علت گاز نخوردن خودرو و نوسان داشتن آن از چیست؟
ما در این نوشته می خواهیم راجع به علت گاز نخوردن خودرو و نوسان داشتن آن صحبت کنیم. تمام خودرو های امروزی از نوع انژکتور بوده و فاقد کاربراتور می باشد و برخی از عملکرد های موتور انژکتور با نسخه های کاربراتوری فرق دارد ، عوامل گاز نخوردن ماشین های انژکتور نیز می تواند متمایز از خودرو های کاراتوری می باشد .
چطور ECU موجب گاز نخوردن ماشین می شود ؟
در خودرو های مجهز به سیستم انژکتور ، دلیل گاز نخوردن ماشین می تواند قطعه ای به نام ECU می باشد که به نوعی مغز ماشین حساب می شود . وظیفه بررسی وضعیت خودرو جهت تنظیم واکنش سنسور های موجود در موتور را بر عهده دارد . خودرو های مجهز به سیستم انژکتور از نظر سیستم سوخت رسانی متفاوت می باشد و با خودرو های کاربراتوری تفاوت زیادی دارد .
در صورتی که ماشین گاز نخورد انژکتور خودرو جلوگیری می شود . اگر هر گونه نشانه ای از گاز نخوردن ماشین را دیدید می توانید با کمک دستگاهی به نام دیاگ عیب کامل قطعه را پیدا کنید و یا آن را درست و یا تعویض کنید .
در صورت گاز نخوردن ماشین چه باید کرد ؟
گاز نخوردن ماشین برای مدت طولانی و بی توجهی شما به این مشکل ، باعث خراب شدن ماشین و حتی موتور آن می شود که آن موقع هزینه های سنگینی را روی دست شما می گذارد . پس بهتر است زمانی که علائم و یا نشانه های گاز نخوردن را دیدید ، سریع آن را پیش مکانیک ببرید و از او بخواهید ، عیب آن را پیدا کنید و از او بخواهید آن را درست کند . برخی از قطعات موتور بسیار گران می باشد و زمانی که ماشین گاز نخورد ( در مدت طولانی ) احتمال دارد قطعات آسیب دیده باشد و باید آن را تعمیر کنید .
به خاطر داشته باشید که حتما باید فیلتر را باید هر 6 ماه یک بار تعویض کنید ، زیرا علت اصلی گاز نخوردن ماشین می تواند همین فیلتر باشد . حتما هر 6 ماه یک بار ماشین خود را به تعمیر گاه ببرید و تمام ماشین را چک کنید .
چه مواردی باعث گاز نخوردن ماشین می شود ؟
1- سنسور پدال گاز معیوب در خودرو های با دریچه گاز برقی
2- ایراد در میکرو سوئیچ پدال ترمز در خودرو های گیر بکس اتوماتیک
3- خرابی سنسور پدال کلاچ
4- خرابی سنسور کیلومتر در خودرو
5- خرابی سنسور موقعیت میل سوپاپ
6- خرابی سنسور خطی گاز کولر
7- خرابی سنسور هیدرولیک فرمان
8- خرابی مپ سنسور
9- خرابی سنسور دور موتور
10- معیوب بودن موتور دریچه گاز برقی
11- معیوب بودن مجکوعه دریچه گاز
یکی از علل اصلی گاز نخوردن ماشین پمپ بنزین می باشد ؟
دلیل گاز نخوردن ماشین حتی می تواند پمپ بنزین آن هم باشد . قطعه ای به نام پمپ بنزین در تمام ماشین ها وجود دارد و سوخت خودرو را از باک به موتور انتقال می دهد و از همین رو یکی از بخش های مهم و ضروری ماشین می باشد . زمانی که پمپ بنزین ماشین دچار مشکل شود ، سوخت کافی به موتور نمی رسد و باعث نخوردن گاز ماشین می شود .
پمپ بنزین در قسمت عقب ماشین و در باک خودرو قرار دارد و از آنجا سوخت ماشین تامین می شود . بودن پمپ بنزین برای ماشین ها مهم و ضروری می باشد و اگر پمپ بنزین نباشد ، ماشین حرکت نمی کند . زمانی که پمپ گاز ماشین خراب می شود ، امکان دارد باعث خرابی بسیار و ناگهانی شود و خرج فراوانی را روی دست شما بگذارد .
فیلتر هوا نیز موجب گاز نخوردن ماشین می شود ؟
فیلتر هوا هم می تواند در حالت هایی دلیل گاز نخوردن ماشین می باشد . فیلتر هوا یکی از مهم ترین و پر کاربرد ترین قطعه در ماشین می باشد و اگر فیلتر هوا دچار مشکل شود ، باعث خراب شدن بسیار موتور می شود . فیلتر هوا یکی از اجزای مهم و ضروری موتور می باشد و نقش آن همانند شش در بدن انسان می باشد .
در صورت معیوب بودن فیلتر هوا و یا گرفتگی این قطعه ، هوای کافی به موتور انتقال داده نمی شود و باعث گاز نخوردن ماشین می شود . تعویض کردن هر 6 ماه و یا یک سال فیلتر مهم می باشد و حتما باید آن را عوض کنید .
فیلتر یعنی چه ؟
فیلتر نام ابزاری می باشد که برای فیلتر گیری ماشین استفاده می شود و باعث بهتر شدن موتور ماشین و دیگر تجهیزات ماشین می باشد . فیلر از تیغه های فولادی با قطره های مختلف درست شده است . این فیلتر ها دارای 20 تیغه می باشد که این تیغه ها بسیار نازک می باشد که قطر آن ها 0.05 است . و همچنین اکثر این تیغه ها 1 میلی متر هم می باشد . بستگی دارد برای فیلتر کردن باید از چه فیلتری استفاده شود .
فیلر
فیلر گیری : ایجاد لختی بین اسبک و سوپاپ ها در متور های I شکل و ایجاد لقی بین تایپت و سوپاپ های موتور که شکل آن L می باشد .
حالت قیچی تئوری : به این حالت که هر دو سوپاپ باز می باشد و درجه آن 16 می باشد و بیشتر از این درجه نمی شود .
حالت قیچی عملی : به انتهای سوپاپ دود بسته شده است و در ابتدای باز شدن گاز فیلتر گیری برای انبساط سوپاپ ها در گرمای موتور صورت می گیرد که سوپاپ دود بیشتر لقی دارد و گاز کمتر از دود لقی دارد و هنگام فیلتر گیری با سیلندر تراکم دارد .
فیلر گیری :
به دلیل انبساط سوپاپ ها در زمان گرم شدن موتور باید بین انتهای سوپاپ ها و اسبک ها در موتور می باشد . برای تنظیم این لقی ابتدا باید سوپاپ های سیلندر مورد نظر را در حالت تراکم قرار دارد و سپس این لقی را اندازه بگیرید ( اندازه گیری بسیار مهم می باشد . ) . بنابراین در هنگام سرد بودن موتور مقدار لقی سوپاپ دود باید بیشتر در نظر گرفته شود ولی در حالت گرم بودن که سوپاپ ها به انبساط خود می رسد و آن موقع مقدار آن یکسان می باشد .
استپر موتور
استپر یکی از اجزایی است که باید هر چند وقت یک بار آن را تمیز و بشویید و دوباره بر سر جای خودش قرار دهید .
بیشتر خودرو های امروزی که مجهز به آپشن هایی چون کروز کنترل و یا محدود کننده سرعت هستند از مکانیزم دریچه گاز الکترونیکی استفاده خواهد شد .
در خودرو های انژکتور قدیمی تر از مکانیزن دریچه گاز مکانیکی یا سیمی استفاده می شود . در این خودرو ها با پیچیدگی بیشتر مجهز به آپشن کروز کنترل هستند اما عملکرد مکانیزم دریچه گاز آن ها مستقیما به پدال متصل است و این اتصال الکترونیکی نیست بلکه مکانیکی و از نوع اهرم بندی و یا سیمی می باشد .
استپر موتور یک موتور الکترونیکی با عملکرد پله پله است که عملکرد فیدبک مانند دارد . برای روشن ماندن پیشرانه در دوره ایده آل از سوی ECU عملکرد خوبی را تنظیم خواهد کرد . چرخه صحیح این رفتار فیدبک گونه موجب عملکرد صحیح پیشرانه در حالت دور درجا می باشد .
اگر قطعه استپر دچار سوختگی و یا آسیب دیدگی شدید نباشد ، خودتان هم می توانید آن را تعمیر نمایید زیرا احتمالا این قطعه کثیف شده است و به همین دلیل عملکرد درستی ندارد و با تمیز نمودن آن می توانید خودرو خود را تعمیر کنید .
اگر استپر انژکتور شور با پوست دست و یا چشم برخورد کند ، بسیار خطرناک می باشد و صدمه خیلی جدی ای وارد می کند . استپر انژکت.ر شور حلال بسیار قدرتمند است و بسیار بسیار اشتعال پذیر و منفجر
زمانی که ماشین گاز نمی خورد ، چه قطعاتی نقش دارد ؟
1- استپر موتور
2- سنسور دریچه هوا
3- مپ سنسور
4- ایراد در سیم گاز و پدال گاز و دریچه گاز
5- سیستم ورودی هوا و منیفولد
6- سنسور دور موتور
7- موتور ECU
8- انژکتور ها و غیره
9- آب خوردگی سنسور ها
اهمیت فیلتر گیری ماشین چقدر می باشد ؟
در یک موتور چهار زمانه دقیق باز و بسته شدن سوپاپ بسیار مهم است و تاثیری زیادی روی موتور و راندمان موتور دارد . خلاصی سوپاپ باعث می شود که سوپاپ هنگام بسته شدن مخصوصا در دور بالا کاملا در جای خود قرار گرفته است و از صدرت خروج که حاصل از نیروی احتراق به خارج از مخفظه احتراق جلو گیری می کند و نمی گذارد که به موتور و راندمان موتور آسیب برسد . در صورت کم بودن خلاصی یا سفت بودن سوپاپ ها مقداری از فشار حاصل احتراق به بیرون راه پیدا کرده و موجب داغ کردن موتور در سر بالایی ها می شود و شما رانندگی راحت تری خواهید داشت .
نکاتی که باید در موقع فیلتر گیری موتور به آن دقت کرد ؟
1- آماده مردن فیلر با شناخت نوع ماشین و تبدیل فیلر
2- شناخت احتراق سیلندر های مورد نظر برای فیلر گیری از راه های مختلف
3- این مقدار لقی و فاصله مجازی که باید برای سوپاپ های با فیلر میزان کنیم بدست آورده باشیم .
4- این مقدار لقی بسته به دستور کارخانه باید در حالت سرد یا گرم برای فیلر گیری موتور ماشین بسیار ضروری و مهم می باشد .
5- شناخت سوپاپ ها برای فیلر گیری
در هنگام گاز نخوردن ماشین چه کار کنیم ؟
در صورتی که برای اولین بار ماشین شما گاز نخورد باید خیلی سریع آن را پیش مکانیک ببرید و از او بخواهید آن را تعمیر کند . و از سلامت و عملکرد آن با خبر شوید .
در صورتی که با وجود چنین مشکلی ، خودروی خود را روشن کرده و به صورت مداوم پدال گاز را فشار دهید می تواند آسیب های جدی به موتور خودرو شما برسد . همین یادتان باشد که تعویض مرتب فیلتر هوا و چک کردن پمپ بنزین خودرو به کاهش هزینه های تعمیر و افزایش طول عمر ماشین کمک خواهد کرد .
دلایل دیگر گاز نخوردن ماشین شامل موارد زیر می باشد :
1- نقص در ECU موتور
2- خرابی سنسور های پدال کلاچ
3- نقص در هیدرولیک فرمان
4- ایراد در سیستم موقعیت میل سوپاپ
5- کیلومتر در ماشین های با ECU
انواع سنسور های که امکان دارد باعث گاز نخوردن ماشین ها شود شامل موارد زیر می باشد :
1- سنسور دمای هوای ورودی
این سنسور وظایفش این است که هوای ورودی را به موتور انتقال دهد و مقاومت NTC را افزایش داد و در اکثر مواقع باعث کاهش آن نیز می شود و این روند همچنان ادامه دارد .
2- سنسور فشار هوای مانیفولد
وظیفه آن این است که فشار وارد شده به سنسور را اندازه گیری کند و هوای مانیفولد را وارد موتور می کند . و همچنین مقدار پاشش سوخت و اوانس جرقه را تنظیم و کنترل می کند .
3- سنسور موقعیت دریچه گاز
این سنسور وظایف را ارسال می کند و میزان دریچه گاز را اندازه گیری می کند و همچنین میزان و مقدار پاشش سوخت را تنظیم و کنترل خواهد کرد .
4- سنسور دور موتور
اندازه دور موتور و زاویه میللنگ و موقعیت پیستون را اندازه می گیرد . بودن سنسور در ماشین ضروری بوده و اگر در ماشین نباشد ، به ماشین آسیب جدی و پر خطری را وارد می کند . آسیب های نبودن سنسور در ماشین می توان گفت که مقدار آوانس را پایین می آورد .
5- سنسور موقعیت میل سوپاپ
وظایف این سنسور این است که موقعیت سیلندر 1 را اندازه گیری و تشخیص دهد و آن را به واحد الکترونیکی برساند و بعد آن را به سنسور انتقال دهد .
6- سنسور سرعت خودرو
وظیفه دارد زمانی که ماشین در حال حرکت است ، آن را اندازه گیری و تشخیص دهد و آن را به واحد الکترونیکی برساند و بعد آن را به سنسور انتقال دهد .
7- سنسور ناک
سنسور ناک باید میزان ناک و یا کوبش احتراق را اندازه گیری کند که با یک جرقه آن کم شود و غلظت سوخت افزایش یابد .
8- سنسور اکسیژن
مواد غنی و هوای ورودی را به موتور می رساند و دود را از موتور و ماشین خارج می کند . و ecu سوخت و هوا را میسنجد و آن را تنظیم و کنترل می کند . و سنسور اول در خروجی و سنسور دوم در ورودی نصب شده و وظایف خود را انجام می دهد .
بیشتر بخوانید:
9 مورد از علائم خرابی سنسور دریچه گاز خودرو
منبع: همراه مکانیک