شاید برای شما هم این سوال پیش آمده باشد که آمار کشور هایی که بیشترین تصادف و حادثه ی جاده ای را دارند به چه صورت است و رتبه بندی آن چگونه است.
به همین دلیل در ادامه این مقاله از مجله خودرو سعی کرده ایم اطلاعات جزئی و جالب در این مورد را برای شما گرداوری کنیم.
تصادفات رانندگی یکی از علل اصلی مرگ و میر در کشورهای در حال توسعه و توسعه نیافته است.
قبل از سفر به یک کشور توسعه نیافته، همیشه باید ایمنی جاده های کشور را در نظر گرفت. برخی از کشورهای توسعه نیافته نسبت به سایر علل اصلی مرگ، مانند سرطان و بیماری قلبی، مرگ و میر ناشی از تصادفات بیشتر است.
میانگین مرگ و میر ناشی از تصادفات رانندگی به ازای هر 100.000 نفر در سال در سراسر جهان تنها 18 مورد است. با این حال، در کشورهایی که سطح تحصیلات پایین است و قوانین راهنمایی و رانندگی به طور کامل اجرا نمی شود، این تعداد از هزاران نفر فراتر می رود.
این واقعیت که اکثر وسایل نقلیه فروخته شده در کشورهای کم درآمد بسیار کمتر از استانداردهای جهانی هستند، میزان مرگ و میر در تصادفات رانندگی را افزایش می دهد.
در حالی که تعداد استفاده کنندگان وسایل نقلیه در این کشورها رو به افزایش است، به نظر می رسد با توجه به قوانین راهنمایی و رانندگی، جاده ها و وسایل نقلیه ایمن نشدن، کاهش سرانه تصادفات رانندگی مدت زیادی طول بکشد.
بخش بزرگی از کسانی که در تصادفات رانندگی جان خود را از دست دادند. از دوچرخه سواران و عابران پیاده تشکیل شده است.
نامناسب بودن گذرگاه های عابر پیاده و مسیرهای دوچرخه سواری در بسیاری از کشورهای جهان این میزان را افزایش می دهد.
خطرتصادفات برای عابران پیاده و دوچرخهسواران بیشتر است!
نیمی از افرادی که در تصادفات جادهای کشته میشوند، عابران پیاده، دوچرخهسواران یا راکبان وسایل نقلیه دوچرخه هستند. از این گروهها به عنوان “کاربران آسیبپذیر جادهها” یاد میشود.
در آمریکا، نسبت مرگ و میر موتورسواران از ۱۵ درصد بین سالهای ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۳ میلادی به ۲۰ درصد افزایش یافته است و در جنوب شرقی آسیا و مناطق اقیانوس آرام نیز این نسبت ۳۳ درصد است.
کاربران آسیبپذیر جادهها به خصوص در کشورهایی که ایمنی و نیازهای آنها در مراحل طراحی پروژههای راهسازی مورد توجه قرار نمیگیرد، بیشتر در معرض خطر هستند. خطوط عابران پیاده در بسیاری از این کشورها محدود و معدود بوده و مسیر و خطوط دوچرخه نیز تقریباً وجود ندارد.
این مشکلات با این واقعیت که دولتها در مورد کاهش ازدحام خودروها در جادههای خود اقدامات کمی انجام میدهند، همراه شده است.
همچنین بخوانید >> کیسه هوا (AIRBAG ) در چه تصادفاتی فعال نمی شود ؟
تعداد کشته شدگان تصادفات در ایران
در ایران نیز بررسی ایسنا درآمارهای سازمان پزشکی قانونی از شمار کشتهشدگان و مصدومان حوادث رانندگی حاکی از آن است که از سال ۸۸ تا پایان آذرماه سال گذشته، یعنی تنها طی ۱۰ سال، ۲۰۰هزار و ۶۰۵ نفر در تصادفات رانندگی جان خود را از دست داده و سه میلیون و ۴۷۶ هزار و ۷۰۱ نفر هم مصدوم شدند. مصدومانی که تعدادشان به اندازه جمعیت برخی کشورهای جهان است. اما به گفته سردار سید کمال هادیانفر، رییس پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا متاسفانه انگار شنیدن خبر تصادفات رانندگی عادی شده است، در حالی که نباید اینطور باشد، گوش ما نباید به شنیدن خبر فوتها در تصادفات عادت کند، نباید ۴۰، ۵۰ و ۶۰ کشته تصادفات در هر روز برای ما عادی شود و همه باید تلاش کنند تا جلوی این آمار گرفته شود.
رتبه | کشور | مرگومیر ناشی از تصادف (در هر ۱۰۰ هزار نفر) |
۱ | لیبی | ۷۳/۴ |
۲ | تایلند | ۳۶/۲ |
۳ | مالاوی | ۳۵/۰ |
۴ | لیبریا | ۳۳/۷ |
۵ | جمهوری دموکراتیک کنگو | ۳۳/۲ |
۶ | تانزالیا | ۳۲/۹ |
۷ | جمهوری آفریقای مرکزی | ۳۲/۴ |
۸ | ایران | ۳۲/۱ |
۹ | رواندا | ۳۲/۱ |
۱۰ | موزامبیک | ۳۱/۶ |
۱۱ | سائوتومه و پرنسیپ | ۳۱/۱ |
۱۲ | توگو | ۳۱/۱ |
۱۳ | بورکینافاسو | ۳۱/۰ |
۱۴ | گامبیا | ۲۹/۴ |
۱۵ | جمهوری دومنیکن | ۲۹/۳ |
۱۶ | کنیا | ۲۹/۱ |
۱۷ | ماداگاسکار | ۲۸/۴ |
۱۸ | لسوتو | ۲۸/۲ |
۱۹ | زیمباوه | ۲۸/۲ |
۲۰ | بنین | ۲۷/۷ |
۲۱ | کامرون | ۲۷/۶ |
۲۲ | گینه بیسائو | ۲۷/۵ |
۲۳ | عربستان | ۲۷/۴ |
۲۴ | اوگاندا | ۲۷/۴ |
۲۵ | گینه | ۲۷/۳ |
خطرناکترین کشورهای جهان در امنیت رانندگی
- اریتره: ۴۸٫۴ مرگ به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر
- جمهوری دومنیکن: ۴۱٫۷
- لیبی: ۴۰٫۵
- تایلند: ۳۸٫۱
- ونزوئلا: ۳۷٫۲
- نیجریه: ۳۳٫۷
- آفریقای جنوبی: ۳۱٫۹
- عراق: ۳۱٫۵
- گینه بیسائو: ۳۱٫۲
- عمان: ۳۰٫۴
همچنین بخوانید >> بررسی انواع تست تصادف خودرو | قابل توجه شرکت های خودروسازی
کدام کشورها بیشترین نرخ مرگ و میر در تصادفات را دارند
نامیبیا
نامیبیا در این فهرست رتبهی اول را دارد و جادههای خطرناک این کشور برای گردشگران به دلیل شناخت کمتر خطر بیشتری دارد. بیشترین نرخ تصادفات در دنیا متعلق به نامیبیا است و در این کشور از هر ۱۰۰۰۰۰ نفر ۴۵ نفر جان خود را در تصادفات جادهای از دست میدهند.
تایلند
تایلند یکی از پرجمعیتترین و کوچکترین کشورهای آسیا است و خیابانهای این کشور پر از افرادی است که خیابان را با میدان مسابقه اشتباه گرفتهاند و جان افراد برایشان اهمیتی ندارد. جادههای بد هم باعث شدهاند که از هر ۱۰۰۰۰۰ نفر در این کشور ۴۴ نفر جان خود را بر اثر تصادف از دست دهند.
سودان
در سودان باید بسیار مراقب بود، زیرا مردم این کشور با علاقهی شدیدی که به سرعت دارند موجب تصادفات زیادی میشوند. البته جادههای خراب با نور کم، طوفانهای شن و دید کم عوامل دیگری در مرگ و میر بالا در این کشور هستند. در این کشور از هر ۱۰۰۰۰۰ نفر ۳۶ نفر در اثر تصادفات جان خود را از دست میدهند.
سوازیلند
شاید تا بحال نام سوازیلند را نشنیده باشید. سوازیلند یک کشور کوچک پادشاهی در جنوب آفریقا است و از نظر جادهای در وضعیت بسیار بدی قرار دارد. چالههای فراوان، نور کم، عدم رعایت مقررات و غیره جز مشکلات راهنمایی و رانندگی این کشور هستند. در واقع در سوازیلند هیچ قانون مشخصی در این زمینه وجود ندارد و حتی افراد مست هم میتوانند براحتی پشت فرمان بنشینند. وضعیت نابههنجار این کشور موجب مرگ ۳۶ نفر از هر ۱۰۰۰۰۰ نفر میشود.
ونزوئلا
هر زمان که یک توریست آمریکایی قصد سفر به ونزوئلا را میکند، وزارت امور خارجهی ایالات متحده به آنها آموزشهای لازم برای رانندگی و دقت لازم در این مورد را میدهد . غیر از دزدیهای فراوان جادهای، جادههای بسیار بد این کشور مسئول مرگ ۳۵ نفر از ۱۰۰۰۰۰ نفر هستند.
کنگو
به مانند مالاوی، همه کنگو را هم به وضعیت بسیار بد و استانداردهای پایین رانندگی میشناسند. در زمان رانندگی در جادهها مشکل دیگری به نام سدهای ایجاد شده توسط ارتش هم وجود دارد که این هم در نوع خودش معضل بسیار جدی است. ماشین دزدی نیز در این کشور بسیار اتفاق میافتد و از هر ۱۰۰۰۰۰ نفر ۳۴ نفر جان خود را در اثر تصادف از دست میدهند.
همچنین بخوانید >> در تصادف با درب باز خودرو مقصر اصلی چه کسی است؟
مالاوی
نام مالاوی که میآید همه خیابانهای ناجور، بدون نور کافی و بدساخت این کشور را به یاد میآورند. گردشگران پس از سفر به این کشور قطعا چاله چولهها، حیوانات پرسه زن در جاده و وسایل نقلیهی رها شده در خیابانها را فراموش نخواهند کرد. وضعیت بد جادهها باعث شده است که از هر ۱۰۰۰۰۰ نفر در این کشور، ۳۲ نفر جان خود را در اثر تصادفات جادهای از دست دهند.
جمهوری دومینیکن
جکهوری دومینیکن را به رانندههای بیدقت و بسیار بدش، جادههای خطرناک و بیتوجهی به قوانین راهنمایی و رانندگی میشناسند. سال گذشته این کشور به عنوان خطرناکترین کشور برای رانندهها اعلام شد. از هر ۱۰۰۰۰۰ نفر در جمهوری دومینیکن ۳۲ نفر در اثر تصادفات جادهای جان میبازند.
عراق
عراق رتبه دهم را در این فهرست دارد. اینطور گفته میشود تقریبا تمام جادههای این کشور خطرناک هستند و در این بین بزرگراه ۸۰ از کویت به بصره، خطرناکترین این جادهها است و به آن بزرگراه مرگ میگویند. از هر ۱۰۰۰۰۰ نفر ۳۲ نفر در عراق بر اثر تصادفات جادهای میمیرند.
ایمنی کم حمل و نقل عمومی
کشورهای کم درآمد و متوسط، کمتر از نیمی از وسایل نقلیه جهان را در اختیار دارند. با این وجود، آنها بیش از ۹۰ درصد از کل مرگ و میرهای ناشی از ترافیک جادهای را تشکیل میدهند.
وجود شبکههای جادهای ضعیف و کمبود منابع برای اجرای قوانین ایمنی جادهای و کمکهای پزشکی از عوامل اصلی مرگومیر در این کشورها هستند. در مقابل، کشورهایی که کمترین میزان مرگ و میر ناشی از تصادفات جادهای را دارند.
عمدتا کشورهایی با درآمد بالا هستند که از منابع لازم برای نگهداری جادههای خود در سطح استانداردها و اجرای قوانین سختگیرانه برخوردار هستند.
همچنین در چنین کشورهایی، سیستمهای حمل و نقل عمومی به دلیل ایمنی بالا مورد تحسین قرار میگیرند. در حالی که اعتقاد بر این است، در برخی از کشورهای کم درآمد، وسایل نقلیه حمل و نقل عمومی از اصلیترین دلایل مرگ هستند.
به عنوان مثال، در نیجریه و کنیا، ارائهدهندگان وسایل حملونقل عمومی از ظرفیتهای ایمنی جهت تهیه کابینها استفاده میکنند. در حالی که رانندگان هنگام رانندگی از سرعت مجاز تجاوز میکنند.
آنها غالبا علاوه بر استفاده از وسایل نقلیه نامناسب برای جادهها، نسبت به قوانین بیتفاوت نیز هستند.
همچنین بخوانید >> مقصر خسارت به ماشین پارک شده در زمان تصادف بر عهده کیست ؟