بررسی کامل نقشه کامل ECU ساژم اس2000 (Sagem S2000)

بررسی کامل نقشه کامل ECU ساژم اس2000 (Sagem S2000)

نشانگر سوخت و ECU از آن دسته تجهیزاتی است که از دقت کافی برخوردار است . اگر چه این ایراد تا حدودی به سود راننده وخودرو می باشد . بد نامی این نشان گر از زمانی آغاز می شود که راننده حس کند باک خالی می باشد و مسافت زیادی را بدون بنزین می رود .

ECU

نشانگر

نشانگر هم درست مانند فرستنده وسیله ای ساده می باشد . جریان عبوری از فرستنده و مقاومت متغیر در نهایت به این ورق بی متال می رسد که یک سوی آن به مقاومت متغیر و سوی دیگر آن به عقربه نشانگر بنزین وصل می باشد . ورق بی متال از اتصال دو فلز غیر هم جنس ساخته می شود که هر یک ضریب انبساط حرارتی می باشد .

با گرم شدن ورق بی متال و به دلیل اختلاف ضریب انبساط حرارتی ، این ورق به یک سمتی که ورق با ضریب انبساط پایین می باشد ، انحنا پیدا می کند . این جابه جایی اندک فیزیکی می تواند نشانگر سوخت را به حرکت در آورد که یکی از کاربرد های نبوغ آمیز این وسیله ی ساده است .

نشانه های خرابی نشانگر سوخت

1- تغییر دما نامنظم

تغییر دمای نامنظم موتور و نوسانات عقربه ای درجه حرارت آب ، به مرور زمان باعث عملکرد ضعیف موتور می شود . همچنین حرارت موتور را کاهش و در زمان کوتاه و به طور غیر طبیعی آن را افزایش می دهد .

2- نشت مایع خنک کننده در هوزینگ ترموستات یا در زیر وسایل نقلیه

نشت مایع خنک کننده است که بر اثر خرابی ترموستات ، ترموستات به آ اجازه خنک شدن نمی دهد و مایع خنک کننده در بسته ترموستات گیر می کند . نشت مایع خنک کننده می تواند در موقعیت های مختلفی را نشان می دهد . این مشکل باعث می شود تا با گذشت زمان شلنگ های سیستم خنک کننده نشتی پیدا کنند و در نتیجه باید آن را درست کنید .

3- دمای موتور خودرو خیلی بالا است و خودرو جوش می آورد .

اولین نشانه ای که ممکن است در ماشین شما رخ دهد ، بالا رفتن درجه آب به محدوده قرمز و جوش آوردن خودرو در 15 دقیقه حرکت اول می باشد . و باعث خوب کار نکردن ترموستات می شود .

دریچه گاز که باک بنزین در آن نقش مهمی دارد :

سنسور موقعیت دریچه گاز حسگری است که روی دریچه گاز و نزدیک استپر بسته می شود . وظیفه این سنسور این است که وقتی شما پدال گاز خودرو خود را فشار می دهید ، به میزانی که پولکی دریچه گاز باز می شود .

به طور کلی حسگر یا سنسور به معنای وسیله ای است که تغییرات فیزیکی و شیمیایی را اندازه گیری و به سینگال الکترونیکی تبدیل می شود .

زمانی که نشان گر سوخت عملکرد خوبی را دارد باید ویژگی های زیر را داشته باشد :

1- قابلیت مقاومت بالا در برابر شرایط محیطی

2- سوخت رسانی به موتور توسط پمپ بنزین

3- مشخصه حجم باک بنزین

4- داشتن محفظه ایمنی برای نگهداری از بنزین

5- هنگام پر شدن جرقه یا جریانی نداشته باشد

کارهایی که نشانگر سوخت انجام می دهد :

1- تامین سوخت بیشتر برای حالت ساسات خودرو

2- ایجاد حالت ساسات در حالت سرد

3- تنظیم زمان پاشش و آدوانس

4- دمای خنک دارد و باعث خنک شدن فن می شود .

5- دمای آب را به آمپر می رساند .

زمانی که نشانگر سوخت خراب می شود ، باعث چه اتفاقاتی می شود ؟

1- روشن شدن چراغ چک موتور و یا سیستم ضد قفل ترمز

2- کم شدن بازده سوخت

3- تولید صدا های نا مناسب خودرو در هنگام کار کردن

4- افت یک دفعه ای قدرت خودرو

5- ماشین به هنگام درجا کار کردن هرز گردی داشته باشد .

6- پریدن دنده از طرف گیر بکس

7- وجود مشکل در هنگام تعویض دنده

8- عملکرد نا درست کروز کنترل

9- درست کار نکردن سرعت سنج خودرو

10- از کار افتادن کیلو متر شمار

ECU

نشانگر سوخت در شیب چگونه می باشد ؟

در این حالت سوخت به یک سو درون باک حرکت کرده و می تواند سبب تغییر وضعیت شناور شود و در نتیجه نمایشگر سوخت با خطای زیادی سطح سوخت را نشان می دهد . برای رفع این مسئله ، ماشین های مجهز به ریز پردازنده تا حدودی توانایی اصلاح این خطا را دارند . جهت این کار ریز پردازنده میانگینی از موقعیت های شناور را در طول بازه ی زمانی خاص ، به جای واکنش لحظه ای به تغییرات موقعیت شناور محاسبه می کند .

نشانگر میزان سوخت خودرو یکی از پرکاربردترین اجزای خودرو برای رانندگان می باشد که بودن آن بسیار مهم می باشد . رانندگی در حالتی که نشانگر سوخت روی حالت خالی قرار دارد پرتنش و اضطراب آور است .

باک سوخت در خودرو های امروزی ازجنس پلاستیک می باشد و قالب ریزی می شود که به توان آن را در فضای محدود بگذارید . گاهی باک ها طوری طراحی می شوند که اطراف اجزای دیگر خودرو نظیر فریم و بدونه قرار بگیرند .

کار هایی که سنسور با کمک ایسیو انجام می دهد :

– هنگامی که از خودرو استفاده می کنید و کولر آن را می زنید ، دما آب به حد نرمال می رسد و باعث غیر فعال شدن سیستم تهویه مطبوع هوا می شود و باعث خنک شدن موتور ماشین می شود . سنسور یه کار دیگر برای ماشین نیز انجام می دهد که آن این است که دور دوم فن را فعال می کند که با گذشت دمای آب آن نرمال می شود و در دور دوم باز فعالت دارد که فعالیت آن از سری اول بیشتر و بهتر می باشد .

– سری جدید  خودرو های تولید شده این گونه می باشد که ای سی یو باعث تنظیم آن شد و در دور دوم زمان سرد بودن کم می شود و دور موتور را پایین می آورد .

– اکثر این سنسور ها 3 پایه هستند که 2 پایه آن برای دمای آب ارسال می شود و ECU  را به کیلومتر تبدیل می کند .

– در اکثر خودرو ها یونیت فن آن ها جدا بوده و از چند سنسور و با دما های مختلف کار شده است .

– خودروهایی که کاربراتوری هستند ، و سنسور آن مثل سویچ می باشد که عملکرد آن با ترموستات فرقی ندارد و وقتی فن به حد دما می رسد ، فن آن روشن باقی می ماند .

– در خودرو های تازه تولید شده و قدیمی از سنسوری به نام رادیاتور استفاده می شود که به سنسور ها کمک می کند و باعث خنک شدن موتور می شود .

– خودرو هایی امروزی ، وقتی سنسور با ای سی یو قطع شود ، فرمان روشن می شود و نمی گذارد به شما و ماشین شما آسیب رسیده شود .

نکته : در خودروهایی که تازه تولید شده اند ، سنسور آن رادیاتور نام دارد و دیگر به آن سنسور نمی گویند فقط در بعضی از مواقع گفته می شود .

تعمیرات ECU

ساختار پیچیده خودرو های امروزی و استفاه از عناصر هوشمند همچون پردازنده های سریع و دقیق الکترونیکی ، سنسور ها و عملکرد الکتریکی می باشد . این ساختار دارای دو جنبه می باشد :

1- مشکلات سخت افزاری

خیلی کم رخ می دهد ، در هنگامی که یکی از در ایور های حسگر ها یا عملکرد ها بسوزد ، که در این صورت شکل ظاهری آن کاملا مشخص می باشد و یا اگر ارتباطی در آن باشد را قطع خواهد شد .

2- مشکلات نرم افزاری

حدود بالای 90 درصد از مشکلاتی که ایسیو دارد ، علتش نرم افزاری می باشد . مشکلات نرم افزاری معمولا با دستگاه های برنامه ریزی ای سی یو یا پروگرامر قابل حل می باشد .

ایسیو دارای دو حافظه می باشد که شامل موارد زیر می باشد :

1- حافظه دائم :

این نوع حافظه که مانند سیستم عامل و SETUP کامپیوتری های پی سی می باشد که با قطع کردن برق آن نیز حل نخواهد شد . اما در صورتی که خراب شود ، می توان گفت که ایسیو آن سوخته است . حافظه دائم شامل جدول بزرگی همجون LOOK UP TABLE می باشد که بودن آن ها در جدول ها و خانه ها مهم می باشد .

2- حافظه موقت :

این نوع حافظه با قطع برق باطری از بین می رود اما مجددا قابل استفاده می باشد . به روش آن که برگرداندن حافظه ، روش تجدید حافظه می باشد .

حافظه موقت شناسایی استپ موتور ، دنده ها و حالات عملی موتور و محاسبات لحظه ای برای تنظیمات لحظه ای می باشد و همچنین باید معایب موقت و دائم سیستم انژکتور را نگهدار کند .

سازندگان معروف ای سی یو چه شرکت های می باشد :

1- شرکت NIPPON DENSO  در کشور چین

2- شرکت SAGEM در کشور فرانسه

3- شرکت MAGNETI MARELLI  در کشور ایتالیا

4- شرکت SIEMENS در کشور آلمان

5- شرکت FORD در کشور آمریکا

6- شرکت DELCO در شرکت آمریکا

7- شرکت BOSCH در کشور آلمان

سنسور هایی مهم که در خودرو های انژکتور ها وجود دارد ، شامل موارد زیر می باشد :

1- سنسور دور یا RPM

2- سنسور فشار داخل مانیفولد یا MAP

3- سنسور دریچه گاز یا TPS

4- سنسور دمای آب

5- سنسور دمای هوا

6- سنسور دمای اکسیژن یا لاندا

7- سنسور ضربه

دریچه گاز

سنسور موقعیت دریچه گاز حسگری است که روی دریچه گاز و نزدیک استپر بسته می شود . وظیفه این سنسور این است که وقتی شما پدال گاز خودرو خود را فشار می دهید ، به میزانی که پولکی دریچه گاز باز می شود .

به طور کلی حسگر یا سنسور به معنای وسیله ای است که تغییرات فیزیکی و شیمیایی را اندازه گیری و به سینگال الکترونیکی تبدیل می شود .

انژکتور

انژکتور قطعه ای برقی است که در مسیر بنزین قرار دارد و مقدار سوخت معینی را در زمان لازم به محفظه احتراق سیلندر ها تزریق می کند .

وقتی موتور استارت می خورد ، سوخت با فشار به پشت نازل های سوخت می رسد و انژکتور در لحظه مناسب ( وقتی پیستون در حال مکش هوا به داخل سیلندر است ) مقدار معینی بنزین را به داخل سیلندر تزریق می کند .

لحظه مناسب چطور تشخیص داده می شود؟

سنسور موقعیت میل لنگ ، وضعیت آن را به ECU کامپیوتر مرکزی خودرو ارسال می کند و با توجه به این موقعیت ،  ECU فرمان تزریق سوخت را به هر یک از انژکتورها ارسال می کند .

تزریق سوخت در انژکتور چطور انجام می شود ؟

پمپ بنزین ، بنزین را با فشار مناسب به پشت سوزن انژکتور رسانده است، سوزن انژکتور در لحظه مناسب ( که توسط ECU تشخیص داده می شود ) با پیام الکتریکی به عقب رفته و مجرای ورودی سوخت به سیلندر باز می شود . وقتی جریان الکتریکی قطع شود ، سوزن به جای اول خود بازگشته و تزریق سوخت متوقف می شود .

مواردی که برای حفاظت از ECU نباید انجام دهید :

1- امتحان جرقه از روی وایر شمع با اتصال آن به بدنه :

وقتی سر شمع‌ ها را می‌کشید و برای امتحان برق ارسالی به سر شمع ها توسط وایر مربوطه به بدنه جرقه ایجاد می ‌کنید ، ممکن است که مقدار جریان نابهنگام غیر قابل کنترلی را در ثانویه کویل ایجاد کنید . برق ثانویه کویل با برق سیم پیچ اولیه آن دارای تاثیر متقابل هستند . سیم پیچ اولیه کویل نیز برق خود را مستقیمآ از ECU می ‌گیرد . این کار ممکن است موجب ایجاد نوسانات برق در شبکه برق خودرو و اسیب رسیدن به قسمت‌های حساس به‌ خصوص ECU شود . در صورت تمایل به چک کردن برق سر شمع‌ ها از یک شمع فیلرگیری شده یدک استفاده کنید تا میزان جریان دهی ثانویه کویل تحت کنترل باشد .

2- آب زدن به ECU

اگر پشت جعبه این قطعه را باز کنید خواهید دید که برای جلوگیری از نفوذ آب ؛ قسمت فیبر مدار چاپی و حتی پین ‌های داخلی با ماده‌ای موم مانند پوشیده شده اما در هر صورت پین ‌های نری خارجی سوکت ECU بدون محافظ هستند و خیس شدن آن ها موجب اتصال کوتاه خارجی شده و ممکن است به احتمال بالا به ECU آسیب برسد .

ECU

بیشتر بخوانید:

همه چیز درباره پرونده کامل ترموستات + نکات و آموزش تعویض

منبع: کارگیک

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.