بوش طبق چیست و نحوه عملکرد آن + علائم خرابی

بوش طبق چیست و نحوه عملکرد آن + علائم خرابی

قبل از اینکه بخواهیم درباره بوش طبق ماشین حرف بزنیم ، ابتدا باید درباره سیستم تلعیق خودرو و سیستم ترمز بپردازیم و از اینکه آن چه کاری انجام می دهد مطمعن شویم .

بوش طبق

سیستم تعلیق خودرو چه می باشد ؟

سیستم تعیلق یا همان سیستم فنر بندی خودرو شامل قطعات و مواردی همچون چرخ های خودرو ، کمک فنر ها و فنر ها و ستون های نگهدارنده خودرو می باشد . و وظیفه این سیستم به طور کلی ارتباط بین خودرو و جاده را کنترل می کند .

سیستم تعلیق یا فنر بندی قسمتی از خودرو می باشد که باعث می شود نوساناتدحاصل از حرکت خودرو بر روی سطوح ناهموار به جرم معلق که شامل اتاق ، شاسی و سر نشینان می باشد .

سیستم تعلیق خودرو دو وظیفه مهم را دارد که یکی از آن ها جدب نوسانات بر اثر جاده نا هموار می باشد و  دیگیری کیفیت سواری آن و کنترل هدایت آن می باشد . وظیفه سیستم تعلیق ، نگه داشتن لاستیک در تماس با سطح جاده است . سیستم تعلیق مستقل نیز به هر کدام از چرخ ها اجازه می دهد تا به طور مستقل خود را با وضعیت جاده یکسان کند .

کمک فنر چیست ؟

کمک فنر وسیله است مکانیکی که در خودرو می باشد و مهم ترین و ضروری ترین قطعه در آن می باشد . که وظیفه آن نوسانات فنر ها را کنترل می کند . در این وضعیت حرکت سبب افزایش و کاهش طول کمک فنر خواهد شد .

انواع کمک فنر

1- کمک فنر اهرمی

2- کمک فنر هیدرواستاتیکی

3- کمک فنر تلسکوپی

4- کمک فنر گازی یا بادی

5- کمک فنر هیدرولیکی یا روغنی

طبق چیست ؟

قطعه مهم که در سیستم تعلیق بسیار کاربردی است طبق است که در اتصال با بوش ها و سیبک ها برای اتصال به خودرو و چرخ ها می باشد . طبق وظیفه ی اتصال شاسی به چرخ ها را بر عهده دارد .

سیستم های تعلیق خودرو دارای تنوع می باشند که برخی از آن ها را می توان سیستم تعیلق مک فرسون تعلیق مستقل و تعلیق دار دوبل می باشند .

بوش چیست ؟

بوش در جاهای مختلف خودرو قرار دارد و همچنین وظایف مختلفی را بر عهده دارند . بوش در سیستم تعلیق خودرو که با نام بوش طبق نیز شناخته می شود قطعه ای می باشد مانند سیبک که برای اتصال قطعات مختلف این سیستم استفاده خواهد شد ولی تفاوت عمده بین سیبک و بوش می باشد .

بوش ها قطعاتی هستند از جنس پلاستیک طبیعی و یا اورتان که در محل اتصال بین قطعات متحرک سیستم تعلیق استفاده می شود . هدف اصلی از استفاده از بوش ها به عنوان نویز گیر برای حذف سر و صدا در حین حرکت وحذف لرزش ها و تحمل مقداری از ضربات وارده به سیستم تعلیق خودرو به جهت خاصیت لاستیکی این قطعه می باشد .

بوش های لاستیکی به دلیل خاصیتی که دارند مقاومت بسیاری در برابر کشش و همچنین مقاومت در برابر دما های پایین داشته و عمر خوبی نیر دارند . ولی در جاهایی از خودرو که به دلیل سرعت حرکت دمای بالای تولید می شود ، بهتر است از بوش های لاستیکی استفاده شود .

مزیت بوش های اورتان نسبت به بوش های لاستیکی را می توان مقاومت بالاتر در برابر دمای های بالا دانست که البته از میزان انعطاف پذیری پایین تری برخورد دارند و بنابراین فرمان پذیری خودرو را تا حدودی تحت تاثیر قرار خواهند داد .

چگونه می توان از خرابی بوش های طبق جلوگیری کنیم ؟

بوش ها طبق نیز بر اثر حرکت در جای خود دچار فرسودگی و استهلاک خواهند شد و طبیعی می باششد که پیس از مدت زمانی که از عمر مفید آن ها سپری شده باشد ، احتیاج به تعویض بوش ها برای بهنیه کردن کار کرد خودرو خواهید داشت .

اجتناب از ترمز های ناگهانی ، نا همواری ها و دست انداز های داخل خیابان ها و رانندگی آرام تر می تواند به افزایش عمر سیستم تعلیق خودرو همچین بوش های طبق کمک شایانی نماید .

علائم خرابی بوش طبق

1- کاهش تعادل خودرو نیز می تواند در برهی از موارد نشانه خرابی بوش طبق و یا سیبک باشد . بوش طبق در قسمت میل تعادل خودرو که باعث حفظ تعادل خودرو می شود ، در صورت خرابی وظیفه خود را به خوبی انجام نخواهد داد .

2- لرزش بیش از حد در برخی از قسمت ها و انتقال آن به فرمان نیز یکی از دلایل خرابی بوش طبق ها می باشد .

3- صدای تق تق در هنگام چرخاندن فرمان نیز می تواند نشان دهنده خرابی بوش ها طبق ، سیبک و یا قطعات متحرک دیگر در سیستم تعلیق و جلو بندی خودرو باشد .

4- بوش طبق وسیله اتصال طبق به قطعات دیگر است افزایش صدا در سمت چرخ های جلوی خودرو می تواند نشان دهنده بوش طبق و یا لق شدن آن باشد .

جلو بندی ماشین چه قسمت هایی دارد ؟

طبق خودرو قطعه ای فلزی است که در دو سر دارای بوش های محوری است که از یک سو به قطعات متحرک سیستم تعلیق و از سمت دیگری به شاسی خودرو متصل می گردد و نقش اصلی شاسی به قطعات سیستم تعلیق را بر عهده دارد و باید وظیفه خود را به خوبی انجام دهد تا ماشین دچار مشکل جدی نشود ، زیرا اگر دچار مشکل شود آسیب و حرج بالایی را روی دست شما می گذارد .

جلو بندی خودرو چیست ؟

جلو بندی به قسمت زیرین جلوی ماشین گفته می شود که مهم ترین و ضروروی ترین قطعات در آنجا می باشد و بودن آن ها بسیار مهم می باشد و اگر یکی از این قطعات نباشد دچار مشکل های جدی و خرج های سنگین می شود . که وظیفه تعلیق یا خوش دستی خودرو در چاله ها ، دست انداز ها و پیچ های جاده را بر عهده دارد و آن ها را به خوبی کنترل می کنند . اگر این قسمت یعنی جلو بندی خراب شود ، تعمیر و حل مشکل این قسمت بر گردن جلو بندی ساز می باشد .

علائم خرابی جلو بندی شامل چه مواردی می باشد ؟

1- گیج زدن خودرو و منحرف شدن آن به طرفین .

2- کشیده شدن فرمان به یک سمت که در هنگام رها کردن فرمان برای چند ثانیه ، مسیر مستقیم را می رود .

3- شنیده شدن صدای سوت مانند از چرخ ها

4- ایجاد صدا های نا متعارف در هنگام عبور

5- لرزش فرمان در سرعت های خاص

بوش طبق

میل موج گیر

میل تعادل یا به اصطلاح مکانیک ها ، میل موج گیر ، در اکثر موارد برای بالا بردن تعادل خودرو و جلوگیری از چپ شدن آن ، در خودرو ها استفاده می شود .

میله تعادل یک میله فولادی است که در دو سر دارای بوش بوده و غالبا بین دو چرخ یک محور قرار می گیرد و به اصطلاح دو چرخ را به یکدیگر متصل می کند . میل تعادل معمولا به وسیله دو اتصال محوری در دو طرف به شاسی نیز متصل می شود .

وظیفه اصلی میل موج گیر

میل موج گیر نوعی فنر موج گیر است . این میل موج گیر معمولا بین دو طرف نصب می شود . وقتی خودرو پیچی را طی می کند ، اتاق به طرف بیرون پیچ متمایل می شود .

وظیفه اصل میل موج گیر این است که غلتش اتاق در هنگام دور زدن و پیچیدن و حتی رانندگی کردن در سطح ناهمواره را کنترل می کند .

زمانی که یک چرخ در دست انداز می افتد و چرخ های دیگر نمی افتند نیز میل موج گیری عمل می کند وقتی خودرو در جاده همواره و در امتداد مستقیم حرکت می کند ، وجود میل موج گیر هیچ اثری ندارد بسیاری از سیستم های تعلیق عقب یک میل موج گیر عقب دارند .

علائم خرابی میل موج گیری

میل موج گیر در دو سر خود دارای سیبک است و این قطعه دارای یک عمر مفید است و باید به صورت دوره ای نسبت به تعویض آن اقدام کند . صدای نق نق و ضربه به خصوص در هنگام چرخیدن فرمان یکی از مهم ترین علائمی است که باید میل موج گیر و سیبک ها مورد بررسی قرار می گیرد .

سیبک ها دارای گرد گیر نیز هستند که به ندرت پیش می آید گرد گیر ها دچار پارگی شوند ، اما به مرور با نفوذ گرد و خاک و آب امکان دارد خاصیت چربی گریس داخل سیبک از بین رود و مشکلاتی از جمله لقی و شل شدن شروع شود .

سیبک خودرو چیست ؟

سیبک یک قطعه کروی فلزی شکل می باشد که به آن یک بازو وصل شده است ، این قطعه کروی در درون یک محفظه فولادی که اطراف آن با لاستیک پوشانده شده حرکت دورانی می کند . این حرکت دورانی باعث می شود تا قطعه ای که در قسمت بازوی سیبک وصل است . توانایی حرکت به طرفین  و بالا و پایین را به طور همزمان انجام می شود و بودن آن در ماشین و فرمان بسیار مهم می باشد و در سیستم تعلیق خودرو نقش بسیار مهمی را دارد .

سیبک فرمان قطعات کروی شکل در سیستم فرمان و هدایت خودرو هستند که حرکت بین دو قطعه را بدون کم ترین اصطکاک فراهم می کنند .

سیبک ها در معرض نیرو های کششی و فشاری قرار می گیرند وقتی سیبکی در بالای طبق پایینی و زیر محور چرخ قرار می گیرد تحت نیروی کششی است .

اکسل

اکسل محور مرکزی یک چرخ یا دنده می باشد که این دنده باعث می شود که در جا های مختلف با دنده های مختلف رانندگی کرد . در بعضی از موارد ، اکسل شاید با یک یاتاقان یا بوش مکانیکی در سطح داخلی می باشد .

علائم خرابی سیبک خودرو

1- لرش فرمان در حین حرکت و در هنگام چرخاندن فرمان

2- خلاصی بیش از حد فرمان

3- کشیده شدن فرمان به یک سمت

4- عدم بازگشت فرمان به موقعیت اصلی خود پس از چرخش

5- شنیده شدن صدا تق تق در هنگام عبور از دست انداز

6- کم شدن میزان فرمان پذیری خودرو

7- سائیدگی در چرخ های جلو

8- عدم حرکت خودرو در خط مستقیم و ایجاد انحراف در حین حرکت

تاثیر خرابی میل تعادل در سیبک خودرو

میل تعادل وظیفه تقسیم نیرو میان چرخ ها به هنگام حرکت خودرو در پیچ ها را بر عهده دارد و مانع از خم شدن بیش از حد خورو به یکی از طرفین می شود . بوش های نگهدارنده میل تعادل اگر به درستی کار نکنند موجب ایجاد سر وصدا در جلو بندی خودرو خواهند شد . همچنین لرزش فرمان نیز از دیگر نشانه های خرابی بوش ها میل تعدل است .

میل تعادل ضعیف نمی تواند نیروی ناشی از وزن خودرو را به درستی میان چرخ ها تقسیم مند و اصطلاحا خودرو در هنگام حرکت در پیچ ها گیج می زدند .

سیستم فرمان خودرو

هنگامی که راننده غربیلک فرمان خودرو را به چپ یا راست می چرخاند این حکت به وسیله پیج بی انتهایی که در انتها میل فرمان است دنده را حول محورش به راست یا چپ بسته به گردش چرخ فرمان  می گرداند . محور ایم دنده به وسیله به وسیله اهرم های مختلف و متفاوت به چرخ های جلو و عقب هدایت می شود و باعث حرکت کردن ماشین و لاستیک شده و همچنین باعث تکان خوردن فرمان نیز می شود .

حساسیت فرمان در خودرو نهایت اهمیت را داشته و راننده باید حتما هر 6 ماه یک بار فرمان را روغن کاری کند و همچنین آن را همیشه و مدارو حتی ماهی یک بار آن را چک کند و اگر مشکلی داشت آن را درست کند .

همچنین در نسل جدید خودرو ها علاوه بر سیستم هیدرولیکی یک سیستم برقی نیز به آن اضافه شده و موتور برقی می شود و چرخاندن فرمان بسیار راحت خواهد شد .

امروزه کیسه های هوایی که محافظ راننده به هنگام تصادف هستند نیز در درون فرمان جاسازی می شوند . در سیستم فرمان هیدرولیک به جای اهرم ها و میله مارپیچ از پمپ هیدرولیک و جک های هیدرولیک استفاده می شود که این ضریب امنیت بالایی دارد .

بوش طبق

بیشتر بخوانید:

نسبت صحیح ترکیب ضد یخ و آب در رادیاتور در پراید

همه چیز درباره باتری خشک + انواع باتری و نگهداری صحیح آن

آیا باتری اتمی قابل شارژ است + تفاوت باتری اتمی و اسیدی

منبع: رگلاژ

2 نظر

  1. علی فروتن

    بسیار عالی

  2. آقا دمتون گرم با این اطلاع رسانیتون و بخاطر بالابردن فهم و درک افراد ناشی مث من در علم فنی و تخصصی خودرو ، خیلی خیلی متشکرم ازتون، و منبعد یکی از طرفدارهای پر پروپاقرصتون شدم. اگه لایق بدونید. حیفم اومد نظرمو در رابطه با سایت آموزشی بسیار عالیتون نگم! امیدوارم همیشه موفق باشید!!!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.