دلایل کاهش شتاب خودرو چیست + برطرف کردن این مشکل

دلایل کاهش شتاب خودرو چیست + برطرف کردن این مشکل

شاید برای شما هم پیش آمده باشد که پس از چند سال همدلی و همراهی با خودرو عزیزتان ، یک روز به خود آمده و دیده ‌اید که این ماشین دیگر آن ماشین قبلی نیست . زمانی با کوچک ترین فشار بر روی پدال گاز ، مثل اسبی خوش رکاب ، چنانی شتابی می‌ گرفت و یورتمه‌ وار می ‌تاخت که گویی در جاده در حال پرواز هستید ولیکن گویی غبار پیری بر موتور خودرویتان نشسته و آن چنان که باید که عملکرد رضایت ‌بخشی ندارد .

خودرو

نحوه عملکرد موتور :

موتور های درون سوز در حالت کلی به دو دسته دو زمانه و چهار زمانه تقسیم‌ بندی می ‌شوند . هر سیکل یا چرخه در موتور چهار زمانه دارای 4 مرحله است :

1- مکش : در این مرحله ابتدا سوپاپ ورودی باز شده و مخلوط سوخت و هوا وارد سیلندر می ‌گردد . ترکیب مناسب سوخت و هوا یکی از مهم‌ ترین عوامل در بهبود عمکرد موتور اتومبیل بوده و در صورت عدم رعایت این نسبت، راندمان موتور کاهش خواهد یافت .

2- تراکم: در این مرحله پیستون از نقطه انتهایی (Bottom Dead  Center)  به سمت بالا حرکت کرده و باعث تراکم مخلوط سوخت و هوا می‌ گردد .

3- انفجار : جرقه شمع چون کبریتی در خرمن باعث احتراق و انفجار مخلوط سوخت و هوا شده و در نتیجه پیستون دوباره به سمت نقطه انتهایی برگردانده می‌ شود .

4- تخلیه : در نهایت گاز و دود حاصل از احتراق باید تخلیه گردد که در این مرحله ، سوپاپ تخلیه دود باز شده و دود و گاز های تولیدی خارج می ‌شوند .

مراحل چهارگانه فوق از آن جهت در این مقاله گنجانده شده است که اختلال در هر یک از این مراحل بی‌شک باعث اختلال در عملکرد موتور و کاهش راندمان آن خواهد شد و یکی از جاهایی که این کاهش اثر خود را نشان می ‌دهد شتاب خودرو می‌ باشد .

دلایل کاهش شتاب خودرو

1- خرابی یا کثیفی فیلتر هوا : چنانچه تنفس عادی خودرو مختل شده و مجاری تنفسی آن مسدود یا خراب گردد همانند آدمی دچار مشکلات شدیدی خواهد شد . فیلتر هوا یکی از ارکان اصلی سیستم تنفسی خودرو بوده و قطع به یقین یکی از تجهیزاتی است که صحت عملکرد آن لازمه ( نه شرط کافی ) عملکرد مناسب موتور است .

خرابی یا کثیفی فیلتر هوا ، مسیر ورود هوا را مسدود کرده و در نتیجه موتور به هر دری می ‌زند تا نفس بکشد که این یعنی موتور تحت فشار بوده و دیگر آن شتاب و قدرت همیشگی را نخواهد داشت .

2- کثیفی یا مسدود شدن مبدل کاتالیست : گاز های تولیدی در نتیجه احتراق رخ داده در مورتو ، باید نحو شایسته و کامل تخلیه گردند تا موتور به عملکرد نرمال خود ادامه دهد . در مسیر خروج این دود ها ، قطعه ‌ای تحت عنوان کاتالیست تعبیه شده است که مانع از ورود گاز های سمی به محیط اطراف گردد حال اگر کاتالیست کثیف ، مسدود یا خراب شده باشد مانع از خروج گاز های تولیدی چه سمی و چه غیر سمی شده و به عبارتی تنفس خودرو مختل شده که این موضوع نیز باعث کاهش راندمان موتور شده و خود را در کاهش شتاب خودرو نشان خواهد داد .

3- شل شدن سیم گاز : سیم گاز قطعه ‌ای مکانیکی بوده و به مرور زمان ، امکان شل ‌شدگی آن وجود دارد . با شل شدن سیم گاز ، دریچه هوا به طور کامل باز نشده و تناسب بین سوخت و هوا به هم خواهد خورد . در نتیجه انفجار قدرت لازم را نداشته و باعث کاهش راندمان موتور خواهد شد .

4- خرابی مافلر : مافلر یا صدا خفه‌کن در گذر زمان پیر و فرسوده شده و دیگر نباید انتظار داشت عملکردی را که به هنگام صفر بودن داشت هم ‌اکنون نیز به نمایش بگذارد . معمولا مافلر پس از چند سال زنگ زده و یا به علت تجمع ذرات دوده ، آنچنان که باید عمل نکرده و باعث کارکرد نامطلوب موتور خواهد شد .

خرابی‌ها در خرابی یا اختلال در سیستم تنفسی شامل موارد زیر می باشد :

1- خرابی پمپ بنزین : پمپ بنزین خودرو معمولا در داخل باک قرار داشته و وظیفه آن پمپاژ سوخت به سمت موتور است . در صورت خرابی پمپ بنزین ، سوخت کافی به موتور نرسیده و در نتیجه موتور بازدهی لازم را نخواهد داشت . این موضوع مخصوصا در دور های بالا بیش از پیش خود را نشان می ‌دهد .

2- مشکل در انژکتور : در گذر زمان ، انژکتور نیز همانند هر قطعه دیگری عملکرد مطلوب روزهای اول را نداشته ، لذا سوخت کافی به سیلندر تزریق نمی ‌گردد . عدم تزریق کافی سوخت باعث بر هم خوردن تعادل بین سوخت و هوا شده و در نهایت موتور از عملکرد مورد انتظار فاصله گرفته و دیگر شتاب و قدرت قبلی را نخواهد داشت .

3- خرابی رینگ و پیستون ‌ها : خرابی یا فرسودگی رینگ ‌ها و پیستون ‌ها باعث نشتی مخلوط سوخت و هوا به کارتر شده و در نتیجه قدرت ناشی از احتراق به شدت کاهش می‌یابد .

4- خرابی استپر موتور : شاید بتوان مهم ‌ترین وظیفه استپر موتور را تنظیم هوای ورودی به موتور دانست و با توجه به آنچه تا کنون عنوان شد واضح است که خطا یا اختلال در عملکرد آن باعث اختلال در عملکرد موتور و کاهش راندمان آن خواهد شد .

5- خرابی سوپاپ ‌ها : وجود رسوب بر روی سوپاپ ‌ها منجر به مشکلاتی در مرحله تراکم و همچنین هوارسانی به موتور شده عملکرد آن را به شدت تحت تاثیر قرار می ‌دهد .

6- کیفیت روغن مورد استفاده : روغن علاوه بر روان کاری ، نقش خنک ‌کنندگی را نیز بر عهده داشته و در صورت عدم خنک ‌کنندگی مناسب ، به دلیل حرارت و گرمای بالا ، مخلوط سوخت و هوا پیش از جرقه‌ زنی شمع ‌ها منفجر شده و لذا موتور راندمان قبلی را نخواهد داشت .

7- کثیفی یا گرفتگی فیلتر روغن : خرابی فیلتر روغن ، عملکرد روغن را مختل نموده و در نتیجه احتمال رخ داد مورد فوق نیز دور از انتظار نمی ‌باشد .

8- استفاده از لاستیک و رینگ‌ های غیر استاندارد : شاید استفاده از لاستیک ‌ها و یا رینگ‌ های بزرگ ، ظاهر شکیل و پر ابهتی را برای خودرو به ارمغان داشته باشد ولیکن همین امر خود می ‌تواند باعث کاهش شتاب خودرو شود .

9- تنظیم نا مناسب تسمه تایم : چنانچه تسمه تایم از تنظیم درست و دقیق خود خارج شود بر حرکت‌ ها سوپاپ‌ ها تاثیر گذار بوده و مانع از احتراق مناسب در موتور خواهد شد .

10- کیفیت پایین سوخت : کیفیت سوخت از دیگر عواملی است که بر مقدار قدرت و شتاب موتور تاثیر گذار است لذا سعی نمایید همواره از سوخت با کیفیت مناسب استفاده نمایید .

9 دلیل برای کاهش قدرت موتور در طول زمان :

1- فیلتر هوا :

فیلتر هوا یکی از ساده ترین عواملی است که در صورت کثیف شدن ، می تواند تاثیری منفی در کارکرد بهینه موتور داشته باشد .

اگر این قطعه پر از ذرات گرد و غبار شود ، در فرایند تنفس موتور اختلال ایجاد شده و برای دستیابی به هوای بیشتر موتور به تکاپو می افتد . بنابراین اگر احساس کردید موتور اتومبیلتان چندان سرحال نیست ، می توانید در گام اول فیلتر هوا را کنترل کنید .

2- شل شدن سیم گاز :

سیم گاز دیگر عاملی است که اگر شل شود ، موتور نخواهد توانست تنفس مناسبی داشته باشد . با شل شدن سیم گاز ، دریچه ورود هوا به طور کامل باز نمی شود که در این حالت طبیعتا هوای کافی به درون سیلندر راه نیافته و انفجار قدرتمندی حاصل نخواهد شد .

چک کردن سیم گاز و محکم کردن آن در صورت نیاز می تواند در برطرف کردن مشکل افت توان موتور کاملا موثر باشد .

3- کثیفی یا مسدود شدن مبدل کاتالیست :

همانگونه که هوای ورودی به درون موتور باید به راحتی جریان داشته باشد ، گاز های حاصله بعد از احتراق نیز باید بدون مشکل خاصی مسیر موتور تا دهانه اگزوز را پیموده و به بیرون هدایت شوند .

مبدل کاتالیست یکی از اجزایی است که در مسیر گازهای خروجی قرار داشته و این احتمال وجود دارد که به مرور به دلیل جمع شدن ذرات و جرم ، سدی در مسیر خروجی گازها ایجاد کند .

4- خرابی انباره اگزوز :

مشکل خرابی یا انسداد برای انباره اگزوز یا همان صدا خفه کن Muffler )  ( نیز که در بخش انتهایی سیستم اگزوز قرار دارد ، ممکن است بیفتد . این قطعه پس از مدتی دچار فرسودگی شده یا به خاطر تجمع ذرات ریز کارایی بهینه خود را از دست می دهد .

در این صورت خروج گازها از اگزوز با مشکل مواجه شده و در دم و بازدم موتور خلل بوجود خواهد آمد . روشن است که کاهش راندمان یکی از نتایج این مساله خواهد بود .

5- اختلال در عملکرد انژکتور :

انژکتور یکی از قطعاتی است که اگر چه وظیفه ای نسبتا ساده دارد ، اما اختلال در کار آن می تواند تا حد زیادی کارایی موتور را پایین بیاورد .

دهانه این قطعه به مرور زمان دچار کثیفی یا گرفتگی می شود ، این مساله ممکن است باعث تزریق سوخت کم و در نتیجه شکل گیری مخلوطی نامتوازن از سوخت و هوا در درون سیلندر گردد . چنانچه این اتفاق بیفتد ، قدرت انفجار بوجود آمده نسبت به قبل افت خواهد کرد .

6- ناتوانی پمپ بنزین در تامین سوخت کافی :

پمپ بنزین دیگر قطعه ای است که نقشی کلیدی در سوخت رسانی ایفا می کند . همانند بیشتر قطعات ، پمپ بنزین نیز در بلند مدت دچار فرسودگی شده و در برخی مواقع نمی تواند سوخت مورد نیاز موتور را به خوبی تامین کند .

این موضوع به خصوص در دورهای بالاتر بیشتر نمود پیدا کرده و زمانی که موتور مثلا در مسیرهای سربالا تحت فشار قرار می گیرد ، افت توان محسوس تر می شود.

در موتورهای امروزی که تقریبا همگی چهار زمانه هستند ، اگر در مرحله تراکم مشکلاتی ایجاد شود ، باز هم قدرت انفجار کمتر شده و در نتیجه قدرت موتور افت می کند .

خودرو

7- فرسودگی و خرابی رینگ پیستون :

یکی از مشکلات مرحله تراکم می تواند به فرسودگی رینگ های پیستون و عملکرد نامناسب آن ها مربوط باشد . این رینگ ها وظایف مختلفی دارند که یکی از مهم ترین آنها حفظ تراکم در بالای پیستون است .

در صورتی که رینگ های مذکور دچار خوردگی یا فرسایش شوند ، مخلوط سوخت و هوا در مرحله تراکم از طریق منافذ موجود به پایین سیلندر راه یافته و از میزان آن کاسته خواهد شد . روشن است که در این حالت انفجار بهینه ای ایجاد نمی شود .

ناگفته نماند خرابی رینگ پیستون نیازمند باز شدن کامل موتور بوده و باید هزینه و زمان نسبتا زیادی برای تعویض آن صرف شود . برای جلوگیری از خرابی رینگ پیستون ، استفاده از روغن مناسب و تعویض روغن در زمان های مقرر یکی از نکاتی است که همواره باید مورد توجه قرار گیرد .

8- فرسودگی و خرابی سوپاپ ها :

وجود خوردگی و ذرات اضافی بر روی سوپاپ ها – مخصوصا سوپاپ ورودی – عامل دیگری است که در مرحله تراکم مشکل ساز می شود . در این حالت سوپاپ ها به خوبی بر روی مجاری ورودی و خروجی ننشسته و نمی توانند در زبندی مناسبی بین این مجراها و فضای داخل سیلندر داشته باشند.

در شرایط این چنینی ، بالا آمدن پیستون بخشی از مخلوط سوخت و هوا را به مجاری مکش یا تخلیه رانده و جرقه شمع انفجار ضعیف تری را ایجاد می کند که افت توان موتور یکی از مهم ترین نتایج آن است .

9- خرابی شمع ها :

شمع ها به دلیل قرار گرفتن در معرض ترکیبات وارد شده به داخل سیلندر و همچنین کار در حرارت بالا ، نیازمند مراقبت و بازبینی مداوم هستند. این قطعه عمر محدودی داشته و بعد از مسافت های معین که در دفترچه خودرو ذکر شده ، باید تعویض شود .

شمع معیوب بخاطر جرقه زنی ضعیف ، انفجارهای خفیف تری تولید می کند که این امر هم به نوبه خود کاهش قدرت موتور را به دنبال دارد .

بیشتر بخوانید:

همه چیز درباره قدرتمندترین خودرو های سوپر اسپرت جهان

منبع: کارگیک

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.