ناشناخته‌ای از سرزمین ناپلئون، بررسی تخصصی خودرو رنو لاگونا کوپه

ناشناخته‌ای از سرزمین ناپلئون، بررسی تخصصی خودرو رنو لاگونا کوپه

رنو لاگونا یک خودرو سایز متوسط فرانسوی است که در نسخه‌های سدان، کوپه و واگن به تولید می‌رسد. نسل اول لاگونا در سال 1994 معرفی و عرضه شد و تاکنون 3 نسل متفاوت از آن معرفی شده است . نسل سوم لاگونا در سال 2007 معرفی شد و تولید آن تا سال 2015 ادامه پیدا کرد .

رنو لاگونا کوپه

این نسل از لاگونا همانند نسخه ‌های قبلی ابتدا در نسخه‌ های سدان ( لیفت ‌بک ) و واگن عرضه شد اما کمی بعد ، رنو از نسخه کوپه آن هم رونمایی کرد که یک خودرو کاملا اسپرت و البته زیبا بود . لاگونا با استفاده از پلتفرم  D گروه رنو نیسان ساخته شده که در خودروهایی همچون نیسان آلتیما ، نیسان تینا و نیسان مورانو هم مورد استفاده قرار گرفته است .

لاگونا در سال 2012 در نسخه کوپه توسط نگین خودرو به بازار کشورمان عرضه شد تا یک رقیب قدرتمند برای خودروهای حاضر در این کلاس از جمله هیوندای جنسیس و تویوتا GT86 باشد اما این اتفاق رخ نداد و لاگونا عملا به یک پروژه شکست خودرو در بازار کشورمان تبدیل شد .

لاگونا در حال حاضر با قیمت 200 تا 250 میلیون تومان در بازار به فروش می‌ رسد .

نکات مثبت رنو لاگونا :

1- طراحی مناسب

2- موتور پربازده

3- امکانات مناسب

نکات منفی رنو لاگونا :

1- بازار دست دوم ضعیف

2- برند نه چندان محبوب

3- هزینه نگهداری بالا

4- استهلاک بالا

رنو لاگونا با 5 ستاره ایمنی از اروپا از لحاظ ایمنی شرایط مناسبی دارد .

نقد کارشناسی رنو لاگونا :

رنو لاگونا یک خودرو فرانسوی است که نسل اول آن در سال 1994 معرفی و عرضه شد و رنو تا نسل سوم آن را معرفی نمود . نسل سوم لاگونا در سال 2007 معرفی شد و رنو برای اولین بار در سال 2008 ، لاگونا را در نسخه کوپه هم معرفی کرد تا یک خودرو اسپرت را در طیف خودروهای خود داشته باشد .

لاگونا در واقع در مدل‌های سدان ( لیفت ‌بک ) و واگن تولید می‌شد و مدل کوپه نخستین بار در نسل سوم وارد خط تولید شد . لاگونا کوپه از نظر طراحی متفاوت از مدل لیفت بک و واگن است و به ویژه در نمای عقب، خودرو کاملا متفاوت و البته جذاب ‌تری است . در مجموع طراحی بیرونی لاگونا در عقب جذاب و قابل قبول است اما در جلو چنگی به دل نمی ‌زند و طراحی چراغ‌ های جلو با شکل کلی خودرو هم خوانی ندارد .

طراحی کابین رنو لاگونا کوپه همانند بیرون خودرو خود انجام شده و حس اسپرت بودن را القا می‌ کند . یک نمایشگر در مرکز داشبورد دیده می‌ شود و طراحی مجموعه داشبورد ، فرمان و صفحه آمپر در مقایسه با سال تولید بسیار خوب است و متریال به کار رفته در کابین کیفیت بالایی دارند .

لاگونا از نظر آپشن‌ها و تجهیزات رفاهی وضعیت مطلوبی دارد و امکاناتی چون 6 کیسه هوا ، سیستم ‌های ترمز ABS / EBA / EBV / ESP / ASR صندلی راننده برقی با حافظه و گرمکن ، قابلیت اتوماتیک خم شدن آینه های جانبی هنگام انتخاب دنده عقب ، آینه وسط الکتروکرومیک ، سنسور پارک عقب و کروز کنترل را در اختیار شما قرار می ‌دهد .

موتور در نظر گرفته شده برای رنو لاگونا کوپه حجمی معادل 3.5 لیتر و 6 سیلندر دارد و می‌ تواند 240 اسب بخار قدرت و 330 نیوتن متر گشتاور تولید کند . یک جعبه دنده 6 سرعته اتوماتیک وظیفه انتقال این قدرت به چرخ ‌ها را بر عهده دارد . لاگونا باوجود وزن 1500 کیلو گرمی خودرو سنگینی محسوب می‌ شود ولی همچنان شتاب و عملکرد خوبی دارد .

رنو لاگونا در تعداد بسیار محدودی وارد کشورمان شد و در حال حاضر با قیمت 200 تا 250 میلیون تومان در بازار به فروش می ‌رسد . به دلیل بازار دست دوم بسیار ضعیف لاگونا بهتر است برای خرید خودرویی در این کلاس به سراغ هیوندای جنسیس و تویوتا GT86 بروید .

طراحی ظاهری ، ساده ولی خاص

رنو لاگونا کوپه در نمای جلو شباهت زیادی با مدل های سدان و استیشن خود دارد . چراغ های جلو زاویه ای تیز دارند و ورودی هوای بزرگی هم در سپر وجود دارد که نقش جلو پنجره را بازی می کند . در کل با وجود سادگی و کمی قدیمی بودن اما به نظر می رسد طرح چندان بی تناسبی نیست ولی طوری هم نیست که همانند سراتو کوپه افراد زیادی را جذب خود کند . از بغل هم سقف هلالی که با قوسی زیبا و ملایم به صندوق عقب می رسد . طراحی عقب اما خاص ترین بخش لاگوناست و جالب است برخی معتقدند مرسدس اس کلاس کوپه شباهت زیادی با لاگونا دارد . چون پیش از آن که این چراغ های کشیده و نازک را در مرسدس بنز ببینیم آن ها را در لاگونا دیده بودیم .

قسمت میانی صندوق بار با شیب جالبی بالا تر آمده و خط ادامه یافته از ستون ها نیز به همین بخش منتهی می شوند . سایر بخش ها ساده است و در پایین سپر هم دو عدد خروجی اگزوز در دو سمت نصب شده اند . در کل لاگونا طرحی خاص و البته کمی قدیمی شده دارد که قابل قیاس با طرح های امروزی رنو نیست اما برخی همین خاص بودن را می پسندند .

کابین و امکانات 

برعکس بدنه‌ی خاص لاگونا ، با باز کردن درها با فضایی کاملا معمولی که اصلا با ظاهر اسپرت خودرو همخوانی ندارد مواجه خواهید شد . داشبورد لاکونا که به مدل های اسکالا و فلوئنس شباهت دارد کاملا رنگ و بوی قدیمی به خود گرفته و حتی یک مانیتور رنگی هم ندارد . پشت آمپرها و غربیلک فرمان هم شبیه رنو سفران هستند و اصلا حس رانندگی با یک خودروی قوی 6 سیلندر را منتقل نمی کنند .

پشت فرمان کلید اینترفیس سیستم صوتی نصب شده که این هم بسیار شبیه به اینترفیس رنو ساندروست و حداقل کاش در این خودروی گران قیمت این کلید ها به روی فرمان منتقل می شدند . کنسول مرکزی هم برعکس خطوط تیز بدنه ، خطوط نرمی دارد و در انتها به داشبورد رسیده و در زیر آن مخفی می شود . نمونه مورد بررسی ما به جوی استیک هم مجهز نبود و به جای جوی استیک که دقیقا پشت اهرم دنده است یه حفره برای قرار دادن وسایل کوچک قرار داده شده بود .

اگر بخواهیم به امکانات لاگونا نگاهی داشته باشیم باید به تهویه دوگانه خودکار ، تنظیم برقی صندلی برای راننده و شاگرد ، گرمکن صندلی های جلو ، تنظیم نور پشت آمپر ، سیستم کنترل پایداری ، استارت دکمه ای ، خروجی 12 ولتی درون کنسول وسط و برای سرنشینان عقب ، خروجی سیستم تهویه برای سرنشینان عقب ، تودوزی چرمی ، حافظه صندلی راننده ، اینترفیس سیستم صوتی پشت فرمان و زیر آرنجی برای صندلی های عقب اشاره کرد . رنو لوگان همچنین در تست یوروNCAP موفق به کسب 5 ستاره ایمنی شده و خودروی ایمنی محسوب می شود .

بخش فنی رنو لاگونا

رنو لاگونا در بازار اروپا با طیف وسیعی از موتورهای دیزلی و بنزینی فروخته می شد . موتورهای دیزلی این خودرو 1.5 ، 2 و 3 لیتری بودند و موتورهای بنزینی نیز 1.6 لیتری 4 سیلندر ، 2 لیتری ، 2 لیتری توربو و 3.5 لیتری شش سیلندر بودند .

نمونه های وارد شده به ایران قوی ترین مدل بوده و به موتور 6 سیلندر 3.5 لیتری مجهز هستند . این موتور با کد VQ35DE ساخت گروه نیسان بوده و به جز رنو لاگونا در خودروهای نیسان مورانو ، نیسان 350 Z و رنو لتیتیود نیز استفاده شده است . این موتور با قطر پیستون 95.5 میلی متر و طول کورس 81.4 میلی متر به سیستم زمان بندی متغیر سوپاپ مجهز است و در سال های 2002 تا 2007 و سال 2016 جزو 10 موتور برتر Ward قرار داشت .

در ساخت این موتور از میل لنگ و شاتون های ساخته شده به روش فورج کاری استفاده شده و پیستون ها نیز دارای پوشش مولیبدنومی برای کاهش اصطکاک هستند . در کنار این ، نیسان توانسته با استفاده از مانیفولد هوای بهینه سازی شده‌ی نایلونی راندمان موتور را بالاتر ببرد . موتور VQ35DE یکی از بهترین راندمان ها و مصرف سوخت ها را در بین موتورهای شش سیلندر هم حجم خود دارد . موتور VQ35DE در خودروهای مختلف خروجی های متفاوتی دارد و در رنو لاگونا می تواند 238 اسب بخار قدرت و 330 نیوتن متر گشتاور تولید کند .

موتور VQ35DE در کنار همه‌ی مزایایی که دارد نیاز به دقت در نگهداری نیز دارد . اگر حواستان به دمای موتور نباشد و یا مشکلی در سیستم خنک کننده‌ ی این موتور پیش بیاید این مساله می تواند سبب آسیب دیدن موتور و تغییر شکل سرسیلندر شود که با هزینه کم قابل رفع نیست . همچنین استفاده از سوخت بی کیفیت در این موتور می تواند به کاتالیزور آسیب زده و باعث شود که پودر سرامیکی از کاتالیزور وارد موتور شود .

وارد شدن این ذرات به موتور می تواند به دیواره ‌ی سیلندرهای آسیب برساند . اگر دیواره سیلندرها آسیب ببینند این مورد سبب افزایش مصرف سوخت و مصرف روغن موتور خواهد شد . بنابراین پیشنهاد می شود در صورت آسیب دیدن کاتالیزور ها فورا آن ها را با کاتالیزورهای نو تعویض کنید.  انتقال نیرو در لاگونا با استفاده از یک گیربکس 6 دنده اتوماتیک به چرخ های جلو انجام می شود.

تجربه رانندگی رنو لاگونا

روشن کردن لاگونا همانند سایر رنوها با قرار دادن سوئیچ کارتی در شیار کنسول و فشردن کلید استارت انجام می شود . در حالت درجا نفوذ صدا به کابین خوب است و لرزشی هم حس نمی شود . در دنده ی D حرکت را آغاز می کنیم . شتاب صفر تا صد لاگونا 3.5 لیتری به صورت استاندارد 7.4 ثانیه است که با توجه به شرایط سوخت و ارتفاع از سطح دریای تهران قابل دستیابی نیست اما خودرو کشش خوبی دارد و به خوبی می توانید با آن شتاب گیری کنید . عملکرد گیربکس نرم بوده و در حد متوسطی قرار دارد اما نمی توان آن را با گیربکس خودروهای آلمانی مقایسه کرد.

صندلی های لاگونا نیز حمایت خوبی را از بدن به عمل می آورند و چه سرنشینان جلو و چه عقب سر پیچ ها اذیت نخواهند شد اما مشکلی که در طولانی مدت گریبان گیر سرنشینان خواهد شد سواری نسبتا خشک این خودرو است که  لاستیک های دیواره کوتاه هم در آن بی تاثیر نیستند . در قبال این سواری خشک ، هندلینگ لاگونا خوب بوده و بهتر از بسیاری خودروهای دیفرانسیل جلو عمل می کند .

به نوعی بخشی از راحتی این خودرو فدای پایداری خوب آن شده است . فضای داخلی هم برای سرنشینان جلو خوب اما برای سرنشینان عقب چندان جالب نیست اما به هر حال با یک خودروی کوپه طرفیم و سایر رقبای لاگونا نیز وضعیت بهتری ندارند . فضای صندوق رنو لاگونا کوپه 423 لیتر است که برای یک سفر کفایت می کند ولی می توان با تا کردن صندلی های عقبی فضای صندوق بار را افزایش داد و یا اجسام طویل را درون صندوق جای داد . با وجود وزن 1597 کیلو گرمی ، لاگونا کاملا خود را در قامت یک کوپه‌ ی چابک و تند و تیز نشان می دهد .

رنو لاگونا کوپه

برخی طرفداران رنو سعی داشتند لاگونا کوپه را رقیبی برای بی ام و سری 3 جلوه دهند که البته توانایی های لاگونا به سری 3 نمی رسد اما باید اعتراف کرد که لاگونا کوپه تلاش زیادی برای خوب بودن می کند و از نظر رانندگی نمره ی خوب را می توان به آن داد . ترمزهای دیسکی در هر چهارچرخ که در جلو دیسک های آن از نوع خنک شونده هستند نیز تضمین کننده ی توقف امن هستند .

چند نکته در هنگام رانندگی با لاگونا جلب توجه می کند ، نخست کیفیت متوسط به بالای کابین است و با وجود چند سال افت کیفی خاصی دیده نمی شود. مورد بعدی کروز کنترل خسته کننده ی رنو است که باید ابتدا با کلیدی از روی کنسول مرکزی آن را روشن کنید و سپس از روی فرمان تنظیم کنید . این ایراد را می توان به ساخته های نوین رنو چون تالیسمان و کولیوس نیز نسبت دارد . جای خالی شیفتر های پشت فرمان هم کاملا حس می شوند و رقبای هم قیمتی همچون تویوتا GT ، کیا سراتو وهیوندا جنسیس کوپه همگی از شیفتر های پشت فرمان برخور دارند.

بیشتر بخوانید:

بررسی تخصصی خودرو رنو سیمبل + راهنمای خرید و نقد آن

منبع: کارگیک

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.