واشر سرسیلندر چرا می سوزد و نشانه سوختن واشر سرسیلندر چیست

واشر سرسیلندر چرا می سوزد و نشانه سوختن واشر سرسیلندر چیست

واشر سرسیلندر چرا می سوزد

با سلام خدمت مخاطبين گرامی مگ کارز پستی بسیار کارآمد درباره ی واشر سرسیلندر چرا می سوزد و نشانه سوختن واشر سرسیلندر چیست را فراهم کردیم امیدوارم بخونید و استفاده کنید و بفرستید برای دوستاتون که اونام در جریان باشن و همچنین خواهشمنديم با نظرات و پيشنهادات خود ما را ياری بفرماييد.

بارها کلمه سوختن واشر سرسیلندر یا آب و روغن قاطی کردن خودرو را شندیه ایم، امروز در فروش خودرو سعی در آشنا کردن شما با این واژه ها و دلایل آن خواهیم داشت.واشر سرسیلندر وظیفه یکپارچه کردن فضای بین سیلندر و سرسیلندر را دارا می باشد

(در اصطلاح فضای بین سیلندر و سرسیلندر را آب بندی کرده ) تا از فرار گاز از محفظه احتراق، نشت آب از کانال های آب و نشت روغن از کانال های روغن جلوگیری کند. گفتنی است آب بندی واشر سرسیلندر امری حائز اهمیت است چراکه هر گونه نشتی گاز در عملکرد موتور تاثیر گذار بوده و می تواند موجب کاهش قدرت و راندمان موتور شود.

واشر سرسیلندر از جنس پنبه نسوز ، فولاد و مس می باشد تا بتواند فشار و حرارت زیاد ناشی از موتور را تحمل کند. سوختن واشر سرسیلندر به دفورمه شدن واشر گفته می شود که در حقیقت از فرم خارج شدن این قطعه موجب از بین رفتن آب بندی بین سیستم های مختلف موتور خواهد شد.

دلایل سوختن واشر سرسیلندر

کم شدن آب رادیاتور

مجراهای عبور آب در موتور مسدود شود.

خنک نشدن آب رادیاتور به دلیل رسوب و یا نقص در عملکرد پروانه.

نقص فنی در ترموستات.

نقص فنی در واتر پمپ و عدم گردش جریان آب در موتور.

پیچ خوردگی شلنگ های ورودی و خروجی رادیاتور.

رانندگی طولانی در ترافیک و فشار بر موتور در فصل گرما.

نکته: شایان ذکر است سوختن واشر سرسیلندر در یک لحظه و یک دقیقه رخ نمی دهد بلکه اول آب رادیاتور داغ می شود و حرارت افزایش پیدا می کند و چند دقیقه بعد از رسیدن آمپر به خط قرمز صدمه دیدن واشر آغاز می شود.

واشر سرسیلندر چرا می سوزد

از این رو توصیه می شود در صورت مطلع شدن از بروز چنین وضعیتی در موتور خودرویتان از پیمودن ادامه مسیر خودداری نمایید و ماشین تان را توسط بکسل به تعمیرگاه منتقل کنید. چراکه در صورت بی توجهی و یا عدم آگاهی از مشکل پیش آمده ممکن است آسیب جدی تری خودرویتان را تهدید کند و هزینه های گزافی را متحمل شوید.

البته در صورتی که تا تعمیرگاه مسیر کوتاهی پیش رویتان باشد می توانید با خودرویتان مسیر را بپیمایید. فقط دقت داشته باشید که قبل از پیمودن ادامه مسیر ابتدا در مخزن روغن موتور را باز نمایید تا آبی که با روغن قاطی شده است در اثر حرارت بخار گردد پس از انجام این کار می توانید دوباره خودرویتان را روشن نمایید تا به تعمیرگاه نزدیک مراجعه نمایید.

مطلب مرتبط: اجرت و هزینه تعویض واشر سرسیلندر سمند چقدر است؟

هنگام جوش آوردن خودرو چه کنیم؟

جوش آوردن خودرو ، یکی از مشکلاتی است که شاید بسیاری از افراد آن را تجربه کرده باشند به خصوص در گرمای تابستان و ترافیک های شهری، اغلب افراد در این شرایط با ریختن آب روی موتور خودرویشان سعی دارند تا به خنک کردن موتور خودرو سرعت بخشند ولی باید گفت این اقدام کاملا اشتباه است زیرا خنک کردن سریع موتور خودرو موجب انقباض سریع آن می شود و به اصطلاح موتور گیرپاژ می کند.

در حقیقت این اقدام موجب چسبیدن قطعات می شود و در نتیجه با حرکت پیستون ها در داخل سیلندر ، خراش هایی روی سیلندر و دیوار آن به وجود می آید و مشکل بعدی اینکه سرد و گرم کردن شدید پیستون می تواند موجب ایجاد ترک و شکاف نیز شود.

در زمان بروز چنین وضعیتی توصیه می کنیم حتما نکات زیر را رعایت نمایید:

در اولین فرصت توقف کرده و ماشین را خاموش کنید.کاپوت رو بالا بزنین و هر ۳۰ الی ۴۰ ثانیه موتور رو در حد سه چهار ثانیه روشن کنید و مجدد خاموش کنید. این حرکت را تا چند بار تکرار نمایید. در واقع با این حرکت از آسیب هایی نظیر چسبیدن رینگ و پیستون جلوگیری به عمل می آورید.

البته گفتنی است تا این جای کار واشر سر سیلندر خودرویتان را باید تعویض کنید. چراکه در این دما ، سرسیلندر اولین قطعه ای هست که آسیب می بیند. همانطور که گفته شد واشر سرسیلندر عمل آب بندی بین سیلندر و سر سیلندر را انجام میدهد و از قاطی شدن آب و روغن جلوگیری به عمل می آورد. که در صورت سوختن واشر سرسیلندر ، آب و روغن قاطی میشود.

توجه داشته باشید اگر در این وضعیت خواستین به موتور خودرویتان آب اضافه کنید ، حتمن ماشین را روشن کنید تا حرکت و پمپاژ در واتر پمپ ، آب را به همه جای موتور برساند. که این امر می تواند از ایجاد فشار داخل رادیاتور نیز جلوگیری به عمل آورد.

در هنگام برداشتن درب رادیات احتیاط کنید ، سعی کنید 1 متر فاصله را حفظ نمایید. درب رادیات را کم کم باز کنید تا بخارهای اضافی خارج شوند و سپس آب را طی چند مرحله اضافه کنید ، با این روش موتور خودرویتان خنک می شود. با خنک شدن موتور و عادی شدن دمای آن ، ماشین را خاموش نمایید.

در صورتی که خودرویتان باز هم جوش آورد و متوجه بالا رفتن غیر عادی آمپر آب شدید ، تردید نکنید که ترموستات خودرویتان دچار نقص شده است.

واشر سرسیلندر چرا می سوزد

این علائم را نادیده نگیرید :

موتور خودرو صبح ها دیر روشن می شود و پس از روشن شدن، موتور لرزیده و دود سفید از آن خارج می شود.

شیلنگهای متصل به رادیاتور باد کرده و متورم می شوند.

مشاهده روغن داخل مخزن رادیاتور.

کم کردن آب رادیاتور، در صورت سالم بودن سیستم خنک کننده و عدم نشتی آن.

شنیدن صدای شر شر آب از پشت داشبورد

موارد ذکر شده در بالا می تواند از نشانه های سوختن واشر سرسیلندر باشد پس در صورت مشاهده چنین مواردی حتمن به تعمیرگاه مراجعه نمایید تا از صرف هزینه های سنگین تر جلوگیری نمایید.بر این اساس در صورت مطلع شدن از بروز چنین وضعیتی در موتور خودرویتان از پیمودن ادامه مسیر خودداری نمایید

ماشین تان را توسط بکسل به تعمیرگاه منتقل کنید. چراکه در صورت بی توجهی و یا عدم آگاهی از مشکل پیش آمده ممکن است آسیب جدی تری خودرویتان را تهدید کند و هزینه های گزافی را متحمل شوید.

واشر سرسیلندر چرا می سوزد

واشر سرسیلندر چرا می سوزد

چه زمانی واشر سرسیلندر می سوزد

واشر سر سیلندر بین بلوک موتور که قطعاتی مانند میل لنگ و پیستون ها داخل آن قرار دارند و فضای بین سیلندر و سرسیلندر را آب بندی می کند تا از فرار گاز از محفظه احتراق، نشت آب از کانال های آب و نشت روغن از کانال های روغن جلوگیری کند.واشر سرسیلندر

اقدامات اولیه در صورت سوختن واشر سرسیلندر

در صورت مشاهده و متوجه شدن یکی از موترد بالا در صورت امکان از راندن در ادامه ی مسیر خودداری کرده و خودرو را به تامیرگاه بکسل کنید. در غیر این صورت فقط برای مسیر کوتاه می توان در مخزن روغن موتور را برداشت تا بر اثر حرارت آب مخلوط روغن بخار شود سپس موتور را روشن کرده تا به اولین تعمیرگاهبرسید.

در صورت سوختن خاصیت این واشر از بین می رود و در نتیجه آب بندی از بین می رود و آب-روغن قاطی می کند. و عوارض بسیا زیادب دارد و اگر ادامه پیدا کند آب رادیاتور بطور کامل چرب می شود و رنگ شیری به خود می گیرد.

خاصیت روانکاری روغن از بین می رود و در نتیجه راننده باید واشر سر سیلندر خودرو را تعویض نماید. البته قبل از تعویض باید به وسیله مکانیک عیب یابی دقیق انجام شود. و همانطور که گفته شد واشر را باید روی سطح کاملا صاف و تمیز قرار داد. به همین دلیل اکثر تعمیرکاران سطح سیلندر را با سنگ مخصوصی تمیز کرده و کاملاً صاف و صیقلی میکنند.

مطلب مرتبط: آموزش باز کردن واشر سرسیلندر وتعویض واشر سرسیلندر پیکان و وانت

واشر سرسیلندر سه وظیفه اصلی دارد:

آب بندی سیلندر:

واشر سرسیلندر چرا می سوزد: وقتی موتور در حال کار کردن است، فشار سیلندر در موتور بنزینی به راحتی می تواند به 700 psi و در موتور دیزلی، تا 2 هزار psi برسد. واشر سرسیلندر سبب بهینه تر شدن حالت کارکرد سیلندر می شود .

واشر سرسیلندر چرا می سوزد

آب بندی واشر سرسیلندر با اهمیت است زیرا هر گونه نشتی گاز در دقت کار موتور تاثیر گذار بوده و موجب کاهش قدرت و راندمان موتور می گردد. واشرسر سیلندر باید بتواند فشار و حرارت زیاد ناشی از موتور را تحمل نماید.

در صورتی که آب رادیاتور اندک باشد فشار زیادی به موتور و واتر پمپ وارد می شود و موجب سوختن واشر سر سیلندر می شود ، تعمیر واشر سر سیلندر هزینه هنگفتی را به همراه دارد.

هدایت مایعات :

داخل بلوک موتور و سرسیلندر مایع خنک کننده موتور و هم روغن موتور مورد نیاز هستند و مسیرهایی در واشر سرسیلندر وجود دارند که بین سر سیلندر و بلوک موتور در گردش باشند. در سرسیلندر، وظیفه مایع خنک کننده تنظیم دمای سوپاپ و شمع ها است.

حفظ و نگهداری مایعات از وظایف واشر سرسیلندر:

مسیرهای مخصوص مایع خنک کننده و روغن موتور تنها چند میلی متر با هم فاصله دارند. جلوگیری از ترکیب مایع خنک کننده و روغن موتور با هم یکی از وظایف اصل واشر سرسیلندر است.

یکی دیگر از وظایف واشر سرسیلندر جلوگیری از نزدیک شدن گازهای احتراق به مسیرهای مخصوص مایع خنک کننده و روغن موتور است.

واشر سرسیلندر چرا می سوزد

نشانه های سوختن واشر سرسیلندر

از دیگر علائم سوختن واشر سرسیلندر گرمای بیش از حد موتور، زدن جوش کاذب در رادیاتور، وجود آب در سرپیستون ها، مخلوط شدن آب و روغن، دیر روشن شدن موتور، بد کار کردن موتور، خروج بخار آب از اگزوز و رنگ روغن موتور تقریباً به صورت شیری رنگ خواهد بود و همچنین کم شدن قدرت و کشش موتور هستند.

نکته :در سوختن واشر سر سیلندر اول آب رادیاتور داغ می شود و حرارت افزایش می یابد و پس از چند دقیقه بعد از رسیدن آمپر به خط قرمز واشر شروع به صدمه دیدن می کند.

منابع:نمناک/خودروتک

گردآوری و بازنشر: مجله خودرو

مطالب مرتبط:

آموزش تصویری باز کردن و تعمیر سرسیلندر پژو ۴۰۵ ،سمند ،پژو پارس+فیلم

راهنمای خرید 206 دست دوم + نکات مهم در مورد خرید 206 کارکرده

علت داغ شدن بیش از حد موتور خوردو چیست و چه پیامدی دارد

رفع مشکل یکسره شدن فن خودرو + آموزش تعمیر فن خودرو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.