همه چیز درباره برترین موتورسیکلت ها با پیشرانه 6 سیلندر

همه چیز درباره برترین موتورسیکلت ها با پیشرانه 6 سیلندر

پیشرانه‌ های 6 سیلندر با چینش ‌های مختلف در انواع خودروها استفاده می ‌شوند ؛ اما پیشرانه 6 سیلندر در موتورسیکلت خیلی معمول نیست . موتورسیکلت کاوازاکی KLR 650 از پیشرانه‌ ی تک‌ سیلندر بهره می ‌برد . بسیاری از موتور سیکلت‌ ها پیشرانه ‌ی دو سیلندر دارند . نسخه ‌های موازی و خوابیده و خور جینی هرکدام تجربه‌ ی سواری و عملکرد بی ‌نظیری ارائه می ‌دهند . اگر گزینه‌ های سه ‌سیلندر و چهار سیلندر خطی و خورجینی چهار‌ سیلندر را نیز به این فهرست اضافه کنید ، آرایه‌ ای به‌ ظاهر بی ‌پایان از اندازه‌ ها و شکل‌ های مختلف پیشرانه‌ های موتورسیکلت وجود دارد .

موتورسیکلت

ظاهرا بعضی از افراد چنین نظری دارند . موتورسیکلت‌ ها فضای زیادی برای قرار گیری پیشرانه ندارند ؛ اما این امر باعث نمی ‌شود شرکت‌ های موتورسیکلت‌ سازی از پیشرانه 6 سیلندر داخل فریم استفاده نکنند . ممکن است از دیدگاه برخی افراد ، این نوع پیشرانه به‌ طور هم‌ زمان اضافی و غیر ضروری و شگفت ‌انگیز به‌ نظر برسد ؛ اما این پیشرانه‌ ها به‌ طور طبیعی متعادل هستند و نرم کار می‌ کنند . بیایید نگاهی دقیق‌تر به برخی از این موتورسیکلت‌ ها بیندازیم و ببینیم پیشرانه‌ های بزرگ چگونه می ‌توانند در پکیج ‌های کوچک قاب و شاسی وسایل نقلیه‌ ی دو چرخ عرضه شوند .

اولین 6 سیلندر تاریخ  :

در حالی که موتورسیکلت بنلی 750 sei به عنوان اولین موتورسیکلت شش سیلندر تولید انبوه شناخته می شود ، شرکت های هوندا و ام وی آگوستا به نوعی اولین بار اقدام به تولید یک موتور سیلکت شش سیلندر کردند . ام وی آگوستای ایتالیایی برای رسیدن به قدرت بیشتر برای شرکت در مسابقات اقدام به ساخت یک موتور سیلکت با پیشرانه 350 سی سی شش سیلندر در سال 1957 کرد . همین پیشرانه با کمی تغییرات به حجم 500 سی سی رسید که فقط محدود به ساخت یک مدل اولیه و پروتو تایپ شد تا جایی از هر دو موتورسیکلت فقط یک دستگاه از درب کارخانه بیرون آمد .

1- هوندا گلد وینگ :

هیچ فهرستی بدون وجود هوندا گلد وینگ ( Honda Gold Wing ) و شاید بهترین موتورسیکلت 6 سیلندر شناخته ‌شده کامل نیست . اگر چه این موتورسیکلت در ابتدا با پیشرانه ‌ی چهارسیلندر تخت عرضه شد ، هوندا در سال 1987 به نسل چهارم آن دو سیلندر دیگر اضافه کرد ؛ در نتیجه ، پیشرانه‌ ی 1500 سی‌ سی تخت 6 سیلندر مانند پورشه به‌ دست آمد . از آن زمان تاکنون ، پیشرانه‌ ی 6 سیلندر جزء اصلی هوندا گلد وینگ محسوب می ‌شود و اکنون حجم آن به 1800 سی‌ سی افزایش یافته است .

پیکربندی پیشرانه تخت گلد وینگ با موتور سیکلت تورینگ تمام‌ اندازه کاملا سازگار است . تمام وزن پیشرانه در پایین فریم قرار می ‌گیرد که باعث می‌ شود گلد وینگ با توجه ‌به اندازه‌ اش هندلینگ خوبی داشته باشد . این موتور سیکلت می ‌تواند با صدایی بسیار کم به سرعت بیش از 160 کیلو متر بر ساعت در پیست دست یابد و بعد از آن نیز با اندک فشاری روی پدال ترمز ، در زمانی بسیار کوتاه بایستد ؛ کاری که شاید حتی با هارلی دیویدسن الکترو گلاید نیز نتوان انجام داد .

علاوه ‌بر گلد وینگ ، شایسته است به هوندا والکری نیز اشاره کنیم . گرچه والکری ازنظر فنی مدل جدا گانه‌ ای به‌ شمار می‌ رود ، در اصل همان گلد وینگ در کلاس کروزر ( cruiser ) است . شاید بزرگ‌ ترین ترس خریداران این مدل تصور دشواری تمیز کردن و وجود 6 کاربراتور و سرعت در خور توجه آن باشد .

2- بی‌ ام‌ و K 1600:

بی ‌ام‌ و در دهه ‌های 1980 و 1990 به ‌دلیل حجم جا به‌ جایی پیشرانه‌ های 6 سیلندر ​در اکثر خودرو های خود به‌ شهرت رسید . در سال‌ های اخیر ، این موضوع به ‌دلیل تلاش برای افزایش کارآیی تغییر و درنتیجه حجم جا به‌ جایی محصولات کاهش یافته است ؛ اما تا حدی این میراث موجود در موتور سیکلت K 1600 همچنان ادامه دارد .

برخلاف پیشرانه‌ ی تخت 6 سیلندر در هوندا گلد وینگ ، تمام سیلندر های بی ‌ام ‌و K 1600 در یک ردیف قرار می‌ گیرند و با زاویه ‌ی 55 درجه به جلو تمایل دارند تا وزن آن مانند موتور سیکلت هوندا پایین نگه داشته شود . بی ‌ام ‌و ادعا می ‌کند این پیشرانه با 55 سانتی ‌متر عرض ، باریک‌ ترین پیشرانه ‌ی 6 سیلندر خطی محسوب می‌ شود که تا کنون ساخته شده است . آیا این پیشرانه واقعا برای بی ‌ام ‌و خوب کار می‌ کند ؟ بعضی افراد بی ‌ام ‌و و برخی دیگر گلد وینگ هوندا را ترجیح می ‌دهند . با توجه ‌به این اختلاف‌ نظر و ملاک‌ بودن ترجیح شخصی،  بی ‌ام ‌و به‌ اندازه‌ ی کافی در ایده ‌ی خود موفق بوده است .

3- هوندا  CBX:

موتور سیکلتی که بیشتر مردم هنگام فکر کردن به پیشرانه‌ های 6 سیلندر به‌ خاطر می‌ آورند ، هوندا CBX است . برخلاف پیشرانه‌ ی نسبتا باریک بی ‌ام ‌و ، پیشرانه ‌ی CBX از دو طرف فریم موتور سیکلت بیرون می ‌زند . در نگاه اول ، این پیشرانه با توجه‌ به 6 لوله‌ ی خم‌ شده اگزوز که در اطراف بلوک سیلندر بیرون آمده‌ اند ، بسیار بزرگ به ‌نظر می ‌رسد ؛ اما در واقعیت ، این پیشرانه فقط دو اینچ عریض ‌تر از پیشرانه‌ ی       CB750  است .

اگر چه این اولین موتور سیکلت تولید ی 6 سیلندر هوندا بود که تا کنون ساخته شده است ، ریشه‌ های آن به مدل‌ های مسابقه‌ ای RC دهه‌ ی 1960 بر می ‌گردد . هوندا در ابتدا CBX را به‌ عنوان موتور سیلکت اسپرت ساخت . وقتی این مدل در سال 1978 معرفی شد ، موتور سیکلت‌ ها به بدنه‌ های ظریف برای کلاس سوپر بایک نیازی نداشتند ؛ زیرا در آن دوران هنوزهم مدل ‌های naked مانند CB750 در کانون توجه بودند . در سال 1981 این روند تغییر کرد و CBX-B به موتور سیکلت اسپرت تورینگ تبدیل شد . شاید همین موضوع بود که مسیر آینده‌ ی هوندا را برای تولید گلد وینگ پیش ‌گویی و ترسیم کرد .

4- کاوازاکی : Z1300

تنها یک سال پس از  CBX، کاوازاکی موتور سیکلت 6 سیلندر خود را با نام Z1300 معرفی کرد . ممکن است در نگاه اول این موتور سیکلت نسخه‌ ای کپی از هوندا CBX با چراغ جلو مربعی به ‌نظر برسد ؛ اما این موضوع حقیقت ندارد . همان‌ طورکه از نام آن مشخص می ‌شود ، 1300 Z  حجم جا به‌ جایی 1300 سی ‌سی داشت که بزرگ‌ تر از حجم 100 سی ‌سی CBX بود . افزون ‌براین ، موتور سیکلت کاوازاکی از پیشرانه ‌ی آب ‌خنک بهره می ‌برد .

در حالی ‌که CBX از هوا برای خنک‌ کاری استفاده می‌ کرد . ازنظر سیستم انتقال قدرت نیز ، کاوازاکی از سیستم چرخ‌ دنده ‌ای برخوردار بود ؛ اما CBX سیستم انتقال قدرت زنجیری داشت . روی کاغذ به‌ نظر می ‌رسد موتور سیکلت کاوازاکی 1300 Z  بهتر باشد .

به هر دلیلی ، موتورسیکلت‌‌ های کاوازاکی به ‌اندازه‌ ی هوندا محبوب نبودند . کاوازاکی نیز با افزودن شیشه ‌ی محافظ جلو و باربند و قاب باز طراحی ‌شده برای تحمل وزن اضافی آن را به موتور سیکلت تورینگ یا مسافرتی تبدیل کرد . در اروپا ، کاوازاکی آن را با نام وویجر ( VOYAGER) عرضه کرد و این اولین‌ باری بود که شرکت ژاپنی از این نام برای موتور سیکلت ‌های تورینگ خود استفاده می‌ کرد . دوران حضور و تولید Z1300 طولانی ‌تر از CBX بود و تا سال 1989 تولید آن ادامه داشت ؛ در حالی ‌که CBX در سال 1982 با توقف تولید مواجه شد . نام وویجر هنوزهم زنده است و موتورسیکلت کاوازاکی ولکان 1700 وویجر امروز در بازار عرضه می‌ شود .

5- بنلی 750 Sei:

بسیاری از افراد بر این باورند هوندا CBX اولین موتورسیکلت 6 سیلندر بود ؛ اما این‌ چنین نیست و این افتخار به Benelli 750 Sei و موتور سیکلت ‌سازان ایتالیایی تعلق دارد . موتورسیکلت Sei در سال 1972 معرفی و تا سال 1978 در تعداد محدودی ساخته شد ؛ درست در همان سالی که هوندا CBX را عرضه کرد . حجم جا به‌ جایی پیشرانه‌ ی بنلی در سال‌ های 1979 تا 1989 از 750 به 900 سی‌ سی افزایش یافت .

با این‌ همه ، وقتی پیشرانه را نگاه کنید ، به تفاوت آن با هوندا CBX پی خواهید برد . این موتورسیکلت کاملا مبتنی‌ بر CB500 است و فقط دو سیلندر به پیشرانه اضافه شده تا حجم جا به‌ جایی را به 750 سی ‌سی برساند . همچنین ، به‌جای چهار کاربراتور در هوندا ، پیشرانه‌ ی 6 سیلندر بنلی Sei از سه کاربراتور 24 میلی ‌متری Dell’Orto VHB استفاده می‌ کند . آلترناتور موتور سیکلت بنلی از موقعیت عقب پیشرانه در هوندا به‌ سمت چپ میل‌ لنگ تغییر یافته است . همین موضوع باعث می ‌شود برخی تصور کنند آیا هوندا درواقع ایده‌ ی CBX را از بنلی گرفته کرده است یا خیر .

موتورسیکلت

گسترش صنعت تولید موتور سیکلت

در اوایل گسترش صنعت تولید موتورسیکلت ، سازندگان دوچرخه بسیاری وجود داشتند که تولیدات خود را به وسایلی با پیشرانه‌ های درون سوز مجهز ساختند . در ابتدای کار تمامی تولید کنندگان طراحی مدل‌ های سه یا چهار چرخه را در دستور کار خود قرار دادند و این حالت امنیت و اطمینان کافی برای کنترل وسیله و زمین نخوردن راننده را تضمین می ‌کرد که با قوی ‌تر شدن پیشرانه ‌ها و توسعه طراحی بدنه دوچرخه‌ ها توسط سازندگان موتورسیکلت کم کم توسعه یافت .

یک مدل دوچرخ بسیار جالب مدل ( میلت ) بود که بعد ها در سال 7892 طراحی شد . میلت از یک پیشرانه پنج سیلندر استفاده می ‌کرد که به عنوان توپی چرخ عقب نیز به کار می ‌رفت ، سیلندر ها همراه چرخ دور می ‌خوردند و میل لنگ آن نیز محور عقب را تشکیل می ‌داد . اولین تولید واقعاً موفق مدل دوچرخ ( هیلدن براندو ولفهولر ) نام گرفت و در سال 1984 در مونیخ عرضه شد که یک پیشرانه دوتایی موازی در پایین بدنه نصب شده بود که سیلندر های آن جلو وعقب می‌ رفت .

میله اتصال مستقیماً به محور چرخ عقب متصل می ‌شد و به جای استفاده از چرخ سنگین برای ذخیره انرژی در بین احتراق سیلندر در این موتور یک جفت تسمه محکم ارتجاعی مورد استفاده قرار گرفته بود که هر کدام در قسمت خارجی بر سیلندر نصب می ‌شد . سیستم خنک کننده پیشرانه ، با استفاده از یک مخزن آب ( رادیاتور ) که در بالای گلگیر عقب نصب شده بود ، کار می ‌کرد . در سال 1895 شرکت فرانسوی ( دودیون باتن ) پیشرانه‌ ای ساخت که امکان تولید انبوه و عمومی موتور سیکلت را فراهم می ‌کرد .

این پیشرانه سبک ، کوچک و با دور موتور بالا بود که از باتری و احتراق زغال استفاده می ‌کرد . دودیون باتن ، این پیشرانه 1/2 اسب بخاری را برای استفاده در موتور های شهری ارایه کرد . شروع فعالیت موتور سواری در ایران به اواخر دهه 20 خورشیدی بر می ‌گردد که با ورود موتور های انگلیسی به کشور عده ‌ای از علاقه‌ مندان شروع به برپایی نمایشات موتور سواری در میدان ارک تهران و جلالیه ( پارک لاله فعلی ) در روز ‌های تعطیل کردند تا اینکه در سال 1340 با ورود اولین موتور های ساخت ژاپن به ایران یکی از وارد کنندگان برای تبلیغ اقدام به برگزاری یک دوره مسابقات به صورت تور بین تهران و مشهد کرد .

واردات موتور سیکلت در ایران به صورت انبوه به اواخر دهه 20 شمسی بر می ‌گردد که در آن سال‌ ها انواع موتور سیکلت ‌های انگلیسی از قبیل B . S . A ماچلس تریومف آریل رویال ، سه تفنگه به کشور وارد می ‌شد .این موتور سیکلت‌ های انگلیسی نزدیک به 20 سال یکه تاز بازار موتور سیکلت ایران بودند . کم کم در اواخر دهه 30 شمسی بود که موتور سیکلت ‌های ایتالیایی از قبیل تستی دوکاتی و سبا لامبرتا ومارک های المانی مثل زاکس زونداب جاوا وموبیلت و پزو های فرانسوی هم وارد ایران شدند . با توجه به کاربری ‌های خاص موتور سیکلت ونیاز به این وسیله نقلیه وملاحظات شهری بود که کم‌ کم در اواخر دهه 40 شمسی سر و کله موتور سیکلت‌ های ‍ژاپنی که اولین آن ها یاماها بود در بازار موتور سیکلت ایران پیدا شد.

بیشتر بخوانید:

راهنمای تعمیرات و سرویس موتور سیکلت CG 125 و CG 110

منبع: همراه مکانیک

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.