بررسی کامل سنسور ضربه یا ناک سنسور و نحوه عملکرد آن

بررسی کامل سنسور ضربه یا ناک سنسور و نحوه عملکرد آن

نام دیگر سنسور ناک ، سنسور ضربه می باشد و همان طور که از نامش پیدا است ربطی به ضربه دارد و کارش شناسایی ضربه های وارد به موتور ماشین می باشد و اعلام ای سی یو می باشد . این ضربه ها به دلیل سوخت ناقص و احتراق بد هنگام توسط پیستون و شاتون و قطعات متحرک به موتور ماشین زده میشه و در دراز مدت موجب خرابی و فرسایش موتور می شود . صدای موتور رو هم باید زیاد کرد و لرزش موتور نیز زیاد بیشتر شده و عمر موتور کم خواهد شد .

سنسور

ضربه زنی در اثر احتراق پیش رس یا خود سوزی مخلوط هوا و سوخت در داخل موتور ایجاد میشه و در صورت تداوم می تواند منجر به صدمه به قطعات موتور گردد . می توان گفت که این جمله صدمات به ترک خوردن ، ذوب شدن پیستون خم شدن شاتوت و صدمه به شمع ها وارد خواهد شد . سنسور ضربه بروز آن را حس کرده و به ای سی یو گوش می کند و ای سی یو در جهت جلو گیری از آن مقدار آوانس جرقه را کم کرده و نسبت هوا به سوخت را کمی غنی تر خواهد .

با از بین رفتن ضربه زنی مجدد آوانس جرقه توسط ای سی یو افزایش پیدا می کند . این کاهش و افزایش مرتبا ادامه پیدا می کند تا جایی که موتور همیشه در شرایط آستانه ضربه زنی که حداکثر باز دهی وجود دارد کار خواهد کرد .

ای سی یو چیست ؟

روی کامیپوتر ماشین نصب شده است که مسئولیت های زیاد و فراوانی را به گردن دارد که بودن آن در تمام ماشین ها مهم و ضروری می باشد و اگر روی ماشین نباشد ، ماشین دچار مشکل های جدی می شود و خرج فراوانی را روی دست شما می گذارد .

با قرار گرفتن انژکتور در اتومبیل های امروزی قطعات الکترونیکی دیگری نیز با آن در سیستم کنترلی اتومبیل می باشد . ایسیو یکی از مهم ترین قطعات الکترونیکی می باشد که نقش آم هدایت و کنترل یک خودرو انژکتوری را بر عهده دارد .

کار هایی که سنسور با کمک ایسیو انجام می دهد :

– هنگامی که از خودرو استفاده می کنید و کولر آن را می زنید ، دما آب به حد نرمال می رسد و باعث غیر فعال شدن سیستم تهویه مطبوع هوا می شود و باعث خنک شدن موتور ماشین می شود . سنسور یه کار دیگر برای ماشین نیز انجام می دهد که آن این است که دور دوم فن را فعال می کند که با گذشت دمای آب آن نرمال می شود و در دور دوم باز فعالت دارد که فعالیت آن از سری اول بیشتر و بهتر می باشد .

– سری جدید  خودرو های تولید شده این گونه می باشد که ای سی یو باعث تنظیم آن شد و در دور دوم زمان سرد بودن کم می شود و دور موتور را پایین می آورد.

– اکثر این سنسور ها 3 پایه هستند که 2 پایه آن برای دمای آب ارسال می شود و ECU  را به کیلومتر تبدیل می کند .

– در اکثر خودرو ها یونیت فن آن ها جدا بوده و از چند سنسور و با دما های مختلف کار شده است .

– خودروهایی که کاربراتوری هستند ، و سنسور آن مثل سویچ می باشد که عملکرد آن با ترموستات فرقی ندارد و وقتی فن به حد دما می رسد ، فن آن روشن باقی می ماند .

– در خودرو های تازه تولید شده و قدیمی از سنسوری به نام رادیاتور استفاده می شود که به سنسور ها کمک می کند و باعث خنک شدن موتور می شود .

– خودرو هایی امروزی ، وقتی سنسور با ای سی یو قطع شود ، فرمان روشن می شود و نمی گذارد به شما و ماشین شما آسیب رسیده شود .

نکته : در خودروهایی که تازه تولید شده اند ، سنسور آن رادیاتور نام دارد و دیگر به آن سنسور نمی گویند فقط در بعضی از مواقع گفته می شود .

عیب یابی سنسور توسط ایسیو :

اکثر سنسور ها عمر زیادی دارد و به چند سال نیز کشیده می شود . با خراب شدن و پوسیده شدن آن دیر سنسور کاری انجام نمی دهد و در زمانی خراب شود ، علائم زیر را دارد :

1- افزایش آلایندگی خودرو

2- ایجاد بد شدن خودرو

3- مصرف سوخت بالا

4- بد کاری کردن خودرو

5- روشن شدن فن در زمان سرد بودن

6- عدم ایجاد حالت ساسات

7- روشن شدن فن

تعمیرات ECU

ساختار پیچیده خودرو های امروزی و استفاه از عناصر هوشمند همچون پردازنده های سریع و دقیق الکترونیکی ، سنسور ها و عملکرد الکتریکی می باشد . این ساختار دارای دو جنبه می باشد :

1- مشکلات سخت افزاری

خیلی کم رخ می دهد ، در هنگامی که یکی از در ایور های حسگر ها یا عملکرد ها بسوزد ، که در این صورت شکل ظاهری آن کاملا مشخص می باشد و یا اگر ارتباطی در آن باشد را قطع خواهد شد .

2- مشکلات نرم افزاری

حدود بالای 90 درصد از مشکلاتی که ایسیو دارد ، علتش نرم افزاری می باشد . مشکلات نرم افزاری معمولا با دستگاه های برنامه ریزی ای سی یو یا پروگرامر قابل حل می باشد .

قطعات مهم خودرو که در آن ای سی یو و سنسور ناک نقش دارد :

1- وایر شمع : کار انتقال جریان الکتریسیته به شمه ها و تولید جرفه توسط وایر های شمع و لایه های عایق ما بین آن ها به وجود خواهد آمد .

2- کویل : این قطعه وظیفه اش تقویت ولتاژ های باتری می باشد که حتما وظیفه خود را به خوبی انجام دهد . اگر وظیفه خود را خوب انجام ندهد ، باعث به وجود آمدن مشکل های جدی می شود .

3- انژکتور ها : انژکتور ها مانند کاربراتور وظیفه ترکیب سوخت با هوا و تزریق آن در موتور را بر عهده دارد و این کار بسیار دقیق انجام خواهد شد .

4- باتری : منبع اصلی برق خودرو باتری می باشد که باتری مهم ترین و ضروری ترین قطعه هر خودرو می باشد و باعث تامین برق نیاز خودرو می شود .

5- دینام : وظیفه دینام نگه داشتن باتری در حالت پر می باشد .

سنسور

انواع سنسور ها خودرو شامل موارد زیر می باشد :

1- سنسور ناک

سنسور ناک باید میزان ناک و یا کوبش احتراق را اندازه گیری کند که با یک جرقه آن کم شود و غلظت سوخت افزایش یابد .

2- سنسور دمای هوای ورود

این سنسور وظایفش این است که هوای ورودی را به موتور انتقال دهد و مقاومت NTC  را افزایش داد  و در اکثر مواقع باعث کاهش آن نیز می شود و این روند همچنان ادامه دارد .

3- سنسور فشار هوای مانیفولد

وظیفه آن این است که فشار وارد شده به سنسور را اندازه گیری کند و هوای مانیفولد را وارد موتور می کند . و همچنین مقدار پاشش سوخت و اوانس جرقه را تنظیم و کنترل می کند .

4- سنسور موقعیت دریچه گاز

این سنسور وظایف را ارسال می کند و میزان دریچه گاز را اندازه گیری می کند و همچنین میزان و مقدار پاشش سوخت را تنظیم و کنترل خواهد کرد .

5- سنسور دور موتور

اندازه دور موتور و زاویه میللنگ و موقعیت پیستون را اندازه می گیرد . بودن سنسور در ماشین ضروری بوده و اگر در ماشین نباشد ، به ماشین آسیب جدی و پر خطری را وارد می کند . آسیب های نبودن سنسور در ماشین می توان گفت که مقدار آوانس را پایین می آورد .

6- سنسور موقعیت میل سوپاپ

وظایف این سنسور این است که موقعیت سیلندر 1 را اندازه گیری و تشخیص دهد و آن را به واحد الکترونیکی برساند و بعد آن را به سنسور انتقال دهد .

7- سنسور سرعت خودرو

وظیفه دارد زمانی که ماشین در حال حرکت است ، آن را اندازه گیری و تشخیص دهد و آن را به واحد الکترونیکی برساند و بعد آن را به سنسور انتقال دهد .

8- سنسور اکسیژن

مواد غنی و هوای ورودی را به موتور می رساند و دود را از موتور و ماشین خارج می کند . و ecu  سوخت و هوا را میسنجد و آن را تنظیم و کنترل می کند . و سنسور اول در خروجی و سنسور دوم در ورودی نصب شده و وظایف خود را انجام می دهد.

عیب یابی سنسور ضربه یا ناک سنسور

در خیلی از مواقع ممکن است خودرو مشکل چندانی از لحاظ ضربه نداشته باشد و لرزش موتور در حد نرمال می باشد . اما همچنان سنسور ضربه اقدام به ارسال خطا به ای سی یو می نماید . در چنین شرایطی به احتمال خیلی زیاد ، مشکل از عدد اوکتان بنزین درون باک می باشد . اگر بنزین از اوکتان مناسب برخوردار نباشد ، این امر سبب می شود که سنسور ضربه مرتبا وارد مدار شده و اقدام به ارسال خطا نماید و در نتیجه ای سی یو با کم کردن مقدار پاشش سوخت موجب کم شدن قدرت موتور می شود .

برای رفع این مشکل بهتر است که باتدا نوع بنزین داخل باک را عوض کرده و ترجیحا مدتی از بنزین سوپر استفاده کنید زیرا سوپر بهتر می باشد و به موتور شما آسیب جدی وارد نخواهد شد . همچنین پایین بودن میزان اوکتان بنزین موجب کار مداوم سنسور ضربه خواهد شد .

هرچه اکتان سوخت کمتر باشد ، سوخت بر اثر فشرده شدن سریع تر به مرحله احتراق رسیده و باعث انفجار زود هنگام و ضربه زدن به سر پیستون می شود ، درست قبل از اینکه پیستون کاملا بالا بیاید و از نقطه مرگ رد خواهد شد .

این ضربه باعث لرزش شدید موتور و صدمه دیدن قطعات آن ، خصوصا شاتون ها و پیستون ها می شود که بیشتر ضربه به آن ها وارد خواهد شد .

سوخت گازوئیل از عدداوکتان پایین تری نسبت به بنزین بهره می برد . به همین سبب معمولا موتور های دیزلی شمع ندارن چون به محض متراکم شدن گازوئیل و ترکیب آن با هوا ، به طور خودکار عمل احتراق انجام می گردد .

انفجار حاصل از سوخت با اکتان پایین ، موجب ضربه زدن به بدنه موتور شده و در نتیجه سنسور ضربه فعال خواخد شد و از ضربه زدن به آن جلو گیری می کند . زمانی که این اتفاق رخ می دهد ، سنسور ضربه وارد عمل شده و با گزارش خطا از ای سی یو در خواست می کند که مقدار پاشش سوخت را کمتر می کند تا ضربه کمتری به موتور وارد شود .

اما اکتان بوستر چه می باشد ؟

اکتان بوستر یعنی عدد اکتان بنزین را بالا ببرد و سرعت ماشین را افزایش می دهد و شما رانندگی خوبی را خواهید داشت . این عدد زمانی که بالا می رود ، باعث بالا رفتن بنزین نیز می شود و بنزین در این زمان به سیلندر می رسد و از آسیب  رسیدن آن جلوگیری می کند . این اکتان بوستر بهترین و معروف ترین مکمل بوده و همه افراد از این مکمل برای ماشین خود استفاده می کنند . و این مکمل برای تمامی این ماشین خوب می باشد . قابل توجه است که اکتان بوسر انواع خیلی زیاد دارد که در ادامه به آن خواهیم پرداخت .

مکان نصب سنسور چه می باشد ؟

حسگر ضربه در بلوکه موتور سمت مانیفولد هوا و بین سیلندر 2 و 3 بسته می شود . در خودرو های جدید پیشرفته به ازای هر دو سیلندر و یا هر سیلندر از یک حسگر ناک استفاده می شود .

همچنین باید گفت که در موقع بستن سنسور ناک به بلوکه موتور باید به پیچ های سنسور و گشتاور آن دقت کرده و آن را به خوبی ببندید . اگر پیچ های سنسور را به درستی بسته نشود ، باعث رسیدن آسیب جدی خواهد شد .

اساس کار سنسور ناک چه می باشد ؟

حسگر ناک براساس یک مقاومت متغیر از نوع ضربه ای کار می کند که در داخل این سنسور یک صفحه ارتعاش کننده و یک پیزو الکتریکی نصب شده است که در اثر ضربه تغییر مقاومت می کند و وقتی که فرکانس ارتعاشات موتور از 12 یا 16 کیلو هرتز عبور کند ، ولتاژ خروجی این سنسور افزایش پیدا کرده و به ای سی یو ارسال می کند .

سنسور

بیشتر بخوانید:

نشانه‌های خرابی و نحوه تعویض سنسور کیلومتر خودرو

سنسور دور موتور تیبا و علت خرابی آن چیست؟

سنسور اکسیژن خودرو چیست و چه نقشی دارد؟

منبع: ماشین سافت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.