همه چیز درباره مکانیزم عملکرد سیم قفل کاپوت و روش بازکردن

همه چیز درباره مکانیزم عملکرد سیم قفل کاپوت و روش بازکردن

کاپوت یا در موتور یا درب موتور ، پوششی لولایی بر روی موتور وسیله نقلیه است که به کاربر امکان دسترسی به اجزای موتور برای تعمیر و نگهداری را می دهد . کاپوت بسیاری از خودرو های ایرانی به سادگی از بیرون باز می شود، بنابراین توصیه می شود حتما از محافظ قفل کاپوت + قفل آی سی یو می توانید استفاده کنید .

کاپوت

یکی از نقاط ضعف در خودرو 206 از نظر امنیتی فاصله زیاد بین کاپوت و بدنه می باشد که باعث می شود سارقین با استفاده از یک پیچ گوشتی اقدام به باز کردن کاپوت و متاسفانه سرقت آی سی یو و یا سایر لوازم کنند محافظ قفل به سادگی به وسیله دو پیچی که قفل را به بدنه متصل کرده روی قفل نصب می شود تا حدودی زیادی جلوی راحت باز شدن کاپوت را می گیرد .

ایموبیلایزر بسیاری از خودرو ها صرفا بر مبنای آی سی یو است و سارقبن با آوردن یک آی سی یو بی کد شده و تعویض آن با آی سی یو خودرو به سادگی با هر سوئیچی خودرو را سقت می کنند . با داشتن قفل محافظ آی سی یو ، دزد گیر و قفل کاپوت در هر مرحله از سرقت کاری سارق را سخت تر می کند .

ایموبلایزر و عملکرد آن چیست ؟

ایموبلایزر یک نوع سیستم ضد سرقت می باشد که می توانید با آن و به همراه ریموت تمام باز و بسته شدن درب ها را کنترل کرد و همچنین زمانی که ماشین شما به سرقت می رود از خود عکس العمل نشان می دهد . ایموبلایزر در تمام ماشین ها یک نوع آپشن جدید می باشد که باعث می شود مشتری های زیادی را به خود جذب کند . سیستم ایموبلایزر روی ماشین ها عملکرد خوبی دارد و از سرقت رفتن ماشین شما جلوگیری می کند و به شما کمک بسیار می کند .

ایموبلایزر همان سوئیچ ضد سرقت می باشد که از پیشرفته ترین سیستم های ضد سرقت دنیا می باشد که اصلا نمی شود سرقت رفت . ایموبلایزر نوعی سیستم پیشرفته برای امنیت خودرو و جلوگیری از سرقت آن است که بر روی تمامی خودرو های جدید تازه تولید شده و مدرن می باشد . این سوئیچ ضد سرقت از مکانیزم که بر روی آن نرم افزاری نصب شده است برخوردار می باشد که نمی گذارد ماشین در زمان سرقت روشن شود و تا زمانی که قفل ماشین باز نشود ، ماشین هم استارت نخواهد خورد . ایموبلایزر یکی از بهترین سیستم می باشد که به ماشین ها کمک می کند که از سرقت جلوگیری شود .

ایموبلایزر باعث می شود که عملکرد سه قسمت از ماشین غیر فعال شود و از حرکت ماشین جلوگیری کند که آن ها شامل موارد زیر می باشد :

1- سیستم جرقه

2- سیستم سوخت رسانی

3- موتور استارت

ایموبلایزر یا سوئیچ ضد سرقت چگونه غیر فعال می شوند ؟

روشن شدن مستلزم داشتن سوئیچ اصلی است که کد امنیتی موجود در آن با کدی که در مرکز کنترل است همخونی دارد و در این زمان یک اتصال القایی صورت می گیرد که منجر به روشن شدن خودرو خواهد شد . در غیر این صورت خودرو اگر استارت هم بخورد روشن نخواهد شد و حتما باید سوئیچ ضد سرقت و یا ایموبلایزر را غیر فعال کنید تا ماشین شما روشن شود .

قفل مرکزی چیست ؟

با پیشرفت علم و تکنولوژی این سیستم دیگر به تنهایی قادر به ایجاد امنیت خودرو نیست و در کنار سیستم های ضد سرقت و ایموبلایزر استفاده می شود . در این سیستم با قفل شدن یکی از درب ها بقیه درب ها نیز قفل می شوند و بالعکس با باز شدن یکی از درب ها بقیه درب ها نیز باز خواهد شد . نیروی این کار توسط یک موتور الکتریکی تامین می شود که از طریق کنترل از راه دور و یا کنتاکت های داخل قفل درب سیگنال های مورد نیاز برای فعال و یا غیر فعال کردن سیستم فرستاده خواهد شد .

سیستم های ایموبلایزر الکتریکی و الکترونیکی کد دار

در سال 1998 با رفتن آمار بیش از حد اندازه سرقت خودرو در تمام کشور ها ، آلمانی ها دست به ساخت تکنولوژی جدید برای جلوگیری از سرقت خودرو ها بودند که بعد ها این سیستم تکامل رشد یافت . این سیستم دارای اجزایی می باشد که باعث تشکیل ایموبلایزر و یا سوئیچ ضد سرقت می باشد که شامل موارد زیر می باشد :

1- ICU

2- ECU

3- میکروچیپ حافظه

4- آنتن ترانسپوندر

در ابتدا که قرار بود تولید خودرو کلید بخورد توسط دستگاهی به نام دیاگ برای خودرو ها طراحی شد که دیاگ اولین قطعه خودرو می باشد . و برای اولین در خودرو نام این دیاگ ACCESS CODE تعریف شده و در تمامی خودرو ها این گونه بود و همچنین این کد روی دیاگ هک شده بود . ولی بعد از گذشت یک مدت و وقتی که ماشین های جدیدی شروع به تولید شد ، این کد ها روی کارتی هک شده و آن کارت را به افراد یا همان راننده داده می داد که داشتن آن ها بسیار الزامی بود .

این کد و یا کارت زمانی به درد رانندگان می خورد که ماشین آن ها دزدیده شده باشد و از طریق این کد که هم روی کارت بود و هم روی دیاگ می توانستند خیلی راحت ماشین را پیدا کند . بودن این کد و کارت برای هر ماشینی الزامی می باشد و حتما باید از این کد استفاده کنند ، ولی چند سالی است که از این روش استفاده نمی شود و اگر هم استفاده می شود بسیار کم می باشد . یادتان باشد که بعد از اینه ماشین را تحویل گرفتید ، حتما دیاگ ماشین را چک کرده و حتما کد و کارت را دریافت کنید .

برای غیر فعال کردن ایموبلایزر 2 مورد بسیار مهم می باشد که باید به آن ها بسیار توجه کنید که شامل موارد زیر می باشد :

1- کدی که ریموت می فرستد که باید با کد ذخیره شده یکسان باشد در غیر این صورت امکان پذیر نمی باشد و ماشین شما همچنان قفل می باشد آن موقع باید ماشین را به نمایندگی ببرید و از آن ها کمک بخواهید تا ماشین شما را باز کنند .

2- سوئیچ از لحاظ فیزیکی به سوئیچ اصلی خودرو مطابقت داشته باشد . اگر سوئیچ همان سوئیچ نباشد و با سوئیچ اصلی طبیق نداشته باشد ، ماشین به هیچ عنوان باز نخواهد شد و شما موظف هستید برای ماشین از سوئیچ که با اصل آن فرقی ندارد را بخرید و یا اینکه آن را به نمایندگی ببرید و از آن ها سوئیچ مخصوص ماشین خود را دریافت کنید و آن را باز کنید .

کاپوت

سیستم قفل مرکزی درب های ماشین

این نوع سیستم بسیار ساده می باشد که به راحتی روی درب های ماشین قرار می گیرد که با بسته شدن درب ها آن ها فعال می شود و وقتی باز یک درب باز می شود ، تمام درب های دیگر فعال و باز می شوند . این عمل هم یعنی باز و بسته شدن درب ها بستگی به ریموت دارد که همچنین تمام باز و بسته شدن درب ها را کنترل می کند .

سوئیچ استارت ماشین می تواند انواع بسیار متفاوتی داشته باشد که شاما مواردی از جمله سوئیچ های معمولی ، سوئیچ ها دارای ایموبلایزر که بسیار قوی می باشد و بهترین سوئیچ ضد سرقت می باشد ، سوئیچ های کنترل از راه دور ، سوئیچ های اثر انگشتی و یا حتی به صورت اپلیکشن می توانید روی موبایل خود نصب کنید و وقتی که ماشین شما به سرقت می رود صدای موبایل شما بلند خواهد شد .

ایموبلایزر یک سیستم امنیتی فوق العاده قوی می باشد که روی تمام ماشین ها می باشد و از ماشین شما در برابر سرقت ها جلوگیری می کند . این آپشن جدید روی ماشین ها نصب شده است و علت آن هم این است که سرقت ماشین ها بسیار زیاد بالا رفته است ولی با بودن این سیستم ضد سرقت قوی دیگر ماشین ها خیلی کمی به سرقت خواهد رفت . این سیستم ضد سرقت از دو بخش تشکیل شده است که این دو بخش مهم ترین قسمت های این سیستم می باشد که شامل موارد زیر می باشد :

1- آنتن ترانسپوندر :

این قطعه زیر فرمان نصب شده است و وظیفه آن میدانی مغناطیسی می باشد که به سیستم ضد سرقت و ریموت وصل شده است .

2- بورد اکترونیکی :

این قطعه مربوط به کنترل یا ریموت قفل ها می باشد که دارای چیپ حافظه می باشد و وظیفه آن هم باز و بسته کردن در ها می باشد . که در موقع سرقت ، فقد این ریموت می تواند ماشین شما را باز کند .

عملکرد ایموبلایزر چگونه می باشد ؟

این قفل به صورت نرم افزاری می باشد و با کمک کد ها و ارقام روی سیستم کامپیوتر خودرو تعریف شده است . سیستم کامیپوتر خودرو یا همان تعداد زیادی سنسور دارد که یکی از وظایف این سنسور بررسی عملکرد سیستم امنیتی و ضدر سرقت خودرو می باشد .

در صفحه پشت فرمان های پیشرفته یک لامپ چشمک زن قرار دارد که پس از روشن شدن خودرو غیر فعال و خاموش می شود . و شکل این لامپ شبیه به سوئیچ می باشد و رنگ آن هم قرمز می باشد .

یادتان باشد که اگر ماشین شما سیستم ایموبلایزر را نداشت می توانید خودتان آن را نصب کنید و فعال کنید . ولی بهتر است شرکت برای شما این کار را انجام دهد ، دلیل آن هم این می باشد که سیستم ایموبلایزر شرکت ها قوی تر می باشد و اگر روزی ماشین شما به سرقت برود و آن کارت هم گم شود می توانید با مراجعه به آن شرکت آن کد را بگیرد و خیلی سریع و راحت آن را پیدا کنید .

نحوه باز کردن کاپوت خودرو

1- در حالی که درگیر قفل داخلی هستید ، بر روی کاپوت فشار دهید . اگر کابل بین قفل فنری و کاپوت چسبنده یا کشیده شده باشد ، ممکن است به درستی باز نشود . اکثر اتومبیل ها برای جدا کردن کابل هنگام فشار دادن روی جلوی کاپوت طراحی شده است . این کار را در حالی انجام دهید که دستیار شما ، قفل داخلی را شکسته است . اگر این کار را انجام دهید ، کاپوت تغییر کرده و به آرامی از لبه بیرونی باز خواهد شد .

2- از داخل خودرو کابل را بکشید . کابل را در زیر داشبورد و در نزدیکی لنت بازو داخل قرار دهید . این کار را مرتب انجام دهید و ببینید چه اتفاقی می افتد :

اگر کاپوت باز شود ، کابل شما ممکن است لغزش یا کشش داشته باشد . سعی کنید آن را در قسمت جلویی تنظیم کنید یا اگر هر گونه آسیب دیده باشد ، بهتر آن را عوض کنید .

3- قفل فنری را از طریق پنجره مشبک تنظیم کنید . در این مرحله ، باید راهی برای رسیدن به لبه یا کابل از زاویه دیگر داشته باشید . همچنین شما می توانید قفل مرکزی را از پنجره جلو ماشین نیز ببینید . با یک چراغ قوه و یک آینه کوچک آن را بررسی کرده تا یک شی شکل قلاب مانندی را پیدا کنید .

4- قفل فنری را با یک ابزار نازک بچرخانید و هنگامی که قفل فنری را پیدا می کنید ، پیچ گوشتی بلند و نازک را همزمان وارد کنید . اگر شکاف در مشبک کوچک است ، به جای آن از چوب لباسی استفاده کنید تا این قلاب به قفل فنری رسیده شود و آن را باز کند .

می تواینید پنجره مشبک را برای دسترسی مستقیم تری را انتخاب کنید . حتی تعویض پنجره غیر قابل جا به جایی ممکن است بسته به مدل ماشین شما را ارزان تر کند .

5- آن را از زیر کاپوت برداشته شود . و اگر نتوانستید قفل فنری را از جلو استفاده کنید ، آخرین شانس شما برای رسیدن به زیر کاپوت و تلاش برای کشیدن کابل با یک انبر دست ، و یا به رسیدن قفل فنری آن را می توانید تست کنید . بهتر است فرمان ماشین را چرخانده تا کار شما راحت تر شود و خیلی سریع کاپوت شما باز شود .

همچنین زمانی که دارید مراحل بالا را انجام می دهید ، دقت کافی را در باز کار کردن آن به کار بگیرید .

کاپوت

بیشتر بخوانید:

معرفی و آشنایی با سیستم شبکه های مالتی پلکس + مزایای آن

منبع: کرنومتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.