنوان یک سدان خانوادگی با سیستم تعلیق مک فرسون در جلو و مولتی لینک عقب سواری با هندلینگ خوب و بسیار نرم دارد ، دقت فرمان و قابلیت مانور لیفان 820 خوب است و نیروی ایستائی با توجه به وزن مناسب ارزیابی می شود و به صورت کلی سواری و تجربه رانندگی با لیفان 820 درخور ابعاد و کلاسش است و با نرمی و آرامش سیستم تعلیق راحتی سرنشینان در حین سوار شدن لیفان 820 تضمینی است .

لیفان 820 در حال حاضر بزرگ ترین ، راحت ترین و یکی از گزینه های ارزشمند در میان سدان های موجود در بازار است که در این وضعیت نا به سامان کماکان با قیمت زیر 100 میلیون تومان در اختیار علاقه مندان قرار می گیرد و ویژگی هایی دارد که ارزش خرید آن را بالا و بیشتر از رنو فلوئنس دنده کارکرده نشان می دهد .

نکات مثبت رنو فلوئنس :

1- رنو فلوئنس دارای آپشن های قابل قبولی می باشد .

2- سیستم تعلیق رنو فلوئنس بسیار خوب عمل می کند .

نکات منفی رنو فلوئنس :

1- استفاده از پلاستیک خشک در رنوفلوئنس 2016

2- بازار دست دوم ضعیف رنو فلوئنس

مشخصات فنی رنو فلوئنس دنده ای

– مشخصات بدنه :

1- نوع بدنه : سدان

2- ابعاد بدنه :  4618 در 1813 در 1485 میلی‌ متر

3- فاصله بین دو محور : 2702 میلی ‌متر

4- تعداد سرنشین : 5

5- وزن : 1342 کیلو گرم

– قوای محرکه :

1- نوع پیشرانه : خطی

2- حجم پیشرانه : 1997 سی سی

3- تعداد سیلندر : 4

4- تعداد سوپاپ : 16

5- حداکثر توان : 143 اسب بخار در 6000 دور در دقیقه

6- حداکثر گشتاور : 195 نیوتن ‌متر در 3750 دور در دقیقه

7- زمان رسیدن به سرعت 100 کیلومتر بر ساعت : 10.4 ثانیه

8- حداکثر سرعت : 181 کیلو متر بر ساعت

– مصرف سوخت :

1- میزان مصرف سوخت شهری : 11 لیتر در 100 کیلو متر

2- میزان مصرف سوخت در بزرگراه ‌ها : 6.2 لیتر در 100 کیلو متر

3- میزان مصرف سوخت ترکیبی : 8 لیتر در 100 کیلومتر

4- حجم باک : 56 لیتر

رنو فلوئنس

بیشتر بخوانید:

مشخصات فنی و تصاویر خودرو شاسی بلند برلیانس V5 + مزایا و معایب

منبع: خودروبانک

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.