دلیل آب کم کردن خودرو و کم شدن آب رادیاتور ماشین چیست؟

17

دلیل آب کم کردن خودرو و کم شدن آب رادیاتور ماشین چیست؟

علت كم كردن آب رادياتور 206 , علت كم كردن آب رادياتور پژو 405 , علت کم شدن آب رادیاتور پراید

قاطی شدن آب و روغن , کم شدن آب رادیاتور سمند , کم شدن آب قمقمه 206

کم شدن آب قمقمه پراید , نیم سوز شدن واشر سرسیلندر , هزینه تعمیر واشر سر سیلندر

رادیاتور-ماشین

رادیاتور یکی از مهمترین اجزاء سیستم خنک کاری خودرو بوده که با تبادل حرارت با هوای جریان یافته پیرامون خود موتور را خنک میکند.

البته این انتقال حرارت به آیتم هایی چون دمای هوای جریان یافته ،حجم هوای در حال جریان بر روی پره های رادیاتور و میزان بزرگی و شکل طراحی آن بستگی دارد.

برای آنکه به اهمیت رادیاتور بیشتر پی ببریم لازمست به این مسئله توجه کنیم که از احتراق بنزین در موتور دمایی در حدود 2000-2500 درجه سانتیگراد حرارت تولید میشود و شما فقط با چند لیتر سیال مثل آب و با ترکیبی از آب و ضدیخ / ضدجوش بایستی موتور را به دمای بین 90 تا 95 درجه برسانید و ان را خنک کنید.

درست است که برای کاهش اصطکاک و انتقال حرارت ناشی حرکت قطعات گردنده مثل میل لنگ و شاتون ها از روغن استفاده میشود ولی خنک کاری به روانکاری با روغن ختم نشده و استفاده از سیال های خنک کننده و اجزایی مانند رادیاتور شکل تکامل یافته تری برای ایفای این مهم به خود میگیرد.خوب است که بدانید قدرت خنک کنندگی آب بیست برابر روغن میباشد و وجود سیستم خنک کاری متکی به رادیاتور و سیال های ضدجوش بخصوص در مناطق گرم جهان نقشی غیر قابل انکار در کاهش دمای موتورها را دارد.

رادیاتور اتومبیل

کم شدن آب قمقمه 206-علت كم كردن آب رادياتور 206-در رادیاتور پراید

در گذشته موتورهای ژیان و فولکس فاقد رادیاتور بودند و بیشتر این خودروها بدرد مناطق خنک میخوردند و بدلیل حجم و توان پایین موتورها امکان حذف سیستم خنک کاری با رادیاتور وجود داشت اما با افزایش قدرت و سرعت خودرو های امروزی امکان خنک کردن موتورها با هوا منتفی است .

حتی در مورد اتوبوس های ماگیروس که ساخت کشور روسیه بود پس ازفروش در ایران بدلیل طراحی خاص و هواخنک بودن آن مورد استقبال قرار نگرفت و این نوع موتور بیشتر به درد همان مناطق سرد روسیه میخورد که در صورتی که دمای موتور افزایش می یافت توسط یک فن بزرگ که بر روی موتور نصب شده بود هوا را مستقیما بر روی پره ها (فین) های موتور به جریان در می آورد و موتور را خنک میکرد.

شاید برای شما هم جالب باشد که یکی از دلایل شکست ارتش آلمان نازی به رهبری هیتلر در جنگ سیبری روسیه وجود آب در رادیاتور خودروهای نظامی آن زمان بود که بدلیل یخ زدگی موتورها ارتش آلمان زمین گیر شد .و کمی بعد به دستور هیتلر موتورهای فولکس طراحی و ساخته شد اما فرصت برای آلمانیها دیگر دیر شده بود.

کیفیت رادیاتور به تعداد شبکه ها،تعداد لول ها و شکل طراحی و جنس رادیاتور بستگی دارد.

مثلا هر قدر تعداد شبکه ها و لول ها بیشتر باشد و نوع طراحی بنحوی ایجاب کند که هوای بیشتری با رادیاتور در تماس باشد انتقال حرارت بهتر انجام خواهد شد .رادیاتور از فلزات و آلیاِهای فلزی انتخاب میشود که انتقال حرارت به سهولت امکان پذیر باشد.

مثلا رادیاتورهای تولیدی با تعداد لول های 2-3-4 لول تولید میشود و برای تماس بیشتر هوا با پره ها آنها را بصورت مارپیچ و با زیگزاگ میسازند.

درخنک کاری موتور بسته به نوع طراحی سیستم خنک کاری موتور از دو نوع سیستم استفاده میشود .در خودرو هایی که از سیستم معمولی با مدار باز استفاده میشود منبع انبساط ندارند.خودوهایی مثل پیکان.

اما در خودروهایی که دارای منبع انبساط بوده وبا انبساط و انقباض ،سیال به منبع انبساط وارد و خارج میشود (در حال انبساط سیال وارد و در حالت انقباض از منبع خارج میشود) سیستم خنک کننده مدار بسته گفته مشود که در این سیستم پرت مایع خنک کننده در حد بسیار ناچیزی بصورت بخار میباشد.

دلیل آب کم کردن خودرو و کم شدن آب رادیاتور ماشین چیست؟ (3)

کم شدن آب ماشین می تونه عواقب خیلی پرهزینه ای داشته باشه که مثلا سوختن واشر سر سیلندر یکی ازکمترین اونهاست ! پس یادتون باشه هر موقع ماشین جوش اورد و یا داغ کرد بسرعت اقدام کنید.

ماشین های جدید مثه  پژوی ۲۰۶ خودشون سیستم محافظتی دارند و با نوشتن کلمه استاپ stop روی برد ماشین …موتور رو بطور اتوماتیک خاموش می کنن و این کار بسیار عاقلانه ایه چون ادامه کار موتور باعث سوختن واشر سر سیلندر و حتی در موارد شدید سوختن خود موتور (گریپاژ کردن پیستون های داخل سیلندر و جام شدن موتور میشه که دیگه باید یه تعمیر اساسی روی موتور انجام بگیره و هزینه های چند میلیونی رو باید بدین.

دلیل آب کم کردن خودرو و کم شدن آب رادیاتور ماشین چیست؟ (1)

كم كردن آب رادياتور پژو 405-نیم سوز شدن واشر سرسیلندر-قمقمه آب رادیاتور پراید

چون وقتی سر سیلندر زیاد داغ بشه تاب ور می داره و دیگه نمی تونه صاف روی سیلندر بشینه …

 چون علاوه بر هزینه خرید واشر و دستمزد مکانیک باید سر سیلندر هم برای کف تراشی به تراشکار بره که گاهی اوقات لازمه سوپاپها و گایدشون هم عوض بشه و باید بره تراشکاری و خلاصه داستان داره … پس بهتره از اول نذاریم این مشکل پیش بیاد.

کم شدن آب رادیاتور می تونه چند علت داشته باشه از علتهای ساده تا پیچیده :

دلیل آب کم کردن خودرو و کم شدن آب رادیاتور ماشین چیست؟ (5)

کم شدن آب قمقمه پراید-قاطی شدن آب و روغن 

http://cdn.naghdestan.com/Image/HtmlEditor/News/2016/6/14/leak2.jpg

  1. –         نشتی از اتصالات ( جنت ها! Joint )
  2. –         از کار افتادن فن ( پروانه خنک کننده ) مثلا بعلت سوختن فیوز یا سوختن خود موتور پروانه
  3. –         خرابی در رادیاتور
  4. –         سوراخ بودن رادیاتور
  5. –         ورود آب بداخل سیلندر
  6. –         خروج ْآب از سر سیلندر بخاطر سوختن واشر سر سیلندر
  7. –         گیر کردن توموستات
  8. –         نشتی ازبخاری ماشین
  9. –         خرابی واتر پمپ
  10. –         هواگیری نکردن رادیاتور
  11.           نشتی آب از در رادیاتور
  12.          خراب شدن قمقه رادیاتور
  13.          جوش آوردن خودرو به علت نداشتن ضدیخ
  14.          رسوب گذاشتن داخل موتور بدلیل نداشتن ضدیخو کیپ شدن منافذ آب
  15.          نشتی از بلوکه سیلندر بخاطر ترک داشتن

چطور میشه  تشخیص داد آبی که از رادیاتور کم میشه مربوط به سوختن یا ترک برداشتن  واشر سر سیلندره ؟

وقتی این اتفاق بیفته و آب وارد اگر درون موتور به هر علت نشت آب وجود داشته باشه و آب رادیاتور رو کم کنه دودی که  از اگزوز ماشین بیرون میاد سفید و بهمراه بخار آبه.

دلیل آب کم کردن خودرو و کم شدن آب رادیاتور ماشین چیست؟ (2)

کمتر پیش میاد که ترکیدگی اتفاق بیفته و بیشتر به علت نیم سوز یا سوخته شدن واشر سر سیلندر هست.

درصورت کم شدن حداقلی وناچیز بخار اب یا بازبودن درب های رادیاتور

دلیل آب کم کردن خودرو و کم شدن آب رادیاتور ماشین چیست؟ (4)

گردآوری توسط : مجله خودرو

 منبع:کارستان
اشتراک:

17 دیدگاه

  1. عزیزی در

    با سلام و خسته نباشید
    خودروی مگان 1600 دارم تقریبا 30 روز یک لیوان اب کم کنه علت چیست؟
    ممنون از شما

    • سلام دوست عزیز
      همانطور که قبلا گفتیم کم کردن اب میتونه چند دلیل داشته باشه:1-نشتی رادیاتور-2-نشتی درمدار بخاری وجود درز درشیلنگهای ان-3-ضعیف بودن موتور وگرمای بیشازحد موتور که باعث تبخیر اب میشه-4-خراب بودن درب رادیاتور
      بطور معمول کم شدن آب در حد کم نشانه ی سلامت ماشینه!
      اما اگه مقدارش زیاده مثلا دو روز درمیان یا کمتر امکان نشت از رادیاتور و مدار بخاری بیشتر از بقیه است.

  2. محمدرضا در

    سلام 405دارم هفتهای نیم لیتر از آب رادیاتور کم میشه نشتی ندارم اگزوزمهم خیس نیست ایراد ازچیه?ممنون

  3. Mostafa در

    سلام من پژو دوگانه کارخانه دارم یه ماه پیش اب روغن قاطی کرد سیلندر رو عوض کردم الانم هر سه روزی تقریبا سه لیوان کم میکنه همه جاشو چک کردم رادیاتور هم عوض کردم ممنون میشم رلهنماییم کنید

  4. مرتضي در

    سلام خسته نباشيد .من اشتباها يه خورده روغن هيدروليك بجاي ضد يخ داخل قمقمه اب كردماشين٢٠٦هستش.چكار بايد بكنم با تشكر

  5. سعید در

    معمولا عیب از در ب قمقمه است بنظر من یک درب قمقمه اصلی ویک عدد ترموستات 75 استفاده کنید وزمستان را طی کنید با کنترل هفتگی اب قمقمه یادتان باشد قمقمه تانیمه اب داشته باشد -علامت خرابی واتر بمب:زمانی که خودرو روشن است هیچ ابی از زیر خودرو نمی چکد ولی در موقع خاموشی چکه چکه از زیر خودرو اب می چکد

  6. سعید در

    سعید هستم از اصفهان- برای رفع مشکل اب 206 باید هر سال اواخر باییز اقدام به تعویض واشر سر سیلندر کنیددر ب قمقمه ر ا عوض کنید یک عدد ترموستات 75 نصب کنید تسمه تایم وواتر بمب را برسی کنید دولیتر ضد یخ بریزید هواگیری با بیچ برنجی وسربیچ لاستیکی ورودی بخاری را انجام دهید الان ما شین اماده حر کت است اگر به ازای هر 400 کیلومتر یک لیوان 300 سی سی اب کم کرد اشکال ندارد ایراد از خود اب است که اصلی نیست خخخخخخ-بنظر میرسد مهندسان فرانسوی نتوانسته اند سرعت انقال بیام از سنسور کنترل دما ی اب به ecuرابا فرمان ecuبه چرخش فنها هماهنگ کنند بنا بر این شما در محل های کوهستانی ویا در هواهای گرمسیری همیشه نگاهاتان به عقزبه کنرل دماست که از100 بالا نزندیعنی یک راننده ای که سالها با 206 رانندگی کرده می داند که این بالا زدن دما از 100 یعنی ترسیدن واشر سر سیلندر وعلامت ان کمبرس وخروج اب از قمقه است در صوتی که باید تا دمای 110 درجه کمبرس اب اتفاق نیفتد وجت فن شروع به چر خیدن کندولی این یک رویا بیشتر نیست ودر دمای 110 درجه موتو ر stop میزند واگر بعد از خاموشی طولانی دوباره روشن شود شما حتما راهی تعمیرگاه خواهید شد .موفق باشید

  7. پیمان در

    سلام. من یه ۲۰۶ وی هشت مدل ۹۴ دارم/ سه ماه پیش واشر زده بود درست کردم/ الان هر ده روز یک استکان از اب قمقمه ماشین کم میشه/ هیچ نشتی هم نداره که دیده شه/ و احتمال زیاد موتور داغ میشه اب بخار میشه چون اگه مسافت طولانی برم مثلا تو سفر تو یک روز یک استکان کم میکنه اما تو شهر ده روز یه استکان کم میکنه/ رادیاتور عوض کردم بستا همه چک شده هواگیری کردم ضد یخم داره تست واشرم زدم به هیچ عنوان مشکل نداره مکانیکم چند بار چک کرده میگه همه چی درسته. مکانیکم میگه باید باز شه سر سیلندر تو گرما و حرارت تست شه شاید تک ریز ریز داشته باشه نظر شما چیه؟

    • سلام دوست عزیز
      کم کردن اب میتونه چند دلیل داشته باشه:1-نشتی رادیاتور-2-نشتی درمدار بخاری وجود درز درشیلنگهای ان-3-ضعیف بودن موتور وگرمای بیشازحد موتور که باعث تبخیر اب میشه-4-خراب بودن درب رادیاتور
      ولی اگه از اگزوزت بخار بیاد از واشرته.وگرنه نشتی از شلنگ یا بست شلنگه…
      اما کم شدن آب در حد کم نشانه ی سلامت ماشینه!
      اما اگه مقدارش زیاده مثلا دو روز درمیان یا کمتر امکان نشت از رادیاتور و مدار بخاری بیشتر از بقیه است.

  8. سعید در

    سلام و عرض ادب
    ۲۰۶ تیپ ۲ امروز متوجه شدم آب و روغن قاطی کرده چه مسافتی میتونم باهاش برم تا ب ماشین صدمه وارد نشه چون مکانیکم کرج هست نزدیک ۱ ساعت فاصله داریم
    ممنون میشم راهنمایی کنید

    • مسافت طولانی نباشه مشکلی نداره بستگی داره که
      واشر سرسیلندر مشکلی جدی نداشته باشه؟
      دمای آب تغییری نداره؟

  9. مسعود در

    سلام من پراید دارم دما از وسط بالا تر نمیره ولی اب رادیاتور کم میشه تازه از محفظه پلاستیکی نیز اب کم نمیشه

  10. یوسف صاحب زاده در

    سلام. من ماشین پژو پارس ال ایکس تی یو فایو دارم الان چند مدتی آب رادیاتور کم میکنه. تقریبا هفته ای سه لیتر. لطفا مرا راهنمایی کنید چه کاری باید انجام بدهم

    • اگه مقدارش زیاده مثلا دو روز درمیان یا کمتر امکان نشت از رادیاتور و مدار بخاری بیشتر از بقیه است.

  11. بهروز میراب در

    سلام خسته نباشید مدل ۸۰ دوهزار ۴۰۵ پژوه

    یک رادیاتور و واشر وسرسیلندر تازه عوض کردم ولی از قم تا تهران حدود ۱۰۰ سی سی تقریبا آب کم میکنه دوم اینکه آمپر بجای اینکه بره بالا میاد پایین و فن هم موقع خاموش کردن زود خاموش میشه علت رو میتونید توضیح بدهید ممنون

نظر خود را بیان کنید