همه چیز درباره راهنمای تعمیرات خودروی جک JAC J5
اولین جک J5 در سال 2011 تولید شد . و در شروع راه در ایران با قیمت نه چندان مناسب 70 میلیون تومان به فروش رسیده است . این خودرو در مدل سال 2017 در کشور دبی دارای قیمت 42000 درهم قابل خریداری است .
این یعنی خیلی کمتر از این ها 70 میلون پولی است که در یک منطقه آزاد شما می تواند فول ترین مدل توسان را سوار شوید . آن هم نه یک محصول کشور چین جکJ5 خوشبختانه از نظر ایمنی و بدنه توانسته است 5 ستاره ای که از موسسه NCAP بدست آورد .
طراحی خودرو در نمای خارجی خوب است و دارای جلو پنجره با خطوط کرومی است . چراغ های جلو بزجسته و تا گلگیر جلو کشیده شده اند و نمای خوبی ایجاد کرده اند . فریم کرومی اطراف چراغ های مه شکن جلو و طراحی جالب دیفیوزر های عقب این خودرو را جوان پسند تر کرده است .
کابین خودرو ، همینجا است که فرق بین یک خودرو ساز چینی و کره ای و غیره را مشخص می کند . باور کنید در بحث کابین خودرو شرکت ایران خودرو بهتر عمل می کند . همه چیز به کاهش هزینه معطوف شده است .
بررسی خودرو جک j5
داشبورد و پانل های کنار در همگی پلاستیک هستند و دارای دکمه های درب و پنجره و کلید های کولر کاملا ساده است و دارای پنل رادیو و کولر معمولی است . چیزی شبیه به سمند سورن ELX اگر داخل آن را دیده باشید . این خودرو در سال 2017 قرار است فقط با موتور 1800 سی سی به بازار عرضه شود .
این خودرو جدا از مشخصات روی کاغذ شرکت سازند دارای مصرف نه چندان خوب در حدود 8 – 10 لیتر در هر 100 کیلومتر است . این در حالی است که در سایت های ایرانی اعلام شده است حدود 6.6 لیتر بنزین می سوزاند . در کل باید اشاره کنم که این خودرو کمی تنبل و کم شتاب است و از آن نباید انتظار شتاب خوب داشته باشید .
نمای ظاهری
خودروی JAC J5 که در همکاری با شرکت پنین فارینا طراحی شده زیباترین مدل در میان خودرو های در حال تولید این برند است . 5 ستاره ای که از موسسه NCAP به آن اعطاء شده گواه بر آن است که این خودرو به همان اندازه که خوش قیافه است ، ایمن نیز هست .
نمای زیبای این خودرو شامل مواردی همچون آرایش شش ضلعی جلو پنجره ، چراغ های پیچیده شده جلو، کروم کاری اطراف لامپ های مه شکن جلو و طراحی خردمندانه دیفیوزر های عقب می گردد .
کابین
چنانچه کانون تمرکزتان را به فضای داخلی این خودرو معطوف کنید بیش از هر امری ، این تلاش برای پایین نگه داشتن هزینه هاست که کاملاً مشهود است . تریم داخلی آن که شامل پلاستیک های مشکی پیانو بر روی داشبورد ، کنسول میانی و پانل های روی درب هاست ، سال های طولانی که پیش تر بر فصول طراحی خودرو در دنیا گذشته را به نحو کافی بازتاب نمی دهد .
نور های پس زمینه نارنجی رنگ که از تجهیزات داخل کابین پراکنده می شود و همچنین دکمه های دمده و منسوخ سیستم تهویه مطبوع ، احتمالاً برشی از سال 2004 میلادی را به تصویر می کشد ، اما در سال 2014 آدمی را هیجان زده نمی کند .
جک J5 از پیشرانه ای 1.8 لیتری بهره می برد که ساخت شرکت خودروسازی میتسوبیشی به کد جی 93 ، 4 می باشد و به نظر خوب و بی نقص عمل می کند اما آن قدرتی که از این موتور توقع می رود بیش از این ها است و ما در کاراکال قادریم تمام قدرت از دست رفته این پیشرانه را مجدداً به آن برگردانیم ، این موتور در مدل اتومات به صورت استاندارد قادر است 140 اسب بخار قدرت تولید کند و گشتاورش هم 165 نیوتن متر می باشد و با ریمپ کاراکال می توانید تا 8 اسب بخار با بنزین معمولی افزایش توان داشته باشید .
ایمنی
این خودرو با مجهز بودن به ایربک راننده و سر نشین جلو ، سیستم ضد سرقت ، ترمزهای ABS ، EBD توانسته 5 ستاره کیفی را از سازمان CNCAP دریافت کند که این مورد خود یکی دیگر ازمحاسن J5 به حساب می آید .
امکانات و تجهیزاتی که در جک J5 موجود است نسبتا قابل قبول می باشد و نسبت به سایر رقبا برتری دارد که عبارتند از: فرمان هیدرولیک ، سیستم تهویه هوای مطبوع خودکار ، تنظیم برقی آینه ها و شیشه ها ، سنسور دنده عقب ، سانروف ، رینگ اسپرت آلومینیومی ، قابلیت تنظیم صندلی جلو در 8 جهت می باشد .
امکانات رفاهی
یکی از محاسن جک J5 اعتقاد خیلی از کارشناسان و دارندگان این خودرو امکانات خوب رفاهی آن نسبت به رقبایش می باشد . که عبارتند از :
1- سیستم های فرمان و هدایت : هیدرولیکی / تنظیم ارتفاع
2- سیستم تهویه مطبوع : کنترل اتوماتیک
3- سیستم صوتی تصویری و مالتی مدیا : پخش CD و MP3 / اتصال USB
4- سیستم صندلی : تنظیم دستی
5- سیستم آینه و شیشه ها : تنظیم برقی
6- سیستم روشنایی : چراغ های جلو هالوژن / تنظیم ارتفاع نور
7- سایر امکانات : تنظیم ارتفاع کمربند / سنسور دنده عقب
ایرادات مشاهده شده در خودروی جک جی۵
1- مصرفت سوخت بالا در داخل شهر
2- صدای ناک در حین شتاب گیری ناشی از آوانس جرقه نامناسب
3- چوب شدن ترمز در استارت اول صبح
4- یک سره کارکردن فن
5- کُپ کردن در شروع حرکت یا شروع حرکت به کُندی
6- معکوس ندادن گیربکس
7- ورودی صدای هووووو به داخل ماشین به دلیل واماندگی در دورهای میانی
8- ارتفاع پایین خودرو که موجب برخورد با پستی بلندی های خیابان می شود .
ریمپ و چیپ تیونینگ :
در پکیج ریمپ کاراکال تیونینگ ، تمامی ایرادات نرم افزاری این خودرو برطرف می گردد و شما شاهد افزایش 10 درصد توان موتور ، افزایش 15 درصد گشتاور ، رفع تاخیر دریچه گاز ، بهبود شتاب گیری و توانایی دست یابی به سقف سرعت بالا تر نسبت به سابق خواهید بود .
رفع مشکل مصرف سوخت :
وزن اتاق بالا ، گیربکس با ضرایب دنده بلند و عدم سازگاری بنزین باعث می شود مصرف سوخت جک جی 5 به خصوص در شهر بالا می باشد . با ریمپ جک جی 5 می توانیم مصرف سوخت شهری رو کاملا پایین بیاریم . نکته مهم عدم سازگاری با بنزین است ، وقتی موتور و برنامه ایسیو با بنزین در جایگاه سازگار باشه نسبت سوخت و هوا AFR در حالت ایده آل قرار میگیرد و مصرف خودرو پایین میاد .
جک جی 5 به علت مشکلات متعددی همچون مصرف سوخت بالای شهری باعث نارضایتی مشتریان شده است ، شرکت کاراکال با تغییرات جدول سوخت و جرقه بدون کاهش توان موتور و افزایش دمای موتور ، مصرف سوخت این خودرو را نزدیک به 1 لیتر در هر صد کیلومتر کاهش می دهد .
مشکلات گیربکس مانند دنده مرده رفتن ،تاخیر در معکوس کشیدن :
یکی دیگر از مشکلات جک جی 5 اتوماتیک که با آپدیت گیربکس و ریمپ بهبود می یابد عدم پاسخ گیربکس در زمان فشردن پدال گاز می باشد که به خصوص در زمان سبقت گیری و سراشیبی ها باعث فشار به موتور و ضعف در شتاب می شود . این موضوع رو مخصوصا زمانی درک می کنید که خودرو در هنگام نیاز به معکوس کشیدن ، مقاومت کرده و حالت واماندگی ایجاد می شود .
کاراکال تیونینگ اولین شرکت ریمپ و چیپ تیونینگ ایرانیست که قادر به تغییرات و آپدیت کنترل یونیت گیربکس های اتوماتیک است . با انجام تغییرات در گیربکس اتوماتیک این خودرو مشکلاتی مانند عدم معکوس کشیدن در سرعت های پایین ، تاخیر زیاد از زمان فشردن دریچه گاز تا معکوس کشیدن گیربکس ، تمایل گیربکس به بالاتر نگه داشتن دور موتور، رفع ضربه در هنگام تعویض دنده از بین می رود .
رفع ایراد یکسره کارکردن فن :
کارکرد زیاد و مداوم فن دور تند باعث لرزش زیاد اتاق جی 5 ، بالا رفت مصرف سوخت ، خرابی باتری و فشار مضاعف به آلترناتور خودرو می گردد . شرکت کاراکال تیونینگ با اصلاح ضریب کار کرد فن به صورت نرم افزاری این ایراد را مرتفع می نماید .
رفع صدای ناک
ناک یا همان صدای پیستون که چق چق چق در موتور صدا می دهد به شدت باعث کاهش عمر موتور ، افت توان و افزایش مصرف سوخت می گردد . برای رفع این مشکل شما باید بنزین سوپر استفاده کنید یا از مکمل بنزین استفاده کنید . و این هزینه گزافی برای مشتری دارد . ما با ریمپ ایسیو جک جی 5 کالیبراسیون جداول رو با استاندارد یورو 2 و اکتان 84 سازگار می کنیم که باعث می شود ناک موتور با ریمپ به طور کامل رفع شود .
ضعیف بودن ترمز در زمان سرد بودن خودرو
یکی دیگر از مشکلات جک جی 5 ضعیف بودن ترمز در زمان سرد بودن موتور است ، شرکت کاراکال به پیدا کردن منشا ایرادات به صورت اصولی و علمی با ایجاد تغییرات به صورت نرم افزاری و اصلاح warm up این ایراد را به صورت 100 درصد مرتفع نموده و خدمت مشتریان گرامی ارائه می دهد .
کپ اولیه و حرکت اولیه ضعیف
به خاطر داشته باشید که بیشترین حالت تولید آلایندگی خودرو در زمان شتاب گیری هست به همین علت کمپانی ها با استفاده از دریچه گاز برقی ، باز شدن دریچه گاز رو محدود می کنند . به زبان ساده تر یعنی وقتی شما پدال گاز رو 50 درصد فشار می دید دریچه گاز 50 درصد باز نم شود . ایسیو باز شدن دریچه گاز کنترل می کند تا آلایندگی بالا نرود و همین باعث ضعف اولیه خودرو میشه و قضیه از اونجا بدتر می شود که گیربکس اتوماتیک ذاتا کند هست و وزن خودرو هم بالا .
ما در کاراکال تیونینگ با ریمپ جک جی 5 نسبت باز شدن پدال گاز با دریچه گاز رو خطی می کنیم و عکس العمل پدال گاز را به گونه ای اصلاح می کنیم که دیگر شاهد هیچ تاخیری نخواهید بود .
آی سی یو چیست ؟
روی کامیپوتر ماشین نصب شده است که مسئولیت های زیاد و فراوانی را به گردن دارد که بودن آن در تمام ماشین ها مهم و ضروری می باشد و اگر روی ماشین نباشد ، ماشین دچار مشکل های جدی می شود و خرج فراوانی را روی دست شما می گذارد .
با قرار گرفتن انژکتور در اتومبیل های امروزی قطعات الکترونیکی دیگری نیز با آن در سیستم کنترلی اتومبیل می باشد . ایسیو یکی از مهم ترین قطعات الکترونیکی می باشد که نقش آم هدایت و کنترل یک خودرو انژکتوری را بر عهده دارد .
تعمیرات ECU
ساختار پیچیده خودرو های امروزی و استفاه از عناصر هوشمند همچون پردازنده های سریع و دقیق الکترونیکی ، سنسور ها و عملکرد الکتریکی می باشد . این ساختار دارای دو جنبه می باشد :
1- مشکلات سخت افزاری
خیلی کم رخ می دهد ، در هنگامی که یکی از در ایور های حسگر ها یا عملکرد ها بسوزد ، که در این صورت شکل ظاهری آن کاملا مشخص می باشد و یا اگر ارتباطی در آن باشد را قطع خواهد شد .
2- مشکلات نرم افزاری
حدود بالای 90 درصد از مشکلاتی که ایسیو دارد ، علتش نرم افزاری می باشد . مشکلات نرم افزاری معمولا با دستگاه های برنامه ریزی ای سی یو یا پروگرامر قابل حل می باشد .
ایسیو دارای دو حافظه می باشد که شامل موارد زیر می باشد :
1- حافظه دائم :
این نوع حافظه که مانند سیستم عامل و SETUP کامپیوتری های پی سی می باشد که با قطع کردن برق آن نیز حل نخواهد شد . اما در صورتی که خراب شود ، می توان گفت که ایسیو آن سوخته است . حافظه دائم شامل جدول بزرگی همجون LOOK UP TABLE می باشد که بودن آن ها در جدول ها و خانه ها مهم می باشد .
2- حافظه موقت :
این نوع حافظه با قطع برق باطری از بین می رود اما مجددا قابل استفاده می باشد . به روش آن که برگرداندن حافظه ، روش تجدید حافظه می باشد .
حافظه موقت شناسایی استپ موتور ، دنده ها و حالات عملی موتور و محاسبات لحظه ای برای تنظیمات لحظه ای می باشد و همچنین باید معایب موقت و دائم سیستم انژکتور را نگهدار کند .
بیشتر بخوانید:
بررسی آلبوم نقشه های سوخت رسانی انواع پژو 405 و پارس
منبع: مکانیک خودرو