بررسی علائم خرابی توربین گیربکس اتوماتیک و تست آن

بررسی علائم خرابی توربین گیربکس اتوماتیک و تست آن

یکی از مهم‌ ترین بخش ‌های یک گیربکس اتوماتیک ، توربین آن است که خرابی توربین گیر بکس اتوماتیک می ‌تواند در انتقال نیرو از موتور به گیربکس جلوگیری کند و در حرکت و شتاب خودرو مشکل ایجاد کند . در واقع نقش توربین در گیربکس اتوماتیک خودرو درست همانند نقش کلاچ است و از این رو ، آشنا بودن با علائم و نشانه ‌های خرابی این قطعه در خودروی شما اهمیت زیادی دارد و می ‌تواند از بروز هزینه‌ ها و مشکلات بیشتر جلوگیری کند .

گیربکس اتوماتیک

اهمیت توربین گیر بکس اتوماتیک

توربین گیربکس اتوماتیک قطعه ‌ای است که موتور و گیربکس را به هم متصل می‌ کند و انتقال قدرت بین این دو را انجام می ‌دهد . در واقع این توربین با دریافت نیرو از موتور موجب می‌ شود تا پمپ گیربکس چرخش پیدا کند و در آن مکش ایجاد شود و این مکش موجب می ‌شود تا روغن به همه قطعات کشیده شود . زمانی که این قطعه در خودروی شما به درستی عمل نکند ، عمل انتقال نیرو صورت نمی‌ گیرد و در نتیجه شتاب ماشین افت می ‌کند . از طرف دیگر باید بدانید که در بسیاری موارد خرابی توربین گیربکس اتوماتیک می ‌تواند در حرکت خودرو اختلال جدی ایجاد کند و یا حتی جلوی حرکت خودرو را بگیرد .

مهم ‌ترین علائم خرابی توربین گیر بکس اتوماتیک

برای اینکه متوجه خرابی توربین گیربکس اتوماتیک شوید باید با علائم و نشانه‌ های این مشکل آشنا باشید که در ادامه به مهم‌ ترین آن‌ ها اشاره شده است :

1- صدای توربین گیربکس

مهم ‌ترین و اولین نشانه برای اطلاع از خرابی توربین گیربکس اتوماتیک این است که در زمان حرکت در توربین صدا هایی شنیده می ‌شود . این صدا معمولاً به صورت ضربه ‌ای بوده و در زمان استارت و ابتدای گاز دادن اتفاق می ‌افتد . در بسیاری از موارد صدای تقه ‌ای ایجاد شده در توربین به‌ خاطر شل شدن پیچ‌ های توربین اتفاق می ‌افتد که معمولاً به خاطر سهل انگاری که در کارخانه‌ انجام شده رخ می ‌دهد .

2- ایجاد ضعف در حرکت خودرو

ایجاد ضعف و کندی در حرکت خودرو در زمان حرکت اولیه و استارت خودرو می ‌تواند نشانه خرابی توربین گیربکس اتوماتیک باشد .

3- روغن ‌ریزی پشت پمپ

روغن‌ریزی پشت پمپ نیز می‌ تواند از دیگر علائم خرابی توربین گیربکس اتوماتیک باشد . این مشکل می‌ تواند سبب سوختن گیربکس شود ، زیرا در بسیاری از موارد راننده دیر به این موضوع پی می ‌برد و قطعاتی مثل صفحات ، باند و پیستون ‌های داخل گیربکس به خاطر نبودن روغن می ‌سوزند .

4- خورده شدن دهانه پمپ روغن

خورده شدن دهانه پمپ روغن می ‌تواند از علائم خرابی توربین گیربکس اتوماتیک باشد . این دهانه به توربین متصل است و خورده شدن آن موجب می‌ شود تا توربین لق شود . این موضوع می ‌تواند موجب خراب شدن کاسه نمد و سوختن توربین شود .

5- روشن شدن چراغ اسنو

یکی دیگر از علائم خرابی توربین گیربکس اتوماتیک این است که زمان روشن کردن خودرو ناگهان چراغ اسنو یا برف به صورت خودکار روشن می‌ شود و موجب می ‌شود و موجب تقه زدن ماشین می ‌شود . در این زمان باید شیرهای برقی خودرو را تعویض کنید و قبل از آن حتماً قطعات مربوط به گیربکس را نیز سرویس کنید و در صورت نیاز آن‌ها را شستشو دهید .

تست توربین گیر بکس اتوماتیک

برای تست خرابی توربین گیربکس اتوماتیک تنها کافی است که از روش ساده زیر استفاده کنید ، که شامل موارد زیر است :

1- خودرو را روی دنده قرار دهید .

2- پای چپ خود را روی ترمز فشار دهید .

3- سپس پدال گاز را تا انتها فشار دهید .

4- در این حالت دور موتور باید تا حدود 2000 افزایش پیدا کند ، اگر چنین اتفاقی نیفتاد ، پس احتمالاً توربین ضعیف شده است و در این شرایط باید آن را باز کرده و مورد بررسی قرار دهید و در صورت نیاز اقدام به تعویض آن نمایید .

نکات ایمنی که باید در مورد خرابی توربین گیربکس اتوماتیک بدانید!

به منظور جلوگیری از داغ شدن روغن گیربکس ، بهتر است که در زمان توقف در ترافیک ‌های طولانی خودرو را از حالت D خارج کنید و روی حالت P قرار دهید . از طرف دیگر در برخی از موارد حرکت کند ماشین در سربالایی به اشتباه مشکل توربین شناسایی می ‌شود و افراد اقدام به تعویض توربین می ‌کنند ، در حالی‌ که قبل از این موضوع ابتدا باید میزان روغن گیربکس بررسی شود و خودرو دیاگ شود . دیاگ شیر برقی برای بررسی میزان فشار ورودی روغن و مطمئن شدن قبل از تعویض توربین در این مواقع اهمیت زیادی دارد .

گیر بکس و یا جعبه دنده پس از کلاچ دومین قطعه مهم در سیستم حرکتی ماشین شماست . نام دیگر گیر بکس جعبه دنده می باشد که اکثر افراد آن را با نام گیر بکس میشناسند .

گیر بکس ها در دو نوع اتوماتیک و دستی می باشد ، گیر بکس دستی در زمان تعویض دنده نیازمند کلاچ گیری توسط راننده است اما در گیر بکس اتومات این عمل به صورت خودکار انجام می شود . انتخاب اتومیل هایی با گیر بکس اتومات در شهر های پر ترافیک بسیار حائز اهمیت بوده و انتخابی مطمعن و هوشمندانه است ، زیرا خستگی ناشی از کلاچ گیری وجود نداشته و بسیار راحت است .

رسیدگی منظم و بازدید روغن گیر بکس خودرو در تمامی مدل ها مهم بوده و این عدم رسیدگی مشکلات و هزینه های زیادی در پی دارد ، ما در با چک کردن مداوم گیر بکس و روغن کاری آن از آسیب رسیدن به آن جلوگیری می شود . توصیه می شود ماهی یک بار گیر بکس خود را چک کنید .

از طرفی گیر بکس اتومات هزینه بالا تری دارد ، ولی گیر بکس دستی این گونه نمی باشد و دنده دستی بسیار راحت می باشد . و همچنین رسیدگی به این نوع گیر بکس راحت بوده است و گیر بکس دستی مطمعن تر بوده و اکثر افراد از این گیر بکس برای ماشین خود استفاده می کنند . دلیل اینکه گیر بکس دستی خوب است ، بخاطر این است که گیر بکس دستی عمر طولانی و اصطحکاک بیشتری دارد و نیاز به عوض کردن هر دقیقه آن نیست ، فقط باید ماهی یک بار آن را چک کنید .

جعبه دنده نام فارسی گیر بکس است که بعد از کلاچ ، از آن به عنوان دومین عنصر منتقل کننده قدرت در خودرو نام دارد . همچنین گیر بکس ، یکی از اصلی ترین قسمت های هر خودرو است که می توان اهمیت آن را با موتور مقایسه کرد .

گیر بکس اتومات چیست ؟

نوع دیگری از گیر بکس که در خودرو ها نصب می شود ، گیر بکس اتومات است که با پیشرفت تکنولوژی در صنعت خودرو سازی روی ماشین های مدل بالا نصب می شود .

نخستین گیر بکس های اتوماتیک به صورت سه دنده روی خودرو ها نصب می شد . اما امروز انواع چهار دنده ، پنج دنده و در خودرو های لوکس مانند ( لکسوس LS ) گیر بکس اتومات 8 و 9 دنده نیز نصب می شود .

گیر بکس دنده ای ، گیر بکس اتومات

نوع گیر بکس هنگام خرید خودرو نیز برای خریدار بسیار مهم می باشد  که از چه نوع گیر بکسی بهتر است و کدام گیر بکس نسبا به نوع دیگر مزیت یا برتری دارد .

اوایل گیر بکس دنده ای یا دستی مورد استفاده قرار می گرفت و همچنان نیز طرفداران خود را داراست ، اما با گذشت زمان و پیشرفت تکنولوژی گیر بکس اتومات ساخته و روی خودرو ها نصب شد که توانسته است جای خود را در بین طرفداران خود باز کند .

چرا در خودرو گیر بکس قرار دارد ؟

گیر بکس متشکل از چند چرخ دنده وشفت یا محور است که داخل مخفظه ای جعبه مانند قرار کرفته است . در واقع گیر بکس وظیفه دارد تا گشتاور تولیدی توسط پیشرانه را تغییر دهند و سرعت دورانی چرخ ها را تنظیم کند .

تمامی خودرو هایی که پیشرانه درون ساز دارد ، دارای دور موتور محدود است . در اکثر این خودرو ها محدوده خطرناک برای دور موتور با رنگ قرمز روی صفحه مدرج مشخص شده است . صفحه مدرج نیز در گشت فرمان تعبیه شده تا راننده بتواند به راحتی تمامی علائم و هشدار هایی را که توسط این صفحع ارسال می شود مشاهده می کنند .

معایب

1- تعمیرات نسبتا پر هزینه

هزینه های جاری نگهداری از یک گیر بکس CVT معمولا کم است اما وقتی نیاز به یک تعمیر واقعی پیدا کند ، به دلیل لوازم یدکی گران قیمت ، هزینه تعمیرات بالاتری نیز خواهد داشت .

2- قابلیت به کار گیری محدود

حتما شما هم می دانید که گیر بگس های CVT بیشتر در خودرو های خانوادگی و اقتصادی کاربر دارند تا انواع عملکرد بالا و اسپرت . این گیر بکس ها توانایی انتقال گشتاور های بسیار بالا را ندارندو بنابراین هنوز نمی توان به طور گسترده و در هر خودرویی از آنها بهره برد.

3- عملکرد پر سر و صدا

برخی راننده ها نسبت به هنگ کردن جعبه دنده های سی وی تی در دور موتور های بالا شکایت دارند . این عمل با افزایش بیش از حد دور موتور همراه شده و سر و صدای نا خواسته زیادی را ایجاد می کند . این حالت متاسفانه جزو ویژگی های ذاتی گیر بکس های CVT به شمار می رود .

مزایا

1- وزن کمتر

به دلیل ساده بودن اجزای جعبه دنده ، معمولا گیر بکس CVT سبک تر و جمع و جور تر از گیر بکس های اتوماتیک متعارف است . حداقل مزیت این امر کاهش مصرف سوخت خودرو به دلیل وزن خالص کمتر آن است .

2- تعویض نرمتر دنده ها

برخلاف گیر بکس های دستی و اتوماتیک متعارف ، به دلیل آنکه سی وی تیها چرخ دندهای ندارند ، بنابراین تعویض ضرایب دنده از صفر تا صد به صورت کاملا یکنواخت و به نرمی انجام می گیرد .

3- ساختمان ساده تر

تعداد اجزای به کار رفته در گیر بکس CVT نسبت به جعبه دنده ها معمولی کمتر است . به جای استفاده از یک سری از چرخ دنده های مختلف ، دو پولی و یک تسمه در این نوع جعبه دنده وظیفه اصلی انتقال نیرو را انجام می دهد .

4- انتقال بهینه نیرو

با گیر بکس CVT خودروی شما همواره در دنده صحیح قرار دارد . برخلاف دنده های اتوماتیک معمولی و یا حتی گیر بکس های دستی ، سی وی تیها برنامه ریزی شده است تا سرعت قدرت پیشرانه را درست متناسب با همدیگر نگاه دارند .

5- مزایای اقتصادی

از نظر مصرف سوخت می توان گیر بکس های CVT را نسبت به انواع رایج حعبه دنده ها مقرون به صرفه تر دانست . حیت حرکت در بزرگ راه های و جاده ها بین شهری ، عقربه دور موتور در خودرو های کجهز به گیر بکس ضریب متغیر پیوسته معمولا در پایین تر سطح ممکن نگه داشته می شود که در این مورد از منظر مصرف سوخت بسیار سود مند است .

گیربکس اتوماتیک

گیر بکس اتوماتیک دو کلاچه یا DCT

وجود دو کلاچ در این مدل گیر بکس ، انتقال قدرت به صورت کاملا نرم اتفاق می افتد و راننده و سر نشینان خودرو ، هرگز شاهد ضربه های و تکان هایی که هنگام تغییر دنده در گیر بکس های دستی ایجاد می شد ، نخواهند بود .

عملکرد گیر بکس دو کلاچه یا گیر بکس DCT ، شباهت زیادی با گیر بکس دنده دارد . سرعت بالا و دقت زیاد هنگام تعویض دنده ها از مزایای گیر بکس DCTمحسوب می شود که در گیر بکس دستی با آن رو به رو هستیم .

وزن پایین و اشغال فضای کم از دیگر خصوصیات این مدل از گیر بکس اتوماتیک است . در واقع به دلیل تمامی خصوصیات که ذکر شد ، گیر بکس اتوماتیک DCT ، به عنوان یک آپشن روی خودرو های غیر سوپر اسپرت نصب می شود که در این صورت پرداخت هزینه های بیشتر و اضافی نیز منطقی خواهد بود .

زمانی که دنده دستی را به دنده اتوماتیک تغییر می دهند ، از چه لوازمی استفاده می کنند ؟

1- گیر بکس اتوماتیک

2- توربین

3- پولوس اتوماتیک کوتاه چپ

4- پولوس اتوماتیک کوتاه راست

5- استارت اتوماتیک سه پیچ

6- رادیاتور فابریک اتوماتیک

7- روغن هیدرولیک خراجی

8- سه راهیی هوا

9- شلینگ های هوای گیر بکس

10- لوله های و شلینگ های خنک کننده

بیشتر بخوانید:

سرسیلندر چیست؟ نحوه کاربرد و رفع عیوب آن در خودرو چگونه است؟

علائم خرابی پمپ بنزین خودرو + راه‌حل پیشگیری از این مشکل

بررسی شمع موتور خودرو + چک کردن شمع موتور به کمک رنگ آن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.