تغییر دادن تنظیمات صدا، میزان صدا، و لرزش در خودرو

تغییر دادن تنظیمات صدا، میزان صدا، و لرزش در خودرو

گاهی اوقات پیش می ‌آید که در حین رانندگی ، در فرمان احساس لغزش می‌ کنید که به نظر می ‌رسد از چرخ‌ ها منتقل می‌ شود . بد نیست بدانید هرچه این ارتعاشات و لغزش ‌ها در فرمان بیشتر باشد خطر بیشتری در وهله اول خودرو و در مرحله بعدی سرنشینان آن را تهدید می ‌کند . هنگامی که به این مشکل برخورد کردید می‌ توانید سری به چرخ ‌ها بزنید ، چرا که ممکن است چرخ ‌ها خورده ، کج یا خراب شده باشد ، پیچ ‌های چرخ شل شده یا اینکه قسمت‌ هایی از فرمان خودرو خرد یا خراب شده باشد بعضی اوقات نیز دیده شده است که لاستیک ‌ها در یک لبه بیشتر از لبه دیگر خورده شده و از بین رفته است .

خودرو

در این مواقع ممکن است متوجه شوید که لاستیک ‌ها در لبه درونی یا بیرونی خیلی بیشتر از قسمت ‌های دیگر لاستیک خورده شده که در این هنگام لبه دیگر و مرکز لاستیک خیلی سالم‌ تر از لبه خورده شده لاستیک به نظر می ‌رسد . این امر می ‌تواند ناشی از عدم‌ میزان فرمان ، فاصله زیاد بین چرخ‌ ها و عدم‌ موازی بودن لاستیک ‌ها باشد ولی گاهی نیز دیده شده است که لاستیک‌ ها در مرکز بیش از لبه‌ ها خورده می ‌شوند .

هرگاه مشاهده کردید که لاستیک ‌ها در مرکز خیلی بیشتر از لبه ‌های دیگر از بین رفته است بدانید که فشار بر روی چرخ‌ ها خیلی زیاد است و چرخ‌ ها به اندازه کافی و مناسب جابه‌جا نشده ‌اند . البته گاهی نیز پیش می ‌آید که دو لبه لاستیک بیشتر از مرکز آن خورده می ‌شود . اگر به این مشکل نیز برخورد کردید باید سری به چرخ‌ ها بزنید چرا که فشار وارد شده بر روی لاستیک ‌ها بیشتر از حد مجاز آن است و فاصله‌ ای که باید طبق استاندارد میان چرخ ‌ها رعایت شود ، به درستی رعایت نشده است و بد نیست که در این مواقع به یک آپاراتی مراجعه کنید .

ریپ زدن موتور در حال حرکت نیز یکی دیگر از مشکلات است . روشن شدن موتور و حرکت آن بدون مشکل است ولی هنگامی که سعی می‌ کنید با سرعت ثابت حرکت کنید موتور خودرو خیلی بد و ناهماهنگ کار می ‌کند و در این هنگام عملکرد موتور در حالت سرد و گرم بودن آن متفاوت می ‌شود . در این مواقع بهتر است خودروی خود را به یک تعمیر کار یا نمایندگی شرکت سازنده خودرو نشان دهید . زیرا ممکن است اگر خودروی شما دارای کاربراتور باشد دهانه آب آن تنظیم نباشد یا اینکه خراب شده باشد . احتمال این هم که موتور خیلی داغ شده باشد نیز می ‌رود .

البته تنظیم ‌کننده فشار بنزین نیز ممکن است در فشار خیلی کمی کار کند و زمان ‌بندی احتراق غلط باشد . دلایل بسیاری در این مواقع می‌ تواند وجود داشته باشد . مثل مشکل احتراق در سیستم سوخت ، عدم‌ کنترل مناسب کامپیوتر کنترل ‌کننده خودرو ، گرفتگی فیلتر آن ، مبدل گشتاور در گیربکس ممکن است که در زمان صحیحی قفل نکند یا سر بخورد ، در سیستم واکیوم نشت وجود داشته باشد ، موتور دچار مشکلات فنی و مکانیکی شده باشد ، سوپاپ Egr گیر کرده باشد ، اکسل ‌ها شل شده باشد یا خوردگی داشته باشد و در نهایت اینکه احتمالا انژکتور های سوخت کثیف شده باشد .

آیا تا به حال از خودروی خود صدای سوت آرامی که از موتور بلند می ‌شود را شنیده‌ اید ؟ این صدا هنگامی شنیده می ‌شود که موتور خودرو با مشکلی روبه‌ رو شده باشد . این مشکل چه زمانی خود نمایی می‌ کند ؟ احتمال می ‌رود موتور جوش آورده باشد یا اینکه سیستم اگزوز به مبدل کاتالیتیک وصل شده باشد . البته شاید هم خط واکیوم قطع شده باشد یا یکی از وسایل آن نشست داشته باشد .

خیلی از رانندگان خودرو در برخی مواقع صدای کلیک یا همان دنگ ‌دنگ را از موتور خودرویشان می ‌شنوند . البته این صدا با گاز ندادن از موتور خودرو نیز شنیده می‌ شود و هرچه خودرو گرم‌ تر شود صدا بیشتر می‌ شود ولی زمانی که خودرو به حرکت درمی ‌آید صدا نیز از بین می‌ رود . هنگام برخورد با چنین مشکلی باید سوپاپ‌ ها تنظیم شوند و روغن‌ موتور نیز سریعا تعویض شود یا اینکه ممکن است فشار روغن موتور خودرو پایین آمده باشد .

اما هنگامی که صدای تق ‌تق از اگزوز شنیده می ‌شود چه باید کرد ؟ بعضا مشاهده شده است با فشار دادن پدال گاز ، از اگزوز صدای تق‌ تق می ‌آید . کارکرد موتور به نظر خوب می‌ رسد ولی مصرف سوخت بالا رفته است .

مشکلات احتمالی عبارتند از : در سیستم واکیوم نشت وجود داشته باشد . یک یا چند عدد از انژکتورهای خودرو دچار نشتی شده باشد یا اینکه در اگزوز خودرو سوراخی به ‌وجود آمده باشد . حال که بحث مشکلات اگزوز به میان آمد می ‌توانیم به دودهایی که در بعضی مواقع از اگزوز بیرون می ‌آید نیز اشاره کنیم . متوجه دود خاکستری از اگزوز در هنگام روشن کردن خودرو می ‌شوید . این دود ممکن است که با گرم شدن خودرو کمتر شود . رنگ آن نیز ممکن است کمی به آبی بزند . این مشکل به مرور زمان زیاد می شود و میزان دود ، وخامت اوضاع را بیان می ‌کند . این مشکل زمانی نمایان می‌ شود که یکی از سه حالت زیر پدیدار شده باشد :

1-  رینگ پیستون خورده شده باشد

2- دربوش سوپاپ ‌ها خوردگی صورت گرفته باشد

3- بوش سوپاپ ‌ها خراب شده و از بین رفته باشد .

ده سر و صدای خودرو که نباید نادیده گرفت!

1- صدای هیس هیس ناشی از نشتی

معمولا چنین صدایی مربوط به نشتی در سیستم خنک کننده موتور یا لوله وکیوم است . اولی موجب افزایش حرارت بیش از حد موتور و دومی موجب برهم خوردن میزان مصرف سوخت طبیعی خودرو می شود . اگر خودتان در انجام تعمیرات ناتوان بودید حتما به یک تعمیرکار مراجعه کنید .

2- صدای دنگ دنگ

اگر در هنگام گذر از سرعت گیرها و چاله ها ، صدایی دنگ مانند می شنوید قطعا یک جای کار می لنگد . احتمالا فردی که چند دقیقه پیش دزدیده اید و در صندوق عقب حبس کردید در حال خفه شدن است .

شاید هم اتصالات توپی و بازویی ( سگدست ) چرخ ها و دیگر اتصالات موجود در محورها و شاسی دچار مشکل شده اند . حتی لق زدن اگزوز هم می تواند موجب ایجاد چنین سر و صداهایی شود و اعصابتان را خورد کند .

3- صدای جیغ تسمه

اگر از سمت پیشرانه صدای جیغ به گوش می رسد احتمالا مشکل از تسمه دینام یا تسمه مارپیچ است چرا که جنس پلاستیکی آن به مرور کهنه شده و دوامش را از دست می دهد . مورد دیگر نیز خرابی تسمه سفت کن است به وسیله آن میزان شل یا سفت بودن تسمه تنظیم می گردد .

اگر تسمه سفت کن به خوبی تنظیم نشده باشد تسمه به میزان لغزش واصطکاک کافی دست پیدا نکرده و در کارکرد خودرو مشکل به وجود می آورد . خوشبختانه این ایراد هزینه و دردسر چندانی به همراه ندارد ،  پس دلیلی هم برای بی توجهی به آن پذیرفته نیست .

بهتر است قبل از آن که تسمه در نامناسب ترین زمان ممکن پاره شده و گرفتارتان کند نسبت به تعویضش اقدام کنید .

4- صدایی تیز ، شبیه به کشیده شدن دو جسم فلزی روی یکدیگر

به گوش رسیدن صدایی با فرکانس بالا هنگامی که اقدام به فشردن پدال ترمز می کنید ، نشان از رو به پایان بودن عمر لنت هاست . این قطعات مفید در بیشتر موارد دارای صفحاتی فلزی هستند که در اواخر عمرشان و با از بین رفتن پد های اصلی که موجبات اصطکاک و توقف خودرو را فراهم می کنند نمایان می شوند .

آنگاه به هنگام شروع پروسه ترمزگیری این قطعات فلزی با صفحه دیسک ترمز تماس پیدا کرده و صدای ناخوشایندی را موجب می شوند . این صدا نمایانگر فرا رسیدن زمان تعویض لنت ها است ؛ البته با چک کردن سطح روغن ترمز می توان از این صحت این امر اطمینان بیشتری حاصل نمود .

اگر این مسائل را نادیده بگیرید و تعویض لنت ها را پشت گوش بی اندازید ، جیغ لنت ها به خر خر بدل خواهد شد . این صدا یعنی مواد اصلی لنت به طور کامل ته کشیده اند ، به طوری که احتمالا تنها سطوح فلزی تحتانی لنت باقی مانده که صد البته اصلا مسئله خوبی نیست .

5- صدای تق تق از محورها

اگر هنگام رانندگی با سرعت پایین در یک اتومبیل محور جلو ، پس از چرخاندن فرمان به چپ یا راست صدای تق تق از همان سمت و در ناحیه چرخ ها به گوشتان رسید به احتمال زیاد سر پلوس یا میل پلوس خودرو دچار مشکل شده است .

در خودروهای دیفرانسیل عقب نیروی تولیدی توسط پیشرانه خودرو به گیربکس و از آن جا  توسط ( میل گاردان ) به دیفرانسیل خودرو انتقال می یابد .

برای این كه نیروی وارد شده به دیفرانسیل به چرخ ها منتقل شود ، میله ای از درون دیفرانسیل به چرخ راست و چپ وصل می شود كه پلوس نامیده می شود . در مجور جلو نیز پلوس همین وظیفه ای را به گردن می گیرد .

خودرو

6- صدای ناله مانند حین چرخاندن فرمان

این صدا خصوصاً در سرعت های کم ، مشابه مورد قبل ، حاکی از ایراد در پمپ هیدرولیک فرمان است که نادیده گرفتنش اصلا توصیه نمی شود . گاهی مواقع این صدا در لحظه چرخش فرمان بلند شده و فرمان نیز به کندی عمل می‌کند و یا نیاز به گاز دادن زیادتر به موتور است تا فشار بیشتری درون پمپ ایجاد شود .

کمبود روغن فرمان که توسط خرابی ، پله شدن دو لبه قرار گرفته ‌روی آن ها یا اورینگ‌ های ضعیف درون پمپ رخ می دهد و همینطور بد عمل کردن پمپ ، باعث ایجاد چنین صداهایی می شوند .

حتی ممکن است روغن خودرو نیاز به تنها یک هواگیری ساده داشته باشد . به هر حال ابتدا میزان روغن را چک کنید ، سپس در صورت نیاز پمپ را تعویض کنید .

7- ضربات زیر کاپوت

چق چق ( مانند صدای برخورد قاشق و چنگال به هم ) ، تق تق کردن و صدا های کوبشی ( مانند برخورد چکش به جسمی دیگر ) ، این سرو صداها مرتبط به 3 مشکل جدا اما در عین حال مرتبط در فرآیند احتراق خودرو هستند .

این 3 مورد عبارتند از انفجار ، پیش سوزی یا pre-ignition و sparck knock  ( ناک یا ضربه ) که هر 3 می توانند به شدت خطرناک باشند . این موارد معمولا هنگامی که پیشرانه تحت فشار قرار بگیرد ( مثلاً خودرو در حال عبور از سر بالایی باشد ) بیشتر به چشم می آیند .

این موارد همگی از نشانه های احتراق ناقص در درون سیلندرها هستند . احتراق ناقص موتور مى تواند به دليل خرابی شمع يا عدم تعادل مخلوط هوا و سوخت ايجاد شود .

برای مثال ناک به حالتی گفته می شود که در آن مخلوط سوخت و هوای موجود در سیلندر به دلیل دمای بیش از حد موتور زودتر به از زمان جرقه زنی شمع منفجر می شوند .

8- صدای خر خر یا ضربه ای از ناحیه موتور

اگر پیشرانه خودرو متناسب با بالا رفتن دور موتور به اصطلاح صدای خر خر منظمی ایجاد می کند ( البته گاهی ممکن است این صدا با بالا رفتن دور موتور به کل قطع شود ) یا تاپییت ها خراب شده و یا اینکه سوپاپ ها دارای خلاصی اضافی اند .

در بعضی موتور های میل سوپاپ بالا حرکت بادامک از طریق استکان تایپیت مستقیماً به ساق سوپاپ منتقل می شود . در سایر موتور های میل سوپاپ بالا ، حرکت بادامک از طریق انگشتی ( اسبک ) به ساق سوپاپ انتقال می یابد .

9- صدای زوزه از محور عقب

صدای زوزه از قسمت دیفرانسیل که در خودروها نشانه ای بسیار رایج از وجود خرابی در این قطعه مهم به شمار می رود . البته لازم به ذکر است که در هر حالت حرکتی ، صدای ایجاد شده می تواند متفاوت باشد.

این صدای بلند معمولا در دور‌های بالا آزار‌دهنده می‌شود که اکثراً ناشی از لقی بین کراون ویل و پینیون یا خرابی بلبرینگ‌ ها و اتصالات معیوب درون دیفرانسیل است .

10- سر و صدای گیربکس

وجود ساییدگی یا هرگونه آسیب ، ناهمواری ، شکستگی و یا پریدگی در چرخ‌ دنده ‌ها در گیربکس باعث ایجاد صدای زوزه می‌ شود . اگر صدا حتی در حالت خلاص‌ بودن گیربکس نیز شنیده می ‌شود ، احتمالا نشان از همراستا نبودن موتور و گیربکس یا وجود خلاصی اضافی دنده‌ هاست .

باید بدانید که که در خودروهای دیفرانسیل جلو ، به دلیل یکپارچه بودن گیربکس و دیفرانسیل ، صدای زوزه دیفرانسیل نیز از گیربکس شنیده می‌ شود .

بیشتر بخوانید:

چرا باتری خودرو در هوای خیلی سرد یا گرم خراب می‌شود؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.