سنسور باران خودرو چیست و عملگرد آن چگونه است
سلام خدمت مخاطبين گرامی مگ کارز پستی بسیار کارآمد درباره ی سنسور باران خودرو چیست و عملگرد آن چگونه است را فراهم کردیم امیدوارم بخونید و استفاده کنید و بفرستید برای دوستاتون که اونام ممطالعه کنن و همچنین خواهشمندم با نظرات و پيشنهادات خودتون مارو ياری کنید.
این سنسورها معمولا با سنسور نور ادغام شدهاند و در یک محفظه قرار دارند و به صورتی است که انگار چشمی استفاده شده، دو منظوره طراحی شده است و کاربرد دارد.
از نظر لوکیشن سنسور باران در قسمت فوقانی شیشه جلو قرار دارد و در صورت پاشیدن ناگهانی آب و با شروع باران به صورت اتوماتیک شروع به فعال کردن برف پاککنهای جلو مینماید و چنانچه ریزش آب ادامه نداشته باشد پس از چند ثانیه به طور اتوماتیک برف پاککن را غیرفعال مینماید.
برخی از این سیستمها بر اساس اولتراسونیک (امواجی که انسان قادر به شنیدن آنها نیست) کار میکند و برخی دیگر از تکنولوژی اشعه مادون قرمز با زاویه ۴۵ درجه بهره میبرند.
سنسور باران خودرو چیست
اصول کار در نوع اول (اولتراسونیک) بدین شکل است که امواج از فرستنده سنسور ارسال میشود و در صورت خشک بودن شیشه این امواج از شیشه عبور میکند و در صورتی که سطح شیشه جلو خیس باشد این امواج منعکس شده به گیرنده سنسور میرسند.
که پس از مقایسه مقدار امواج ارسال شده با مقدار دریافت شده توسط کنترل یونیت (ECU) فرمان شدن برف پاککنها را صادر مینماید. چنانچه پارامترها پس از تجزیه و تحلیل اختلاف زیادی داشته باشند، سرعت برف پاککن نیز متغیر خواهد بود و برای حفظ ایمنی بیشتر چراغها را هم روشن میکند.
و اما اصول کار در نوع دوم (اشعه مادون قرمز) به این حالت است که اشعه مادون قرمز با زاویه ۴۵ درجه توسط یک فرستنده نوری (LED) بر روی سطح شیشه تابانیده میشود.
در حالت عادی نور تابانیده شده توسط سطح شیشه به همان زاویه برگردانده میشود. که در مقابل آن یک گیرنده (نتودیود) قرار داده شده تا آن را دریافت کند.
وجود آب بر روی شیشه سبب انحراف اشعه مادون قرمز شده و مقدار کمی از نور تابانیده شده به گیرنده میرسد. بنابراین کم شدن دریافت اشعه بازتابی به منزله وجود آب روی شیشه است و سنسور در این لحظه وجود آب را به ECU گزارش میدهد.
سنسور باران
همان طور که در قبل توضیح داده شده این سنسور با سنسور باران در یک یونیت طراحی شدهاند. این سنسور هنگام ورود خودرو به پارکینگها و محوطههای تاریک که نسبت به محیط بیرون دارای نور کمتری هستند
حساسیت نشان داده و به صورت اتوماتیک چراغهای جلو را روشن میکند تا بتواند وسعت دید راننده را بالا ببرد و در صورت خروج از محوطه تاریک با تابش نور خورشید و نور بیرونی به داخل چشمی سنسور چراغهای جلو خاموش میگردند و در صورتی که هوا مقداری ابری باشد فقط چراغهای Auto Light روشن میمانند.
تکنولوژی ساخت این سنسور یک مقاومت متغیر حساس به نور است که اصطلاحا به آن فتودیود میگویند. برای فعال و غیرفعال کردن این آپشن نیاز به دکمهی سر دسته راهنما خواهید داشت.
به طوری که با فشردن این دکمه به صورت فشاری و نگه داشتن به مدت چند ثانیه (هنگام سوئیچ خاموش) و شنیدن صدای بوق یا چشمک زدن صفحه نمایشگر میتوانید این گزینه را Active یا Deactive نمایید.
مطلب مرتبط: آموزش مصور طریقه ی محکم کردن برف پاک کن در سر جای خودش
به هر حال وجود این مزیت و آپشن در کشورهای خشک و آفتابی شاید خیلی مهم و جذاب به نظر نرسد ولی در کشورهایی که دارای آب و هوای مرطوب و بارانی هستند به طور حتم خیلی کاربرد داشته و نقش زیادی را در کاهش تصادفات و تلفات جادهای ایفا مینماید.
سنسور باران معمولا در قسمت بالای شیشه ی جلو و در قسمت وسط ( در محدوده جای گذاری آینه جلو ) نصب میشود. سنسور باران بر اساس اولتراسونیک یا امواجی که انسان قادر به شنیدن آن نیست کار میکند.طرز کار این سنسور به گونه ای است که امواج از فرستنده سنسور ارسال میشود
سنسور باران خودرو چیست
در صورت خشک بودن شیشه این امواج از شیشه عبور میکند اما در صورتی که سطح شیشه ی جلو خیس باشد این امواج منعکس شده به گیرنده سنسور میرسند و پس از آن کنترل یونیت سنسور مقدار امواج ارسال شده با مقدار دریافت شده را مقایسه میکند.
در صورتی که مقدار امواج دریافت شده کمتر از مقدار ارسال شده باشد سنسور به ECU دستور فعال شدن برف پاک کن ها را میدهد.ECU نیز پس از دریافت اطلاعات کنترل یونیت سنسور پس از تجزیه و تحلیل مجدداً اطلاعات را برای فعال شدن برف پاک کن ها را صادر میکند.
همچنین میزان سرعت کارکرد برف پاک کن نیز به تشخیص سنسور بستگی دارد.یعنی سنسور با مقایسه مقدار اطلاعات ارسال و دریافت شده سرعت و کارکرد برف پاک کن را تشخیص میدهد.
سالهاست که خودروسازان برای افزایش تمرکز، دقت و سهولت رانندگان در شرایط بارانی و برفی، به دنبال حذف تیغههای برف پاک کن خودروها و یا دست کم کنترل خودکار سرعت برف پاک کنها هستند و طرحهای مختلفی را آزمایش کردهاند.
این طرحها شامل تشخیص بارندگی به واسطه ارتعاشات حاصل از برخورد قطرات باران با شیشه اتومبیل، ایجاد پوششهای ویژه برای جلوگیری از تشکیل قطرات باران بر روی شیشه و یا حتی زدودن قطرات با استفاده از امواج فراصوت بودند که اصلاً نیازی به برف پاک کن نداشتند.
اما این طرحها یا تولید نشدند و یا به دلیل حساسیت بالا و هزینههای گزاف به سرعت با شکست مواجه شدند. اما امروزه وجود سنسور باران در کنار برف پاک کنهای مرسوم خودروها، مشکلات موجود را تا حد زیادی برطرف کرده و رضایت رانندگان را در پی داشته است.
امروزه پای سنسور باران علاوه بر خودروهای لوکس و نیمه لوکس، به بسیاری از خودروهای اقتصادی و رده پایینتر هم باز شده است.
هنگام بارندگی، برف پاک کنهای خودرو با کمک اطلاعات ارسالی این سنسور (به سیستم Eco خودرو) به صورت اتوماتیک وارد عمل شده و بعد از خشک کردن شیشه، به صورت خودکار خاموش میشوند.
سنسور باران و برخی دیگر از سنسورها و رادارهای خودرو معمولاً در قسمت داخلی شیشه جلو خودرو و در محدوده قرارگیری آینه وسط، در محلی که مزاحم دید راننده نباشد نصب میشوند و با یک کاور پلاستیکی مشکی رنگ قابل تشخیص هستند.
سنسورهای باران به دو دسته متداول تقسیم بندی میشوند که دسته اول به کمک امواج فراصورت (التراسونیک) و دسته دوم به کمک امواج فروسرخ (اینفرارد) کار میکنند.
اساس کار این سنسورها بر پایه «انتشار امواج به سطح شیشه جلو اتومبیل و محاسبه میزان جذب امواج بازتابی توسط سنسور» است. بدین صورت که امواج مذکور به شیشه خودرو تابانده میشوند
در صورت خشک بودن سطح شیشه تقریباً تمام امواج تابانده شده به سنسور باز میگردند و در صورت وجود قطرات آب روی شیشه، این قطرات همانند منشور عمل کرده و پرتوهای تابانده شده را پخش کرده و درصد کمتری از امواج به سنسور باز میگردند.
سنسور به کمک چیپست متصل شده میتواند میزان رطوبت موجود روی شیشه را براساس امواج بازگشتی؛ اندازه گیری نماید و با فراتر رفتن میزان قطرات باران از یک مقدار مشخص، برف پاک کن به صورت خودکار وارد عمل شده و با محاسبه شدت بارندگی با روش مذکور، سرعت حرکت برف پاک کنها را تنظیم میکند.
با خشک شدن شیشه، وضعیت انتشار و بازتاب امواج به حالت قبل برگشته و برف پاک کن به صورت خودکار خاموش میشود.
سنسور باران با قرار دادن وضعیت دسته برف پاک کن در حالت Auto فعال میشود و با خارج کردن از حالت Auto غیر فعال شده و در این حالت میتوان بدون فعال شدن برف پاک کن به شستشو خودرو پرداخت. همچنین معمولاً میزان حساسیت سنسور باران نیز در بسیاری از خودروها قابل تنظیم است.
منابع:رگلاژ/کاربلد/چرخان
گردآوری و بازنشر: مجله خودرو
بیشتر بخوانید:
آموزش مدار برف پاک کن پراید ،پیکان ، پژو + تعویض تیغه برف پاک کن
قیمت خرید تیغه برف پاک کن خودرو + رفع ایراد عدم کارکرد برف پاک کن