راهنمای تعمیرات واحد کنترل هشدار دهنده (A.C.U) خودرو سمند

راهنمای تعمیرات واحد کنترل هشدار دهنده (A.C.U) سمند

روی کامیپوتر ماشین سمند نصب شده است که مسئولیت های زیاد و فراوانی را به گردن دارد که بودن آن در تمام ماشین ها مهم و ضروری می باشد و اگر روی ماشین نباشد ، ماشین دچار مشکل های جدی می شود و خرج فراوانی را روی دست شما می گذارد .

سمند

با قرار گرفتن انژکتور در اتومبیل های امروزی قطعات الکترونیکی دیگری نیز با آن در سیستم کنترلی اتومبیل می باشد . ایسیو یکی از مهم ترین قطعات الکترونیکی می باشد که نقش آم هدایت و کنترل یک خودرو انژکتوری را بر عهده دارد .

عیب یابی سنسور توسط ایسیو :

اکثر سنسور ها عمر زیادی دارد و به چند سال نیز کشیده می شود . با خراب شدن و پوسیده شدن آن دیر سنسور کاری انجام نمی دهد و در زمانی خراب شود ، علائم زیر را دارد :

1- افزایش آلایندگی خودرو

2- ایجاد بد شدن خودرو

3- مصرف سوخت بالا

4- بد کاری کردن خودرو

5- روشن شدن فن در زمان سرد بودن

6- عدم ایجاد حالت ساسات

7- روشن شدن فن

تعمیرات ECU سمند

ساختار پیچیده خودرو های امروزی و استفاه از عناصر هوشمند همچون پردازنده های سریع و دقیق الکترونیکی ، سنسور ها و عملکرد الکتریکی می باشد . این ساختار دارای دو جنبه می باشد :

1- مشکلات سخت افزاری

خیلی کم رخ می دهد ، در هنگامی که یکی از در ایور های حسگر ها یا عملکرد ها بسوزد ، که در این صورت شکل ظاهری آن کاملا مشخص می باشد و یا اگر ارتباطی در آن باشد را قطع خواهد شد .

2- مشکلات نرم افزاری

حدود بالای 90 درصد از مشکلاتی که ایسیو دارد ، علتش نرم افزاری می باشد . مشکلات نرم افزاری معمولا با دستگاه های برنامه ریزی ای سی یو یا پروگرامر قابل حل می باشد .

ایسیو دارای دو حافظه می باشد که شامل موارد زیر می باشد :

1- حافظه دائم :

این نوع حافظه که مانند سیستم عامل و SETUP کامپیوتری های پی سی می باشد که با قطع کردن برق آن نیز حل نخواهد شد . اما در صورتی که خراب شود ، می توان گفت که ایسیو آن سوخته است . حافظه دائم شامل جدول بزرگی همجون LOOK UP TABLE می باشد که بودن آن ها در جدول ها و خانه ها مهم می باشد .

2- حافظه موقت :

این نوع حافظه با قطع برق باطری از بین می رود اما مجددا قابل استفاده می باشد . به روش آن که برگرداندن حافظه ، روش تجدید حافظه می باشد .

حافظه موقت شناسایی استپ موتور ، دنده ها و حالات عملی موتور و محاسبات لحظه ای برای تنظیمات لحظه ای می باشد و همچنین باید معایب موقت و دائم سیستم انژکتور را نگهدار کند .

سازندگان معروف ای سی یو سمند چه شرکت های می باشد :

1- شرکت NIPPON DENSO  در کشور چین

2- شرکت SAGEM در کشور فرانسه

3- شرکت MAGNETI MARELLI  در کشور ایتالیا

4- شرکت SIEMENS در کشور آلمان

5- شرکت FORD در کشور آمریکا

6- شرکت DELCO در شرکت آمریکا

7- شرکت BOSCH در کشور آلمان

وظیفه موتور ماشین در خودرو های بنزینی سبک ( مانند پژو ( 206 تیپ ، 405 پارس ) سمند ، تندر 90 ( ال 90) و پراید ) تبدیل انرژی شیمیایی بنزین به نیروی محرکه ماشین است . سیستم های زیر با همکاری یکدیگر ، موتور را قادر به انجام وظیفه خود می کنند :

سیستم سوخت رسانی ، سیستم تامین هوا ، سیستم خنک کننده موتور ، سیستم روغن کاری موتور ، سیستم جرقه زنی شمع ، سیستم خروج دود از محفظه احتراق .

سیستم سوخت رسانی انژکتوری یکی از روش‌ های سوخت رسانی به موتور های احتراق داخلی به روش تزریق سوخت است که در این سیستم سوخت توسط یک پمپ مکانیکی یا برقی با فشار به داخل لوله‌ های سوخت رسانی و ریل سوخت وارد می‌ شود و از طریق انژکتور ها که در واقع نوعی شیر محسوب می‌ شوند به پشت سوپاپ هوا یا درون سیلندر بصورت پودر شده پاشیده می ‌شود و به این ترتیب مخلوطی از هوا و سوخت برای احتراق در موتور و تولید انرژی بدست می ‌آید .

سیستم سوخت رسانی موتور های انژکتوری سمند شامل قسمت های زیر است :

1- باک و شیلنک های رفت و برگشت سوخت ( شیلنگ برگشت فقط در خودروهای قدیمیتر وجود دارد )

2- کنیستر یا سیستم جمع آوری بخارات بنزین در باک

3- پمپ بنزین

4- سوپاپ تنظیم فشار سوخت

5- نازل های سوخت یا انژکتورها

6- درجه آمپر بنزین

سیستم کنیستر بخارات بنزین سمند را از سیستم سوخت رسانی جمع آوری کرده و آن را وارد محفظه احتراق می کند و بدین ترتیب آلایندگی را کمتر و بازدهی خودرو را بیشتر می کند . یکی از علائم خرابی سیستم انتقال سوخت ، انتشار بوی بنزین در اتاق خودرو است که باید جدی گرفته شود .

پمپ بنزین سوخت را با فشار کافی به پشت نازل ( انژکتور ) می رساند . فشار سوخت در پشت انژکتور باید حداقل 3.5 تا 4 بار باشد تا بهترین مخلوط سوخت و هوا برای انفجار تولید شود .

پمپ بنزین سالم باید بتواند فشاری در حدود 6 بار را تولید کند و مقدار اضافه فشار توسط سوپاپ فشار شکن تعدیل شده و بنزین اضافی به باک برگردانده می شود. سوپاپ فشار شکن ، فشار سوخت را ثابت نگاه می دارد .

سمند

علائم خرابی پمپ بنزین

در صورت خرابی پمپ بنزین یکی از 3 حالت زیر اتفاق می افتد :

1- موتور خودرو سمند استارت می خورد ولی روشن نمی شود .

2- موتور روشن می شود ولی به سختی گاز می خورد و دور موتور به سختی بالا می رود .

3- موتور روشن می شود و طبیعی کار می کند ، اما بعد از طی مسافت و داغ شدن ، شروع به ریپ زدن می کند ، یا اینکه خاموش می شود ، و در آن لحظه روشن نمی شود ولی بعد از سرد شدن دوباره می توان خودرو را روشن کرد .

علت خراب شدن پمپ بنزین

پمپ بنزین معمولا به یکی از دلایل زیر خراب می شود :

1- ناخالص و یا نامرغوب بودن سوخت .

2- روشن بودن خودرو با سطح سوخت پایین ( چراغ بنزین روشن ) ، زیرا وقتی سطح بنزین خیلی پایین باشد از یک سو به پمپ برای ایجاد فشار سوخت فشار وارد می شود و از یک سو لجن ته نشین شده در باک وارد سیستم می شود .

3- غیر استاندارد و نا مرغوب بودن پمپ بنزین .

انژکتور

انژکتور قطعه ای برقی است که در مسیر بنزین قرار دارد و مقدار سوخت معینی را در زمان لازم به محفظه احتراق سیلندر ها تزریق می کند .

وقتی موتور استارت می خورد ، سوخت با فشار به پشت نازل های سوخت می رسد و انژکتور در لحظه مناسب ( وقتی پیستون در حال مکش هوا به داخل سیلندر است ) مقدار معینی بنزین را به داخل سیلندر تزریق می کند .

لحظه مناسب چطور تشخیص داده می شود؟

سنسور موقعیت میل لنگ ، وضعیت آن را به ECU کامپیوتر مرکزی خودرو ارسال می کند و با توجه به این موقعیت ،  ECU فرمان تزریق سوخت را به هر یک از انژکتورها ارسال می کند .

تزریق سوخت در انژکتور چطور انجام می شود ؟

پمپ بنزین ، بنزین را با فشار مناسب به پشت سوزن انژکتور رسانده است، سوزن انژکتور در لحظه مناسب ( که توسط ECU تشخیص داده می شود ) با پیام الکتریکی به عقب رفته و مجرای ورودی سوخت به سیلندر باز می شود . وقتی جریان الکتریکی قطع شود ، سوزن به جای اول خود بازگشته و تزریق سوخت متوقف می شود .

علائم خرابی انژکتور

خرابی انژکتور – نرسیدن سوخت

اگر پیام الکتریکی به سوزن انژکتور ارسال شود ولی سوزن عقب نرود ، سوخت وارد آن سیلندر نمی شود و در نتیجه انفجاری هم صورت نمی گیرد و عملا آن سیلندر از مدار خارج می شود .

در این حالت موتور تک کار می کند و دچار لرزش شدید می شود .

خرابی انژکتور – وقتی انژکتور بیش از حد نیاز سوخت در سیلندر تزریق کند .

در این حالت مصرف سوخت خودرو بالا می رود ، موتور با لرزش شدید کار می کند و دود سیاه از اگزوز خارج می شود ، زیرا ترکیب سوخت و هوا با هم متناسب نیست .

در برخی موارد ، انژکتور ها گاهی درست کار نمی کنند و گاهی خود به خود درست می شوند ، یا اینکه فقط در دور موتور بالا ( تک کار ) می کنند .

علت خرابی انژکتور

متعارف ترین دلایل خرابی انژکتور، وجود ناخالصی در سوخت ( خصوصا وجود آب یا روغن در آن ) ، و یا اتصال کردن سیم های انژکتور هستند .

آمپر بنزین

مقدار بنزین موجود در باک ماشین ، از طریق یک قطعه که به پمپ بنزین متصل است ، اندازه گیری می شود . این قطعه روی سطح بنزین شناور می ماند و بالا و پایین رفتن این شناور ، درجه آمپر بنزین را مشخص می کند . گاهی محل تماس بین پایه شناور و پمپ بنزین جرم می گیرد و در نتیجه آمپر بنزین دچار خطا می شود .

در اواخر دهه ۱۹۵۰ و اوایل دهه ۱۹۶۰ میلادی کارخانه شورولت و پونتیاک اولین طرح سوخت رسانی انژکتوری مکانیکی نوع تزریق دائم را عرضه نمودند . مرسدس بنز در سال ۱۹۵۲ خودروی 300SL W194  که اولین خودروی انژکتوری بنزینی بود را به بازار عرضه نمود .
در اواخر دهه ۱۹۵۰ شرکت کرایسلر تعدادی اتومبیل انژکتوری با سیستم الکترونیکی تولید نمود و نام این طرح را بندیکس الکتروژکتور نامید . با ظهور ترانزیستور و دیود در صنعت الکترونیک ، در سال ۱۹۶۸ میلادی شرکت فولکس واگن نمونه جالبی از طرح شرکت بوش را که از فناوری های نوین بهره جسته بود در روی موتورهای خود بکار برد .

مواردی که برای حفاظت از ECU سمند نباید انجام دهید :

1- جدا کردن کابل باطری هنگامی که خودرو سمند روشن است :

همان‌طور که می‌دانید ولتاژ تولیدی دینام حدود 14 ولت است اما باید دانست که این ولتاژ ، ولتاژ متوسط تولیدی دینام است . پیک تولید ولتاژ دینام بر حسب دور موتور و بار گرفته شده از دینام ، متغیر بوده و گاهی اوقات به 16 ولت نیز می‌ رسد . در حالت عادی که کابل‌ های باطری متصل است این نوسان به خاطر خاصیت خازنی باطری تعدیل می ‌شود اما اگر کابل باطری در هنگام روشن بودن خودرو باز شود ، این نوسانات می ‌تواند بر روی قسمت ‌های حساس خودرو ( کلیه کنترل یونیت‌های الکترونیکی ) تاثیر نامطلوب داشته باشد .

حداکثر قدرت تحمل نوسان ولتاژی این قطعه به طور استاندارد 16 ولت است . اگر هنگامی که خودرو روشن است کابل باطری را جدا کنیم به طور حتم ریسک سوختن ECU وجود دارد . طبیعی است که با توجه به قیمت زیاد آن ، این کار عاقلانه به نظر نمی‌ رسد .

2- امتحان جرقه از روی وایر شمع با اتصال آن به بدنه :

وقتی سر شمع‌ ها را می‌کشید و برای امتحان برق ارسالی به سر شمع ها توسط وایر مربوطه به بدنه جرقه ایجاد می ‌کنید ، ممکن است که مقدار جریان نابهنگام غیر قابل کنترلی را در ثانویه کویل ایجاد کنید . برق ثانویه کویل با برق سیم پیچ اولیه آن دارای تاثیر متقابل هستند . سیم پیچ اولیه کویل نیز برق خود را مستقیمآ از ECU می ‌گیرد . این کار ممکن است موجب ایجاد نوسانات برق در شبکه برق خودرو و اسیب رسیدن به قسمت‌های حساس به‌ خصوص ECU شود . در صورت تمایل به چک کردن برق سر شمع‌ ها از یک شمع فیلرگیری شده یدک استفاده کنید تا میزان جریان دهی ثانویه کویل تحت کنترل باشد .

3- آب زدن به ECU

اگر پشت جعبه این قطعه را باز کنید خواهید دید که برای جلوگیری از نفوذ آب ؛ قسمت فیبر مدار چاپی و حتی پین ‌های داخلی با ماده‌ای موم مانند پوشیده شده اما در هر صورت پین ‌های نری خارجی سوکت ECU بدون محافظ هستند و خیس شدن آن ها موجب اتصال کوتاه خارجی شده و ممکن است به احتمال بالا به ECU آسیب برسد .

سمند

بیشتر بخوانید:

بررسي و تحليل سيستم سوپاپ زمانبندي متغير VVT و شرح آن در موتور EF7

منبع: کارگیک

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.