بررسی انواع تست تصادف خودرو | قابل توجه شرکت های خودروسازی

بررسی انواع تست تصادف خودرو | قابل توجه شرکت های خودروسازی

تست تصادف یکی از انواع تست های مخرب است که معمولا به منظور اطمینان از دارا بودن استاندارد های طراحی ایمنی برای انواع سیستم های حمل و نقل و اجزای آن انجام می شود .

تست های تصادف تحت دانش بسیار دقیق و استاندارد های ایمنی انجام خواهد شد . تست تصادف بسیار پر هزینه است ، پس باید در هر تست بیشترین حجم اطلاعات را استخراج کرد تا نیاز به تکرار تست نباشد . این عمل نیازمند پردازشگر های فوق سریع می باشد . چون عمل تصادف در کسری از ثانیه صورت می گیرد .

تصادف

انواع تست های تصادف

1- تست کامپیوتری :

به خاطر هزینه بالای تست ها و مخرب بودنشان ، اغلب مهندسان پیش از تست واقعی توسط نرم افزار های مدل سازی و شبیه سازی تست هاس تصادف را بازسازی می کند .

2- تست پیشرفت :

این نمونه تست ها معمولا توسط خودرو سازان بین محصولات جدید و قدیم یا 2 نسل مختلف برای نشان دادن پیشرفت تولیدشان انجام می شود .

3- تست حفاظت از عوامل جاده :

به منظور اطمینان از اینکه خودرو در برابر برخورد با عوامل جاده نظیر خطرات کنار جاده ، گاردریل ، علامت های راهنمایی ، چراغ ها ، استحکام خود را حفظ می کند .

4- تست کنترل غلتش :

توانایی خودرو در حفظ حالت خود در ضربه های دینامیکی را بررسی کنید . تست کنترل غلتش در نقطه مقابل تست تصادفی استاتیکی مطرح می شود .

5- تست جانبی :

این نمونه تصادف بیشترین احتمال تلفات سر نشین را در بر می گیرند و از این لحاظ اهمیت بسیار زیادی را دارد . اگر خودرو دارای ناحیه ضربه گیر برای جذب نیرو های ناشی از ضربه نباشد سر نشنین صدمه می بیند .

6- تست ضربه به جلو :

که رایج ترین ذهنیت در بین مردم درباره تست تصادف می باشد . این تست معمولا با وارد آمدن ضربه هایی توسط یک دیواره بتونی در اثر برخورد خودرو به آن در یک سرعت مشخص صورت می گیرد . اما می تواند با برخورد دو خوردو نیز انجام بگیرد .

7- تست آفست :

در این تست فقط بخشی از جلوی خودرو تحت ضربه با یک مانع قرار می گیرد . در اینجا بسیار مهم می باشد که نیرو های ضربه ای به جلو بودند باقی می ماند ولی توسط کسر کوچک تری از خودرو جذب می شود .

در ادامه درباره خودرو های برقی و چگونگی تست تصادف در باره آن گفته شده است ولی بهتر است قبل آن درباره ماشین های برقی یا الکتریکی توضیحاتی داده شود تا با آن آشنایی کافی را داشته باشید :

خودرو های برقی یا خودرو های الکتریکی

خودرو برقی به خودرو ای گفته می شود که از باتری های قابل شارژ به عنوان منبع انرژی ، و از موتور الکتریکی به عنوان نیروی محرکه استفاده خواهد شد .

اولین خودرو های برقی کاربردی در دهه 1880 معرفی شده است . خودرو های برقی در اواخر قرن 19 و اوایل قرن 20 متداول بودند تا این که تولید این گونه خودرو ها با پیشرفت در موتور های احتراق داخلی و به خصوص استارت الکتریکی خودرو و تولید انبوه خودرو های بنزینی ارزان ، دچار افت شدید می شود . در دهه های 1970 و 1980 میلادی با وقوع بحران انرژی مجددا خودرو برقی مورد توجه قرار گرفت این علاقه مندی سبب تولید انبوه و ایجاد بازار رقابتی می باشد .

از سال 2008 میلادی با توجه به پیشرفت فناوری باتری ها ، افزایش بیماری ها و مرگ های ناشی از آلودگی هوا ، نگرانی ها در خصوص قیمت نفت و نیاز به کاهش گاز های گل خانه ای انقلابی اساسی در تولید خودرو های برقی صورت گرفت .

از مزایای خودرو برقی نسبت به خودرو احتراقی می توان به کاهش قابل ملاحظه آلودگی هوا محلی ، کاهش گاز گل خانه ای و کاهش وابستگی بع نفت اشاره کرد .

در مقایسه با خودرو های احتراق داخلی ، خودرو های برقی کم صدا تر می باشد و هیچ گونه آلودگی خروجی از اگزوز ندارد .

تست ارزیابی ضربه از جلو یکی از تست هایی است که توسط کمیته ایمنی خودرو های پیشرفته اروپایی جهت ارزیابی به عنوان مبنا تعیین می شود . در این تست با شبیه سازی مدلی ، تصادف هایی از ناحیه جلو صورت می گیرد را بررسی می کند . چرا که این نوع از تصادفات شایع ترین حوادث جاده ای هستند که آسیب های جدی و مرگباری را به همراه دارد .

1- تست صحت ایمنی سیستم سوخت رسانی :

این تست نشتی سیستم سوخت رسانی در تصادفات مختلف را بررسی می کند تا از ایمنی عدم نشتی بیش از حد سیستم مذکور اطمینان حاصل شود . ضربات وارده از قسمت پشت به یک خودرو 2050 کیلو گرمی که با باک تقریبا پر 93 درصد ، در سرعت 48 کیلو متر بر ساعت نباید بیش از حدود یک اونس در دقیقه نشتی از سیستم سوخت رسانی تصادف کرده را منجر می شود . این تست شامل خودرو های الکتریکی برای بررسی نشتی مایع اکترولیت نیز می باشد .

2- تست تصادف از ناحیه سقف :

در آزمایش های NHTSA یک صفحه فلزی بر روی لب های از سقف به پهنای حدود 5 اینچ نیروی معادل سه برابر وزن اتومبیل را وارد می کند .

این آزمایش در موسسه IIHS نیز به طرز تقریبا یکسانی انجام می شود با این تفاوت که لبه 5 اینچی سقف باید نیرویی حدود 4 برابر وزن اتومبیل را تحمل کند تا نمره خوب را بدست می آرود . مقاومت لبه سقف در مقابل نیرویی معادل 2.5 برابر وزن اتومبیل منجر به کسب نمره ضعیف در این تست خواهد داشت .

براساس استاندارد های جدید NHTSA برای کسب نمرات بالا در این بخش باید خودرو ها از ستون های ضخیم تر و بهتر ساخته شده از فولاد تنش بالا بهره می برد .

3- تست تصادف از بغل :

در این تست یک دستگاه سه هزار پوندی از سمت جانبی با سرعت 54 کیلو متر بر ساعت و تحت زاویه 63 درجه طوری به بدنه خودرو بر خورد می کند که تصادف مشابه برخورد دو خودرو از نوع T شکل در سرعت 48 کیلو متر بر ساعت شبیه سازی می شود .

در آزمایش انجام شده توسط NCAP دستگاه برخورد کننده با سرعت 62 کیلو متر بر ساعت به خودرو تحت آزمایش ضربه وارد می شود . همچنین موسسه IIHS نیز از یک دستگاه 3300 پوندی با سرعت 50 کیلو متر بر ساعت تحت زاویه 90 درجه استفاده می شود .

4- تست ضربه از جلو IIHS همپوشانی ( توسط ) :

در این آزمایش خودرو تحت سرعت 64 کیلو متر بر سرعت با مانعی که 40 درصد از دماغه خودرو را پوشش می دهد ، بر خورد می کند . ناحیه برخودرو توسط پوشش آلومینیومی لانه زنبوری پوشانده می شود تا آزمایش مورد نظر طیف بیشتری از اشیا نرم تر و نسبت به سطوح بتنی را در بر می گیرد .

اولین سری این آزمایش در سال 1995 صورت گرفته است که در آن دوره اکثر خودرو ها نمرات ضعیفی را کسب کرده اند . خودرو سازان با انجام کار هایی نظیر تقویت اتاق سرنشینان و نیز از استحکام بخشی به محفظه موتور ، موفق به بهبود نسبی نتایج حاصل از این تست شده اند .

5- تست ضربه از جلو IIHS همپوشانی ( کوچک ) :

این تست در سرعت 65 کیلو متر بر ساعت نیز انجام می شود که در آن خودرو تحت آزمایش با دیواری بسیار محکم برخودرو خواهد کرد . در این آزمایش تنها 25 درصد از عرض قسمت جلوی خودرو با دیوار تماس پیدا می کند . این تست سیستم تعلیق خودرو را که معمولا شامل کمترین نقاط شکست است ، شامل خواهد شد . خودرو های تحت این آزمایش ، هنگام وارد شدن ضربه تمایل به چرخش دارند و سرنشینان تحت یک زاویه خاص به جلو پرتاب خواهد شد .

تصادف

در برگه تست تصادف خودرو چه چیزی نوشته می شود ؟

در سمت راست بالای برگه ، تعداد دور قفل تو قفل غربلیک فرمان نوشته می شود که اهمیت بالایی برخوردار می باشد و در آزمایش نیز می باشد . در سطر های پایین تر ، محل قرار گیری موتور ، دیفرانسیل خودرو و همچنین حجم موتور ، تعدادسیلندر ، نوع موتور ، تعداد در و تعداد سر نشین خودرو تعیین شده و سپس نوع گیر بکس ، تعداد دنده ، نوع سوخت و حداکثر دور موتور مجاز خودرو تعیین می شود .

خودرو از حیث وجود تجهیزات رفاهی و نوع امکانات خودرو کنترل خواهد شد و امکاناتی مانند بالا بر شیشه ، قفل مرکزی ، سیستم تنظیم صندلی ، سانروف ، سیستم تهویه مطبوع ، سیستم کنترل از راه دور برای قفل کردن در ها یا استارت موتور ، سیستم کروز کنترل ، سیستم شیشه عقب و سیستم فرمن مشخص می شود .

در قسمت بعدی نام سیستم صوتی و ورودی های سیستم صوتی ، حجم کارت حافظه ، نوع سیستم پخش و تعدا بلند گو ها می باشد . سپس نام ، نوع و اندازه لاستیک ها ، فشار باد لاستیک عقب و جلو و نوع لاستیک یدک و جنس رینگ ها مشخص می شود و در قسمت نهایی معرفی مشخصات ظاهری خودرو ، وجود سیستم های کنترل پایداری ، کنترل کشش بررسی می شود .

در اولین جدول از ستون اول ، وزن خالص و نا خالص خودرو ، درصد توزیع وزن خودرو روی محور های عقب و جلو و میزان وزن توزیع شده روی چهار چرخ خودرو اندازه گیری و درج شده ها می باشد .

در جدول دوم از ستون اول ، حداکثر سرعت در دو جهت شمال و جنوب و دنده های که خودرو در آن به حداکثر سرعت خود رسیده و تعیین می شود .

در جدول سوم از ستون اول ، میزان صدای موتور بر حسب دسیبل در 3 مرتبه آزمایش و در سه حالت کار کرد عادی موتور ، تنظیم دور موتور و در سرعت 112 کیلو متر در ساعت اندازه گیری شده و نتایج آن ثبت خواهد شد .

در جدول چهارم از ستون اول ، نحوه چیدمان صندلی های خودرو از حیث جنس روکش ، جمع بودن یا ایستاده بودن پشت های صندلی های مورد بررسی خواهد شد . در جدول اول از ستون دوم ، مقدار شتاب جانبی ، میزان خودرو و حداکثر توانایی دور زدن خودرو در یک مسیر گرد 100 متری در سمت راست و چپ خودرو اندازه گیری خواهد شد .

در قسمت زیرین ستون دوم دو ستون باریک برای آزمایش عملکرد خودرو در رانندگی اسلالوم از نظر مخروط های مسیر ، زمان ثبت شده در چند سری و سرعت متوسط خورو در طول مسیر ثبت خواهد شد . ستون بعدی برای آزمایش عملکرد سیستم ترمز خودرو و درج فاصله توقف خودرو از سرعت معادل 112 کیلو متر در ساعت در دفعات متعدد ، مقدار میانگین مسافت و حداقل و حداکثر آن و همچنین بریدن ترمز و ایرادات سیستم ترمز در نظر گرفته خواهد شد .

در ستون سوم سمزان شتاب خودرو از صفر تا مقادیر مختلف سرعت 50 ، 80 ، 60 کیلو متر در ساعت ثبت شده ، همچنین زمان و سرعت طی مسافت 400 متر نیز ثبت خواهد شد . در جدول بعدی ، درجه هوا ، فشار محیط و رطوبت نسبتی هوا درج خواهد شد و در نهایت ضرایب تصحیح مسافت ها و سرعت ها ثبت شده در جدول انتهایی خواهد آمد .

تنظیم موتور خودرو مهم ترین موضوع در تست یا آزمایش خودرو می باشد!

مهم ترین بخش از مراحل که در آزمایش خودرو بسیار مهم می باشد ، تنظیم دور موتور خودرو می باشد . متاسفانه اگر موتور خودرو شما تنظیم نباشد و عملکرد نادرستی داشته باشد ، عمل احتراق به صورت درست انجام نخواهد شد و از اگزوز خودرو شما آلایندگی بسیار خارج می شود که برای ماشین شما امتیاز منفی به حساب می آید .

همچنین تعویض تسمه تایم خودرو استفاده از فیلتر هوای استاندارد باعث می شود که موتور خودروی شما در وضعیت مناسبی باشد و بتوانید برگه معاینه فنی خودرو را دریافت کنید . همچنین لازم به ذکر است که اگر قصد دارید به مراکز معاینه فنی خودرو بروید ، همراه داشتم کارت خودرو یا برگه سبز سلامت بسیار مهم می باشد و حتما باید آن برگه را داشته باشید .

تصادف

بیشتر بخوانید:

در تصادف با درب باز خودرو مقصر اصلی چه کسی است؟

همه چیز درباره رد و بدل کردن مدارک در زمان تصادف

مقصر خسارت به ماشین پارک شده در زمان تصادف بر عهده کیست ؟

منبع: مگ ایرانز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.