جلوبندی خودرو شامل چه قسمت هایی است و علائم خرابی آن کدامند؟

جلوبندی خودرو شامل چه قسمت هایی است و علائم خرابی آن کدامند؟

ما در این نوشته می خواهیم راجع به جلوبندی خودرو و علائم خرابی آن صحبت کنیم. طبق خودرو قطعه ای فلزی است که در دو سر دارای بوش های محوری است که از یک سو به قطعات متحرک سیستم تعلیق و از سمت دیگری به شاسی خودرو متصل می گردد و نقش اصلی شاسی به قطعات سیستم تعلیق را بر عهده دارد و باید وظیفه خود را به خوبی انجام دهد تا ماشین دچار مشکل جدی نشود ، زیرا اگر دچار مشکل شود آسیب و حرج بالایی را روی دست شما می گذارد .

جلوبندی

جلوبندی خودرو چیست ؟

جلوبندی به قسمت زیرین جلوی ماشین گفته می شود که مهم ترین و ضروروی ترین قطعات در آنجا می باشد و بودن آن ها بسیار مهم می باشد و اگر یکی از این قطعات نباشد دچار مشکل های جدی و خرج های سنگین می شود . که وظیفه تعلیق یا خوش دستی خودرو در چاله ها ، دست انداز ها و پیچ های جاده را بر عهده دارد و آن ها را به خوبی کنترل می کنند . اگر این قسمت یعنی جلوبندی خراب شود ، تعمیر و حل مشکل این قسمت بر گردن جلوبندی ساز می باشد .

قطعات تشکیل دنده جلوبندی خودرو

1- اکسل

2- دستگاه تعلیق

3- سیستم فرمان

4- سیبک ها

5- فنر

6- کمک فنر

7- شغال دست

8- سگ دست

9- طبق

10- میل تعادل

11- میل موج گیر

سیستم فرمان ( steering system   )

امروزع پیشرفتهای عملس و فنی در تمام زمینه ها تحقق یافته و این امر شامل صنایع خودرو سازی و صنایع وابسته به آن است . یکی از این صنایع و اجزای وابسته ، قسمت فرمان خودرو است که وظیفه خطیر هدایت خودرو از طریق آن انجام می شود . برای تغییر مسیر خودرو از سیستم فرمان استفاده می شود . لذا مجموعه تشکیل دهنده این سیستم نقش مهمی در خودرو به عهده دارد . معمولی ترین سیستم دنده شانه ای ، سیستم دنده شانه ای Rack  و پینیون می باشد .

بطوری که این پینیون حرکت دورانی داشته و دنده شانه ای حرکتش خطی می باشد . و همچنین دنده پینیون حرکتش دورانی غربیلک فرمان را به دنده شانه ای انتقال داده ، دنده شانه ای نیز حرکت خطی را از طریق مفصل ها به چرخ های خودرو انتقال داده می شود و نحوه تبدیل حرکت آن دورامی و به صورت خطی سیستم فرمان می باشد این سیستم فرمان شامل شانه ای و پینیون می باشد .

سیر تکامل سیستم فرمان

یکی از پارمتر های مهم در ماشین و همچنین انتخاب آن در کشور های توسعه یافته ، چرخش غربیلک فرمان آن بسیار راحت می باشد . این موضوع سازندگان خودرو را بر آن داشته است که جهت تسهیل در چرخش فرمان و به تبع آن کاهش خستگی راننده و همچنین افزایش ایمنی با فراهم کردن کنترل بهتر در جاده های خشن ، یک سیستم هیدرولکی که از قدیم در ماشین می باشد ، به فرمان وصل است .

این سیستم جانبی و به صورت کمکی عمل خواهد کرد . یعنی وظیفه اصلی این اجزا ، قسمت مکانیکی است که عهده آن بر آن می باشد .

این اجزا در قسمت مکانیکی فرمان اضافه شده تا هیدرولکی ماشین عمل کند :

1- پمپ هیدرولیک با مخزن روغن و چرخ تیمه

2- شیر های کنترل

3- سیلندر

4- تسمه

سیستم هیدرولکی ، نقشش این است که فرمان موتور خودرو را حرکت می دهد . بنابراین این از بازده موتور کمی می کاهد ، همچنین مصرف انرژی را بیشتر و باعث بهتر شدن فرمان نیز می شود . علاوه بر آن ، سیستم هیدرولیک به صورت آزاد عمل خواهد کرد بدون هیج مانع . یعنی حتی در زمان هایی که خودرو به صورت مستقیم در حال حرکت بوده و هیچ انحرافی انجام نمی دهد ، باز هم این سسیستم عمل می کند . این موارد سازندگان فرمان خودرو را بر آن داشت تا به دنبال سیستم های بهتر و مفید تری گشته ، یا آنها را جایگزین هیدرولیکی نمایند یا سیستم هیدرولیکی را بهبود بخشند .

در فرمان الکتروهیدرولیکی هر چند مسئله مستقل بودن از موتور خودرو تخقق یافته است ولی مشکل دائمی بودن عمل کرد سیستم هیدرولیکی یعنی حالت مرکز آزاد هنوز پا برجاست . یکی از سیستم های ارائه شده در سال های اخیر فرمان الکتروهیدرولیکی است که در آن به جای استفاده از موتور خودرو یک موتور الکترونیکی به پمپ هیدرولیک اضافع می شود و در آخر فرمان خودرو مستقل خواهد شد .

میل موج گیر چیست؟

میل تعادل یا به اصطلاح مکانیک ها ، میل موج گیر ، در اکثر موارد برای بالا بردن تعادل خودرو و جلوگیری از چپ شدن آن ، در خودرو ها استفاده می شود .

میله تعادل یک میله فولادی است که در دو سر دارای بوش بوده و غالبا بین دو چرخ یک محور قرار می گیرد و به اصطلاح دو چرخ را به یکدیگر متصل می کند . میل تعادل معمولا به وسیله دو اتصال محوری در دو طرف به شاسی نیز متصل می شود .

وظیفه اصلی میل موج گیر

میل موج گیر نوعی فنر موج گیر است . این میل موج گیر معمولا بین دو طرف نصب می شود . وقتی خودرو پیچی را طی می کند ، اتاق به طرف بیرون پیچ متمایل می شود .

وظیفه اصل میل موج گیر این است که غلتش اتاق در هنگام دور زدن و پیچیدن و حتی رانندگی کردن در سطح ناهمواره را کنترل می کند .

زمانی که یک چرخ در دست انداز می افتد و چرخ های دیگر نمی افتند نیز میل موج گیری عمل می کند وقتی خودرو در جاده همواره و در امتداد مستقیم حرکت می کند ، وجود میل موج گیر هیچ اثری ندارد بسیاری از سیستم های تعلیق عقب یک میل موج گیر عقب دارند .

علائم خرابی میل موج گیری

میل موج گیر در دو سر خود دارای سیبک است و این قطعه دارای یک عمر مفید است و باید به صورت دوره ای نسبت به تعویض آن اقدام کند . صدای نق نق و ضربه به خصوص در هنگام چرخیدن فرمان یکی از مهم ترین علائمی است که باید میل موج گیر و سیبک ها مورد بررسی قرار می گیرد .

سیبک ها دارای گرد گیر نیز هستند که به ندرت پیش می آید گرد گیر ها دچار پارگی شوند ، اما به مرور با نفوذ گرد و خاک و آب امکان دارد خاصیت چربی گریس داخل سیبک از بین رود و مشکلاتی از جمله لقی و شل شدن شروع شود .

جلوبندی

معایب استفاده از میله تعادل های خیلی سفت

میلع تعادل ، دو سر فنر های چپ و راست را به هم متصل می کند ، این کار استقلال عملکرد فنر های چپ و راست را کم خواهد کرد .

وظیفه سیستم تعلیق ، نگه داشتن لاستیک در تماس با سطح جاده است . سیستم تعلیق مستقل نیز به هر کدام از چرخ ها اجازه می دهد تا به طور مستقل خود را با وضعیت جاده یکسان کند .

محل قرار گرفتن قطعه در اتومبیل کجاست ؟

قطعه قرقری فرمان پراید به جعبه فرمان وصل می شود . و همچنین در ماشین های دیگر اینگونه می باشد . بودن قرقری فرمان واجب بوده است و اگر نباشد نمی توانید فرمان را کنترل کرد و اگر نباشد قادر به تکان دادن آن هم نمی باشد .

سینی

سینی زیر موتور یکی از قطعاتی است که در بسیاری از خودرو های وجود دارند اما امروزه در برخی از خودرو های تولید شده در ایران به کار نمی رود .

بسیاری از خودرو ها دارای بخشی به نام سینی زیر موتور هستند . این قعطه در بخش زیرین موتور نصب می شود و به همراه کاپوت به نوعی یک پوشش همه جانبه برای موتور خودرو ها به وجود می آورند . اما این قعطه دارای ویژگی های دیگری هم هست :

1- در مکان هایی که آب زیاد جمع شده است ، از ورود ناگهانی آن و اتصالی سیستم برقی رسامی تا حد زیائی جلوگیری می کند .

2- در صورت وارد شدن ضربه ، از وارد آمدن نیرو ناشی از ضربه به جعبه دنده و کارتل جلوگیری می کند .

3- در فصل زمستان کمک بسیاری به حفظ گرما موتور و عدم از دست رفتن آن می کند .

4- این قعطه مانع پاشیدن گل و لای و همچنین کثیف شدن بدنه موتور می شود .

5- این قعطه باعث محافظت از موتور ، گیر بکس و کارتل در برابر اجسام خارجی می شود که ممکن است از زیر به آن ها اصابت کند .

امروزه بسیاری از خودرو های چینی تولیده شده در ایران هنگام ترخیص از خط تولید و کارخانه ، دارای زیر سینی نمی باشند .

در مورد زیر سینی موتور چند نکته می باشد که دانست آن برای راننده و افرادی که قصد خریدن ماشین را دارند مهم می باشد که حتما باید آن را بدانند و هنگام خریدن به آن توجه کنند .

معایب سینی زیر موتور شامل موارد زیر می باشد که دانستن آن الزامی می باشد .

1- عدم خنک شدن مناسب موتور و خصوصا گیر بکس اتوماتیک که در مورد جعبه دنده های اتوماتیک ، خنک شدن گیر بکس از اهمیت بالایی برخوردار است .

2- برگشت صدای موتور به داخل کابین و ایجاد صدای بلندتری از موتور که در داخل کابین به گوش می رسد .

3- در اغلب موارد بعد از مدتی بست های سینی شل شده و تولید صدا می کند که می توان با با محکم کردن آن مشکل را رفع کرد و مثل قبل شود .

4- در صورت تردد خودرو از روی آب مانع ورود آب به ماشین می شود .

5- در نهایت سینی زیر موتور در قسمت جلوی خودرو زیر موتور نصب شده و به علت شکل ظاهری خاصی که دارد ، فقط طرفین را پوشش داده ولی لوله اگزوز را نمی پوشاند .

سگ دست و شغال دست در جلوبندی خودرو

سگ دست در واقع لولایی می باشد که برای چرخیدن روی محور فرمان که محورش یا سیبک است یا در ماشین های قدیمی با اکسل غیر مستقل روی میل سگ دست می چرخد . سگ دست وظیفه نگهداری چرخ ها را نیز بر عهده دارد .

دیسک های ترمز و فرمان اتومبیل و اتصالات چرخ ها و توپی چرخ به سگ دست بسته می شود و در اتومبیل با تعلیق مک فرسون میل کمک نیز به آن متصل می شود .

کمک فنردر جلوبندی خودرو

کمک فنر وسیله است مکانیکی که در خودرو می باشد و مهم ترین و ضروری ترین قطعه در آن می باشد . که وظیفه آن نوسانات فنر ها را کنترل می کند . در این وضعیت حرکت سبب افزایش و کاهش طول کمک فنر خواهد شد .

انواع کمک فنر

1- کمک فنر اهرمی

2- کمک فنر هیدرواستاتیکی

3- کمک فنر تلسکوپی

4- کمک فنر گازی یا بادی

5- کمک فنر هیدرولیکی یا روغنی

سیبک در جلوبندی خودرو

سیبک فرمان قطعات کروی شکل در سیستم فرمان و هدایت خودرو هستند که حرکت بین دو قطعه را بدون کم ترین اصطکاک فراهم می کنند .

سیبک ها در معرض نیرو های کششی و فشاری قرار می گیرند وقتی سیبکی در بالای طبق پایینی و زیر محور چرخ قرار می گیرد تحت نیروی کششی است .

اکسل در جلوبندی خودرو

اکسل محور مرکزی یک چرخ یا دنده می باشد که این دنده باعث می شود که در جا های مختلف با دنده های مختلف رانندگی کرد . در بعضی از موارد ، اکسل شاید با یک یاتاقان یا بوش مکانیکی در سطح داخلی می باشد .

سیستم تعلیق

سیستم تعلیق یا فنر بندی قسمتی از خودرو می باشد که باعث می شود نوساناتدحاصل از حرکت خودرو بر روی سطوح ناهموار به جرم معلق که شامل اتاق ، شاسی و سر نشینان می باشد .

سیستم تعلیق خودرو دو وظیفه مهم را دارد که یکی از آن ها جدب نوسانات بر اثر جاده نا هموار می باشد و  دیگیری کیفیت سواری آن و کنترل هدایت آن می باشد .

علائم خرابی جلوبندی شامل چه مواردی می باشد ؟

1- گیج زدن خودرو و منحرف شدن آن به طرفین .

2- کشیده شدن فرمان به یک سمت که در هنگام رها کردن فرمان برای چند ثانیه ، مسیر مستقیم را می رود .

3- شنیده شدن صدای سوت مانند از چرخ ها

4- ایجاد صدا های نا متعارف در هنگام عبور

5- لرزش فرمان در سرعت های خاص

جلوبندی

بیشتر بخوانید:

دلیل لرزش ،کوبش و پیچیدن فرمان در جلوبندی خودرو از چیست؟

تشخیص و عیب یابی ایرادهای شایع جلوبندی خودرو

آموزش تعمیر و عیب یابی جلوبندی خودرو پراید + قطعات جلوبندی پراید

منبع: رنو ایران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.