دلیل آب کم کردن خودرو و کم شدن آب رادیاتور ماشین چیست؟

دلیل آب کم کردن خودرو و کم شدن آب رادیاتور ماشین چیست؟

علت كم كردن آب رادياتور 206 , علت كم كردن آب رادياتور پژو 405 , علت کم شدن آب رادیاتور پراید

قاطی شدن آب و روغن , کم شدن آب رادیاتور سمند , کم شدن آب قمقمه 206

کم شدن آب قمقمه پراید , نیم سوز شدن واشر سرسیلندر , هزینه تعمیر واشر سر سیلندر

رادیاتور-ماشین

رادیاتور یکی از مهمترین اجزاء سیستم خنک کاری خودرو بوده که با تبادل حرارت با هوای جریان یافته پیرامون خود موتور را خنک میکند.

البته این انتقال حرارت به آیتم هایی چون دمای هوای جریان یافته ،حجم هوای در حال جریان بر روی پره های رادیاتور و میزان بزرگی و شکل طراحی آن بستگی دارد.

برای آنکه به اهمیت رادیاتور بیشتر پی ببریم لازمست به این مسئله توجه کنیم که از احتراق بنزین در موتور دمایی در حدود 2000-2500 درجه سانتیگراد حرارت تولید میشود و شما فقط با چند لیتر سیال مثل آب و با ترکیبی از آب و ضدیخ / ضدجوش بایستی موتور را به دمای بین 90 تا 95 درجه برسانید و ان را خنک کنید.

درست است که برای کاهش اصطکاک و انتقال حرارت ناشی حرکت قطعات گردنده مثل میل لنگ و شاتون ها از روغن استفاده میشود ولی خنک کاری به روانکاری با روغن ختم نشده و استفاده از سیال های خنک کننده و اجزایی مانند رادیاتور شکل تکامل یافته تری برای ایفای این مهم به خود میگیرد.خوب است که بدانید قدرت خنک کنندگی آب بیست برابر روغن میباشد و وجود سیستم خنک کاری متکی به رادیاتور و سیال های ضدجوش بخصوص در مناطق گرم جهان نقشی غیر قابل انکار در کاهش دمای موتورها را دارد.

رادیاتور اتومبیل

کم شدن آب قمقمه 206-علت كم كردن آب رادياتور 206-در رادیاتور پراید

در گذشته موتورهای ژیان و فولکس فاقد رادیاتور بودند و بیشتر این خودروها بدرد مناطق خنک میخوردند و بدلیل حجم و توان پایین موتورها امکان حذف سیستم خنک کاری با رادیاتور وجود داشت اما با افزایش قدرت و سرعت خودرو های امروزی امکان خنک کردن موتورها با هوا منتفی است .

حتی در مورد اتوبوس های ماگیروس که ساخت کشور روسیه بود پس ازفروش در ایران بدلیل طراحی خاص و هواخنک بودن آن مورد استقبال قرار نگرفت و این نوع موتور بیشتر به درد همان مناطق سرد روسیه میخورد که در صورتی که دمای موتور افزایش می یافت توسط یک فن بزرگ که بر روی موتور نصب شده بود هوا را مستقیما بر روی پره ها (فین) های موتور به جریان در می آورد و موتور را خنک میکرد.

شاید برای شما هم جالب باشد که یکی از دلایل شکست ارتش آلمان نازی به رهبری هیتلر در جنگ سیبری روسیه وجود آب در رادیاتور خودروهای نظامی آن زمان بود که بدلیل یخ زدگی موتورها ارتش آلمان زمین گیر شد .و کمی بعد به دستور هیتلر موتورهای فولکس طراحی و ساخته شد اما فرصت برای آلمانیها دیگر دیر شده بود.

کیفیت رادیاتور به تعداد شبکه ها،تعداد لول ها و شکل طراحی و جنس رادیاتور بستگی دارد.

مثلا هر قدر تعداد شبکه ها و لول ها بیشتر باشد و نوع طراحی بنحوی ایجاب کند که هوای بیشتری با رادیاتور در تماس باشد انتقال حرارت بهتر انجام خواهد شد .رادیاتور از فلزات و آلیاِهای فلزی انتخاب میشود که انتقال حرارت به سهولت امکان پذیر باشد.

مثلا رادیاتورهای تولیدی با تعداد لول های 2-3-4 لول تولید میشود و برای تماس بیشتر هوا با پره ها آنها را بصورت مارپیچ و با زیگزاگ میسازند.

درخنک کاری موتور بسته به نوع طراحی سیستم خنک کاری موتور از دو نوع سیستم استفاده میشود .در خودرو هایی که از سیستم معمولی با مدار باز استفاده میشود منبع انبساط ندارند.خودوهایی مثل پیکان.

اما در خودروهایی که دارای منبع انبساط بوده وبا انبساط و انقباض ،سیال به منبع انبساط وارد و خارج میشود (در حال انبساط سیال وارد و در حالت انقباض از منبع خارج میشود) سیستم خنک کننده مدار بسته گفته مشود که در این سیستم پرت مایع خنک کننده در حد بسیار ناچیزی بصورت بخار میباشد.

دلیل آب کم کردن خودرو و کم شدن آب رادیاتور ماشین چیست؟ (3)

کم شدن آب ماشین می تونه عواقب خیلی پرهزینه ای داشته باشه که مثلا سوختن واشر سر سیلندر یکی ازکمترین اونهاست ! پس یادتون باشه هر موقع ماشین جوش اورد و یا داغ کرد بسرعت اقدام کنید.

ماشین های جدید مثه  پژوی ۲۰۶ خودشون سیستم محافظتی دارند و با نوشتن کلمه استاپ stop روی برد ماشین …موتور رو بطور اتوماتیک خاموش می کنن و این کار بسیار عاقلانه ایه چون ادامه کار موتور باعث سوختن واشر سر سیلندر و حتی در موارد شدید سوختن خود موتور (گریپاژ کردن پیستون های داخل سیلندر و جام شدن موتور میشه که دیگه باید یه تعمیر اساسی روی موتور انجام بگیره و هزینه های چند میلیونی رو باید بدین.

دلیل آب کم کردن خودرو و کم شدن آب رادیاتور ماشین چیست؟ (1)

كم كردن آب رادياتور پژو 405-نیم سوز شدن واشر سرسیلندر-قمقمه آب رادیاتور پراید

چون وقتی سر سیلندر زیاد داغ بشه تاب ور می داره و دیگه نمی تونه صاف روی سیلندر بشینه …

 چون علاوه بر هزینه خرید واشر و دستمزد مکانیک باید سر سیلندر هم برای کف تراشی به تراشکار بره که گاهی اوقات لازمه سوپاپها و گایدشون هم عوض بشه و باید بره تراشکاری و خلاصه داستان داره … پس بهتره از اول نذاریم این مشکل پیش بیاد.

کم شدن آب رادیاتور می تونه چند علت داشته باشه از علتهای ساده تا پیچیده :

دلیل آب کم کردن خودرو و کم شدن آب رادیاتور ماشین چیست؟ (5)

کم شدن آب قمقمه پراید-قاطی شدن آب و روغن 

http://cdn.naghdestan.com/Image/HtmlEditor/News/2016/6/14/leak2.jpg

  1. –         نشتی از اتصالات ( جنت ها! Joint )
  2. –         از کار افتادن فن ( پروانه خنک کننده ) مثلا بعلت سوختن فیوز یا سوختن خود موتور پروانه
  3. –         خرابی در رادیاتور
  4. –         سوراخ بودن رادیاتور
  5. –         ورود آب بداخل سیلندر
  6. –         خروج ْآب از سر سیلندر بخاطر سوختن واشر سر سیلندر
  7. –         گیر کردن توموستات
  8. –         نشتی ازبخاری ماشین
  9. –         خرابی واتر پمپ
  10. –         هواگیری نکردن رادیاتور
  11.           نشتی آب از در رادیاتور
  12.          خراب شدن قمقه رادیاتور
  13.          جوش آوردن خودرو به علت نداشتن ضدیخ
  14.          رسوب گذاشتن داخل موتور بدلیل نداشتن ضدیخو کیپ شدن منافذ آب
  15.          نشتی از بلوکه سیلندر بخاطر ترک داشتن

چطور میشه  تشخیص داد آبی که از رادیاتور کم میشه مربوط به سوختن یا ترک برداشتن  واشر سر سیلندره ؟

وقتی این اتفاق بیفته و آب وارد اگر درون موتور به هر علت نشت آب وجود داشته باشه و آب رادیاتور رو کم کنه دودی که  از اگزوز ماشین بیرون میاد سفید و بهمراه بخار آبه.

دلیل آب کم کردن خودرو و کم شدن آب رادیاتور ماشین چیست؟ (2)

کمتر پیش میاد که ترکیدگی اتفاق بیفته و بیشتر به علت نیم سوز یا سوخته شدن واشر سر سیلندر هست.

درصورت کم شدن حداقلی وناچیز بخار اب یا بازبودن درب های رادیاتور

دلیل آب کم کردن خودرو و کم شدن آب رادیاتور ماشین چیست؟ (4)

گردآوری توسط : مجله خودرو

 منبع:کارستان

104 نظر

  1. دوستان گل ببینید
    اگر اتصالات سالم بود،میزان آب و خلا و هواگیری و ضد یخ مناسب هم همه جوره اوکی بود، به ترتیب برو سراغ ترموسات،واترپمپ،رادیات بخاری،سرسیلندر و احتمال نشست رینگ پیستون باید چک شه، تمام پارگی ها،کم کردن آب ،ترک کردن قطعات و نشتی از درب همش بر میگرده به یک مشکل داخلی ک از دید چشمی خارجه ،اگر مشکل نشست رینگ و پیستون باشه معمولا شمع دوم و چهارم کمی آغشته به روغن میشن،بعد استارت گهگداری دود سفید دیده میشه و در دنده پنجم کمی صدای خرخر دارید شبیه عدم نارسایی سوخت یا برق، ماشینای جدید آب روغن قاطی نمیکنن فقط کمی به روی آب قمقمه خالت کف یا گرده های کرم رنگ مشاهده میشه

  2. سلام من پژوslx مدل۹۵دارم .چندوقتی بود ماشین داغ میشد که بعدازیکسال فهمیدم فن دور کند فقط یه دونه از فن هاش کار میکنه و ماشین هم تقریبا هر دوهزار کیلومتر یه لیتر آب کم‌میکنه وهمیشه می بینم که روی محفظه فیلتر روغن چندقطره ضدیخ ریخته هست و صبح ها هم درهوای سرد بااستارت دوم ماشین روشن میشه معمولا.ممنون میشم دلیل کم کردن آب ماشین روبگید.

    • داداش وقتی ماشین با یدونه فن کار کنه فشار رادیات بالا میره و اون چند قطره آب روی فیلتر احتمالأ از روی در رادیات نشتی کرده ب علت فشار زیاد
      آب کم کردن هم میتونه از فشاری ک ب شلنگ ها اومده اونا رو ضعیف کرده از محل بست

  3. فرشاد محمدی

    سلام وقت بخیر
    من یه پراید ۸۸دارم
    هر چند روز رادیات آب کم می‌کنه چون قمقمه هم آب بهش نمیده(پره)مجبورم درب رادیات باز کنم آب بریزم داخلش.
    هم قمقمه آب نمیده
    هم رادیات آب کم می‌کنه
    اینا مشکلش هستن .پولکی آب هم عوض کردم رادیاتور سرویس کردم بازم همون مشکل داره لطفاً راهنمایی کنید

  4. محمدرضا

    سلام
    من ام‌ وی ام x۲۲ دارم ی باز جوش آورد واشر زد درست کردم رادیات عوض کردم واتر پمپ تعمیر کردم ولی بازم آب کم میکنه توی حرکت و وقتی ماشین روشنه مثلا شب اب بریزم داخلش صبح نگاه میکنم کم نشده ولی کافیه باهاش ۲۰-۳۰ کیلومتر برم کل آبش خالی شده ولی آمپر خط وسط هستش
    چندبن تعمیرگاه بردم ولی هرسری کلی خرج مبکنم و بازم درست نمیشه
    البته بگم که زیر ماشین میشینم نگاه میکنم وقنی روشنه آب میچکه از زیرش خیلی کم ولی خب میچکه

    • واتر پمپ مشکل داره ،

    • داداش وقتی ماشین با یدونه فن کار کنه فشار رادیات بالا میره و اون چند قطره آب روی فیلتر احتمالأ از روی در رادیات نشتی کرده ب علت فشار زیاد
      آب کم کردن هم میتونه از فشاری ک ب شلنگ ها اومده اونا رو ضعیف کرده از محل بست تو بستن

    • داداش موقع تعمیر یا شلنگ نشتی پیدا کرده یا از محل بست هاش،، نگران نباش فقط به ی آدم دلسوز بده یکی یکی آچار بندازه و چک کنه

  5. علی رضا

    سلام من ماشینم 206مدل 95 تیپ دو هستش -ماشین من وقتی در اتوبان یا جاده هستم امپرماشین زیر اون خط معمولی است ولی هنگامی که به ترافیک میرسم امپرماشینم میاد بالا و بعد چنددقیقه دوباره برمگیرده حالت عادی واین کار هی تکرار میشه مشکل ا چی میتونه باشه؟بعدماشین من اب کمک میکنه من هردد هفته قمقه رو پر میکنم ولی میبینم باز ازش کم شده ,مکانیک نشون دادم میگه واشر نزده و رادیاتورتو عوض کن

  6. سلام‌ماشینم‌پرایدکاربراته‌‌سرسلند‌صفر‌زدم‌واشار‌رینگ‌‌پیستونم‌عوز‌کردم
    رادیاتم‌عوز‌کردم‌‌دوجا‌نشتی‌داشت‌گرفتم‌الان‌‌بعضی‌موقه‌‌برگشت‌میده‌تو‌قمقمه‌بعضی‌موقه‌رادیات‌کم‌میکنه‌ابو‌2روز‌درمیون‌دلیلشو‌کسی‌میدونه

  7. سلام ، 206 تیپ دو مدل 88 دارم
    سه راهی آب پشت هوزینگ واتر پمپ آب میده ،قبلا بی دلیل و بخاطر نو شدن اوستا کار گفت سه راهی عوض کن ، عوض کردم دوباره از محل سه راهی آب میده ، گفت جنس اصلی پیدا کن ، پیدا کردم دوباره آب داد ، باز کردیم اورینگ توی سه راهی رو عوض کردیم باز آب داد ، باز کردیم ایندفعه با چسب مزدا آب بندی کردیم باز آب داد
    به نظرتون علتش گشاد شدن هوزینگ واتر پمپ نیست؟

  8. سلام دوستان عزیز خسته نباشید من ماشینم سایناس ترموستاتم تعویض کردم ولی باز در حالت خاموش هم آب کم میکنه تقریبا روزی یه لیوان .ممنونم راهنماییم کنید

  9. با سلام.. من پژوپارس مدل 90دارم. ماشینم آب کم میکنه. را یات نو. جنتها را عوص کردم. درب رادیات رو عوض کردم. هیچ نشتی روی موتور و زير موتور نداره. ماشین داغ نمیکنه. آمپر آب تا نصفه میاد بالا.. ماشین هنگام روشن کردن صاف کار میکنه. ریپ نمیزنه. لرزش نداره……….. علت آب کم کردن چه میتونه باشه. لطفا راهنمایی کنید

    • سلام دوستان بنده امروز واشرسرسیلندرعوض کردم ترموستات نو. فشنگی آب نو. دریچه ترموستات نو. شیلنگهای داخل موتور همه روعوض کردم رادیاتورآب وبخاری نو. ولی ازمکانیکی تاخونه اومدم یک لیتر آب کم کرده. بعدازخنک کردن وهواگیری حدود 15کیلومتراومدم بازم حدود یک لیوان کسرکرده ممکنه کمک کنین بفهمم چه عیبی داره ماشینم آردی 85انژکتوره. البته فیلر روشل گرفته وصدامیده ممنونم ازلطف همه دوستان

      • سلام دوست عزیز از واشر سر سیلندره یا مکانیک واشرتو خوب نبسته یا جنس واشر خوب نبوده هوا میده داخل موتور و آب کم میکنه

        • سیدمهدی موسوی

          سلام.پیکان وانت مدل ۸۶ دارم.چندروزپیش ازدرب رادیات اب پس میزد وشیلنگهاهم سفت بودن .اماماشین راحت روشن میشد واب روغن هم قاطی نکرده بودوازاگزوزهم اب میریخت.مکانیک گفت واشرسرسیلندرترسانده.الان ۲روزه که واشرعوض کردیم ولی بازاب کم میکنه وشیلنگها هوامیگیرن وسفت میشن.ولی روغن تمیزه واگزوزهم خشکه.درضمن اب داخل رادیات دورنمیزنه ولی امپرهم جوش نمیاره وتانزدیک وسط میاد.ممنون میشم راهنماییم کنید

      • دوست عزیز ماشینت چی شد؟!درست کردی!

  10. با سلام.. من x33 مدل 91 دارم. ماشینم آب کم میکنه. را یات نو. جنتها را عوص کردم. درب رادیات رو عوض کردم. هیچ نشتی روی موتور و زير موتور نداره. ماشین داغ نمیکنه. آمپر آب تا نصفه میاد بالا.. ماشین هنگام روشن کردن صاف کار میکنه. ریپ نمیزنه. لرزش نداره……….. علت آب کم کردن چه میتونه باشه. لطفا راهنمایی کنید

  11. سلام ماشینم پرایدرادیات نوکردم قمقمه ابش نوکردم جالبه اب رادیات کم میکنه ب داخل قمقمه ولی ازقمقنه نمیادتورادیات ازچه چیزی هست کلافه شدم آمپرم اصلا نمیره بالا عجیبه

    • از درب رادیات مطمئن بشید برای گرم شدن اب و بعد از شیلنک تا قممقه رو بررسی کنید نبایتس شل باشه و زدگی داشته باشه طرز کار اینه که وقتی اب گرم بشه و منبسط اب اضافی تو قمقمه بره و بعد سرد شدن به داخل رادیات مکیده بشه99.11.2

    • درب قمقمه ایراد داره عمل رفت‌وبرگشت ندارد دقیقا برا همین درب قمقمه ۱۵ سال پیش دیگه کم مونده بود موتور باز کنم

    • منم دقیقا مشکلم اینه درب رادیاتور عوض کردم خوب نشد

    • درب زرد رنگ خود قمقمه رو عوض کن درست میشه

  12. سلام خودروی ۲۰۶ بنده زمانی که یک مسافتی حدودا ۵۰ کیلومتری رو باهاش طی میکنی و بعد ماشین رو خاموش میکنی و بعداز خنک شدن درب قمقمه رو باز میکنی مقدار بیشتر آب قمقمه از بین رفته ولی اگر مثلا صبح قمقمه رو پر کنم و تا فردا صبح ماشین رو زیاد روشن نکنم یا اصلا روشن نکنم حدود چند سی سی فقط کم میشود دلیل چیست ممنون میشم پاسخ بدید

  13. سید مرتضی طاهری

    سلام یک پژو 206مدل 91سرسیلند عوض شده و تراش کاری هم رفته الان هر دوروز آب کم میکند ماشین تازه گرفتم تمیز است خانگی بود وقتی گرفتم گفت عوض شده و تعمیرات صورت گرفته از بابت سرسیلندر تراش خورده من رادیاتور عوض کردم آب و ضدیخ ریختم متوجه نشدم از کجا کم می‌کند راهنمایی کنید ممنون میشم تا بدتر نشده خیلی ممنون از شما

  14. سلام من ماشینم مدل ۹۰سمند ال ایکس صبح بعداز حدود ده ساعت که ماشین خاموش بوده درب رادیاتور باز کردم آب پرتاب شد بیرون اب ریختم وحرکت کردم دو کیلومتر رفتم امپر چسباندسریع پیش مکانیک رفتم گفت ترموستات قفل کردم عوض کرد وهواگیری کرد دو بار فن کردوحرکت کردم تا روز بعد صبح بازم در رادیاتور باز کردم بینم اب داخل ماشین هست یا نه بازم اب فواره کرد در صورتی که بازم ده ساعت ماشین خاموش بوده وموتور سرد بوده حرکت کردم برم پیش مکانیک تو حرکت بازم امپر بالا رفت ومایه شیری رنگ تو درب روغن وشلنگ بخار دیده شد مکانیک گفت هوا گرفته هواگیری کردوحرکت کردم صد کیلومتر رفتم نه امپر بالا رفت وتمیزم فن میکرد چند ساعت خاموش بوده وموتور کاملاً سرد شده بود خواستم اب رادیاتور چک کنم بازم اب بالا زد هواگیری کردم ونزدیک۵۰کیلومتر رفتم ماشینم تمیز فن میکرد زمان خاموش کردن ماشین دیدم درب رادیاتور کمی نفس میزنه خواهشن راهنمایی کنید ضمنا شلنگ رایاتورم باد نکرده ورایاتورمم کاملاً گرمه نمیدانم مشکل از کجاست ممنونم رهنمایم کنید گیج شدم

    • مال منم اینجوری

    • واشر سر سیلندر سوخته که شیری شده

      • سلام من ماشینم تیبا دو مدل 98هست تازه خریدم ماشین امپرش خوبه به موقع روشن میشه به موقع خاموش میشه ولی رادیات آب کم می‌کنه و از قمقمه جبران نمیکنه و شلنگ رادیات به قمقمه دست میزنم تا پنج سانش گرمه بقیش سرده پیش مکانیک هم بردم ترموستات و عوض کردم 75 کردم کلکی رادیات هم عوض کردم ولی بازم کم می‌کنه خواستم ببینم مال چیه

  15. سلام
    ماشین من پرایده.اب رادیات کم میشه ولی قمقمه همچنان پر هست.در رادیات عوض کردم.قمقمه عوض کردم ولی بازم رادیات اب از قمقمه نمیکشه.لطفا راهنمایی کنید؟

    • سلام
      راه ارتباطی به قمقمه اب اگه مشکل داشته باشه و هوا بکشه این مشکل ممکنه پیش بیاد بست شیلنگ رادیا به قمقمه و خود شیلنگ از نظر پارگی و زدگی بررسی کنید99.11.2

  16. سلام روزخوش
    من پژو پرشیا TU5 دارم هفته ای 1 لیتر آب کم می کنه . تو راه رفتن و شتاب مشکل نداره نشتی رادیاتور و یا لوله بخاری مشکل درب رادیاتور و ……… هم نداره فقط زمانی که آب رو به اندازه مناسب میریزم صبح که استارت می زنم تک استارت روشن نمیشه و بعد از روشن شدن بد کار می کنه یکبار که سوییچ رو میبندم کامل دوباره باز می کنم درست میشه ضمنا چراغ چک هم روشن می شه و بعد از چند بار گاز دادن بعد مدتی خاموش میشه چند تا تعمیرگاه نشون دادم نمیدونن مشکل چیه چون این مدل پژو واشرسر سیلندرش فلزی هست و نمیسوزه و ….اگر کسی میدونه مشکلش چیه راهنمایی کنه ممنون میشم.

    • وقتی چراغ چک روشن میشه دیاگ بزن خب
      هرچی هست مربوط به شمع یا وایر شمع یا کوئل هست

    • ماشین شما واشر سوزونده ،برای اطمینان شمع هارو باز کنید یه آچاری چیزی بزارید داخل جا شمع ها اگر بخار کردن یعنی واشر سوزونده صبح ها هم بخاطر اینکه دور شمع ها آب هست اول استارت ریپ میزنه بعد درست میشه

    • درtu5مشکل روشن شدن از سوخت ، و روغن هست ، روغن باید ۱۰-۴۰باشه و هر چن باک سوپر استفاده بشه

    • سلام اگر مشکلتون برطرف شده راه حلشو به من بگین.من دقیقا همین مشکل رو دارم .باتشکر

  17. به احتمال زیاد بخاطر سهل انگاری کارخونه، جایی نشتی داره
    لوله ها، مجاری آب، بست ها و زیر داشبورد سمت راننده رو چک کن. اثر نشتی آب به صورت رسوب سبز رنگ مشخص میشه.

  18. سید سیاوش

    سلام من یه ۴۰۵ دوگانه سوزکارخانه دارم شاید این سئوال تکراری باشه ولی حدود یکماهه که آب کم میکنه ولی هروز تقریبا نصف بطری نوشابه خانواده آب میریزم و درب رادیاتور هم سفیدک میبنده بخاری هم تقریبا باد نیمه گرم میزنه نشتی هم تا اونجایی چک کردم نداره احتمالا واشر سرسیلندر ایراد پیدا کرده سئوال اینه که میشه بدون اینکه سرسیلندر به تراشکاری بره واشر را عوض نمود یا اینکه هربارکه اینطوری بشه حتما تراشکاری میخواد؟. باتشکر

    • آره اگر تراشکار حرفه ای باشه با سماده نرم کارت رو راه میاندازه حتی اگر تراش آخر باشه من اینطوری شد

    • سلام اگه آمپر خیییلی بالا نمیاد با تعویض واشر(البته یه واشر خوب)درست میشه.انشاالله

  19. سلام خدمت دوستان یکی از قسمتهای موتور که میتونه باعث کم شدن آب بشه ومتاسفانه مشکل ساز هم هست.از اورینگ دور بوش پیستون میباشد .

  20. با سلام من پژوپارس سال دارم توسربالای امپراب ازوسط خیلی بالا میره بردم هرجابردم میگن مشکلی نداره نظرشماچیه

    • مشکل آمپر خیلی از پژو ها بخاطر رادیاتور تک لول کلاسیک هست.
      با انجام این کارها آمپر آب پژو، حتی در سربالایی و کولر روشن هم از نصف بالا نمیاد.

      ۱) رادیاتور دو لول مسی- برنجی مخصوص پارس 1800 و 2000 بندازید که آکبند ساخت کوشش رادیاتور در تیرماه ۱۴۰۰ حدوداً ۲/۸۰۰/۰۰۰ قیمتشه. این رادیاتور حدود ۱/۵ لیتر بیشتر ظرفیت داره و چون مسی هست تبادل گرمای عالی داره. اگر بتونید رادیاتور مسی پژو ۲۰۰۰ های قدیم که ساخت اوردونز اسپانیا هست رو گیر بیارید (نایابه) که عالی هست.

      ۲) کار دوم کم کردن دمای باز شدن فن هست. اگر پژو شما قدیمی هست، کار کردن فن رادیاتور توسط یه یونیت کنترل میشه و نه ECU، که باید ماشین رو ببرید به یک مرکز تنظیم موتور و بخواهید که با قرار دادن یه مقاومت در مسیر کنترل فن، دمای فرمان باز شدن فن رو کم کنه. اگر هم پژو شما جدید هست، باید ECU ریمپ بشه و دمای باز شدن فن به صورت الکترونیکی اصلاح بشه.

      ۳) کار سوم استفاده از موتور فن دنا پلاس توربو هست که دور بالا کار می کنه و خنک کنندگی بهتری داره. (که پیدا کردنش یکم زمان بره)

  21. سلام عرض ادب استاد عزیز من ۴۰۵ دازم و هر دو روز یکبار صبح یک نیم لیتر اب کم میکنه و اب میریژم و اب زوغن قاطی نکرده و لوله های مربوطه کنترل کردم و عوض کزدم ک ترکیده بود و ب مکانیک نشان دادم و لوله بخاری ان را عوض کزد و مدت یکساله هر دو روز یکبار اب میریزم و اگه سه روز بشه درجه بالا میره تا اب بریزم …. با تشکر از شما لطفا اگه میتونید یا تجربه اینچنینی دارید راهنمایی کنسد ممنون مبشم

  22. محمدجعفری

    باسلام بنده ماشینم پرایده ومنبع انبساط رادیات که قمقمه ای هستش تقریباهفته ای نیم لیترکم میکنه ولی خودرادیات کم نمیکنه ایامشکلی وجودداره یاطبیعیه؟؟ممنون میشم راهنمایی کنید

  23. سلام . پراید131 دارم .اب رادیاتورم کم میشود اب قمقمه ثابت است ولی اب رادیاتورکم میشود نشتی ندارد تمامی اتصلاتش را هم چک کرده ام سالم است در ضمن چراغ چک هم روشن است لطفا راهنمایی کنید . سپاس .

  24. عرفان نژاد

    سلام ماشین من سمنده رادیات ولوله ها رو هم تعویض کردم هم واشر سرسیلندر رو ولی تو جاده ۱لیتر آب کم میکنه.علت چیه

    • سلام احتمالا از اورینگ دور بوش پیستون آب نشت میکنه .یعنی آب وارد کارترروغن میشه.

  25. سلام خسته نباشید ماشین پراید 132مدل 91هس آب کم میکرد فهیمدم واتر پمپ خرابه واتر پمپ تعویض کردم درس شد ولی همیشه درجه آب ماشینم 4هس ودرحرکت فن دورتند کار میفته میخواستم بدون علت چیه ؟؟

  26. سلام من ماشین پراید 131 دارم این چند روزیه بعداز تعویض واتر پمپش رادیاتور روزی نیم لیتر آب کم میکنه اما جالب اونجاست قمقمه لبریز از آب هست و از قمقمه حتی یه قطره آب وارد رادیاتور نمیشه (رایاتور خالی وقمقمه پر از آب) لطفا راهنمایی کنین علت از کجامیتونه باشه؟ با تشکر محمدولی

    • درب رادیاتورت به احتمال زیاد ایراد داره. چون زمان که سیال گرم هست و فشارش بالاست از طریق سوپاپ درب رادیاتور وارد قمقمه میشه و همچنین زمانی که ماشین خاموش میشه و سیال خنک میشه باعث میشه در داخل رادیاتور خلا ایجاد بشه و از طریق مغزی ای که در وسط سوپاپ درب رادیاتور قرار داره آب رو از توی قمقمه بکشه داخل. شاید مغزی و سوپاپ درب سالم باشن وفقط مسیر بین رادیاتور و قمقمه گرفتگی داشته باشه که باید سیخش بزنی.

  27. سلام ماشین من تیبا است چند ماهی که تو گلوی رادیاتور آب پایین میاد اگه اضافه نکنم از قمقمه اب می کشه هیج جا نشتی نداره موتور هم خوب کار میکنه هر جا هم رفتم کسی سر در نیاورد اگه کسی به این مشکل بر خورده لطفا راهنمایی کنه

    • سلام استادان عزیز
      من ی زانتیادارم چندوقتی میشه ک تومسیرهای طولانی ک میرم آب قمقمه خیلی کم میشه ودرب قمقه و دهانه اون رو گل یاهمون رسوب میگیره ولی نه آب روغن قاطی کرده و نه دودی از اگزوز میادبیرون،لطفا اگرکسی مشکلش رومیدونه بهم بگه ممنون میشم

      • انتظاری

        از دو برند ضد یخ آلی و معدنی استفاده شده گل زدگی بوجود میاد

    • محمدامین

      سلام ماشین من 206 تیپ 2 هستش تقریبا هر یک هفته اندازه ی یک لیوان آب کم میکنه میخواستم بدونم خطرناکه یا عادیه؟ البته کولر هم زیاد میزنم

  28. باسلام دوستان زانتیا دارم داخل شهر با سرعت پایین اصلا آب کم نمیکنه حتی به مدت یکماه ولی یه روز برم بیرون شهر سرعت بالا رادیاتور یک لیتر آب کم میکنه هیچ کجا هم نشتی نداره واشر سرسیلندر رادیاتور ودربش هم عوض کردم مشکل پیدا نمیشه لطفا راهنمایی کنید

  29. اب قمقمه كم ميكنه علت جيست هواكيري راديات هم شده سر راديات هم تازه عِوَض كردم

  30. سلام من یه وانت نیسان دارم روزانه یک لیتر آب کم میکنه و وقتی میخای آب بریزی داخل رادیاتور کثیفی یا زنگ زدگی از رادیاتور میاد دود هم نمیکنه ماشین هم خوب کار میکنه علت چیست؟

    • سلام ماشین پراید دارم اب قمقمه کنار رادیات اب کم میکنه ولی رادیات نه مشکل چیه

  31. سلام من ی پراید 132مدل 91دارم دوسه روزی یکبار نیم لیتر یابیشتر آب کم می‌کنه دررادیاتم و ضدیخم ریختم ولی باز کم می‌کنه ممنون میشم راهنمایی کنید

  32. با سلام خودرو پژو پارس من آب زیاد کم میکنه ولی از هیچ جایی نشتی نداره و تک هم کار نمیکنه ؛ درب روغندانش سفیدک میزنه ؛ از اگزوز هم آب بیرون نمیاد ..آمپر آب هم همیشه وسطه ….علت چی میتونه باشه؟؟؟؟

  33. سلام من 206 دارم حتی زمانی هم که ماشین خاموشه و چند روز تو پارکینگه باز هم آب قمقمه کم میشه به نظرتون از چی میمونه باشه؟با تشکر از راهنماییتون

    • I احتمال زیاد هوزینگ واتر پمپ هست وقتی ماشین سرد میشه آب کم میکنن در ۲۰۶

  34. داورايماني

    سلام من ٤٠٥دارم هفته اي يه ليتركم ميكنه اصلا هم مشكل نشتي يا خيسي اگزوزوبخارنداره علتش چيه ممنونم

    • سعیدزارعی

      پژو۴۰۵دارم قبلا هیچ مشکلی نبود امروز تو جاده در گردنه چراغ امپر آب روشن شد.بعد از اون دو بار رادیاتو پر اب کردم.هر دو بار خالی شده در فاصله یک ساعت

  35. ابراهیم

    سلام ماشین من پراید هست و اگزوز خیسه اب هم کم میکنه ولی خیلی کم هفته یک لیتر میشه راهنمایی کنید چکار کنم

  36. مهدی کریمی

    سلام من پژو پارس tu5دارم صفرشو خریدم ده ماهه سوارش میشم تازه متوجه شدم از آب رادیاتور نزدیک به یک لیتر کم کرده میخواستم بدونم دلیلش چیه؟ ممنون میشم راهنماییم کنید با تشکر

  37. داودکارخانه

    سلام پراید۱۴۱مدل ۸۹دارم که آب رادیات تقریبا دوروز یکبار کاملا خالی میشه درب قمقمه رو عوض کردم بازم فرقی نکرد لطفا راهنمایی کنید

  38. با سلام.چراغ چک پراید روشن میشد بردم گفتن ترموستاته عوض کرد درست نشد بعد رادیاتو کلا عوض کردم الان چک خاموشه ولی روزی یک لیتر اب کم‌ میکنه هیچ جا هم‌ نشتی نمیده.در رادیات عوض کردم بازم کم‌ میکنه تو موتور هم نمیده ابو . لطفا یکی کمک کنه خسته شدم انقد رفتم تعمیرگاه.

  39. علی ترکمنی

    سلام و خسته نباشید خودروی بنده ۴۰۵ میباشه الان مدت چند روزی است که رادیاتور اب کم میکنه نشتی هم نداره ، درجه اب بالا میره و فن شروع بیکار کردن میکنه و ول نمیکند ناگفته نماند که چند روز پیش شلنگ پایین رادیاتور را بدلیل پارگی تعویض کردم واز ان زمان این مشکل پیش آمده لطفا راهنمایی کنید – خیلی خیلی ممنونم

  40. درضمن نه آب ازجایی نشت میکنه ونه آمپرازنصب بالاترمیره ممنونم راهنمایی کنیدx33sدراصل هنوزماشین آببندی کامل هم نشده

  41. باسلام سه روزهست x33sروتحویل گرفتم الان 200کیلومتربیشترنرفتم اماآب قمقمه حدوددوسانتی مترپایین آمده چون روزاول دقیقامحل آب قمقه روعلامت زدم که حالامتوجه شدم آب کم کرده بنظرتان چون ماشین نوهست طبیعی است یاخیر

  42. سلام آقا خسته نباشید من یه سمند دارم تقریبا روزی یه لیتر آب کم میکنه و موتور هم خوب کار نمیکنه و وقتی دور موتور پایینه بزور راه میره و انگار بنزین ناقص میسوزونه و سروصدا میکنه
    ممنون میشم بگید که مشکل از واشر سرسیلندره یا چیزی دیگس باتشکر

  43. با سلام و خسته نباشید
    خودروی مگان 1600 دارم تقریبا 30 روز یک لیوان اب کم کنه علت چیست؟
    ممنون از شما

    • سلام دوست عزیز
      همانطور که قبلا گفتیم کم کردن اب میتونه چند دلیل داشته باشه:1-نشتی رادیاتور-2-نشتی درمدار بخاری وجود درز درشیلنگهای ان-3-ضعیف بودن موتور وگرمای بیشازحد موتور که باعث تبخیر اب میشه-4-خراب بودن درب رادیاتور
      بطور معمول کم شدن آب در حد کم نشانه ی سلامت ماشینه!
      اما اگه مقدارش زیاده مثلا دو روز درمیان یا کمتر امکان نشت از رادیاتور و مدار بخاری بیشتر از بقیه است.

  44. محمدرضا

    سلام 405دارم هفتهای نیم لیتر از آب رادیاتور کم میشه نشتی ندارم اگزوزمهم خیس نیست ایراد ازچیه?ممنون

  45. سلام من پژو دوگانه کارخانه دارم یه ماه پیش اب روغن قاطی کرد سیلندر رو عوض کردم الانم هر سه روزی تقریبا سه لیوان کم میکنه همه جاشو چک کردم رادیاتور هم عوض کردم ممنون میشم رلهنماییم کنید

  46. سلام خسته نباشيد .من اشتباها يه خورده روغن هيدروليك بجاي ضد يخ داخل قمقمه اب كردماشين٢٠٦هستش.چكار بايد بكنم با تشكر

  47. معمولا عیب از در ب قمقمه است بنظر من یک درب قمقمه اصلی ویک عدد ترموستات 75 استفاده کنید وزمستان را طی کنید با کنترل هفتگی اب قمقمه یادتان باشد قمقمه تانیمه اب داشته باشد -علامت خرابی واتر بمب:زمانی که خودرو روشن است هیچ ابی از زیر خودرو نمی چکد ولی در موقع خاموشی چکه چکه از زیر خودرو اب می چکد

  48. سعید هستم از اصفهان- برای رفع مشکل اب 206 باید هر سال اواخر باییز اقدام به تعویض واشر سر سیلندر کنیددر ب قمقمه ر ا عوض کنید یک عدد ترموستات 75 نصب کنید تسمه تایم وواتر بمب را برسی کنید دولیتر ضد یخ بریزید هواگیری با بیچ برنجی وسربیچ لاستیکی ورودی بخاری را انجام دهید الان ما شین اماده حر کت است اگر به ازای هر 400 کیلومتر یک لیوان 300 سی سی اب کم کرد اشکال ندارد ایراد از خود اب است که اصلی نیست خخخخخخ-بنظر میرسد مهندسان فرانسوی نتوانسته اند سرعت انقال بیام از سنسور کنترل دما ی اب به ecuرابا فرمان ecuبه چرخش فنها هماهنگ کنند بنا بر این شما در محل های کوهستانی ویا در هواهای گرمسیری همیشه نگاهاتان به عقزبه کنرل دماست که از100 بالا نزندیعنی یک راننده ای که سالها با 206 رانندگی کرده می داند که این بالا زدن دما از 100 یعنی ترسیدن واشر سر سیلندر وعلامت ان کمبرس وخروج اب از قمقه است در صوتی که باید تا دمای 110 درجه کمبرس اب اتفاق نیفتد وجت فن شروع به چر خیدن کندولی این یک رویا بیشتر نیست ودر دمای 110 درجه موتو ر stop میزند واگر بعد از خاموشی طولانی دوباره روشن شود شما حتما راهی تعمیرگاه خواهید شد .موفق باشید

  49. سلام. من یه ۲۰۶ وی هشت مدل ۹۴ دارم/ سه ماه پیش واشر زده بود درست کردم/ الان هر ده روز یک استکان از اب قمقمه ماشین کم میشه/ هیچ نشتی هم نداره که دیده شه/ و احتمال زیاد موتور داغ میشه اب بخار میشه چون اگه مسافت طولانی برم مثلا تو سفر تو یک روز یک استکان کم میکنه اما تو شهر ده روز یه استکان کم میکنه/ رادیاتور عوض کردم بستا همه چک شده هواگیری کردم ضد یخم داره تست واشرم زدم به هیچ عنوان مشکل نداره مکانیکم چند بار چک کرده میگه همه چی درسته. مکانیکم میگه باید باز شه سر سیلندر تو گرما و حرارت تست شه شاید تک ریز ریز داشته باشه نظر شما چیه؟

    • سلام دوست عزیز
      کم کردن اب میتونه چند دلیل داشته باشه:1-نشتی رادیاتور-2-نشتی درمدار بخاری وجود درز درشیلنگهای ان-3-ضعیف بودن موتور وگرمای بیشازحد موتور که باعث تبخیر اب میشه-4-خراب بودن درب رادیاتور
      ولی اگه از اگزوزت بخار بیاد از واشرته.وگرنه نشتی از شلنگ یا بست شلنگه…
      اما کم شدن آب در حد کم نشانه ی سلامت ماشینه!
      اما اگه مقدارش زیاده مثلا دو روز درمیان یا کمتر امکان نشت از رادیاتور و مدار بخاری بیشتر از بقیه است.

  50. سلام و عرض ادب
    ۲۰۶ تیپ ۲ امروز متوجه شدم آب و روغن قاطی کرده چه مسافتی میتونم باهاش برم تا ب ماشین صدمه وارد نشه چون مکانیکم کرج هست نزدیک ۱ ساعت فاصله داریم
    ممنون میشم راهنمایی کنید

    • مسافت طولانی نباشه مشکلی نداره بستگی داره که
      واشر سرسیلندر مشکلی جدی نداشته باشه؟
      دمای آب تغییری نداره؟

  51. سلام من پراید دارم دما از وسط بالا تر نمیره ولی اب رادیاتور کم میشه تازه از محفظه پلاستیکی نیز اب کم نمیشه

  52. یوسف صاحب زاده

    مدل ماشینم ۹۴

  53. یوسف صاحب زاده

    سلام. من ماشین پژو پارس ال ایکس تی یو فایو دارم الان چند مدتی آب رادیاتور کم میکنه. تقریبا هفته ای سه لیتر. لطفا مرا راهنمایی کنید چه کاری باید انجام بدهم

    • اگه مقدارش زیاده مثلا دو روز درمیان یا کمتر امکان نشت از رادیاتور و مدار بخاری بیشتر از بقیه است.

  54. بهروز میراب

    سلام خسته نباشید مدل ۸۰ دوهزار ۴۰۵ پژوه

    یک رادیاتور و واشر وسرسیلندر تازه عوض کردم ولی از قم تا تهران حدود ۱۰۰ سی سی تقریبا آب کم میکنه دوم اینکه آمپر بجای اینکه بره بالا میاد پایین و فن هم موقع خاموش کردن زود خاموش میشه علت رو میتونید توضیح بدهید ممنون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.