نقد و بررسی خودرو رنو لتیتود + مشخصات فنی و ویژگی های تخصصی

نقد و بررسی خودرو رنو لتیتود + مشخصات فنی و ویژگی های تخصصی

رنو لتیتود یک سدان نیمه لوکس فرانسوی است که در سال 2010 معرفی شد و از سال 2012 به تعداد محدود در بازار کشورمان عرضه شد. لتیتیود از پلتفرم D گروه رنو نیسان بهره می‌ برد و در سال 2015 تحت فیس لیفت قرار گرفت که البته تغییر زیادی در آن رخ نداد و این مدل وارد بازار ایران نشده است .

رنو لتیتود

لتیتیود در زمان خود به عنوان لوکس ‌ترین محصول رنو شناخته می‌ شد و بالا تر از سایر محصولات رنو قرار می‌ گرفت . این سدان اکنون جای خود را به تلیسمان داده و از خط تولید خارج شده است . البته لتیتیود در بازار کره جنوبی با نام رنو سامسونگ SM5 شناخته و عرضه می‌ شد .

هدف نگین خودرو از عرضه رنو لتیتیود در ایران ، رقابت با سدان‌ های سایز متوسط کره‌ ای و ژاپنی بود که البته در این زمینه موفق عمل نکرد و به رقیب قدرتمندی تبدیل نشد . رنو لتیتیود باوجود آپش‌ های فراوان و موتور قدرتمند ، چندان مورد توجه خریداران ایرانی قرار نگرفت و نتوانست ذائقه مشتریان ایرانی را تغییر دهد .

نقاط مثبت رنو لتیتود :

1- آپشن های زیاد

2- فرمان نرم

3- سیستم تعلیق کارآمد

4- پیشرانه شش سیلندر قدرتمند

نقاط منفی رنو لتیتود :

1- استهلاک بالای خودرو

2- مصرف سوخت چندان ایده آل نیست

3- بازار دست دوم خیلی ضعیف

نقد کارشناسی رنو لتیتود

رنو لتیتیود یک سدان نیمه لوکس فرانسوی است که معرفی آن به سال 2010 بازمی‌ گردد . لتیتیود به عنوان لوکس ‌ترین محصول کمپانی رنو شناخته می‌ شد و هدف از عرضه آن ، رقابت با خودروهایی نظیر تویوتا کمری ، هیوندای سوناتا ، مزدا 6 و کیا اپتیما بود . لتیتیود با استفاده از پلتفرم D گروه رنو نیسان ساخته شده و در کره جنوبی با نام رنو سامسونگ SM5 شناخته می ‌شود .

رنو لتیتیود از نظر ظاهری یک قدم روبه جلو بزرگ از سوی رنو برای حرکت به سمت زبان طراحی کاملا جدید بود . لتیتیود در مقایسه با سایر محصولات رنو طراحی پخته ‌تری دارد و البته کمی یاد آور طراحی آسیایی‌ هاست . لتیتیود ابعاد بزرگی دارد و همین ابعاد بزرگ موجب ایجاد فضای داخلی بزرگ شده است .

طراحی کابین رنو لتیتیود هم امیدوار کننده است و سوار شدن در آن حس خوبی به شما خواهد داد . البته توجه طراحان رنو برای کابین لتیتیود بیشتر به سمت راننده معطوف بوده و ادوات داخلی به راحتی در اختیار راننده قرار می ‌گیرند . با وجود اینکه داشبورد به صورت یکپارچه از پلاستیک ساخته شده اما باید بگوییم کیفیت مواد به کار رفته در کابین مطلوب است . به علاوه رنو لتیتیود از نظر آپشن ‌ها یک خودرو تمام عیار محسوب می‌ شود .

از مهم‌ ترین آپشن‌ های در نظر گرفته شده برای لتیتیود می‌ توانیم به 6 کیسه هوا ، نمایشگر با قابلیت اتصال USB و ipod و بلوتوث و مجهز به مسیریابی ، تنظیم برقی صندلی‌های جلو به همراه گرمکن ، ماساژور صندلی راننده ، سانروف پانوراما ، ورود و استارت بدون کلید ، سیستم Easyseat که صندلی را به هنگام پیاده شدن به عقب می ‌برد تا پیاده شده راحت‌ تر باشد ، کروز کنترل ، چراغ ‌های اتوماتیک جلو با چرخش اتوماتیک در هنگام پیچیدن ، خم شدن خودکار آینه‌ های جانبی به هنگام انتخاب دنده عقب ، آینه‌ های جانبی برقی تاشو با حافظه ، کروز کنترل و سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک سه گانه با خوشبو کننده هوا و یونایزر اشاره کنیم .

لتیتیود در بازارهای جهانی با نسخه‌ ها و موتورهای مختلفی در دسترس است و نسخه در نظر گرفته شده برای بازار ایران ، از یک موتور 3.5 لیتری 6 سیلندر بهره می ‌برد که قدرتی معادل 233 اسب بخار و گشتاوری برابر با 330 نیوتن متر تولید می ‌کند . این قدرت به وسیله جعبه دنده 6 سرعته اتوماتیک به چرخ ‌های جلو انتقال پیدا می‌ کند و برای رسیدن به سرعت 100 کیلومتر بر ساعت پس از حرکت از حالت سکون به زمانی کمتر از 8.5 ثانیه نیاز دارد .

رنو لتیتیود علاوه بر موتور قدرتمند ، کیفیت سواری بالایی دارد و با وجود آپشن‌هایی چون ماساژور صندلی ، لذت دوچندانی از سوار شدن خواهد داشت . اما مشکل اصلی این سدان فرانسوی در بازار دست دوم آن است چراکه به سختی به فروش می‌ رسد .

رنو لتیتیود در حال حاضر با قیمت نسبتا بالا در بازار به فروش می ‌رسد . از رقبای آن می ‌توانیم به هوندا آکورد ، تویوتا کمری ، تویوتا آریون ، هیوندای سوناتا ، هیوندای آزرا گرنجور، کیا اپتیما ، کیا کادنزا و رنو تلیسمان اشاره کنیم . البته تمام خودروهای یاد شده ، قیمت‌ های بالاتری در مقایسه با رنو لتیتیود دارند مگر در نسخه‌ های کارکرده است . اما با این وجود همچنان خرید لتیتیود را به دلیل وضعیت نامناسب خدمات پس از فروش و بازار خرید و فروش پیشنهاد نمی ‌کنیم .

بهتر است در این بازه قیمتی به سراغ خودرو هایی چون هیوندای سوناتا ،  تویوتا کمری و هیوندای آزرا در مدل‌ های دست دوم بروید .

نقد و بررسی فضای داخلی

استارت لتیتود 2012 دکمه ای است ، سقف پانوراما دارد ، صندلی ها چرمی بوده و دو صندلی جلو به گرمکن مجهز هستند ، صندلی های عقب با سیستم ایزوفیکس همراه شده و قفل مرکزی را در این خودرو در اختیار داریم . علاوه بر این ها سیستم کروز کنترل ، آینه وسط الکتروکرومیک ، آینه های جانبی برقی ، سیستم صوتی با ورودی USB و iPod، چراغ راهنما روی آینه های جانبی ، چرخش اتوماتیک چراغ های جلو در پیچ ، تنظیم صندلی راننده در 8 جهت ، ماساژور صندلی ، سنسور باران و برف ، برف پاک کن اتوماتیک ، سیستم عقب رانده شدن صندلی حین پیاده شدن ، تکنولوژی مدیریت پیمایش ، سیستم تهویه مطبوع در این خودرو قرار داده شده اند .

نقد و بررسی بیرون خودرو

طول، عرض و ارتفاع این خودرو به ترتیب 4897 ، 1823 و 1493 میلی متر است . حجم کابین 4771 لیتر است و با صندلی های تا شده ، عدد ذکر شده به 5111 لیتر می رسد . 2726 میلی متر فاصله ی بین دو محور را می سازد . این سدان دارای شیشه جلویی عریض با دید کاملا مناسب است و آینه های جانبی نیز برای رانندگی طولانی مدت عالی به نظر می رسند .

رنو لتیتود

نقد و بررسی موتور

رنو لتیتود 2012 به یک موتور 6 سیلندری خورجینی با حجم 3498 سی سی و 24 سوپاپ مجهز شده است . حداکثر قدرت و حداکثر گشتاور این موتور به ترتیب 240 اسب بخار در 6000 دور در دقیقه و 330 نیوتن متر در 4200 دور در دقیقه می باشد . به سراغ جعبه دنده می رویم ؛ در لتیتود 2012 از کارخانه خودروسازی فرانسوی ، جعبه دنده 6 سرعته اتوماتیک قرار داده شده است .

حداکثر سرعت در این اتومبیل از 187 کیلومتر بر ساعت تا 235 کیلومتر بر ساعت خواهد بود . همین طور شتاب از صفر تا صد نیز طی 6.4 تا 11.9 ثانیه طی می شود . این خودرو به باک بنزین 70 لیتری مجهز و حد آلایندگی آن یورو 4 است . مصرف سوخت داخلی آن 15.7 لیتر بر 100 کیلومتر بوده و مصرف سوخت خارجی آن به 7.5 لیتر بر 100 کیلومتر می رسد . همین طور مصرف سوخت ترکیبی این محصول خانواده ی رنو نیز 10.5 لیتر بر 100 کیلومتر است .

نقد و بررسی ایمنی خودرو

اگر بخواهیم به امکانات ایمنی این خودرو اشاره کنیم ، باید از سیستم های ترمز مانندABS / EBA / ESP  نام ببریم . همچنین در این خودرو در قسمت های جلو ، جانبی و پرده ای 6 کیسه هوای ایمنی راننده و سرنشین قرار داده شده است . کمربند ایمنی راننده و سرنشین کناری پیش کشنده بوده و به نسبت ضربه وارد شده هنگام تصادف ، فشار وارد آمده را محدود می کنند .

به علاوه کمربندهای سرنشینان عقب نیز 3 نقطه ای در نظر گرفته شده است . از دیگر امکانات ایمنی این خودروی فرانسوی می توان به پشت سری هایی که برای پیشگیری از صدمه دیدن سر و گردن در زمان تصادف طراحی شده اند ، اشاره کرد . همچنین فلاشرها به شکل اتوماتیک حین تصادف فعال می گردند . و جالب است بدانید که سانروف این خودرو نیز در هنگام تصادف و برخورد به حالت ایمنی مبدل می شود . لازم به ذکر است که این خودرو از استاندارد ایمنی اروپا EuroNCAP موفق به دریافت بالاترین امتیاز یعنی 5 ستاره شده است .

بررسی رنو لتیتود ( Latitude ) شیک و با کلاس

رنو لتیتود ( Latitude ) سدان فرانسوی از سگمنت E است که در سال 2010 توسط رنو معرفی شد. این خودروی زیبا اگر چه محافظه‌ کاری فرانسوی را در طراحی ‌اش نشان می‌ دهد اما توسط کمپانی کره ‌ای سامسونگ موتورز ساخته شده‌ است . حس اروپایی شما را از لحظه سوار شدن در برخواهد گرفت .

یکی از نکات درخور توجه در این خودرو تجهیزات زیاد این خودرو حتی در مدل پایه لتیتود است . ورود بدون کلید ، ( که با دور شدن از خودرو به‌ طور خودکار درها را قفل خواهد کرد ) اتصال بلوتوث ، ترمز دستی الکترونیکی ، گرمکن صندلی‌ های جلو همگی بخشی از تجهیزات موجود در این خودرو هستند . جذابیت این خودرو فقط به خاطر راحتی زیاد داخل کابین نیست بلکه کیفیت بالای قطعات به کار رفته نیز داخل این خودرو را به مکانی دلچسب تبدیل می ‌کند . مدل بنزینی 2.5 لیتری مطابق با استاندارد یورو 4 از سری موتورهای نیسان VQ است .

نمی‌ توان گفت که این خودرو با 133 کیلو وات ( حدود 178 اسب بخار ) و 235 نیوتن متر گشتاور پر قدرت است ولی نرمی آن سواریش را دلچسب کرده‌ است .

سواری و هندلینگ لتیتود نیز خوب و مناسب است . حتی در جاده‌ های نسبتا ناهموار هم سواری نرم و راحتی را در این خودرو خواهید داشت . در مورد تعلیق این خودرو هم باید گفت که خیلی نرم اما به اندازه کافی محکم است تا هر جایی که بخواهید با لتیتود دنبال کنید . لتیتود به عنوان یک سدان اسپورت طراحی نشده اما کمی حس اسپورت بودن را ذاتا به شما منتقل می‌ کند ، در جاده نیز از بسیاری از رقبای کره ‌ای و ژاپنی نیز بهتر عمل می ‌کند .

فرمان هیدرولیک مدل بنزینی هم قابل توجه است ؛ این فرمان سریعا واکنش نشان می‌ دهد ، دقیق است و به همان‌جایی که شما فرمان می ‌دهید می ‌رود . از حس ابهامی هم که امروزه در بسیاری از خودروها می‌ بینید خبری نیست .

ترمزهای لتیتود هم جالب و قابل اطمینان هستند . ترمزهایی که به خوبی عمل می ‌کنند و به همراه سیستم‌ های معمول ایمنی مانند  ‌ABS،  EBD، دستیار ترمز اضطراری و فعال شدن خودکار چراغ‌ های فلاشر ( جفت راهنما ) آسودگی و آرامش بیشتری را برایتان به هنگام رانندگی به وجود می ‌آورند.

صندلی ‌های چرمی به خوبی شما را در بر می ‌گیرند اما جنسشان از نوع سخت‌ تری است . گیربکس شش سرعته تغییر دنده نرمی را برایتان فراهم می ‌کند اما اگر به فکر سبقت گرفتن و یا درگ هستید بهتر است از حالت دستی استفاده کنید تا دورهای بالاتر موتور در اختیارتان قرار گیرد .

با وجود چنین لوازم لوکس در داخل لتیتود ، سفرهای داخل شهر در ساعات شلوغی و یا تردد در اتوبان‌‌ ها همه چیز را در اختیار خواهید داشت اما باز هم شاید داخل خودرو کسل کننده باشد .

ده بلندگوی بوس ( BOSE ) در داخل منتظر شما هستند که توسط جمعی از مهندسین بوس و رنو صرفا برای لتیتود طراحی شده ‌اند . در این طراحی تمرکز اصلی بر محل قرارگیری بلند گو ها با توجه به جنس مواد به کار رفته در کابین بوده ‌است . در نتیجه صدای خروجی در هر ولومی کاملا واضح و با کیفیت است . برای داشتن سیستم ناوبری ماهواره ‌ای جامع در خودرو نیازی به خرید مدل Luxe ندارید ؛ چرا که این سیستم در مدل‌ های استاندارد نیز تعبیه شده ‌است . البته صفحه نمایشگر به کار رفته برای مکانی که در آن تعبیه شده کوچک به نظر می ‌رسد .

لتیتود همچنین یک نمایشگر TFT بین دو صفحه سرعت ‌سنج و دورموتور به رخ می ‌کشد که می ‌توانید اطلاعاتی از قبیل سطح روغن موتور و فشار باد لاستیک ‌ها را در آن مشاهده کنید .

رنو لتیتود

بیشتر بخوانید:

مشخصات فنی خودرو هیوندا i30 مدل 2008 + قیمت در ایران

منبع: کارگیک

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.