فولکس واگن شیراکو R مدل 2015 قهرمان گمنام و در حاشیه

فولکس واگن شیراکو R مدل 2015 قهرمان گمنام و در حاشیه

هنگامی ‌که فولکس واگن شیراکو را برای اولین بار معرفی کرد ظاهر آن در تمام دنیا بسیار متفاوت از سایر هم ‌رده‌ هایش بود . شیراکو همیشه مظلوم واقع‌ شده و با وجود برخورداری از یک موتور 265 اسب ‌بخاری توانایی ‌های زیادی داشته است اما هنوز در جایگاهی که لیاقت آن را دارد ، حضور نداشته است . چنین قدرتی برای چنین خودرویی خوب به نظر می ‌رسد و توانایی ‌ها و شتاب بسیار خوبی برای آن به ارمغان آورده است .

فولکس واگن

فولکس واگن مدل ۲۰۱۵ شیراکو چه چیز در چنته دارد ؟

با ملاقات یک شیراکو R با رنگ خاص سبز روشن شد که فولکس ‌واگن بروز رسانی ‌های کوچکی بر روی فیس لیفت جدید شیراکو انجام داده و هنوز هم کاملاً اسپورت و جذاب است اما در زیر کاپوت بهبود خوبی صورت گرفته است که نتیجه آن بهره‌ مندی از قدرت 280 اسب ‌بخار هست . تا زمانی که شما داخل کابین را مشاهده نکردید شیراکو را به‌ عنوان یک خودرو مدرن ، جدید و اسپورت می ‌دانید ، اما به‌ محض ورود به کابین احساس مدرن بودن از ذهن شما پر می‌ کشد .

دلیلش این است که فضای داخلی مستقیماً از گلف MK5 الگو گرفته‌ شده ، البته موقعیت راننده مناسب است و ارگونومی مناسب فولکس‌ واگن هم که مشهور است ، اما این سه ابزار اندازه‌ گیری که در بالای کنسول وسط قرار گرفته است با سلول‌ های خاکستری شما بازی می ‌کنند .

تجربه رانندگی با فولکس واگن

نسل سوم فولکس ‌واگن شیراکو در سال 2008 پس از 16 سال وقفه معرفی شد . با اینکه فولکس ‌واگن در سال 2014 شیراکو را مورد فیس ‌لیفت قرار داد اما هشت سال در دنیای این روز های خودرو برای تولید یک ماشین زمان زیادی محسوب می ‌شود . ولی این اصل در رابطه با شیراکو درست به نظر نمی ‌رسد چراکه حتی هنوز هم وقتی با آن رانندگی می ‌کنید به نظر می ‌رسد که همین تازگی معرفی ‌شده است .

مدلی که ما با آن رانندگی کردیم ، نسخهٔ تولید محدود R بود که برای بزرگ داشت شیراکو R اصلی سال 1982 ساخته‌شده است. شیراکو R جدید 2016 آخرین نسخه از نسل فعلی این خودرو خواهد بود . این کوپهٔ خاص مجهز به یک موتور2  لیتری 4 سیلندر توربو با 217 اسب بخار قدرت است که از گلف GTI قرض گرفته‌ شده است . این شیراکو R جدید همچنان از همان فرمول R قبل از فیس‌ لیفت استفاده می ‌کند یعنی دو خط مشکی‌ رنگ که بر روی کاپوت ، سقف و درِ صندوق بار نقش بسته است . البته اگر خریدار تمایلی به وجود این خطوط نداشته باشد ، بدون هیچ هزینه ‌ای حذف می‌ شوند.

در حالی ‌که ممکن است شیراکو R از لحاظ قدرت با گلف GTI مطابقت داشته باشد اما در R ، دیفرانسیل لغزش محدود حذف ‌شده و در عوض یک سیستم الکترونیکی بنام XDS به آن اضافه ‌شده است که با استفاده از ترمز های جلو به کنترل و حفظ  پایداری خودرو می ‌پردازد . البته این مورد یک آپشن 210 پوندی است.

با اینکه 8 سال از عمر این خودرو می ‌گذرد اما هنوز بی ‌نهایت خوب به نظر می ‌رسد و شخصیت رانندگی با نشاطی دارد . موتور 2 لیتری توربوی 217 اسب بخار آن به ‌راحتی تا  7000 RMP دور گرفته و گشتاور 350 نیوتن متری خود را از طریق یک گیربکس 6 سرعتهٔ دستی به چرخ‌ های جلو انتقال می ‌دهد . بدین ترتیب شیراکوR  در 6.5 ثانیه از صفر به سرعت 100 کیلومتر در ساعت می ‌رسد که البته با استاندارد های امروزی شتابی متوسط است .

قیمت پایهٔ این کوپهٔ اسپرت آلمانی از 28445 پوند آغاز می‌ شود که خودروی مورد آزمایش ما با تجهیزاتی اضافه مانند کمک‌ فنر ها و دامپر های تطبیقی و چراغ ‌های زنون ، قیمتی برابر با 31 هزار پوند داشت . این در حالی ‌که است که این کمک ‌فنر ها و دامپر های تطبیقی به بهبود کیفیت سواری خودرو کمک چندانی نمی‌ کنند و حتی در نرم ‌ترین حالت هم شیراکو خشک و ناراحت احساس می ‌شد . به علاوه اگرچه این کوپهٔ اسپرت چهرهٔ زیبایی دارد اما تا حدی سن بالای آن ‌را نشان می ‌دهد .

فولکس ‌واگن شیراکو R هنوز هم خودروی مناسب و معقولی برای رانندگی است اما برچسب قیمتی بالای نکته ‌ای منفی به شمار می ‌رود . چرا که با 1000 پوند کمتر می ‌توان یک گلف GTI سه در با عملکردی یکسان خریداری نمود که حتی رانندگی بهتر و ویژگی‌ های داخلی به‌ مراتب مدرن ‌تری دارد . با این‌ حال بریتانیایی ‌ها بیشترین خریداران شیراکو در کل کشورهای اروپایی هستند پس قطعاً علاقه‌ مندان بیشتری در اینجا برای این خودرو وجود دارد .

مشخصات فنی ماشین فولکس واگن شیراکو R

قیمت پایه 28445 پوند
قیمت مورد آزمایش 31000 پوند
پیشرانه 4 سیلندر و 2 لیتر توربو
قدرت 217 اسب بخار
گشتاور  350 نیوتن متر
گیر بکس 6 سرعته دستی
محور محرک جلو
شتاب صفر تا صد 6.5 ثانیه
حداکثر سرعت 246 کیلو متر در ساعت
مصرف سوخت 6.1 لیتر

ملاقات با یکی از معدود فولکس واگن شیراکو ایران

در کل اگر بخواهیم داستان را به گونه ‌ای دیگر آغاز کنیم ، باید گفت که سالیانی قبل ، فولکس‌ واگن مدلی پرفروش به نام پاسات را تولید می کرد و از آن مدل پر طرفدار نسخه ‌ای جوان ‌پسند تر و کوپه تولید کرد که نام آن شیراکو بود . شیراکو اگر چه بدنه ‌ای کوپه داشت ، اما رگه ‌های از استیشن یا به قول امروزی ‌ها شوتینگ ‌بریک را یدک می‌ کشید و همین از آن اسپرتی همه کاره می‌ ساخت . با توجه به این که هر چیزی عمر محدودی دارد ، شیراکو نیز پس از دو نسل در سال 1992 تولیدش متوقف شد و تا سال 2008 خبری از بازگشت آن به میدان رقابت با آئودی تی‌ تی که نزدیک ‌ترین رقیبش بود ، نشد .

سال 2008 بالاخره نسل سوم از شیراکو با ظاهری مدرن و جذاب معرفی شد ، اما اولین مشخصه و تغییر بزرگ آن کوچک شدن صندوق و تبدیل آن به نسخه ‌ای متفاوت از گلف بود که همین تغییری انقلابی در طراحی آن به حساب می‌آمد . طراحی این نسل را والتر داسیلوا به عهده گرفته بود که طراحی مدل‌ های معروفی را در کارنامه خود داشت و قرعه شانس برای طراحی شیراکوی جوان به نام او افتاد . شیراکو به اندازه کافی جذاب بود ، اما هیچوقت نتوانست آن موفقیتی را که برادرش یعنی گلف به دست آورد را تجربه کند .

پس از 9 سال که از فروش شیراکو در بازار ‌های جهانی می ‌گذرد ، حالا در ایران تنها 2 یا 3 دستگاه از این اسپرت آلمانی را می‌ توان یافت که پس از پرس‌ و ‌جو های فراوان یکی از آن‌ ها را در شهر رشت و با پلاک دائمی منطقه آزاد انزلی یافتیم و این آشنایی با نسخه دو لیتر TSI آن و با مدل 2014 رقم خورد . البته به خاطر بعضی شرایط خاص امکان تست کامل این خودرو نبود و بیشتر به معرفی و بررسی این مدل خاص در ایران خواهیم پرداخت .

فولکس واگن

طراحی خاص فولکس واگن ، مثل هیچکدام

اگر در محصولات فولکس‌ واگن دقیق ‌تر شویم ، خیلی نمی ‌توان به نسخه ‌های عجیب با طراحی‌ های نا نوشته برخورد . چیزی که در حال حاضر در محصولات رقیبان هموطن مانند مرسدس ‌بنز و ب ‌ام ‌و مانند کوپه ‌های چهار درب و شاسی ‌بلند های کوپه می ‌بینیم . اما فولکس ‌واگن ترکیبی از خودروهای کوپه و واگن را در نسل اول شیراکو خلق کرد و همان را با ابعادی کوچک ‌تر در نسل دوم ادامه داد . اما در نسل سوم نمی ‌توان دقیقاً شیراکوی جدید را همان کوپه اسپرت با طراحی شبه واگن دانست ، چراکه فضای صندوق آن حتی از گلف نیز کوچک ‌تر شده و ذهنیتی مانند اسپرت‌ های دو نفره را تداعی می ‌کنند که در برخی از آن‌ ها فضای صندوق با فضای موتور در یک محفظه قرار دارد .

در کل با دیدن شیراکو حسی خوب برای قوه بینایی ‌تان به وجود آورده ‌اید و با نزدیک‌ تر شدن به جزئیات ، داستان جالب ‌تر هم می ‌شود . سوئیچی که برای شیراکو طراحی شده شاید به چشم تمام ایرانی‌ ها آشنا باشد . چرا به بسیار شبیه به سوییچ سمند و پژو 405 است و دکمه ‌ای برای دسترسی به صندوق عقب بر روی آن تعبیه شده ، اما اجازه دهید از کابین و فضای سرنشینان آغاز کنیم . درب‌ های شیراکو مانند هر کوپه اسپرت دیگری سنگین است و پس باز کردن نخستین نکته‌ ای که جلب توجه خواهد کرد ، صندلی‌ های اسپرت و پارچه ‌ای شیراکو با لبه‌ های مرتفع و فراگیر که حس امنیت در پیچ‌ ها را به ارمغان آورده است .

اما اگر نگاهی به سایر اجزای کابین مثل طراحی داشبورد نگاهی بیندازید ، همان سادگی و شکیلی فولکس ‌واگن را می‌ بینید . فرمان با روکش چرمی ، دسته دنده و قسمت اصلی داشبورد یعنی سیستم چند رسانه و کنترل‌ های تهویه مطبوع هوا همگی به صورتی هارمونیک با قابی از آلومینیوم پوشانده شده‌ اند تا داشبورد متمایز از خودروهای سدان شهری و حتی رقبای قوی‌ تر و گران ‌قیمت ‌تر ( با داشبورد بی ‌کیفیت ) شیراکو باشد . صفحه کیلومتر شمار از همان نوعی است که در اکثر محصولات فولکس‌ واگن مشاهده می ‌شود .

آیا فولکس واگن از گلف قوی ‌تر است ؟

شیراکو برخلاف گلف که از محدوده وسیعی از موتور ها استفاده می‌ کند ، از دو موتور بنزینی با پنج خروجی و یک موتور دیزل با دو خروجی متفاوت استفاده می‌ کند که این رنج قدرت 124 اسب بخار تا 265 اسب بخار متغیر است و حداکثر این قدرت در نسخه R قابل دسترسی است . اما نسخه مورد بحث ما نمونه ‌ای است که موتور مشترکی با نسخه R دارد ، اما قدرت آن کمی کمتر است و روی داینومتر عدد 213 اسب بخار را نمایش می دهد . این در صورتی است که گلف در نسخه R می ‌تواند به کمک یک موتور دو لیتری نسبتاً مشابه ، 211 اسب بخار تولید کند  این شباهت این دو را کمی بیشتر از قبل کرده است .

اما اگر کمی دقیق ‌تر شویم ، گلف برگ برنده ‌ای به نام وزن کمتر دارد و در مقابل 1393 کیلو گرم شیراکو ، گلف R تنها 1318 کیلو گرم وزن دارد . پس در این بخش می ‌توان به نوعی نتیجه گرفت که شیراکو نسخه‌ ای پهن‌ تر ، سنگین‌ تر و متفاوت‌ تر از گلف R است که تفاوت قابلیت‌ های آن با گلف خیلی اختلاف ندارد ، اما در مبحث تعداد فروش ، این گلف است که گوی رقابت رفیقانه را از شیراکو ربوده و شیراکو در کشور های متفاوت ، کمیاب ‌تر از گلف است .

طبق معمول هر خودروی اسپرت دیگری ، شیراکو نیز در مسابقات گوناگون از بدو معرفی حضور داشته و نخستین نسخه ‌ای که قصد معرفی آن را داریم ، مربوط به مسابقات 24 ساعته استقامتی است که در مرحله نخست ، می ‌توان از روی ظاهر آن را تقریباً قضاوت کرد . موتور TFSI موجود در این نسخه می ‌تواند از دو لیتر حجم و چهار سیلندر 300 اسب بخار تولید و توسط تکنولوژی بالای گیر بکس DSG بهترین بازدهی را در طول مدت 24 ساعت مسابقه در جهنم سبز یا همان نوربرگرینگ داشته باشد .

البته نسخه‌ای دیگر از این خودرو وجود دارد که به جای بنزین ، از سوخت CNG یا همان گاز طبیعی فشرده استفاده می‌ کند و البته این کار را به کمک پر خوران توربو شارژر انجام می‌ دهد و نتیجه آن خروجی 235 اسب بخار و 275 نیوتون متر گشتاور است که عددی قابل توجه برای یک سوخت پاک محسوب می‌ شود و این گونه دغدغه طرفداران محیط زیست که با برگزاری مسابقات اتوموبیلرانی مخالفت می ‌کنند ، کمی کمتر شده است .

مسابقه دیگری که شیراکو لباس رزم را برای دنبال کردن رقبای اصلی بر تن می ‌کند ، مسابقات جهانی رالی یا همان WRC است که ناصر العطیه مدتی را پشت فرمان شیراکو گذراند تا شیراکو حس افتخار را در این مدت تجربه کند . این نسخه نیز با 271اسب بخار ، 10 اسب از نسخه جاده ‌ای R قوی ‌تر است و با تکنولوژی توزیع قدرت به چهار چرخ می ‌تواند زمان خوبی را در هر زمینی از خود برجای بگذارد   .

فولکس واگن

بیشتر بخوانید:

مشخصات فنی خودرو و تصاویر رولزرویس گوست سری E مدل 2015

منبع: کار

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.