آشنایی با 10 عادت غلط هنگام رانندگی + باید و نبایدهای رانندگی

آشنایی با 10 عادت غلط هنگام رانندگی + باید و نبایدهای رانندگی

امروزه خودرو یکی از بخش‌ های جدانشدنی در زندگی انسان ها است و همچون سایر تولیدات بشر از شرایط و خصوصیات خاص خود بهره مند است . از آنجایی که خودرو از اجزا و قطعات مختلف و گسترده ای تشکیل شده است ، این مجموعه‌ از قطعات و تجهیزات مختلف که در کنار یکدیگر در سرعت و فشار بالا و شرایط جوی مختلف  و متفاوت کار می‌ کنند ، نیاز به دانستن نحوه استفاده صحیح و مناسب با توجه به نکات توصیه شده از طرف متخصصان و تولید کنندگان دارد . عادت ‌های خوب و بد رانندگی بیشتر از آن که به ‌نظر برسند در وضعیت خودرو و خرابی‌های اساسی آن نقش دارند .

رانندگی

رانندگی با یک خودرو عملی بسیار مهم ، دقیق و تا حدی خطرناک است . در زمان رانندگی است که بسیاری از جنبه ‌های نهفته در روان یک فرد بروز یافته و به نحوی مخرب و یا مؤثر در محیط بیرون از خودرو انعکاس می ‌یابد . عادات مخرب در رانندگی تنها به خود شخص آسیب نمی ‌رساند ، بلکه مستقیم و یا غیر مستقیم بر خودرو و اجزای فنی خودرو ، دیگر رانندگان و عابران عبوری نیز تأثیر گذار است .

ده عادت مخرب در هنگام رانندگی شامل موارد زیر است :

1- گرم کردن خودرو با روشن بودن طولانی مدت درجا :

یک عادت بد رانندگی که دربین اکثر صاحبان خودرو رواج یافته و بسیار مشاهده می ‌شود روشن کردن خودرو در شروع روز و اجازه دادن برای در جا کار کردن خودرو به مدت چندین دقیقه برای گرم شدن موتورآن است . اما این یک روش غلط برای گرم کردن موتور و اجزای خودرو می ‌باشد چرا که با کار کردن در جای خودرو بیش ازحدود یک دقیقه به مرورموجب رقیق‌شدن روغن می ‌شود و احتمال مخلوط شدن سوخت و روغن را بالا می ‌برد . همچنین باعث افزایش مصرف سوخت نیز می‌ شود . بهترین راه برای گرم کردن خودرو پس از حدود یک دقیقه کار کردن درجا و حرکت با دنده 1 یا2 در حدود یک کیلومتر است .

2- فشردن پدال کلاچ در حین حرکت در مسیر :

عادت بد رانندگی دیگر در بین برخی از رانندگان بازی با پدال کلاچ در حین حرکت خودرو و اصطلاحا نیم کلاچ حرکت کردن می ‌باشد که این امر باعث افزایش مصرف سوخت و آسیب رسیدن به صفحه و دیسک کلاچ خودرو و در نتیجه با بالا رفتن استهلاک صفحه کلاچ ، این مجموعه سریع تر دچار فرسودگی می‌ شود .

3- سومین عادت بد رانندگی نگه داشتن پدال گاز و کلاچ :

بیشتر افراد در هنگام توقف پشت چراغ قرمز عادت به متوقف نگه داشتن خودرو با فشردن پدال‌ های کلاچ و ترمز دارند . این امر به واسطه درگیر کردن صفحه کلاچ و همچنین لنت ‌های ترمز موجب بالا رفتن استهلاک قطعات شده و باعث از بین رفتن سریع ‌تر آن ها می ‌شود . در هنگام توقف در پشت چراغ قرمز بهتر است از ترمز دستی در خودرو های دنده‌ ای و حالت پارک در خودرو های اتوماتیک استفاده کنیم .

4- قرار دادن دست بر روی سر دنده هنگام حرکت خودرو و استفاده از آن به عنوان استراحت گاه دست :

یکی دیگر از عادت ‌های بد در رانندگی قرار دادن دست بر روی دسته دنده در حین حرکت خودرو می ‌باشد که به نوعی از اهرم دنده به عنوان محل تکیه گاه دست استفاده می ‌شود . این رویه در صورت ادامه دار بودن بدلیل فشار بر روچرخ دنده‌ ها به مرور موجب فرسودگی سریع تر قطعات گیربکس می ‌شود .

5- شتاب گیری و ترمز گیری ناگهانی :

شروع حرکت پرشتاب و همچنین ترمزهای شدید و ناگهانی یکی از عادت های بد در رانندگی است که اگر مستمر باشد موجب بالا رفتن استهلاک مجموعه ‌های انتقال قدرت ، سیستم تعلیق ، سیستم ترمز و چرخ های خودرو می ‌شود که می ‌تواند هزینه‌ های اضافی را به شما تحمیل کند .

6- ترمز گیری بر روی سرعت گیر :

یک عادت بد رانندگی در شهر که می ‌تواند بسیار مخرب باشد ، ترمز گیری بر روی سرعت گیر ها هنگامی ‌که سرعت خودرو بالا است ، می ‌باشد . این عمل می تواند فشار زیادی را به سیستم تعلیق خودرو ، رینگ ها ، لاستیک ها و اتاق و شاسی خودرو وارد کند که در صورت بالا بودن سرغت و وزن بالا بر روی خودرو می ‌تواند صدمات جبران نا پذیری را به خودرو وارد کند . در هنگام مشاهده سرعت گیر ها بهتر است که عمل ترمز گیری را قبل از رسیدن به سرعت گیر انجام دهیم و سرعت خودرو را قبیل از سرعت گیر کاهش دهیم و هنگام عبور از روی سرعت گیر پای خود را از روی پدال ترمز برداریم .

7- استفاده  ممتد از ترمز در سراشیبی :

در هنگام پایین آمدن از سراشیبی و مسیر های سر پایینی اگر در تمام مسیر از پدال ترمز برای کم کردن سرعت خودرو استفاده‌ کنیم هم حرکت خطرناکی با داغ کردن لنت‌ های ترمز و امکان از کار افتادن سیستم ترمز وجود دارد و هم باعث بالا رفتن شدید استهلاک ترمزها و دیسک ترمز در خودرو می ‌شود . در هنگام حرکت در سر پایینی بهتر است از دنده سنگین استفاده کنیم و در مواقع نیاز پدال ترمز را فشار دهیم .

8- عادت بد رانندگی با باک خالی :

یکی از 10 عادت بد رانندگی که باید آن ها را ترک کنید رانندگی با باک خالی است . این روزها با بالا رفتن هزینه ‌های نگهداری خودروها و با توجه به قیمت سوخت بیشتر رانندگان تا مرز تمام شدن بنزین خودرو رانندگی می‌ کنند . این موضوع یکی از عادت ‌های بد رایج در استفاده از خودرو می باشد . چرا که پایین بودن میزان سوخت در باک خودرو ممکن است با وارد شدن هوا به پمپ بنزین موجب سوختن پمپ بنزین خودرو شود و هزینه بالایی را به  مالک خودرو تحمیل کند . توصیه می‌ شود درهنگام روشن شدن چراغ بنزین خودرو در سریع ترین زمان ممکن نسبت به سوخت گیری اقدام نمایید .

9- گاز دادن قبل از خاموش کردن خودرو :

یکی از 10 عادت بد رانندگی که باید آن ها را ترک کنید گاز دادن خودرو می باشد . یک‌عادت قدیمی ‌و رایج در بین رانندگان وجود دارد که البته بیشتر در میان رانندگان پر سن و سال تر بیشترمشاهده می ‌شود . اینکه برخی از افراد عادت به گاز دادن به خودرو قبل از خاموش کردن آن دارند . این کار قبلا در خودرو های با سیستم کاربراتوری برای بهتر روشن شدن خودرو انجام می ‌شد .

اما در خودروهای انژکتوری گاز دادن قبل از خاموش کردن خودرو باعث باقی ماندن مقداری سوخت مشتعل نشده در سیلندر ها و انژکتور می ‌شود که به مرور می‌ تواند موجب خوردگی و خرابی سوزن‌ های انژکتور و کارکرد بد موتور شود .

10- خاموش نکردن خودرو پس از مسافت‌ های طولانی :

خاموش کردن خودرو پس از طی مسافت‌های طولانی و درجا کارکردن آن برای مدتی ، بیشتر در خودروهای دیزلی مرسوم است . این عادت بد رانندگی در خودرو های بنزینی موجب بالا رفتن دمای خودرو و همچنین در درازمدت موجب فرسودگی در سیستم اگزوز خودرو می ‌شود . در صورت بالا بودن دمای خودرو پس از خاموش شدن نیز فن‌ های خودرو می ‌توانند روشن شده و موتور را خنک کنند .

6 عادت بد رانندگی که باید ترک کنید

1- قرار دادن دست روی دسته دنده

بسیاری از رانندگان عادت دارند که بدون توجه به لزوم تعویض دنده ، دست خود را روی دسته‌ دنده قرار دهند . این عمل به چند دلیل نا مناسب است ؛ اول اینکه در هنگام راننگی باید با دو دست فرمان را نگه داشت تا در شرایط خطرناک ، کنترل خودرو امکان ‌پذیر باشد . با اینکه قرار دادن دست روی دسته ‌دنده چندان وزن و فشار زیادی ندارد ، اما همین مقدار اندک اما با فشار مداوم ، به دنده ‌ها و تنظیم‌ کننده‌ های حساس گیربکس لطمه می‌ زند و در بلند مدت تعویض دنده ‌ها با مشکل مواجه خواهند شد . بدون توجه به اتوماتیک یا دستی بودن گیربکس خودرو ، خرابی این سیستم پیچیده مشکلات زیادی به همراه دارد و احتمالاً برای تعمیر آن باید هزینه‌ ی زیادی پرداخت کرد .

2- بنزین زدن خودرو پس از علامت هشدار خالی شدن باک بنزین

هنگام که خودرو خاموش و متوقف است ، ناخالصی ‌های مکانیکی اجزای داخلی در باک بنزین رسوب می ‌کنند.  گرد و خاک محیط از فیلتر ها عبور می‌ کند و به قطعه‌ ی حساس پمپ سوخت می ‌رسد . وظیفه‌ ی اصلی پمپ سوخت یا بنزین ،‌ انتقال سوخت مورد نیاز به پیشرانه است . در فصل ‌های سرد سال ، همیشه حداقل باک بنزین را تا نیمه پر کنید تا از ایجاد معیانات جلوگیری شود . در دمای زیر صفر ، آب حاصل از میعان در باک بنزین مشکلات اساسی در سوخت رسانی خودرو ایجاد می ‌کند .

3- ترمز گیری پی ‌در ‌پی

همیشه فاصله‌ ی طولی خود را با خودرو های جلو حفظ کنید . اگر عادت بد نزدیک شدن به خودروی جلو را دارید ، به‌ دلیل ترمز گیری ‌های پی ‌در پی باید همیشه منتظر تعویض زود هنگام لنت ‌ها و احتمالاً دیسک ‌های ترمز باشید . علاوه بر این ، همیشه از وضعیت مناسب روغن و سیم ترمز اطمینان حاصل کنید . باید توجه داشت که تکنیک ترمزگیری مناسب زمان زیادی برای رسیدن به سطح مطلوب می ‌طلبد . راننده‌ ای که ترمزگیری مناسبی دارد ، سواری روان و راحتی برای سرنشینان و خودروهای دیگر در جاده فراهم می ‌کند .

تکنیک درست ترمزگیری به‌ صورت زیر است :

1- پاشنه‌ ی پا را با کف خودرو تماس داشته باشد .

2- بخشی زیادی از وزن پا باید متوجه پاشنه و کف خودرو باشد .

3- فشار از بخش پایینی پنجه و قبل از قوس کف پا ، به مرکز پدال ترمز وارد شود .

4- به آرامی پدال ترمز را فشار دهید تا خودرو به حالت توقف نزدیک شود .

5- قبل از توقف کامل ، فشار به پدال ترمز را به آرامی کم کنید .

4- توجه نکردن به صداهای مختلف خودرو

با شنیدن اولین صدای مشکوک در بخش‌های مختلف خودرو ، حتما به تعمیرگاه مراجعه کنید . بسیاری از افراد خواسته یا ناخواسته ( مثلاً گوش دادن به موزیک با صدای بلند ) صداهای مشکوک و گاهی عجیب خودرو را نادید می‌ گیرند و معمولاً پس از مدتی با خرابی اساسی خودرو در کنار جاده روبرو می ‌شوند . احتمال اینکه در این مرحله مشکلات خودرو زیاد شده باشد و راننده نتواند آن را حل کند بسیار بالا است . پس از خرابی ، برای توقف خودرو در شانه‌ ی جاده به‌ صورت زیر اقدام کنید .

رانندگی

1- مکانی مناسب و به‌ دور از محل عبور و مرور برای توقف انتخاب کنید .

2- در صورت اطلاعات فنی ناکافی ، حتماً از دیگران کمک بخواهید .

3- فلاشرها را روشن کنید .

4- در صورت خاموش شدن خودرو در وسط جاده ، خودرو را به شانه ‌ی جاده هل دهید .

5- با خدمات تعمیرسیار جاده یا شرکت خودروساز تماس بگیرید .

6- پس از تعمیر در جاده ، حتما در فرصت مناسب سرویس کامل عیب ‌یابی را انجام دهید .

5- استفاده نکردن از ترمز دستی

بدون توجه به دستی یا اتوماتیک بودن گیربکس خودرو و شیب ‌دار یا صاف بودن جاده ، همیشه پس از پارک خودرو ، ترمز دستی را فعال کنید . هنگام پارک خودروهای با گیربکس اتوماتیک در سطح شیب‌ دار ، فشار زیادی به دنده ‌ی قفل در محور بیرونی گیربکس وارد می‌ شود . برای پارک مناسب این نوع خودروها ، ابتدا پدال ترمز را نگه دارید ؛ سپس دسته دنده را در وضعیت P قرار دهید ، ترمز دستی را فعال کرده و در پایان پدال ترمز را رها کنید .

6- بالا بردن دورموتور قبل از گرم شدن پیشرانه

بیشتر خودروهای مدرن به گرم کردن نیازی ندارند ، اما باید به‌ خاطر داشته باشید که قبل از فعال شدن آمپر و نشان دادن درجه ‌ی حرارت ، نباید بیش از 2000 دور بر دقیقه به پیشرانه فشار آورد . در شرایط آب ‌و هوای برفی و یخ ‌زدگی ، توصیه می‌ شود قبل از حرکت حتما 1 تا 2 دقیقه خودرو در حالت ساکن روشن باشد تا دمای پیشرانه بالا برود .

بیشتر بخوانید:

علائم خرابی ترموستات خودرو چیست و عمر مفید آن چقدر است؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.