راهکار های عملی و کاربردی برای بالا بردن عمر مفید خودرو

0

راهکار های عملی و کاربردی برای بالا بردن عمر مفید خودرو

زمان تعویض قطعات خودرو-عمر مفید خودرو چند کیلومتر است

عمر مفید پرایدعمر مفيد پژو 405-علائم خرابی شمع خودرو

زمان تعویض فیلتر روغن-زمان تعویض فیلتر هوا-زمان تعویض فیلتر بنزین

طبق آخرین گزارش شرکت معتبر ‌‌اچ آی‌‌اس مارکیت (HIS Markit) تعداد خودروهای موجود در جهان از یک میلیارد دستگاه عبور کرده است. این در حالی است که میانگین سن هر خودرو ۶/۱۱ سال بوده و براساس همین گزارش صاحبان خودروها شش سال و نیم اتومبیل‌های خود را نگهداری می‌کنند.

بالابردن عمر مفید خودرو (2)

البته تعداد بسیار زیادی از خودروهای قدیمی‌تر نیز در حال حاضر در جاده‌ها در حال تردد هستند که متوسط عمر آنها به ۲۵ سال نیز می‌رسد. با توجه به افزایش سرعت تولید خودرو و سیاست اکثر قطعه‌سازان در به دست آوردن و حفظ بازار مصرف محصولات خود، شاهد کم‌شدن طول عمر قطعات جدید و استهلاک‌پذیری بیشتر آنها هستیم. هرچند برای رهایی از این سیاست و خرید زمان بیشتر برای استفاده از قطعات و همچنین خودروهای جدید همانند گذشته راه‌حلی قطعی وجود ندارد، اما می‌توان با اجرای کارها و روش‌های ساده‌ای تا حد قابل ملاحظه‌ای از خرابی زودهنگام وسیله نقلیه خود جلوگیری کنیم.

در ادامه ده روش کارآمد برای بالابردن طول عمر خودرو را مرور می‌کنیم.

بالابردن عمر مفید خودرو (3)

۱. همه چیز درباره تسمه‌تایم‌های خوب

یکی از تفاوت‌های مهمی که در سیستم موتور خودروهای جدید نسبت به قدیم ایجاد شده، استفاده از تسمه‌های لاستیکی به جای زنجیر برای برقراری ارتباط بین میل‌لنگ و سایر اجزای موتور است. این کار علاوه بر محاسنی همچون کم کردن صدای موتور در حال کار، یک عیب بزرگ نیز دارد و آن آسیب‌پذیر بودن این قطعه حساس است. در حال حاضر خودروسازان توصیه می‌کنند مالکان باید در ازای هر ۶۰ تا ۸۰ هزار کیلومتر کارکرد موتور حتما نسبت به تعویض تسمه تایم اقدام کنند. تعویض بموقع تسمه‌تایم، هرچند هزینه تقریبا زیادی را به صاحب خودرو وارد می‌کند، اما پاره‌شدن ناگهانی آن، بویژه زمانی که موتور با دور بالا کار می‌کند، می‌تواند خسارت‌های بسیار بیشتری به وجود آورد.

۲. سرد نگهداشتن موتور

هنگامی که موتور خودرو روشن است، اجزای مختلف آن با ترتیب خاصی با یکدیگر درگیر بوده و فعالیت می‌کنند. مجموعه این فعالیت‌ها در کنار هزاران انفجار حاصل از تراکم هوا و سوخت و جرقه شمع‌ها گرمای شدیدی ایجاد می‌کند. برای جلوگیری از گرمای بیش از حد، موتور خودرو به سیستم خنک‌کننده‌ای مجهز شده تا در دوره‌های تعیین‌شده با چرخش مایع خنک‌کننده در مسیرهای مشخص دمای داخل موتور را متعادل نگه دارد. بازدید از میزان مایع خنک‌کننده، لوله‌های هدایت‌کننده آن، رادیاتور و فن از جمله مواردی است که در اطمینان‌بخشی به عملکرد درست این سیستم نقش موثری دارد.

۳. به روز نگه داشتن نرم‌افزارهای کنترل‌کننده

در سال‌های اخیر عملکرد بسیاری از اجزای خودرو با سنسورها و با استفاده از نرم‌افزارهای از پیش ‌نگاشته‌شده‌ انجام می‌شود. این مکانیسم باتوجه به میزان حساسیت و سرعت عمل بسیار بالای خود به عنوان یک مشاور هوشمند در خدمت رانندگان قرار گرفته و بخش مهمی از وظایف آنان را انجام می‌دهد. برنامه‌های نوشته شده برای این کنترل‌کننده‌ها که توسط خودروسازان تهیه می‌شود همانند سایر نرم‌افزارهای کاربردی تجاری همواره با نسخه‌های بعدی به‌روز شده و نواقص احتمالی خود را برطرف می‌کنند. از همین رو مالکان خودروها باید با مراجعه به مرکز پشتیبانی از آخرین به‌روزرسانی‌های نرم‌افزاری وسیله نقلیه خود مطلع باشند. برای نمونه، اشکالاتی که در سیستم‌های گیربکس اتوماتیک خودروهای پژو ۲۰۶ و جک اس۵ به وجود آمد را به خاطر بیاورید که پس از به روز کردن نرم‌افزارها، رانندگان توانستند به شکل قابل ملاحظه‌ای تغییر و بهبود را در خودروی خود مشاهده کنند.

۴. تعویض بموقع روغن موتور

آخرین بار که نسبت به تعویض روغن خودروی خود اقدام کردید را به خاطر دارید؟ اگر تا حالا نسبت به این اقدام حساسیت لازم را به کار نمی‌بردید، توصیه می‌شود تاریخ و میزان حرکت خودروی خود را یادداشت کرده و متعهد شوید بعد از این براساس توصیه‌های سازنده خودروی خود به‌طور منظم روغن موتور را تعویض کنید. اگر بدانید اهمیت روغن موتور کمتر از خون در بدن انسان نیست، اهمیت موضوع را درک خواهید کرد. همیشه از روغن موتور توصیه شده استفاده کرده و در زمان مناسب آن را تعویض کنید. همچنین سعی کنید از روغن یک کمپانی سازنده روغن استفاده کنید و از امتحان کردن مکرر محصولات سازندگان دیگر خودداری کنید. همچنین نسبت به کم شدن سطح روغن موتور حساسیت به خرج داده و همواره آن را کنترل کنید. زیرا یکی از نشانه‌های خرابی موتور مانند خرابی رینگ و پیستون، کم شدن روغن یا به اصطلاح روغن‌سوزی است.

بالابردن عمر مفید خودرو (4)

عمر مفید پژو ۴۰۵ ،استاندارد کارکرد خودرو ،عمر مفید ۲۰۶

عمر مفید پژو پارس ،میانگین کارکرد سالیانه خودرو ،عمر مفید تویوتا

عمر مفید خودرو پراید ،عمر مفید خودرو سمند

۵. مراقب طول عمر قطعات مصرفی باشید

تنوع محصولات، افزایش شرکت‌های تولیدکننده و اشباع آرام بازار گویای یک حقیقت است و آن پایین آوردن طول عمر قطعات مصرفی و حتی غیرمصرفی خودروهاست. در گذشته پدران ما با تعویض یک شمع، لامپ، لنت ترمز و خیلی چیزهای دیگر تا مدت‌ها خیالشان از بابت کارایی آن قطعه آسوده بود، اما این روزها کمتر پیش می‌آید که بتوانیم احساس آن روزهای اطرافیانمان را تجربه کنیم؛ حتی با خرید قطعات فابریک و به اصطلاح اصل. به همین علت توصیه می‌شود مالکان و رانندگان بیشتر از قبل نسبت به قطعات مصرفی خودرویشان حساس باشند و آنها را کنترل کنند. بخصوص قطعاتی مثل سیستم ترمز و شیلنگ‌های مربوط به آن، ترموستات، وایرشمع‌ها و… که وظایف مهمی به عهده دارند. زیرا اختلال در این قطعات ممکن است علاوه بر زمینگیر کردن خودرو خسارات جانی نیز به دنبال داشته باشد.

۶. با مکانیک‌ها دوست باشید!

هرچند بازرسی از عملکرد دوره‌ای خودرو در بسیاری کشورها و ازجمله ایران اجباری نیست، توصیه می‌شود نسبت به بازبینی‌های دوره‌ای و حداقل یکبار در سال کمی سختگیرانه رفتار کنیم. بخصوص اگر مالک خودرویی هستیم که از کیفیت خوب و عمر قطعات نسبتا بالایی برخوردار است. در این حالت باید بدانیم مکانیک‌ها و افراد متخصص برای این کار از خود ما بهتر و مناسب‌ترند. آنها باتوجه به مهارت و شناختی که از خودرو و نحوه کار آن به دست آورده‌اند، به آسانی می‌توانند مشکلات احتمالی را شناسایی و پیش‌بینی کنند؛ فراموش نکنید ممکن است یک مشکل غیرمنتظره در بدترین زمان ممکن به وجود بیاید.

۷. از سرمایه‌گذاری برای لاستیک و ترمزها نترسید

یکی از بدترین اتفاقات هنگام رانندگی پاره شدن لاستیک یا نگرفتن ترمز در مواقع ضروری است. لاستیک‌های ارزانقیمت، تاریخ‌گذشته و حتی نامناسب برای خودروی شما قاتلان ساکتی هستند که هر لحظه همراه شما بوده و می‌توانند در کسری از ثانیه خسارتی جبران‌ناپذیر را رقم بزنند. همواره از سالم بودن لاستیک‌ها، میزان آج آنها و نحوه ساییده شدن آنها مطمئن شوید و در بازدیدهای دوره‌ای آنها را جابه جا کنید. به این شکل که لاستیک‌های جلو را به عقب و لاستیک‌های عقب را به جلو منتقل کنید. همچنین از لنت‌های ‌ترمز استاندارد و باکیفیت برای سیستم ترمز خودروی خود استفاده کرده و نسبت به سلامت آنها همیشه مطمئن باشید. در بسیاری از خودروهای امروزی، با پایان عمر مفید لنت‌های ترمز نشانگر مخصوص روشن شده و راننده را آگاه می‌کند، اما در خودروهای قدیمی رانندگان باید با بررسی ظاهری اطمینان لازم را به دست بیاورند.

۸. به نشتی‌ها حساس باشید

اگر جزو افرادی هستید که خودرو، موتور و محفظه آن را همواره تمیز نگهداری می‌کنند، پیش‌بینی برخی اتفاقات برایتان آسان‌تر خواهد بود. گرمای گریزناپذیر موتور و اجزای مرتبط با آن به مرور زمان باعث خوردگی قطعات پلاستیکی و از بین رفتن حالت ارتجاعی آنها شده و عملکرد آنها را با مشکل روبه‌رو می‌کند. در این مرحله نشتی‌هایی که بین این قطعات و اجزای اصلی موتور مشاهده می‌شود، می‌تواند راهنمایی برای مشکلاتی باشد که به زودی شاهد آن خواهید بود. ریزش روغن از زیر که می‌تواند نشانه خرابی واشر کارتل روغن یا خرابی کاسه‌نمدهای پلوس و خالی شدن روغن گیربکس باشد. همین طور رد ضدیخ یا آب که می‌تواند نشانه‌ای باشد از خرابی بسط‌های مجرای عبور آب و سیستم خنک‌کننده. مشاهده این موارد هرچند به ظاهر اهمیت خاصی ندارند و می‌شود از آنها گذشت، اما اگر به‌کلی از آنها غافل شویم باید خود را برای هزینه‌های بسیار بیشتر در آینده نزدیک آماده کنید.

۹. مراعات با پابه‌سن گذاشته‌ها

اگر جزو آن دسته افرادی هستید که خودروهای کار کرده و قدیمی‌تر سوار می‌شوید و از آنها به صورت روزانه و همیشگی استفاده نمی‌کنید و ماشینتان بیشتر در پارکینگ نگهداری می‌شود، توصیه می‌کنیم قطعاتی که با مایعاتی مثل روغن، ضدیخ، روغن ترمز و… در ارتباط هستند مورد بررسی قرار دهید. همچنین شیلنگ‌ها و اجزایی مانند واشرها نیز به مرور زمان دچار خشکی شده و دیگر نمی‌توانند به خوبی کار خود را انجام دهند. به همین علت باید با خودروهایی که سنی از آنها گذشته بیشتر مراعات کرده و از فشار آوردن بیش از حد به آنها پرهیز کنید.

۱۰. پیوند قلب؛ آخرین تجویز برای ادامه حیات

اگر موتور خودروی شما به دلیل بالا بودن سن و سال یا استفاده نادرست و رانندگی اسپرت مستهلک شده و گرفتار تعمیرات گسترده و مکرر شده است، توصیه می‌شود به جای هزینه‌‌های بیش از حد و تعویض قطعات فرسوده و معیوب، کل مجموعه موتور را با نمونه جدید و نو جایگزین کنید. البته در بسیاری موارد می‌توان از موتورهای مشابه کارکرده یا استوک که از کشورهای همسایه وارد می‌شود نیز بهره برد. به شرط آن که اولا از اصالت آن به وسیله برگه‌های ترخیص گمرک و نیروی انتظامی مطمئن شوید و ثانیا از کم‌کار و سالم بودن آنها در مشورت با متخصصان ماهر کسب تکلیف کرده باشید. در هر صورت توصیه اکید می‌شود اگر می‌خواهید از نمونه‌های کارکرده وارداتی استفاده کنید، مراحل قانونی این کار را نیز طی کنید تا هنگام فروش خودرو با مشکل مواجه نشوید.

بالابردن عمر مفید خودرو (5)

و حالا چند توصیه برای افزایش طول عمر خودرو

خودرو همانقدر که به شما سواری می‌دهد همانقدر هم رسیدگی و مراقبت می‌خواهد، اگر نه درست در جایی که فکرش را نمی کنید شما را در جاده می‌گذارد. به عقیده بسیاری از کارشناسان رسیدگی و توجه به خودرو علاوه بر اینکه می‌تواند عمر آن را چندبرابر کند، رانندگی را نیز برای شما لذت بخش‌‌تر می‌کند. بر همین اساس، یک کارشناس خودرو توصیه‌هایی ساده برای شما دارد تا با به کار بستن آنها عمر خودرو بیشتر شود و احتمال خراب شدن ناگهانی آن کمتر. هر ۲۰۰۰۰ کیلومتر شمع خودرو را تعویض کنید. شمع خودرو در نتیجه زیاد کار کردن و تحمل گرمای زیاد و حرارتی که از جریان الکتریسیته ناشی می‌شود، دچار آسیب می‌شود و نوک شمع که جنس آن فلزی است، خورده می‌شود.

از طرفی در نتیجه سوختن موادی مانند بنزین در فضایی که شمع قرار دارد، املاح این سوختگی بر روی شمع یک لایه از فلزی مانند سرب باقی می‌گذارد که به تدریج در تولید جرقه اختلال ایجاد می‌کند. این اختلال باعث خام سوزی و ناقص کار کردن موتور و در نتیجه فشار آمدن به موتور و افزایش مصرف سوخت می‌شود.
صافی بنزین خودرو را هر ۵۰۰۰ کیلومتر تعویض کنید. تعویض صافی بنزین از آنجا ضروری است که جایگاه‌های سوخت از فیلترینگ مناسبی برخوردار نیستند. حتی بسیاری از کامیون‌های حمل بنزین نیز از مخزن تمیز و بدون املاح محرومند، زیرا بسیاری از آنها علاوه‌بر بنزین، گازوئیل، نفت سیاه و مانند اینها را نیز جا به جا می‌کنند که رسوبات فراوانی را به جایگاه‌های سوخت منتقل می‌کنند. البته تعویض صافی بنزین به مدل خودرو هم بستگی دارد؛ اما کارشناسان عقیده دارند هرقدر که مدل خودرو بالاتر می‌رود، تعویض زودهنگام صافی بنزین نیز ضروری‌‌تر به نظر می‌رسد، زیرا با بالا رفتن مدل خودرو تعداد دفعاتی که به خودرو بنزین زده می‌شود هم بالاتر می‌رود و طبیعتا رسوبات باک هم بیشتر می‌شود.
سعی کنید تسمه تایم خودرو را هر ۶۰۰۰۰ کیلومتر تعویض کنید. بهترین تسمه تایمی که می‌توانید استفاده کنید نمونه ای است که کارخانه تولیدکننده خودرو برای هر مدل معرفی می‌کند. این نمونه‌ها معمولا از مشخصات فنی تایید شده بهتری برخوردار هستند. برخی خودروها مانند هیوندایی آزرا یا تویوتا کمری که به جای تسمه تایم زنجیر تایم دارند تا ۱۵۰ هزار کیلومتر نیازی به تعویض زنجیر تایم خود ندارند.
روغن، فیلتر روغن و فیلتر هوا در هر ۵۰۰۰ کیلومتر تعویض شودبهتر است.
تعویض فیلتر هوا نیز بستگی به شرایط آب و هوایی دارد. برای مثال در شهرهایی که گرد و غبار در آنها بیشتر است، باید فیلتر هوای خودرو زودتر از دیگر شهرها که شرایطی عادی دارند تعویض شود. زمان پیشنهادی کارشناسان برای تعویض فیلتر هوا بین ۵ تا ۱۰ هزار کیلومتر کارکرد است.
کارشناسان توصیه می‌کنند هرگز خودتان اقدام به تمیز کردن فیلتر هوا نکنید، زیرا ذرات موجود در آن سرطان‌زا است، این کار را به افرادی بسپارید که در این کار خبره هستند و از ماسک‌ها و دستکش‌های ویژه استفاده می‌کنند.
از هل دادن خودروهای انژکتوری جهت روشن کردن خودداری
کنید.
ماهی یک بار کولر خودرو را به مدت چند دقیقه برای جلوگیری از مخلوط شدن گاز کولر با روغن مخصوص آن روشن کنید، این کار از فاسد شدن گاز و روغن هم جلوگیری می‌کند.
هنگام روشن بودن خودرو از باز کردن کابل باتری خودداری کنید، زیرا وقتی خودرو روشن است یک سری مدارهای الکتریکی در حال کار هستند. وقتی که چند قطعه الکتریکی همزمان با هم در حال کار کردن هستند، قطع ناگهانی برق باعث ایجاد نوسان در برق خودرو و در نتیجه آسیب دیدن قطعات الکتریکی می‌شود.
با روشن شدن چراغ استاپ، خودرو را متوقف کنید با نمایندگی تماس بگیرید. چراغ استاپ، چراغی برای اعلام خطر است و روشن شدن آن به این معنا است که خودرو بیش از حد داغ شده، ترموستات آن به درستی عمل نمی‌کند، سطح روغن آن پایین آمده و…. هنگام روشن شدن چراغ استاپ در خودرو نمانید و از آن پیاده شوید.
با روشن شدن چراغ چک، خودرو را خاموش کنید و بست باتری را چند ثانیه جدا نموده و سپس اتصال دهید. اگر چراغ خاموش نشد، به نمایندگی مراجعه کنید. چراغ چک در مواقعی روشن می‌شود که سنسورهای خودرو دچار مشکل شوند؛ بنابراین اگر هر کدام از سنسورها که در خودرو به کار رفته اند، مانند سنسور انژکتور، ABS و یا هر کدام از مدارهای خودرو، دچار مشکل شوند، گزارش آن به ECU می‌رود و این چراغ روشن می‌شود. در این شرایط با مراجعه به تعمیرگاه و با استفاده از دستگاه دیاگ می‌توانید به مشکل خودرو پی ببرید.
در اول صبح بعد از روشن کردن خودرو نیازی به گرم کردن آن در حالت توقف نیست و در کمتر از یک دقیقه خودرو را حرکت دهید و مسافت یک کیلومتر را با دنده ۱ و ۲ برانید.
توجه داشته باشید که هیچ دستگاه عیب یابی قادر به تنظیم میزان سوخت مصرفی نیست. دستگاه عیب یاب فقط می‌تواند میزان مصرف سوخت بالا یا پایین را نشان دهد و رفع عیب به عهده مکانیک است؛ بنابراین اگر مصرف سوخت خودرو شما زیاد است، با تشخیص به موقع، اصلاح آن را به دست تعمیرکاران با تجربه بسپارید.
توصیه می‌شود اولین تعویض روغن در ۲۵۰۰ کیلومتر انجام شود. البته این میزان نیز در خودروهای مختلف متفاوت است. برای مثال خودروهای با کیفیت تا کیلومترها نیازی به تعویض اولیه روغن ندارند در صورتی که برخی خودروهای بی کیفیت بعد از هزار کیلومتر نیاز به تعویض روغن دارند.
بالابردن عمر مفید خودرو (3)

آموزش  ترفند هایی برای افزایش عمر خودرو

باید از چشم‌ها و گوش‌های خود استفاده کنید و یک برنامه‌ریزی منظم داشته باشید تا عمر مفید خودروی‌تان را افزایش دهید و از مشکلات فنی اجتناب کنید.

از شنوایی خود استفاده کنید

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از جام جم، هر از چند گاهی فن سیستم تهویه و رادیو را خاموش کنید و فقط به این گوش کنید که خودروی شما در حالت ایستاده و در حال حرکت چه جور صدایی دارد. یک صدای تق‌تق عجیب ریتم‌دار در حرکت ممکن است نشانه فرو رفتن میخ یا سنگریزه در یکی از لاستیک‌ها باشد. توقف کنید و نگاهی به آن بیندازید. هیچ‌وقت این بررسی کوتاه را از خودرویتان دریغ نکنید.

هنگام ترمز گرفتن، اگر صدای سوت بلند یا ساییدن دو شی فلزی به هم را می‌شنوید می‌تواند به این معنا باشد که وقت تعویض لنت ترمزهای شما فرا رسیده است. اگر صدای بلند مانند ضربه زدن می‌شنوید می‌تواند نشانه‌ای از مشکل جدی در موتور یا پلوس‌های خودروی شما باشد. اگر توقف کنید و آن را به مکانیک نشان دهید احتمالاً خودروی خود را نجات می‌دهید و هزینه هنگفتی که صرف تعمیر خودرو می‌شود را کاهش دهید.

بلافاصله بعد از روشن کردن موتور سرد، دور موتور آن را بالا نبرید

بسیاری از مردم این‌طور فکر می‌کنند که اگر بلافاصله بعد از روشن کردن موتور سرد با آن تهاجمی رانندگی کنند به گرم شدن موتور کمک می‌کند و آن را برای رانندگی آماده می‌کند. ولی در واقع این کار بدترین آسیب را به موتور خودروی شما می‌رساند. هنگامی‌که موتور بیش از چند ساعت خاموش بوده است، روغن به کارتل برمی‌گردد و هیچ روغنی در سر سیلندر برای روغن‌کاری قطعات بالایی موتور وجود ندارد. برای اینکه آسیبی به خودروی شما نرساند پس از روشن کردن موتور سرد اجازه دهید یک دقیقه با دور آرام، درجا کار کند تا روغن به قطعات بالایی موتور برسد و بدون اینکه صدمه‌ای ببیند آماده حرکت شود. پس از یک دقیقه (در هوای خیلی سرد ۲ الی ۳ دقیقه) می‌توانید به‌آرامی حرکت کنید. تا وقتی آمپر آب رادیاتور بالا نیامده، از بالا بردن دور موتور خودداری کنید. اگر خودروی شما آمپر آب ندارد، می‌توانید گرم شدن بخاری خودرو را ملاک قرار دهید. به‌مرور زمان، صدای موتور را در حالت سرد و گرم تشخیص می‌دهید.

وضعیت لاستیک‌ها و مایعات خودرو را چک کنید

اگر هر هفته یک‌بار فقط چند دقیقه وقت صرف کنید، از دردسر و هزینه اضافی در امان خواهید بود. فقط کافی‌ست مایعات خودرو را چک کنید. خودرو را در یک سطح صاف (بدون شیب عرضی و طولی) متوقف کنید. دقت کنید برای چک کردن مایعات خودرو، موتور حتماً باید سرد باشد؛ یعنی حداقل یک ساعت پیش آن را خاموش کرده باشید. به‌هیچ‌عنوان برای بازدید دوره‌ای، دست به موتور داغ نزنید. ممکن است دچار سوختگی شدید شوید و همزمان به موتور خودرو نیز آسیب بزنید.

در کاپوت را باز کنید، گیج روغن را بیرون بکشید با دستمال آن را پاک کنید، مجدداً در جای خودش قرار دهید و سپس دوباره آن را بیرون بکشید تا سطح روغن موتور و رنگ آن را بررسی کنید. باید سطح آن فول باشد و رنگ آن نیز تمیز باشد. نباید سیاه و پر از جرم باشد. مایع سیستم خنک‌کننده (آب رادیاتور) را هم چک کنید – باید رنگ و بوی تمیزی داشته باشد و اثری از روغن یا کف کرم‌رنگ در آن نباشد. مایع هیدرولیک فرمان و روغن ترمز را نیز بررسی کنید. پس از انجام این کار فشار باد لاستیک‌ها را بررسی کنید – فشار مناسب همیشه روی لاستیک نوشته شده است. اگر قرار است باد لاستیک‌ها را تنظیم کنید، خودرو باید سرد باشد؛ یعنی برای تنظیم باد، باید به یک مکانیکی حداکثر در فاصله ۵ دقیقه‌ای محل سکونت خود مراجعه کنید.

بررسی روغن گیربکس، چه در خودروهای دنده‌ای و چه در خودروهای اتوماتیک، به‌آسانی بررسی بقیه مایعات خودرو نیست. برای چک کردن این مورد، هر دو هفته الی یک ماه، به تعمیرگاه مراجعه کنید و از متخصصان بخواهید وضعیت سلامت روغن گیربکس را تأیید کنند. اگر خودروی دنده‌ای دارید، زوزه کشیدن گیربکس در دنده‌های مختلف می‌تواند نشان از وضعیت نامناسب روغن گیربکس باشد.

با خودروی خود همانند یک خودروی مسابقه‌ای رفتار نکنید

هیچ دلیلی برای رانندگی پرتنش وجود ندارد و اگر درست رانندگی کنید، می‌توانید تا سال‌ها بی‌دغدغه از خودرویتان سواری بگیرید. خشن و تهاجمی ترمز نکنید، از رانندگی سریع در مسیرهای ناهموار خودداری کنید و فقط در مواقع ضروری پدال گاز را تا انتها فشار دهید. البته این به معنای لذت نبردن از رانندگی نیست، اگر هر از چند گاهی رانندگی اسپرت داشته باشید هیچ مشکلی پیش نمی‌آید فقط هنگام حرکت از حالت سکون از هرزگردی بیش‌ازحد لاستیک‌ها خودداری کنید و صدای جیغ لاستیک‌ها را درنیاورید. همین موارد را هنگام دنده عوض کردن نیز رعایت کنید و به‌آرامی و ملایمت با گیربکس رفتار کنید. اگر با خودروی خود مانند یک خودروی گران‌قیمت و عزیز رفتار کنید، عمری طولانی خواهد داشت.

سرویس‌های دوره‌ای خودرو را منظم انجام دهید

با اینکه این موضوع ممکن است برای خیلی از افراد طبیعی به نظر برسد ولی بعضی از مردم فراموش می‌کنند که خودرو به نگهداری منظم نیاز دارد. برای مثال، عدم تعویض به‌موقع روغن‌موتور می‌تواند اصطلاحاً به «یاتاقان زدن» موتور منجر شود. این نوع خرابی، به‌طور متوسط، هزینه‌ای حدود ۱۰ درصد قیمت خودرو دارد؛ یعنی اگر یک خودروی ۱۰۰ میلیون تومانی سوار می‌شوید، با نگهداری نادرست از آن به‌راحتی می‌توانید ۱۰ میلیون تومان خرج بتراشید.

کافی است دستور‌العمل‌های ذکرشده در دفترچه راهنمای نیسان را اجرا کنید، چراکه آن‌ها می‌دانند که نگهداری صحیح از خودرویی که ساخته‌اند، چه شرایطی دارد. سپس می‌توانید از خودروی خود انتظار داشته باشید که راندمانی بهینه داشته باشد. نتیجه رعایت کردن دستورالعمل‌های دفترچه راهنمای خودرو، فاصله زمانی بیشتر بین سرویس‌های دوره‌ای و صرفه‌جویی قابل‌توجه در هزینه است. به چراغ‌های اخطار در صفحه پشت آمپر خودروی خود توجه کنید. این چراغ‌ها بی‌دلیل روشن و خاموش نمی‌شود.

تعویض قطعات مصرفی خودرو

درحالی‌که برخی از رسیدگی‌های روزمره و بررسی‌های منظم تا مدت‌زمان طولانی خودروی شما را سالم نگه می‌دارند، بعضی از قطعات به اندازه عمر خودرو دوام می‌آورند و بعضی دیگر مصرفی هستند و باید تعویض شوند. لنت ترمزها، تیغه برف‌پاک‌کن، فیلتر‌ها، تسمه‌ها و شیلنگ‌ها درصورتی‌که نشانی از فرسودگی داشته باشند، باید تعویض شوند. به خاطر داشته باشید که همیشه نگهداری از خودرو ساده‌تر از تعمیر آن و تعمیر خودرو کم‌هزینه‌تر از تعویض آن است.

گردآوری و بازنشر:توسط مجله خودرو

مطالب مشابه:

آموزش نحوه عیب یابی خودرو از روی صدای موتور

دلایل اصلی روغن‌ سوزی موتور خودرو+نحوه تشخیص روغن سوزی

آموزش روش های عیب یابی کمک فنر خودرو +تشخیص ایراد کمک فنر

دلیل آب کم کردن خودرو و کم شدن آب رادیاتور ماشین چیست؟

دلایل و علائم خرابی سیستم فرمان هیدرولیک خودرو

اشتراک:

نظر خود را بیان کنید