دلیل خراب شدن ناگهانی سیستم برق + مهم ترین دلایل قطع برق ماشین

دلیل خراب شدن ناگهانی سیستم برق + مهم ترین دلایل قطع برق ماشین

از بین خرابی های رایج در خودرو ، مشکلات مربوط به سیستم برق ماشین عجیب ترین موارد و حل آنها بسیار مشکل است ، حتی در مورد خودروهایی که موتور و متعلقات آنها قابل دسترسی است . ولی به طور معمول اگر سیستم برق خودرو ناگهان متوقف و بعد از مدتی مجدداً فعال شود ، تنها چند عامل احتمالی می تواند وجود داشته باشد . در صورتی که کمی با مکانیک خودرو آشنایی داشته باشید و بخواهید شخصاً به بررسی های اولیه بپردازید بهترین جا برای شروع باتری خودرو است .

اگر ناگهان چراغ جلو خاموش شد ، یا رادیو قطع شد و یا موتور به کلی خاموش شد ، چه قسمت هایی را باید کنترل کنیم ؟
شل بودن سر باتری و همچنین محل اتصال سیم ها می تواند منجر به قطع کامل برق خودرو و وصل شدن مجدد آن گردد . پس قبل از هر کاری ابتدا نقاط اتصال باتری به سایر قسمت های سیستم برق خودرو را کنترل کنید . علاوه بر آن ، خراب شدن سوئیچ خودرو نیز می تواند موجب بروز اشکال مشابه شود. در صورتی که مشکل شدید تر باشد ، لازم است که خودرو توسط تعمیرکار متخصص بازدید شود .

مهم ترین دلایل قطع برق ماشین

1- در ماشین نوعی سوییچ وجود دارد به نام سوییچ اینرسی . در برخی دست انداز ها و مکان هایی که جاده درستی ندارند ممکن است این سوییچ قطع شود .
2- برخی از کانکتور ها زمانی که گرم شوند شل می شوند . یکی از این کانکتور ها در زیر داشبورد ماشین قرار دارد . زمانی که این کانکتور گرم شود ، ممکن است عملکرد برق و دزدگیر ماشین را دچار مشکل کند .
3- سوكت های ECU یکی از انواع سوکت های مورد استفاده در ماشین است . این سوکت در داخل کاپوت قرار دارد . زمانی که کوچک ترین ایرادی در این سوکت ایجاد شود ، برق ماشین قطع می شود .
4- یکی از متداول ترین مشکلات در ماشین ها به خصوص تیبا ، تعویض سنسور اکسیژن است . این سنسور ممکن است در کنار دیگر اجزا به درستی کار نکند .
5- اگر ماشینتان در شتاب بود که خاموش شد ، یکی از اشکالات قابل حدس اشکال در استپر ماشین است که یا در حالت شتاب بروز می کند و یا با کاهش سرعت .
6- چک کردن اتصالات باتری یکی از کارهایی است که بیشتر افراد انجام می دهند . ممکن است مشکل از اتصالات باتری باشد .
7- زمانی که تسمه دینام پاره شود یا هرزگرد دینام دچار هر گونه اشکال شود ، قطع برق ناگهانی ماشین کاملا طبیعی است .
8- هوا کشیدن واتر پمپ سنسور که بیشتر در تندر 90 دیده می شود نیز ممکن است باعث قطع برق شود .
9- در برخی موارد واشر بنزین می سوزد یا در جایگاه خود گیر می کند . با رها سازی این واشر ، مشکل قطع برق به راحتی حل می شود .

تشخیص علت بروز مشکل

در خودروهای مدرن بنزینی و دیزلی ، دو منبع تغذیه الکتریکی وجود دارد ، باتری و دینام .

باتری انرژی الکتریسیته را ذخیره نموده و وظیفه روشن کردن موتور ، تغذیه ادوات برقی خودرو در هنگام خاموش بودن موتور ، و تغذیه رگلاتور ولتاژ دینام را بر عهده دارد . وظیفه دینام هم تأمین برق مورد نیاز تمامی ادوات و تجهیزات الکتریکی خودرو از چراغ های جلو گرفته تا سقف خودرو ، هنگام روشن بودن موتور است .

به همین دلیل است که اضافه کردن باتری دوم باعث تأمین انرژی بیشتر هنگام خاموش بودن موتور ، و نصب دینام قوی تر موجب کارآیی بیشتر هنگام روشن بودن موتور می شود .

اگر هنگام رانندگی ، ناگهان متوجه شوید که همه چیز به یکباره از کار افتاده است ، نه چراغ سقفی ، نه رادیو و نه هیچ وسیله دیگری روشن نمی شوند ، بدان معنی است که به هیچ یک از این ادوات برق نمی رسد .

در صورتی که موتور خودرو هم خاموش شود ، پس سیستم جرقه زنی موتور هم برق دریافت نمی کند . وقتی که همه چیز مجدداً شروع به کار می کند ، یعنی مشکل لحظه ای به وجود آمده و مرتفع شده است و انرژی الکتریکی به مدار بازگشته است . ولی چه عاملی ممکن است باعث بروز قطع موقت جریان گردد ؟

کابل باتری یا اتصال نا مناسب

همیشه اولین جایی که باید به آن مشکوک شوید سرباتری است ، هم به این دلیل که احتمال مقصر بودن آن زیاد است و هم به این دلیل که بررسی کردن آن راحت است . اگر هریک از سر باتری های قطب مثبت یا منفی شل شده باشند به راحتی می توانید آنها را محکم نمایید . در صورتی که روی سر باتری ها سولفاته زیادی مشاهده کردید ، هم سر باتری ها و هم گیره سر کابل ها را از رسوبات و سولفاته به خوبی تمیز نموده و سپس سر باتری ها را محکم سر جای خود متصل کنید .

علاوه بر کنترل اتصال سر باتری ، می توانید هر دو کابل مثبت و منفی را تا انتها دنبال نموده و محل اتصال انتهای آنها را نیز بررسی کنید . معمولاً کابل منفی به بدنه متصل می شود ، پس بررسی محکم بودن محل اتصال آن به بدنه و همچنین اطمینان از عدم وجود زنگ زدگی در محل اتصال عاقلانه است . کابل مثبت معمولاً وارد جعبه تقسیم یا جعبه فیوز می شود ، می توانید نقاط اتصال آن را نیز یررسی نمایید .

در برخی از خودروها از بست فیوز استفاده می شود ( سیم های مخصوص که به نحوی طراحی شده اند تا مانند فیوز عمل کرده و هنگام عبور جریان بیش از اندازه می سوزند و مانع از آسیب دیدن قسمت های دیگر می شوند ) . این بست ها از اجزای ضروری خودرو محسوب شده و وجود آنها در محل های پیش بینی شده ارزشمند است ، ولی مشکل اینجاست که بست فیوز ها در اثر گذر زمان انعطاف پذیری خود را از دست داده و شکننده می شوند . اگر در خودرو شما از بست فیوز استفاده شده است وضعیت آنها را بررسی نموده و اگر تا کنون تعویض نشده اند ، آنها را تعویض نمایید و سپس ببینید که مشکل خودرو حل شده است یا نه .

اگر اتصال های باتری سالم بودند و هیچ بست فیوزی نداشته باشید ، برخی مواقع فیوز اصلی هم می تواند عامل بروز چنین مشکلاتی باشد ، هرچند فیوزها معمولاً بعد از سوختن دوباره سالم نمی شوند و قطع و وصل شدن برق را به سختی میتوان گردن فیوز های اصلی انداخت .

بررسی سوئیچ خودرو

مقصر احتمالی بعدی سوئیچ خودرو است ، هرچند بررسی و تعویض آن کمی پیچیده تر از محکم کردن سر باتری است .

قسمت الکتریکی سوئیچ خودروها معمولاً جایی روی قاب فرمان یا داشبورد است ، و معمولا باید چندین قطعه تزئینی را باز کنید تا به مغزی سوئیچ دسترسی پیدا نمایید .

در صورتی که موفق شدید به مغزی سوئیچ دسترسی پیدا کنید ، با بررسی ظاهری آن متوجه هرگونه سیم یا اتصال سوخته خواهید شد که نشان دهنده عامل قطع شدن ناگهانی سیستم برقی خودرو و وصل مجدد آن است . از آنجا که سوئیچ خودرو ، هم جریان برق وسائل و ادوات برقی خودرو نظیر رادیو ، و هم برق سیستم جرقه زنی خودرو را کنترل می کند ، اگر سوئیچ شما خراب باشد می تواند همزمان همه این قطعات را از کار بیندازد . بهترین راه تعمیر آن این است که مغزی سوئیچ را تعویض کنید ، و از آنجا که قبلاً برای دسترسی به سوئیچ همه چیز را باز کرده اید تعویض آن کار ساده ای خواهد بود .

بررسی باتری و دینام

هرچند چنین مشکلاتی ( قطع و وصل شدن برق خودرو ) معمولاً توسط باتری و یا دینام به وجود نمی آیند ، احتمال اندکی وجود دارد که دینام شما روزهای آخر عمرش را سپری می کند . ممکن است مشکل از آنجا باشد که دینام قادر به تأمین جریان مورد نیاز نبوده و به این دلیل سیستم برق خودرو مجبور به استفاده از انرژی باتری می شود ، تا جایی که باتری کاملاً خالی شده و همه چیز از کار می افتد . به ندرت اتفاق می افتد که دینام مجدداً شروع به کار کرده و سیستم برق خودرو دوباره به راه می افتد .

متاسفانه روش راحتی برای تست کردن سیستم شارژ خودرو در خانه وجود ندارد . در این گونه موارد بهترین کاری که می توانید انجام دهید این است که خودرو را به تعمیرگاه یا فروشگاه لوازم یدکی که تجهیزات مورد نیاز را داشته باشد منتقل نمایید تا وضعیت باتری و جریان خروجی دینام را بررسی کنند .

در صورتی که دینام خراب بود ، آن را تعویض نموده و با توجه به این که خالی شدن های مکرر باتری باعث کوتاه شدن عمر آن می شود ، توصیه می شود که باتری را هم جایگزین کنید .

بررسی فیوزهای داخل جعبه فیوز

در پراید یک مورد پیش آمده بود که ماشین صحیح سالم خاموش شده بود و بعد از چند دقیقه خواستم دوباره آن را روشن کنم سوئیچ باز کردم استارت زدم خودرو روشن نشد به  چراغ های پشت آمپر نگاه کردم چراغ روغن و چراغ باطری روشن می شود ولی چراغ چک روشن نمی شد بعد از بررسی های زیاد متوجه شدم جعبه فیوز سه تایی زیر کابوت ایراد دارد و برق را قطع کرده است با تعویض کامل قطعه مشکل رفع شد .

عیب یابی و تعمیر برق و سیم کشی خودرو

سیستم برقی و باتری خودرو از جمله قسمت های مهم و تاثیرگذار خودرو هستند . خودرو توسط سیستم جرقه زنی موتور روشن می شود و کامپیوتر خودرو که وظیفه کنترل و تنظیم میزان سوخت ، افزایش امنیت و برخی امکانات رفاهی در خودروهای مدل بالاتر را بر عهده دارد با برق کار می کند .

سیستم روشنایی و راه اندازی اولیه خودرو نیز به نیروی برق نیاز دارد . بنابراین خودروی شما از لحظه روشن شدن تا انتهای مسیر و قفل شدن و استفاده از دزدگیر با سیستم برق سر و کار دارد .

از جمله اصلی ترین قطعات برقی خودرو شامل باتری و دینام ، سنسور اکسیژن ، کویل ، انژکتور ، وایر شمع ، کامپیوتر خودرو ، لامپ ماشین ، چراغ های خودرو و غیره است . باتری منبع اصلی تامین نیروی برق خودرو بوده و دینام وظیفه شارژ مجدد باتری را برعهده دارد .

تعمیرات برق خودرو به بخش وسیعی از خرابی های اتومبیل مربوط می شود . برخی از علائم مربوط به خرابی سیستم برق خودرو ، از کار افتادن ناگهانی موتور به دلیل اشکال در سیستم جرقه زنی ، از کار افتادن چراغ سقفی و سیستم صوتی ، ضعیف شدن چراغ های خودرو ، روشن شدن چراغ هشدار در کنار صفحه کیلومتر شمار ، افت ولتاژ هنگام آمپر کشیدن باتری ، دیر روشن شدن خودرو و نشتی اسید باتری می باشند .

قطعات سیستم برق خودرو شامل موارد زیر می باشد که بدون آن ها بسیار ضروری و مهم می باشد :

1- وایر شمع :

کار انتقال جریان الکتریسیته به شمه ها و تولید جرفه توسط وایر های شمع و لایه های عایق ما بین آن ها به وجود خواهد آمد .

2- کویل :

این قطعه وظیفه اش تقویت ولتاژ های باتری می باشد که حتما وظیفه خود را به خوبی انجام دهد . اگر وظیفه خود را خوب انجام ندهد ، باعث به وجود آمدن مشکل های جدی می شود .

3- انژکتور ها :

انژکتور ها مانند کاربراتور وظیفه ترکیب سوخت با هوا و تزریق آن در موتور را بر عهده دارد و این کار بسیار دقیق انجام خواهد شد .

4- باتری :

منبع اصلی برق خودرو باتری می باشد که باتری مهم ترین و ضروری ترین قطعه هر خودرو می باشد و باعث تامین برق نیاز خودرو می شود .

5- دینام :

وظیفه دینام نگه داشتن باتری در حالت پر می باشد .

مهم ترین کاربرد برق خودرو چه می باشد ؟

1- سیستم گرمایشی و سرمایشی

2- عملکرد سوئیچ خودرو

3- دزد گیر خودرو

4- چراغ های راهنما

5- استارت زدن

6- بالا و پایین کردن شیشه ها

7- روشن کردن چراغ های خودرو

برق ماشین

وظیفه تولید کننده برق ماشین در چیست ؟

وظیفه تولید برق در خودرو های قدیمی بر عهده دینام و در خودرو های جدید بر عهده آلترناتور می باشد . این قطعه همانند ژنراتور عمل نموده و نیروی مکانیکی را به وسیله تسمه ای از موتور گرفته و به برق 12 ولت با آمپر بالا را تولید می کند . در مرحله بعد این برق ذخیره می شود و در واقع این قطعه وظیفه شارژ کردن باتری در زمان روشن بودن خودرو را دارد .

بیشتر بدانید

آیرودینامیک خودرو چیست و چه تاثیری در طراحی خودرو دارد؟

بررسی مشخصات خودرو رنو داستر اتوماتیک + قیمت آن در ایران

مزایا و معایب خودرو فیسکر کارما + نقد و بررسی آن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.