روغن موتور با روغن واسکازین چه تفاوتی دارند؟

روغن موتور با روغن واسکازین چه تفاوتی دارند؟

ما در این نوشته راجع به روغن موتور و روغن واسکازین صحبت خواهیم کرد. یکی از مواردی که همه رانندگان باید به آن توجه کنند روغن واسکازین است اگر شما دفترچه راهنمای هر خودرویی را نگاه کنید متوجه خواهید شد که اکثر شرکت‌های خودروسازی زمان خاصی را برای تعویض این رقم مشخص نکردن فقط با توجه به کیلومتر هایی که هر خودرو طی کرده است آن را عوض می ‌کنند. برای مثال شرکت هیوندا فقط در کیلومتر های بالا روغن واسکازین را چک می کند البته شما باید به این موضوع توجه کنید که این بررسی فقط برای زمانی است که شرایط خودرو نرمال است ولی اگر خودرو در شرایط سخت حرکت کند باید روغن آن را طبق زمان مشخصی تعویض کرد.

روغن واسکازین

شرایط سخت از نگاه شرکت هیوندا:

  • ترمز گیری پی در پی
  • رانندگی در مناطق کوهستانی
  • رانندگی مکرر در مسافت های کوتاه
  • رانندگی در ترافیک های سنگین شهری
  • رانندگی با سرعت و تحت فشار بالا
  • رانندگی در جاده های خاکی و گل و لای
  • رانندگی در شرایط گرد و خاک و محیط های شن و ماسه ای
  • رانندگی در محیط هایی که حاوی نمک و یا مواد خورنده هستند
  • رانندگی طولانی مدت در مناطق سرد سیر و مناطقی با رطوبت بالا

اگر شما در شرایط گفته شده رانندگی می کنید یعنی خودروی شما به مراقبت بیشتری نیاز دارد و بررسی های بیشتری باید نسبت به آن شود. پس شما باید در بازه زمانی مشخصی روغن موتور روغن واسکازین و قطعات مصرفی را تعویض کنید. برای مثال رانندگی کردن در شهرهای پرجمعیت که ترافیک سنگینی دارد سبب استهلاک و فرسایش بیش از حد خودرو خواهد شد. واسکازین یکی از قطعات خودرو است که فشار بالایی را در شرایط استهلاک تحمل میکند و تعویض پی‌درپی دنده ها سبب داغ شدن صفحات آن می شود پس وجود روغن واسکازین عملکرد خودرو را بالا میبرد و تا حد زیادی از فشار می کاهد و طول عمر قطعات دیگر را بیشتر می کند.

فرق بین روغن موتور و روغن واسکازین چیست؟

روغن موتور مخصوص خودروهایی است که جعبه دنده دستی دارند و روغن واسکازین برای خود روحی است که با جعبه دنده اتوماتیک کار می کند و شاید در ابتدا این موضوع برای شما بسیار ساده به نظر آید ولی یکسری استثناهایی در بعضی موارد وجود دارد و برای اینکه داشتن درک درست از این دور و زمونه باید ابتدا بدانیم که جعبه دنده اتوماتیک و جعبه دنده دستی چه فرقی دارد

هر دو سیستم گیربکس اتوماتیک و گیربکس دستی دارای عملکرد یکسانی هستند که برای کنترل سرعت قدرت و جهت حرکت اجازه تعویض دنده را به ما می‌دهند ولی چیزی که باعث تفاوت این دو سیستم خواهد شد در انتقال قدرت است.

جعبه دنده دستی:

جعبه دنده دستی دارای دو میله به همراه یک سری از دنده ها می باشد انتقال قدرت هم در این سیستم وقتی که شما به تعویض دسته دنده می‌پردازید دنده ها درگیر می شوند و سبب انتقال قدرت خواهد شد که درگیر شدن دنده ها سبب به وجود آمدن اصطحکاک، حرارت و قدرت در بین قطعات می ‌شود.

به همین دلیل استفاده از روغن موتور برای سیستم بسیار لازم است تا هم تعویض دنده را برای راننده فراهم کند و هم از خوردگی و ساییدگی بکاهد این روغن باید ویژگی های زیر را داشته باشد:

ویسکوزیته:

یکی از مهم‌ترین و اصلی‌ترین مواردی که در روغن موتور به آن تعجب می‌شود ویسکوزیته است. به این نکته توجه کنید که میزان روغن موتور از روغن واسکازین بیشتر است و همین غلظت بالا هم سبب می‌شود که دردها را بیشتر درگیر کند و همچنین غلظت این روغن باید طوری باشد که بتواند کل سیستم را پوشش دهد و همچنین بتواند فشار وارده به دنده ها را تحمل کند.

مقاومت زیاد در حرارت بالا:

یکی دیگر از ویژگی‌هایی که روغن موتور باید داشته باشد این است که در برابر افزایش دما مقاومت بالایی از خود نشان دهد در واقع روغن موتور باید طوری باشد که نقطه جوش بالایی داشته باشد به خاطر اینکه ی دنده ها با هم در تماس باشند خود به خود در ما زیاد می شود که این امر سبب گرم شدن خود دنده‌ها می‌شود و ممکن است مشکلاتی را برای دنده به وجود آورد. روغن موتور در سیستم جعبه دنده دستی حرارت را انتقال میدهد که برای مراقبت از دنده ها یک امر بسیار مهم محسوب می شود

مقاومت در برابر فشار بالا:

روغن موتور باید مقاومت بسیار بالایی در برابر فشار داشته باشد به دلیل اینکه در سیستم گیربکس دستی فشار بسیار بالایی به دنده وارد می‌شود که ممکن است در مدت طولانی دنده ها کامل از بین بروند یا خوردگی روی آنها به وجود آید به همین دلیل شما باید یک سری مکمل و مکمل ضد خوردگی به روغن موتور اضافه کنید که مقاومت مقاومت خوبی در برابر فشار های بالا داشته باشند.

جعبه دنده اتوماتیک

این جعبه دنده طوری تعبیه شده است که یک مبدل گشتاور هیدرولیکی داخل آن وجود دارد که به وسیله یک کنترل هیدرولیکی به طور اتوماتیک به تعویض دنده ها می پردازند و دنده هایی که در این سیستم به کار رفته است بسیار کوچک هستند و قطعات در گیربکس های اتوماتیک بیشتر با هم در تماس اند به همین دلیل ن موتوری که در جعبه دنده اتوماتیک استفاده می‌شود با روغن موتوری که در جعبه دنده دستی هست ست با هم فرق می کند.

روغن واسکازین وظیفه روانکاوی جعبه دنده اتوماتیک را برعهده دارد همچنین باید قدرت را از پمپ به کلاس برساند که دنده ها کنترل خوبی داشته باشند از روغن واسکازین باید یکسری از خواص زیر را داشته باشد و این راه‌آهن معمولاً به رنگ قرمز یا سبز دیده می شود دلیل آن هم به خاطر تفاوت روغن موتور با روغن واسکازین است.

ویسکوزیته:

برخلاف روغن موتور، روغن ‌واسکازین یک روغن هیدرولیک به حساب می‌آید و طراحی آن هم طوری است که نسبت به روغن موتور گرانروی پایینی دارد تا بتواند همه قطعات سیستم را ویسکوزیته کنند به طور معمول شاخص گرانروی روغن واسکازین 5W می باشد. یکی از مهمترین ویژگی های روغن واسکازین خاصیت سیالیت روغن می باشد که برای انتقال قدرت بسیار مفید است.

تمیز کردن قطعات گیربکس:

شما باید موادی که در روغن واسکازین وجود دارند را تمیز نگه دارید که این سبب بهتر کار کردن کل سیستم می شود و بازدهی گیربکس را تا حد قابل توجهی بالا می برد.

مقاومت زیاد در حرارت بالا:

روغن واسکازین به عنوان یک مایع خنک کننده عمل می‌کند که سبب پایین آمدن دمای رادیاتور می‌ شود. این روغن شرایطی را فراهم می‌کند که گرما به راحتی از دنده ها خارج شود و از داغ شدن دنده ها هم جلوگیری می کند البته توجه داشته باشید که نقطه جوش روغن واسکازین باید کمتر از نقطه جوش روغن موتور باشد که با اضافه کردن یک سری مکمل ها به آن می توان طول عمر آن را زیاد کرد.

تشکیل نشدن کف:

یکی دیگر از ویژگی های روغن واسکازین این است که از تشکیل کف جلوگیری می کند به دلیل اینکه وجود کف از انتقال قدرت به سیستم گیربکس پیشگیری می کند و بازدهی کل سیستم را پایین می آورد به همین دلیل روغن های واسکازین ضد کف هستند

ویژگی های بهترین روغن واسکازین:

  • توانایی پراکنده شدن روغن و چسبیدن به سطوح
  • ضد خوردگی
  • کنترل کردن لجن و رسوبات در سیستم
  • بهبود دهنده گرانروی
  • اصلاح کننده اصطکاک
  • محافظت از زنگ زدگی
  • ضد اکسیداسیون
  • کم کردن نرخ تغییر ویسکوزیته در گرما و سرما
  • کاهش دهنده آلودگی

مهم ترین شاخص های روغن موتور:

خودروها روغن گیربکس
کیا سراتو 75W-80 GL4
دنا ، سمند ، پژو ، رنو ال 90 ، پراید ، زانتیا 75W-80 GL5
ام جی ، ام وی ام ، برلیانس ، تویوتا ، جک ، رنو ، تیبا ، ریو ، لیفان ، مزدا ، ماکسیما ، میتسوبیشی 75W-90 GL5
آریسان ، کیزاشی ، لیفان 80W-90 GL5
برلیانس 85W-90 GL4

روغن واسکازین

مهم ترین شاخص های روغن واسکازین:

خودرو ساز استاندارد روغن گیربگس
نیسان ماکسیما  ATF MATIC D
پژو 206 و مگان ATF 4HP20
هیوندای جنسیس ATF 9638
رنو لیفان نیسان میتسوبیشی ATF CVT
برلیانس رنو تویوتا موسو ATF DEXRON III
هوندا سیویک ATF DW-1
مزدا  6 ATF FZ
ام جی ، تویوتا ، سوزوکی ATF JWS-3309
هیوندای جنسیس ATF M1375
مزدا ATF M-III
مزدا ATF M-V
کیا سورنتو ATF RED-1K
ام وی ام ، برلیانس ، جک ، کیا ، هیوندای ،میتسوبیشی ATF SP III
ام وی ام ، کیا ، هیوندای ATF SP IV
تویوتا فوررانر ATF T−IV
تویوتا و لکسوس ATF WS
ولوو AW-1
ام جی GS DEXRON DCT fluid
جک S5 اتوماتیک FFL-2
هوندا HCF-2
کیا موهاوی M1375.4

استانداردهای مهم روغن واسکازیس:

  • Allison C-4
  • Jaguar JLM 20238
  • Caterpillar TO-4
  • MAN type 339.X
  • Chrysler Mopar ATF +4
  • Mercedes-Benz 236.X
  • Toyota Types T, T-II and T-III
  • Voith H55.63.35.XX
  • Voith H55.63.36.XX
  • Mitsubishi Diamond SP-II and SP-III
  • VW part No.
  • ZF TE-ML XXZ
  • Audi
  • BMW
  • Honda ATF-Z1
  • Kia SP-II and SP-III
  • Mazda Type T-IV
  • Nissan Matic C
  • Mercedes-Benz Sheet 236
  • Nissan Matic D
  • Nissan Matic J
  • Nissan Matic K
  • Toyota Type T-IV
  • Toyota Type T-V
  • Toyota WS
  • Volvo Automatic Transmission Fluid
  • Volkswagen

آیا می توان از روغن گیربکس اتوماتیک برای گیربکس دستی استفاده کرد؟

در یکسری از موارد برای جعبه دنده دستی می توان به جای روغن موتور از روغن واسکازین استفاده کرد عنوان از عکس این قضیه استفاده نکنید به این صورت که شما نمی توانید به جای روغن واسکازین از روغن موتور استفاده کنید به دلیل اینکه غلظت روغن دنده بسیار بالاست و کانال‌های سیستم گیربکس اتوماتیک را به طور کامل می بندد و مشکلات بسیار زیادی را برای خودرو به وجود می‌آورد.

نحوه بررسی روغن واسکازین

نحوه بررسی کیفیت این روغن اصلا کار راحتی نیست و برای اینکه شما بتوانید کیفیت آن را چک کنید به یک سری از ابزار ها نیاز دارید به این دلیل که این واقعاً مانند روغن موتور هیچ گونه ویژگی خاصی ندارد که بتوان آن را بررسی کرد به همین خاطر پیشنهاد می‌شود که از مکانیک های مجرب و تعمیرگاه ها و نمایندگی های معتبر برای چک کردن روغن واسکازین استفاده کنید.

بهترین زمان برای عوض کردن روغن موتور چه موقع است؟

تعویض روغن موتور بستگی به کیفیت روغن و گیربکس خودرو دارد و همچنین شرایط مختلف آب و هوایی هم در عملکرد آن تأثیر بسیار بالایی دارد و معمولاً وقتی که شما صفحه کلاچ دیسک را عوض می‌کنید حتماً باید روغن موتور هم تعویض شود. البته اکثر شرکت‌های خودروسازی که در آمریکا و اروپا وجود دارد به طور دوره‌ای روغن موتور را چک می کنند و بر این باورند که وقتی روغن کثیف شد حتماً باید آن را عوض کرد.

بهترین زمان برای عوض کردن روغن واسکازین چه موقع است؟

زمان تعویض روغن واسکازین معمولاً در کیلومتر های بالا رخ می دهد ولی اگر با موارد زیر مواجه شدید حتماً به سراغم نمایندگیهای معتبر بروید تا از تعویض آن مطمئن شوید.

  • تاخیر در حرکت حتی بعد از تعویض دنده
  • تعوض سخت دنده‌ ها
  • جا نرفتن صحیح دنده به خاطر وجود آلودگی یا به اصطلاح سر خوردن دنده
  • ایجاد صدای بد در هنگام تعویض دنده ها
  • تکان‌های بسیار نا مناسب در هنگام تعویض دنده‌ ها مخصوصا زمانی که خودرو شتاب می‌ گیرد

نحوه بررسی روغن واسکازیس

  • شما باید خودرو را حتماً در حالت صاف قرار دهید
  • سپس به خاموش کردن موتور بپردازید و صبر کنید که دمای موتور کاملاً پایین بیاید و همچنین روغن واسکازین را به طور کامل در مخزن بریزید
  • حواستان به دفترچه راهنمای خودرو باشد تا بتوانید به راحتی مخزن روغن را پیدا کنید
  • به وسیله پیچ گوشتی درب مخزن را باز کنید
  • بعد از اینکه درب مخزن باز شد روغن را داخل آن بریزید و از کافی بودن مقدار روغن مطمئن شوید و به سرعت در به آن را ببندید و اطراف آن را پاک کنید
  • از جمله برنده های باکیفیت و شناخته شده در زمینه روغن موتور و روغن واسکازیس تاپ وان امریکا و ادینول آلمان است

روغن واسکازین

بیشتر بخوانید:

رفع مشکل قفل نشدن اتوماتیک درب سمند + تصاویر

کویل خودرو و علت خرابی آن چیست + عملکرد آن

سنسور دور موتور تیبا و علت خرابی آن چیست؟

منبع: بلاگ نیکالا

یک نظر

  1. من روی روغن واسکازین اشتباها مقدار خیلی کمی روغن موتور ریختم . باعث آسیب میشه ؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.