علت گاز نخوردن خودرو و نوسان داشتن آن از چیست؟

علت گاز نخوردن خودرو و نوسان داشتن آن از چیست؟

ما در این نوشته می خواهیم راجع به علت گاز نخوردن خودرو و نوسان داشتن آن  صحبت کنیم. تمام خودرو های امروزی از نوع انژکتور بوده و فاقد کاربراتور می باشد و برخی از عملکرد های موتور انژکتور با نسخه های کاربراتوری فرق دارد ، عوامل گاز نخوردن ماشین های انژکتور نیز می تواند متمایز از خودرو های کاراتوری می باشد .

ماشین

چطور ECU موجب گاز نخوردن ماشین می شود ؟

در خودرو های مجهز به سیستم انژکتور ، دلیل گاز نخوردن ماشین می تواند قطعه ای به نام ECU می باشد که به نوعی مغز ماشین حساب می شود . وظیفه بررسی وضعیت خودرو جهت تنظیم واکنش سنسور های موجود در موتور را بر عهده دارد . خودرو های مجهز به سیستم انژکتور از نظر سیستم سوخت رسانی متفاوت می باشد و با خودرو های کاربراتوری تفاوت زیادی دارد .

در صورتی که ماشین گاز نخورد انژکتور خودرو جلوگیری می شود . اگر هر گونه نشانه ای از گاز نخوردن ماشین را دیدید می توانید با کمک دستگاهی به نام دیاگ عیب کامل قطعه را پیدا کنید و یا آن را درست و یا تعویض کنید .

در صورت گاز نخوردن ماشین چه باید کرد ؟

گاز نخوردن ماشین برای مدت طولانی و بی توجهی شما به این مشکل ، باعث خراب شدن ماشین و حتی موتور آن می شود که آن موقع هزینه های سنگینی را روی دست شما می گذارد . پس بهتر است زمانی که علائم و یا نشانه های گاز نخوردن را دیدید ، سریع آن را پیش مکانیک ببرید و از او بخواهید ، عیب آن را پیدا کنید و از او بخواهید آن را درست کند . برخی از قطعات موتور بسیار گران می باشد و زمانی که ماشین گاز نخورد ( در مدت طولانی ) احتمال دارد قطعات آسیب دیده باشد و باید آن را تعمیر کنید .

به خاطر داشته باشید که حتما باید فیلتر را باید هر 6 ماه یک بار تعویض کنید ، زیرا علت اصلی گاز نخوردن ماشین می تواند همین فیلتر باشد . حتما هر 6 ماه یک بار ماشین خود را به تعمیر گاه ببرید و تمام ماشین را چک کنید .

چه مواردی باعث گاز نخوردن ماشین می شود ؟

1- سنسور پدال گاز معیوب در خودرو های با دریچه گاز برقی

2- ایراد در میکرو سوئیچ پدال ترمز در خودرو های گیر بکس اتوماتیک

3- خرابی سنسور پدال کلاچ

4- خرابی سنسور کیلومتر در خودرو

5- خرابی سنسور موقعیت میل سوپاپ

6- خرابی سنسور خطی گاز کولر

7- خرابی سنسور هیدرولیک فرمان

8- خرابی مپ سنسور

9- خرابی سنسور دور موتور

10- معیوب بودن موتور دریچه گاز برقی

11- معیوب بودن مجکوعه دریچه گاز

یکی از علل اصلی گاز نخوردن ماشین پمپ بنزین می باشد ؟

دلیل گاز نخوردن ماشین حتی می تواند پمپ بنزین آن هم باشد . قطعه ای به نام پمپ بنزین در تمام ماشین ها وجود دارد و سوخت خودرو را از باک به موتور انتقال می دهد و از همین رو یکی از بخش های مهم و ضروری ماشین می باشد . زمانی که پمپ بنزین ماشین دچار مشکل شود ، سوخت کافی به موتور نمی رسد و باعث نخوردن گاز ماشین می شود .

پمپ بنزین در قسمت عقب ماشین و در باک خودرو قرار دارد و از آنجا سوخت ماشین تامین می شود . بودن پمپ بنزین برای ماشین ها مهم و ضروری می باشد و اگر پمپ بنزین نباشد ، ماشین حرکت نمی کند . زمانی که پمپ گاز ماشین خراب می شود ، امکان دارد باعث خرابی بسیار و ناگهانی شود و خرج فراوانی را روی دست شما بگذارد .

فیلتر هوا نیز موجب گاز نخوردن ماشین می شود ؟

فیلتر هوا هم می تواند در حالت هایی دلیل گاز نخوردن ماشین می باشد . فیلتر هوا یکی از مهم ترین و پر کاربرد ترین قطعه در ماشین می باشد و اگر فیلتر هوا دچار مشکل شود ، باعث خراب شدن بسیار موتور می شود . فیلتر هوا یکی از اجزای مهم و ضروری موتور می باشد و نقش آن همانند شش در بدن انسان می باشد .

در صورت معیوب بودن فیلتر هوا و یا گرفتگی این قطعه ، هوای کافی به موتور انتقال داده نمی شود و باعث گاز نخوردن ماشین می شود . تعویض کردن هر 6 ماه و یا یک سال فیلتر مهم می باشد و حتما باید آن را عوض کنید .

فیلتر یعنی چه ؟

فیلتر نام ابزاری می باشد که برای فیلتر گیری ماشین استفاده می شود و باعث بهتر شدن موتور ماشین و دیگر تجهیزات ماشین می باشد . فیلر از تیغه های فولادی با قطره های مختلف درست شده است . این فیلتر ها دارای 20 تیغه می باشد که این تیغه ها بسیار نازک می باشد که قطر آن ها 0.05 است . و همچنین اکثر این تیغه ها 1 میلی متر هم می باشد . بستگی دارد برای فیلتر کردن باید از چه فیلتری استفاده شود .

فیلر

فیلر گیری : ایجاد لختی بین اسبک و سوپاپ ها در متور های I شکل و ایجاد لقی بین تایپت و سوپاپ های موتور که شکل آن L می باشد .

حالت قیچی تئوری : به این حالت که هر دو سوپاپ باز می باشد و درجه آن 16 می باشد و بیشتر از این درجه نمی شود .

حالت قیچی عملی : به انتهای سوپاپ دود بسته شده است و در ابتدای باز شدن گاز فیلتر گیری برای انبساط سوپاپ ها در گرمای موتور صورت می گیرد که سوپاپ دود بیشتر لقی دارد و گاز کمتر از دود لقی دارد و هنگام فیلتر گیری با سیلندر تراکم دارد .

فیلر گیری :

به دلیل انبساط سوپاپ ها در زمان گرم شدن موتور باید بین انتهای سوپاپ ها و اسبک ها در موتور می باشد . برای تنظیم این لقی ابتدا باید سوپاپ های سیلندر مورد نظر را در حالت تراکم قرار دارد و سپس این لقی را اندازه بگیرید ( اندازه گیری بسیار مهم می باشد . ) . بنابراین در هنگام سرد بودن موتور مقدار لقی سوپاپ دود باید بیشتر در نظر گرفته شود ولی در حالت گرم بودن که سوپاپ ها به انبساط خود می رسد و آن موقع مقدار آن یکسان می باشد .

ماشین

استپر موتور

استپر یکی از اجزایی است که باید هر چند وقت یک بار آن را تمیز و بشویید و دوباره بر سر جای خودش قرار دهید .

بیشتر خودرو های امروزی که مجهز به آپشن هایی چون کروز کنترل و یا محدود کننده سرعت هستند از مکانیزم دریچه گاز الکترونیکی استفاده خواهد شد .

در خودرو های انژکتور قدیمی تر از مکانیزن دریچه گاز مکانیکی یا سیمی استفاده می شود . در این خودرو ها با پیچیدگی بیشتر مجهز به آپشن کروز کنترل هستند اما عملکرد مکانیزم دریچه گاز آن ها مستقیما به پدال متصل است و این اتصال الکترونیکی نیست بلکه مکانیکی و از نوع اهرم بندی و یا سیمی می باشد .

استپر موتور یک موتور الکترونیکی با عملکرد پله پله است که عملکرد فیدبک مانند دارد . برای روشن ماندن پیشرانه در دوره ایده آل از سوی ECU عملکرد خوبی را تنظیم خواهد کرد . چرخه صحیح این رفتار فیدبک گونه موجب عملکرد صحیح پیشرانه در حالت دور درجا می باشد .

اگر قطعه استپر دچار سوختگی و یا آسیب دیدگی شدید نباشد ، خودتان هم می توانید آن را تعمیر نمایید زیرا احتمالا این قطعه کثیف شده است و به همین دلیل عملکرد درستی ندارد و با تمیز نمودن آن می توانید خودرو خود را تعمیر کنید .

اگر استپر انژکتور شور با پوست دست و یا چشم برخورد کند ، بسیار خطرناک می باشد و صدمه خیلی جدی ای وارد می کند . استپر انژکت.ر شور حلال بسیار قدرتمند است و بسیار بسیار اشتعال پذیر و منفجر

زمانی که ماشین گاز نمی خورد ، چه قطعاتی نقش دارد ؟

1- استپر موتور

2- سنسور دریچه هوا

3- مپ سنسور

4- ایراد در سیم گاز و پدال گاز و دریچه گاز

5- سیستم ورودی هوا و منیفولد

6- سنسور دور موتور

7- موتور ECU

8- انژکتور ها و غیره

9- آب خوردگی سنسور ها

اهمیت فیلتر گیری ماشین چقدر می باشد ؟

در یک موتور چهار زمانه دقیق باز و بسته شدن سوپاپ بسیار مهم است و تاثیری زیادی روی موتور و راندمان موتور دارد . خلاصی سوپاپ باعث می شود که سوپاپ هنگام بسته شدن مخصوصا در دور بالا کاملا در جای خود قرار گرفته است و از صدرت خروج که حاصل از نیروی احتراق به خارج از مخفظه احتراق جلو گیری می کند و نمی گذارد که به موتور و راندمان موتور آسیب برسد . در صورت کم بودن خلاصی یا سفت بودن سوپاپ ها مقداری از فشار حاصل احتراق به بیرون راه پیدا کرده و موجب داغ کردن موتور در سر بالایی ها می شود و شما رانندگی راحت تری خواهید داشت .

نکاتی که باید در موقع فیلتر گیری موتور به آن دقت کرد ؟

1- آماده مردن فیلر با شناخت نوع ماشین و تبدیل فیلر

2- شناخت احتراق سیلندر های مورد نظر برای فیلر گیری از راه های مختلف

3- این مقدار لقی و فاصله مجازی که باید برای سوپاپ های با فیلر میزان کنیم بدست آورده باشیم .

4- این مقدار لقی بسته به دستور کارخانه باید در حالت سرد یا گرم برای فیلر گیری موتور ماشین بسیار ضروری و مهم می باشد .

5- شناخت سوپاپ ها برای فیلر گیری

در هنگام گاز نخوردن ماشین چه کار کنیم ؟

در صورتی که برای اولین بار ماشین شما گاز نخورد باید خیلی سریع آن را پیش مکانیک ببرید و از او بخواهید آن را تعمیر کند . و از سلامت و عملکرد آن با خبر شوید .

در صورتی که با وجود چنین مشکلی ، خودروی خود را روشن کرده و به صورت مداوم پدال گاز را فشار دهید می تواند آسیب های جدی به موتور خودرو شما برسد . همین یادتان باشد که تعویض مرتب فیلتر هوا و چک کردن پمپ بنزین خودرو به کاهش هزینه های تعمیر و افزایش طول عمر ماشین کمک خواهد کرد .

دلایل دیگر گاز نخوردن ماشین شامل موارد زیر می باشد :

1- نقص در ECU موتور

2- خرابی سنسور های پدال کلاچ

3- نقص در هیدرولیک فرمان

4- ایراد در سیستم موقعیت میل سوپاپ

5- کیلومتر در ماشین های با ECU

ماشین

انواع سنسور های که امکان دارد باعث گاز نخوردن ماشین ها شود شامل موارد زیر می باشد :

1- سنسور دمای هوای ورودی

این سنسور وظایفش این است که هوای ورودی را به موتور انتقال دهد و مقاومت NTC  را افزایش داد  و در اکثر مواقع باعث کاهش آن نیز می شود و این روند همچنان ادامه دارد .

2- سنسور فشار هوای مانیفولد

وظیفه آن این است که فشار وارد شده به سنسور را اندازه گیری کند و هوای مانیفولد را وارد موتور می کند . و همچنین مقدار پاشش سوخت و اوانس جرقه را تنظیم و کنترل می کند .

3- سنسور موقعیت دریچه گاز

این سنسور وظایف را ارسال می کند و میزان دریچه گاز را اندازه گیری می کند و همچنین میزان و مقدار پاشش سوخت را تنظیم و کنترل خواهد کرد .

4- سنسور دور موتور

اندازه دور موتور و زاویه میللنگ و موقعیت پیستون را اندازه می گیرد . بودن سنسور در ماشین ضروری بوده و اگر در ماشین نباشد ، به ماشین آسیب جدی و پر خطری را وارد می کند . آسیب های نبودن سنسور در ماشین می توان گفت که مقدار آوانس را پایین می آورد .

5- سنسور موقعیت میل سوپاپ

وظایف این سنسور این است که موقعیت سیلندر 1 را اندازه گیری و تشخیص دهد و آن را به واحد الکترونیکی برساند و بعد آن را به سنسور انتقال دهد .

6- سنسور سرعت خودرو

وظیفه دارد زمانی که ماشین در حال حرکت است ، آن را اندازه گیری و تشخیص دهد و آن را به واحد الکترونیکی برساند و بعد آن را به سنسور انتقال دهد .

7- سنسور ناک

سنسور ناک باید میزان ناک و یا کوبش احتراق را اندازه گیری کند که با یک جرقه آن کم شود و غلظت سوخت افزایش یابد .

8- سنسور اکسیژن

مواد غنی و هوای ورودی را به موتور می رساند و دود را از موتور و ماشین خارج می کند . و ecu  سوخت و هوا را میسنجد و آن را تنظیم و کنترل می کند . و سنسور اول در خروجی و سنسور دوم در ورودی نصب شده و وظایف خود را انجام می دهد .

بیشتر بخوانید:

9 مورد از علائم خرابی سنسور دریچه گاز خودرو

علت زیاد گاز خوردن خودرو چیست + وظیفه دریچه گاز در خودرو

همه چیز درباره علائم خرابی و زمان تعویض استپر موتور + تصاویر

منبع: همراه مکانیک

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.