جلوگیری از خالی شدن باتری خودرو در زمان پارک طولانی ماشین

جلوگیری از خالی شدن باتری ماشین در زمان پارک طولانی ماشین

برای افزایش عمر باتری خودرو می بایست آن را همیشه شارژ نگه داشت و اگر باطری برای مدت زیادی شارژ نشود صفحات داخلی آن سولفاته کره و غیر قابل استفاده می شود  .

باتری خودرو

سطح الکترولیت یا آب باطری را کنترل کنید . میزان آب باطری موجود در محفظه باطری بایستی 10 تا 15 میلی متر بالاتر از صفحات سربی آن باشد .

در صورتی که میزان آب باطری موجود درون محفظه در دوره های زمانی کوتاه بخار شود و سطح آب باطری کاهش یابد ؛ احتمالا آفتامات دینام خراب می باشد و در صورت عدم توجه کافی خرابی زود هنگام باطری را سبب می شود .

در صورتی که میزان آب باطری در سلول ها یا همان خانه های باطری زیاد باشد ممکن است شارژ باطری سبب پاشش آن به زیر درب موتور شده و خسارات جدی را به رنگ باعث شود . در زمانی که خودرو خاموش می باشد حتی المقدور از لوازم الکتریکی خودرو کمترین بهره برداری را داشته باشید .

سیستم پخش خودرو و یا چراغ های بزرگ بالاترین مصرف داشته و حتی در ترافیک های سنگین که موتور خودرو نیز روشن می باشد بهتر است چراغ های بزرگ را خاموش کنید . زیرا در این هنگام دور دینام و شدت جریان تولیدی دینام پایین است . با این کار علاوه بر کاهش مصرف شارژ باتری ؛ از فشار وارده بر دینام نیز کاسته می گردد .

دقت شود سوراخ های تعبیه شده بر روی درب خانه های باطری همیشه باز باشند تا تهویه درون سلول ها به خوبی انجام شود .

باتری ماشین تیبا

گرمی بیش از حد باعث خرابی صفحات و شبکه های داخل باطری و همچنین کاهش رسانایی الکتریکی می شود که اینامر سبب ضعیف شدن باطری و در نتیجه فرسودگی زودرس آن می شود . در صورت نیاز باطری به آب باطری فقط به آن آب مقطر اضافه کنید .

روی قطبین باطری را به صورت چشمی کنترل کنید و در صورت وجود سولفاته ان را با آب جوش تمیز کرده و سپس مقداری گریس بر روی آن بمالید .

هیچگاه به قطبین باطری ضربه نزنید و باطری را با احتیاط حمل کنید و رد صورت وارد آمدن ضربه به باطری خطر شکستگی صفحات سربی وجود دارد .

از به وجود آمدن اتصال کوتاه بین قطب های باطری بپرهیزید . زیرا تخلیه الکتریکی همراه با جرقه و آتش و حتی در بعضی موارد باعث ترکیدن باطری می شود .

از نزدیک کردن هرگونه شعله و یا جرقه به سلول های باطری با درب باز خودداری کنید . این عمل می تواند عواقب خطرناکی از جمله انفجار و آتش سوزی در پی داشته باشد . در هنگام جوشکاری بر روی خودرو موتور را خاموش کرده و اتصالات باطری را از قطبین ان جدا کنید . از تماس پوست و لباس با آب باطری اجتناب کنید . اتصالات و سر سیم های باطری را از نظر سفتی و محکمی و عایق در دوره های مختلف کنترل کنید .

باطری هایی که تاکنون شارژ نشده اند و مایع الکتولیت درون آنها ریخته نشده است امکان انبار کردن و نگهداری برای مدت طولانی را دارند .

باطری های اتمی موجود در بازار بسته به تناسب و میزان آمپر نیازی به نگهداری و کنترل خاصی از نظر سطح مایع الکترولیت نداشته و می توان سلامت باطری را از طریق یک چشمی تعبیه شده بر روی باطری کنترل کنید .

بعنوان مثال زمانی که چشمی سبز رنگ است باطری سلامت می باشد؛ اگر چشمی سیاه بود نشان از نیاز باطری به شارژ می باشد . اگر چشمی سفید رنگ بود باطری نیاز به تعویض دارد .

علل خرابی باتری

باتریهای اتومبیل به منظور ایجاد جریان استارت اولیه با آمپر  بالhigh initial cranking amp معمولاً برای 5 تا 15 ثانیه برای روشن کردن موتور به صورتی خاص طراحی شده اند . یک باتری با کیفیت خوب در صورت نگهداری مناسب حدود 1.5 سال می تواند کار کند . هدف اولیه استفاده از باتری استارت زدن ، تثبیت انرژی و تهیه نیروی کافی برای جرقه زدن ، روشنایی و دیگر مصرف کننده هایی است که به مقدار انرژی بیشتر از ظرفیت سیستم شارژ نیازمندند؛ برای مثال در موقعی که موتور کار نمی کند . در مرحله بعد باتری اتومبیل ، توان الکتریکی سیستم را در موقعی که سیستم شارژ فعال نیست ، فراهم می کند . سن یک باتری به ریزش مواد فعال صفحات آن در اثر انقباض و انبساط این صفحات که در طول فرآیند شارژ و دشارژ اتفاق می افتد بستگی دارد  .

دشارژ عمیق ، گرما و لرزش مراحل تخریب آن را تسریع می کنند و عاقبت رسوب تشکیل می شود و سبب اتصال کوتاه می گردد . از دیگر عوامل اصلی تخریب باتری ها ، سولفاته شدن آنهاست . هنگامی که باتری ها به صورت دشارژ یا برای بیشتر از 6 ماه انبار شوند . سولفات سرب صفحات را سخت و چگال می کند و توانایی شارژ شدن باتری کاهش می یابد و یا به طور کلی از بین می رود و مواد فعال صفحات ، دیگر قابلیت تحمل جریان دشارژ را ندارند و باتری از کار خواهد افتاد. تحقیقات اخیر نشان داده در هوای گرم ( بدترین محیط برای کار باتری)  میانگین طول عمر یک باتری اتومبیل با کیفیت خوب به نصف کاهش می یابد  .

استارت زدن بیجا (Slow Cranking ) خصوصاً در هوای سرد مشخصه خوبی است که نشان می دهد باتری در حال خراب شدن است و این باتری باید تست شود . دشارژ عمیق باتری ها معمولاً در زمان های نامناسب برای مثال بعد از روشن کردن خودرو توسط اتصال باتری به باتری ( start jump )اتفاق می افتد ، متآسفانه اغلب فروشنده های باتری، چگونگی تست یا شارژ صحیح باتری را نمی دانند  .

نگهداری پیشگیرانه باتری

بررسی سطح الکترولیت ، محکم بودن سر باتریها ، تمیز کردن سطوح خورده شده قطب و سر باتری و چک کردن تسمه دینام همه برای نگهداری های پیشگیرانه یک باتری لازم است. تناوب اجرای اقدامات پیشگیرانه بستگی به نوع باتری و شرایط آب و هوایی دارد اما باید حداقل یک بار قبل از شروع سرما و ماهی یک بار در گرما این مراقبت دوره ای انجام شود . اگر سطح الکترولیت در باتری های غیر سیلد پائین است ، تا سطح مشخص شده توسط سازنده باتری ( 2 میلی متر بالاتر از سطح صفحات) باتری را از آب مقطر پر کنید . توجه داشته باشید که بیش از اندازه خصوصاً در گرما آن را از آب پر نکنید .

چگونگی افزایش طول عمر باتری 

1- بهترین راه جهت افزایش طول عمر باتری مراقبت مستمر از باتری و موتور می باشد . در آب و هوای سرد برای افزایش عمر باتری ، باتری را کاملاً شارژ و موتور را گرم نگاه دارید. در آب و هوای گرم و در طول تابستان ، باید سطح الکترولیت را مرتباً بررسی کرد و آب باتری را به سطح لازم برساند . این مطلب ناشی از دمای زیاد زیر کاپوت است . استفاده از محافظ گرما در باتری ها رایج تر شده و تولید کنندگان خودرو توسط آن ، باتری را از دمای بالای زیر کاپوت محافظت می کنند . برخی تولید کنندگان باتری نوعی باتری مخصوص مناطق گرمسیر تولید کرده اند که مقدار الکترولیت در باتری را افزایش داده اند تا خنک سازی بهتر انجام شود و یا از فرمولاسیون خاصی برای صفحه استفاده کرده اند .

2- آب کاهش یافته را اضافه کنید . هرگز اسید یا آب آلوده اضافه نکنید و بیش از اندازه آن را از آب پر نکنید .

3- قبل از روشن کردن اتومبیل کلیه تجهیزات جانبی برقی و چراغ های خودرو را خاموش کنید به دلیل این که باعث کاهش بار باتری در هنگام استارت و خصوصاً در هوای سرد می شود .

4- روشن گذاشتن کلیه چراغ ها یا تجهیزات جانبی برقی دیگر خودرو و دشارژ کامل باتری خصوصاً در باتری بدون مراقبت و نگهداری ، سبب خراب شدن باتری اتومبیل می شود . بعد از شارژ کامل باتری برای تعیین خسارات وارده احتمالی باتری را تست کنید .

5- بار پارزیتیک را به کمتر از 120 میلی آمپر کاهش دهید .

6- باتری های با شارژ کامل را در مکان های سرد قرار دهید و مرتباً هنگامی که مقدار شارژ آنها به کمتر از 80 درصد شارژ کامل می رسد یا بعد از 6 ماه (هر کدام زودتر اتفاق بیافتد ) آن ها را شارژ کنید .

7- در آب و هوای سرد ، افزایش قطر کابل باتری ( نمره سیم کوچکتر ) به افزایش توان در دسترس باتری برای موتورهای استارتر کمک می کند .

مهم ترین علل ناتوانی ناگهانی باتری

1- کاهش الکترولیت ( که عامل 50 درصد از کارافتادگی باتری هاست ) به دلیل گرمای بیش از اندازه در زیر کاپوت یا شارژ بیش از حد .

2- دشارژ زیاد ( روشن گذاشتن چراغ های اتومبیل )
3- استعمال بیجا یا کاربرد باتری های با سایز نامناسب .
4- شل شدن تسمه دینام یا بدون شارژ ماندن .
5- لرزش بیش از اندازه ( به دلیل لق شدن بست های نگهدارنده )
6- استفاده از آب آلوده .
7- خوردگی .
8- یخ زدگی .

باتری خودرو

تست‌ کردن باتری

در هنگام تست مطمئن شوید که خودرو خاموش است . اگر از مولتی ‌متر دیجیتالی استفاده می ‌کنید ، آن را بر روی حالت ولتاژ DC قرار دهید . سپس کابل مشکی رنگ مولتی ‌متر را بر روی سر منفی باتری و کابل قرمز را بر روی سر مثبت قرار دهید . مقداری صبر کنید تا مولتی ‌متر یک عدد ثابت را نشان دهد . اگر عددی بیش‌تر از 12.45 ولت‌ به دست آمده است ، می ‌توانید مطمئن باشید که باتری وضعیت مناسبی دارد و اگر ماشین شما استارت نمی ‌خورد ، مشکل از جای دیگری است . اگر شارژ کمتر از 75 درصد باشد ، شاید بتوان همچنان موتور را استارت زد ولی این موضوع هشداری به شما است که به زودی به مشکل بر خواهید خورد و با توجه به سن باتری ، احتمالا شما نیاز به شارژ کردن یا تعویض آن خواهید داشت .

باتری شما سالم یا خراب است ؟

باتری سالم شارژ می ‌شود و شارژ را نگه می ‌دارد و می ‌تواند شدت جریانی نزدیک به آمپری که روی آن نوشته شده است تولید کند . باطری خراب شارژ نمی ‌شود و شارژ را نگه نمی ‌دارد و نمی ‌تواند شدت جریان کافی برای استارت موتور را تامین کند . باتری سالم قابلیت شارژ مجدد و سرویس ‌دهی دوباره را دارد اما باطری خراب باید تعویض شود . طبق تحقیقات نمایندگی مدیران خودرو اکثر باتری‌ های خودرو تنها 4 تا 5 سال عمر می ‌کنند . بنابراین اگر عمر باتری خودروی شما 4 سال یا بیشتر است و شارژ را نگه نمی ‌دارد و مدام شارژ آن خالی می ‌شود یا به نظر می‌ رسد هنگام استارت موتور را با سرعت عادی نمی ‌چرخاند احتمالا به یک باتری نو نیاز دارید .

بررسی سالم بودن سیستم شارژ

سیستم شارژ اتومبیل شامل یک دینام (یا ژنراتور  DC ) ، یک رگولاتور ولتاژ ( آفتامات ) ، باتری و لامپ هشدار یا آمپر دینام است . زمانی که موتور در حال حرکت است ، هدف آن مهیا کردن توان برای بار الکتریکی اتومبیل ( برای مثال جرقه زنی ، روشنایی ، لوازم الکتریکی و ) و شارژ باتری اتومبیل است . زمانی که سیستم شارژ از کار می افتد ، معمولاً یک لامپ هشدار روشن خواهد شد و یا آمپر دینام وضعیت خوب   (good )  را نشان نمی دهد . رایج ترین عوامل خوب کار نکردن سیستم شارژ ، لق شدن ، فرسوده شدن یا پاره شدن تسمه دینام است. بنابراین ابتدا باید تسمه دینام را چک کرد . اگر تسمه دینام سالم بود با استفاده از یک باتری سالم دور موتور را برای مدت دو دقیقه به 2000RPM یا بیشتر ( با در نظر گرفتن دمای محیط و بار) برسانید . ولتاژ باتری باید بین 13 تا 15.1 ولت افزایش یابد .

در اکثر خودروها در یک روز گرم مقدار ولتاژ بین 14 تا 14.5 ولت اندازه گیری خواهد شد . اغلب رگولاتورهای ولتاژ یا آفتامات ها ، دارای جبران کننده دما (temperature compensated) برای شارژ درست باتری تحت شرایط مختلف محیطی هستند . هنگامی که دمای محیط کاهش می یابد ، ولتاژ شارژ جهت غلبه بر مقاومت بالای باتری افزایش می یابد . بلعکس ، وقتی که دمای محیط افزایش می یابد ، ولتاژ شارژ کاهش می یابد  .

بیشتر بخوانید:

نگهداری از لاستیک خودرو در هوای گرم تابستان + نکات نگهداری خودرو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.