نقد و بررسی خودرو هیجانی هیوندا جنسیس کوپه 2013 + تصاویر

نقد و بررسی خودرو هیجانی هیوندا جنسیس کوپه 2013 + تصاویر

هیوندای جنسیس کوپه یک خودرو اسپرت است که نسل اول آن در سال 2008 معرفی شد و از سال 2009 وارد بازار های جهانی شد . تولید اولین مدل از جنسیس کوپه تا سال 2012 ادامه پیدا کرد و پس از آن یعنی در سال 2013 ، هیوندای مدل جدید جنسیس کوپه را معرفی نمود .

جنسیس

این مدل از نظر ظاهری و فنی تغییراتی را تجربه کرده و البته هیوندای سعی کرده مشکلاتی را که در مدل قبلی وجود داشت ، برطرف کند . بیشتر تغییرات ظاهری در نمای جلو و در داخل کابین اتفاق افتاده و جنسیس کوپه در این مدل چهره جدید تری به خود گرفته است .

هیوندای ، همچنان جنسیس کوپه را در تریم ‌های مختلفی عرضه می‌کرد که از قوای محرکه متفاوتی بهره می‌ بردند . اما مدل وارد شده به ایران ، همانند برادر خود ، از یک موتور 3.8 لیتری 6 سیلندر استفاده می‌ کند . هیوندای جنسیس کوپه 2013 در حال حاضر با قیمت 300 تا 450 میلیون تومان در بازار به فروش می‌رسد .

نکات مثبت هیوندای جنسیس کوپه

1- موتور قدرتمند و پرشتاب

2-  فرمان پذیری عالی همراه با چسبندگی مطلوب

3- صدای بسیار موتور جذاب

4- ظاهری جذاب که در صورت روشن بودن چراغ ها در شب شما را میخکوب می نماید

5- حس بالای اسپرت بودن خودرو

نکات منفی هیوندای جنسیس کوپه

1- هزینه نگهداری نسبتا بالا

2- بیش فرمانی و کنترل نامناسب قدرت

امنیت هیوندای جنسیس کوپه

نسل جدید جنسیس کوپه هیوندای که عمده تغییرات ظاهری آن در قسمت جلوی خودرو خلاصه می گردد که چهره خودرو را بسیار جذاب تر از نسل قبل کرده است . این نسل از جنسیس کوپه تنها تست ایمنی اتوبان را انجام داده است نمره خوب را به خود اختصاص داده است و در میان رقیبان بیشترین امتیاز را کسب کرده است .

نقد کارشناسی هیوندای جنسیس کوپه

هیوندای جنسیس کوپه یک خودرو اسپرت کامپکت است که در دو نسل به تولید رسید . نسل اول آن در سال 2009 و نسل دوم آن در سال 2013 وارد بازار شد . هیوندای پس از تولید نسبتا موفق هیوندای کوپه ، تصمیم گرفت مسیر خود را در تولید خودرو های اسپرت ادامه دهد و به همین جهت ، جنسیس کوپه را معرفی نمود .

البته برند جنسیس کمی بعد به یک برند مستقل تبدیل شد تا هیوندای همانند بسیاری از خودروسازان مطرح جهان ، یک زیرمجموعه لوکس داشته باشد . جنسیس کوپه را باید اسپرت‌ ترین محصول تاریخ هیوندای دانست البته در این بین تنها نیست و هیوندای ولوستر هم در کنار جنسیس کوپه به عنوان یکی از محصولات اسپرت هیوندای شناخته می ‌شود .

هیوندای جنسیس کوپه 2013 ، تغییراتی را در ظاهر تجربه کرده بود که مه م‌ترین آنها مربوط به نمای جلو می ‌شد . در نمای جلو اکنون چراغ‌ ها ، کاپوت و سپر جدیدی دیده می‌ شود که ظاهر مدرن ‌تری دارند . جلو پنجره بزرگتر شده و بر روی کاپوت ، دو ورودی هوا دیده می ‌شود تا حجم هوای ورودی به کاپوت افزایش پیدا کند . در نمای عقب هم چراغ‌ ها تقریبا شکل جدیدی دارند .

اما با ورود به داخل کابین ، تغییرات گسترده ‌تری را مشاهده می ‌کنید و بدون شک بهبود این طراحی نظر شما را به خود جلب خواهد کرد . طراحی کنسول وسط و فرمان بهتر شده و کیفیت متریال داخلی ، بیشتر شده است . صندلی ‌ها همچنان ارگونومی خوبی دارند و راننده و سرنشین را به خوبی در برمی‌ گیرند .

هیوندای در مدل جدید جنسیس کوپه سعی داشته تا ایرادات فنی اصلی را برطرف کند و تاحدودی هم در این زمینه موفق عمل کرده است . کیفیت متریال کابین بهتر شده ولی جنسیس در کیفیت رانندگی هنوز با مشکلاتی رو به‌ رو است .

جنسیس کوپه 2013 از یک جعبه دنده 8 سرعته اتوماتیک بهره می ‌برد که علاوه بر هماهنگی بیشتر با موتور ، موجب کاهش مصرف سوخت هم شده است . اما ایراد اصلی جنسیس که مربوط به کنترل نامناسب کشش می‌ شود ، همچنان مرتفع نشده و خودرو با بیش فرمانی مواجه است .

یعنی با فشردن پدال گاز و آزا دسازی تمام توان موتور ، چرخ‌ های عقب دچار هرزگردی می ‌شوند و محور عقب دچار لغزش می‌ شود . بنابران توصیه ما این است که اگر راننده حرفه ‌ای نیستید ، برای نشستن پشت فرمان جنسیس کوپه تمامی سیستم ‌های کنترلی را روشن کنید و از هیجان زدگی خودداری کنید .

هیوندای جنسیس کوپه از نظر تجهیزات رفاهی و ایمنی عملکرد مطلوبی دارد و ویژگی ‌هایی چون سیستم صوتی اینفینیتی با 10 بلند گو ، چراغ‌ های جلو زنون ، سانروف ، ورود و استارت بدون کلید ، تهویه مطبوع اتوماتیک مجهز به تصفیه کننده هوا اتاق ، تنظیم برقی صندلی راننده و دستی سرنشین به همراه گرمکن ، آینه وسط الکتروکرومیک و کروز کنترل را در اختیار سرنشینان قرار می ‌دهد .

هیوندای جنسیس کوپه 2013 در بازار های جهانی با موتورهای مختلفی عرضه می‌ شود اما مدل وارد شده در ایران ، همانند مدل قبلی از یک موتور 3.8 لیتری 6 سیلندر بهره می ‌برد که قادر است 300 اسب بخار قدرت و 368 نیوتن متر گشتاور تولید کند . این قدرت به وسیله جعبه دنده 8 سرعته اتوماتیک به چرخ‌ های عقب انتقال پیدا می‌ کند . این قدرت برای رساندن جنسیس کوپه به سرعت 100 کیلو متر بر ساعت پس از حرکت از حالت سکون در مدت کمتر از 6 ثانیه کافی است .

هیوندای جنسیس کوپه در حال حاضر با قیمت 300 تا 450 میلیون تومان   در بازار به فروش می ‌رسد و تویوتا  GT86 را می ‌توانیم اصلی ‌ترین رقیب آن در بازار بدانیم .

جنسیس

بررسی و مقایسه جنسیس کوپه 2013 و فیس لیفت

طراحی سری نخست جنسیس کوپه را باید ترکیبی از خطوط محافظه‌ کارانه در قالب شمای کلی یک کوپه مدرن توصیف کرد . چراغ‌ های جلو و درپوش موتور کشیده ، گل گیر های نسبتا عضلانی و خطوط تیز و برنده نمای جانبی در کنار آلمان‌ های منحصر به خودرو های اسپرت آسیای شرقی ، نظیر چراغ‌ های کشیده عقب ، از جمله مهم ترین ویژگی‌ هایی هستند که چهره ‌ای عوام ‌پسند و قدرتمند یک خودروی سریع را در ذهن یاد آور می‌ شوند.

اما طراحان برای نسخه بازنگری شده ، تصمیم به تغییر شکل جلو پنجره خودرو به عنوان یکی از بزرگترین نقاط ضعف طراحی مدل اولیه گرفتند که در مقام یک خودروی هیجان‌ انگیز بیش از حد کوچک و محافظه ‌کارانه به نظر می ‌رسید .

همچنین افزوده شدن دو مجرای ورودی هوا بر روی درپوش موتور ، به همراه بازنگری کلی در ترکیب چراغ‌ های بزرگ جلو با مه‌ شکن‌ های تغییر شکل یافته از جمله مهم ترین تغییرات صورت گرفته در مدل‌ های جدید هستند که به جذابیت و پیچیدگی ظاهری بیشتر نمای جلوی خودرو کمک شایانی کرده ‌اند ، با این حال در نماهای جانبی و عقب عمده تغییرات مدل فیس ‌لیفت به تحول در طراحی رینگ ‌های اسپرت و تغییرات گرافیکی در نحوه چیدمان اجزا داخلی چراغ عقب خلاصه می ‌شود .

ویژگی‌ های فنی جنسیس کوپه

هیوندای سال‌ هاست که در زمینه ساخت و طراحی قطعات پیشرانه از دانش فنی میتسوبیشی بهره می‌ گیرد . از همین رو مدل چهار سیلندر 2 لیتری توربوی جنسیس کوپه که در پی ممنوعیت واردات خودرو های مجهز به پیشرانه ‌های حجیم تر از 2500 سی سی  امکان واردات آن نیز به کشور مان وجود دارد ، از پیشرانه ‌ای مشترک با میتسوبیشی EVO بهره می ‌گیرد که از نتایج پروژه توسعه فنی مشترک بین میتسوبیشی ، هیوندای و کرایسلر محسوب می‌ شود .

در کنار این پیشرانه مدرن و 260 اسب بخاری ، نمونه V6 لامبادا 6/3 لیتری نیز به عنوان قدرتمند ترین نیروگاه جنسیس کوپه قابل گزینش است که در سری نخست از گونه MPI 306 اسبی بوده و در مدل‌ های جدید و فیس لیفت به لطف به‌روزرسانی‌ های متعدد فنی و بهره‌ گیری از سامانه تزریق مستقیم GDI توانایی تولید 350 اسب بخار قدرت را داراست.

نتیجه ترکیب چنین پیشرانه‌ای با جعبه دنده 8 سرعته خودکار ( که جایگزین 6 سرعته دستی و اتوماتیک در سری اول شده است ) در بهبود شتاب‌ گیری و کاهش مصرف سوخت دیده می‌ شود ، با این حال متاسفانه هیوندای تاکنون از عرضه مدل‌ های تزریق مستقیم ( GDI ) در بازارهای فروش خاورمیانه خودداری کرده است و همچنان از ترکیب همان پیشرانه سنتی MPI با گیرباکس جدید هشت سرعته برای مدل‌ های جدید و فیس‌ لیفت نیز بهره می‌ گیرد .

از این رو در شرایطی که مدل‌ های تازه جنسیس کوپه دربازارهای بین المللی به لطف افزایش 47 اسب بخاری قدرت و 39 نیوتن‌ متری گشتاور در حدود 2/1 ثانیه نسبت به مدل ‌های پیشین ، سریع ‌تر دستیابی به تندی 100 کیلو متر در ساعت را از حال سکون تجربه می‌ کنند ، در بازار داخلی و به دلیل یکسان بودن پیشرانه هر دو سری قدیمی و جدید ، عملکرد فنی و شتاب‌ گیری هر دو خودرو بسیار به یکدیگر نزدیک بوده و تفاوت قابل توجهی در این خصوص دیده نمی‌ شود .

البته تفاوت فنی این دو خودرو تنها به پیشرانه و گیرباکس محدود نخواهد شد و مهندسان هیوندای با هدف بهبود هندلینگ و افزایش سطح تماس چرخ‌ ها به مسیر تدابیر ویژه‌ای به‌کار بسته ‌اند و تغییراتی را بر روی مجموعه سیستم تعلیق و کمک فنرها اعمال کرده ‌اند . همچنین برنامه بازنگری شده‌ای برای سامانه ESP در نظر گرفته شده تا راننده بتواند راحت ‌تر واکنش خودرو را نسبت به شرایط مسیر و پدال گاز پیش‌ بینی کند .

در صورتی که تغییری در قانون ممنوعیت واردات خودرو های مجهز به پیشرانه‌ های پرحجم روی ندهد ، جنسیس کوپه تا مدت ‌ها جایگاه خود را به عنوان یکی از معدود خودرو های اسپرت و جذاب بازار کشورمان حفظ خواهد کرد و مدل‌ های V6 فعلی حتی در صورت واردات احتمالی مدل‌ های چهار سیلندر توربو نیز به یمن قدرت بیشتر خود از بازار دست دوم پررونقی برخوردار خواهند بود .

با این حال مسائل مربوط به عدم خدمات ‌دهی مناسب نمایندگی برای مدل‌ های جدید و فیس ‌لیفت ، نکته‌ ایست که می ‌تواند خریداران را در پرداخت بهای بیشتر برای خرید این خودرو در مقابل نمونه‌ های قبل از فیس‌ لیفت دچار شک و تردید کند و ناگفته پیداست که این مسئله در بلند مدت مشکلات زیادی را برای مالکین رقم خواهد زد .

تجربه رانندگی

با ورود به کابین و فشردن دکمه استارت ، نعره ‌ای زیبا و پرابهت از پیشرانه به گوش می‌ رسد که نسبت به آواز آتشین قلب تپنده مدل ‌های اولیه از جذابیت بیشتری برخوردار است . درون کابین دست خوش تغیراتی شده که محسوس‌ ترین آن‌ ها پنل میانی جدید و مجهز به آمپر های مدرن است .

با آماده کردن خودرو برای حرکت و فشردن گاز ، سیستم ضد هرزگردی از همان ابتدا اعلام حضور کرده و از انحراف بخش انتهایی خودرو جلو گیری می ‌کند . قدرت خودرو حقیقتا بالاست و صدای اگزوز و عملکرد موتور هماهنگی خوبی با یکدیگر دارند و صدایی در حد توانایی‌ های چشمگیر پیشرانه از اگزوز به گوش می ‌رسد .

با فشردن گاز ، آمپر های نصب شده در پنل میانی به حرکت در می آیند ، نخستین نشانگر ، میزان فشار وارد بر پیشرانه را می ‌سنجد ، به عبارت دیگر با فشردن ناگهانی پدال گاز ، عقربه به 100 درصد می‌ رسد ، دومین آمپر نیز به شیوه دیگری میزان گشتاور خودرو را نشان می‌ دهد ، جالب آنکه در این تست حداکثر گشتاور اندازه‌گیری شده توسط این نشانگر به حدود 330 نیوتن‌ متر در دور موتور 5000 رسید که در حدود 28 نیوتن‌ متر از حداکثر گشتاور رسمی اعلام شده توسط کمپانی کمتر است .

دلیل این مسئله را باید در عدم امکان سرویس ‌های دوره‌ ای سری جدید جنسیس کوپه در کشورمان جست‌ و جو کرد ، چرا که سیستم تنفس پیشرانه جدید به‌ طور کامل نسبت به مدل ‌های قدیمی متفاوت است ، اما متاسفانه هیچ ‌یک از لوازم و فیلتر های مورد استفاده در این مجموعه توسط نمایندگی‌ های خدمات پس از فروش عرضه نمی ‌شوند ، همین امر موجب شد که نمونه 2013 در شتاب 400 متر با اختلاف فاحشی از نمونه 2011 عقب بماند و مدل 2011 با اختلافی نزدیک به 8 متر جلوتر از مدل 2013 از خط پایان عبور کند .

جنسیس

بیشتر بخوانید:

خودرو مرسدس بنز S550E PHEV مدل 2015 + مشخصات فنی

منبع: کار

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.