علائم خرابی دلکو و نحوه نصب دلکو + علت به وجود آمدن آن

علائم خرابی دلکو و نحوه نصب دلکو + علت به وجود آمدن آن

دلکو وسیله ای است که در موتور های درون ساز که جریان ولتاژ بالا را از کوئل به شمع ها هدایت می کند تا به ترتیب احتراق را منظم کند . دلکو دو عمل می دهد ، یکی کمک و کوئل برای ایجاد جریان برق قوی و عمل دوم اینکه برق قوی ایجاد شده در کوئل را گرفته به سیلندر برای خودرن جرقه تقسیم می نمایید .

دلکو

در هر یک از سیلندر ها اسبابی به نام شمع وجود دارد که بسته شده در جریان برق قوی از دلکو تحویل آن ها شده و به شکل جرقه ای از آن برای آتش زدن گاز استفاده می شود . در پهلوی دلکو اسباب کوچکی به نام فیوز دلکو قرار داده اند که می توان آن را شیشه عمر خودرو نام گذاری کرد . زیرا اگر فیوز نباشد یا سوخته باشد اولا موتور روشن نمی شود و اگر هم روشن شود خیلی سریع خاموش خواهد شد .

در موتور های چهار زمانه به ازاری هر دو میل لنگ ، میل سوپاپ و دلکو یک دور می گردند . امروزه در اکثر موتور های چهار زمانه انژکتوری قطعه دلکو حذف گردیده و به جای آن حسگر میل لنگ و میل سوپاپ اطلاعات مربوط به مکان دقیق پیستون ها را به قطعه به نام ای سی یو می دهند .

انواع موتور های چهار زمانه

نخستین مدل

تک پیستون نام دارد که شامل دو محفظه می باشد به ازای هر پیستون 4 سوپاپ دارد . نحوه کار آن به گونه ای است حرارتی ایجاد شده در محفظه احتراق ، به محفظه گرمکن که با هم در تماس هستند منتقل خواهد شد . و همچنین این تماس به نوعی مانع از دور ریز حرارت می گردد .

این مدل تقریبا شبیه موتور چهار زمانه است ولی علاوه بر ایجاد نیرو از احتراق سوخت انبساط گاز های حاصله را از انبساط هوای محبوس در گرمکن نیز برای تولید نیرو استفاده می شود . پیستون در این نوع موتور شش زمانه به ازای هر تزریق سوخت 3 بار و پایین می رود . و همچنین این موتور دارای دو مولد نیرو به نام های سوخت و هوا یا دود می باشد .

دومین مدل

دومین مدل موتور ، نامش پیستون مقابل می باشد که شامل 2 پیستون رو به روی هم می باشد . این مدل به گونه ای ترکیبی می باشد از موتور چهار زمانه و موتور دور زمانه است ولی برخلاف مدل قبلی 2 پیستون دارد . سامانه 2 پیستون در موتور های معمولی جایگزین پیستون شده اما ضریب تراکم را افزایش می دهد.

جعبه فیوز

فیوز های یکی از ابزار های مرتبط با برق وسیم کشی خودرو هستند که وظیفه دارند ، در صورت نوسانات جریان برق و بالا رفتن ولتاژ یا شدت جریان مربوط مسیر جریان را قطع نمایند تا دستگاه های الکترونیکی موجود در مسیر ، صدمه نبیند . اگر در مسیر جریان الکترونیکی یک دستگاه در خوردو نوسان برقی اتفاق می افتد ، فیوز موجود در مسیر اتصال را قطع خواهد کرد و اصطلاحا می سوزد . برای راه اندازی دوباره آن دستگاه ضمن رفع علت نوسان ایجاد شده ، باید فیوز مرتبط با آن دستگاه را که دیگر از کار افتاده است تعویض کند .

سیستم برق خودرو چیست ؟

سیستم برق و برق رسانی در اتومبیل یکی از قسمت های مهم و ضروری ماشین می باشد که بودن آن بسیار ضروری و مهم باشد و اگر آن نباشد ماشین روشن نخواهد شد و همچنین حرکت نیز نمی کند . اشتعال سوخت در تمام قسمت های مهم اتومبیل به وسیله برقی کار می کند که تمام وسیله های برقی با کمک برق انجام می شود که اگر برق خودرو نباشد ، هیچ کاری انجام نمی شود .

قطعات سیستم برق خودرو شامل موارد زیر می باشد که بدون آن ها بسیار ضروری و مهم می باشد و همچنین دلکو به آن نیاز بسیار زیادی را دارد  :

1- وایر شمع : کار انتقال جریان الکتریسیته به شمه ها و تولید جرفه توسط وایر های شمع و لایه های عایق ما بین آن ها به وجود خواهد آمد .

2- کویل : این قطعه وظیفه اش تقویت ولتاژ های باتری می باشد که حتما وظیفه خود را به خوبی انجام دهد . اگر وظیفه خود را خوب انجام ندهد ، باعث به وجود آمدن مشکل های جدی می شود .

3- انژکتور ها : انژکتور ها مانند کاربراتور وظیفه ترکیب سوخت با هوا و تزریق آن در موتور را بر عهده دارد و این کار بسیار دقیق انجام خواهد شد .

4- باتری : منبع اصلی برق خودرو باتری می باشد که باتری مهم ترین و ضروری ترین قطعه هر خودرو می باشد و باعث تامین برق نیاز خودرو می شود .

5- دینام : وظیفه دینام نگه داشتن باتری در حالت پر می باشد .

جعبه فیوز داخلی موتور

هر کدام از این سیم ها فیوز قسمتی بوده و برق کلی ماشین از اینجا قطع وصل می شود . بعضی وقت ها که چراغ چک موتور در صفحه آمپر روشن شده و علت فنی در ماشین شما نیست و فقط کد خطای کامپیوتری آن می باشد  شما می توانید با جدا کردن فیوز وسطی و وصل مجدد آن سیستم کامپیوتری آن را ری استارت کنید تا چراغ چک خاموش شود .

جعبه فیوز داخلی اتاق خودرو

فیوز های فرعی دیگر هست که برق قسمت های مختلفی بوده و این فیوز ها  در قسمت سمت چپ غربیلک فرمان و مقداری پایین تر از آن فرار دارد برای تعویض و دانستن فیوز سوخته شده است .

وظیفه فیوز چیست ؟

قیوز را در دستگاه قرار می دهند تا اگر برق ورودی زیاد شود و یا اگر داخل دستگاه اتصالی پیدا کند فیوز سوخته و به دستگاه و موتور صدمه جدی وارد می کند .

کاربرد فیوز چه می باشد ؟

برای محافظت از سیم ها کوتاه شدگی مدار از فیوز استفاده خواهد شد .

مدار کوتاع فیوز به طور سریع ذوب شده و مدار قطع می شود .

انواع موتور ها که در تمامی موتور های زیر ، دلکو نقش مهمی را دارد :

1- موتور های درون سوز

موتور های بنزینی به سرعت به گزینه مورد انتخاب خودرو سازان و خریداران خودرو ها تبدیل کرده است . با وجود استارت نا هنجاری ، صدا و آلودگی زیاد ، و دشواری در تعویض دنده ها ، فناوری های جدید نظیر خطوط تولید و همچنین پیشرفت های بدست آمده برای این نوع موتور ، امکان تولید استاندارد خودرو هایی با موتور های مبتنی بر سوخت را فراهم کرده است . ابداع خودرو های مجهز به موتور بنزینی به سال 1876 ، و آغاز تولید انبوه این نوع خودرو ها به دهه 1890 میلادی بر می گردد .

2- موتور های بخاری

موتور بخار در اوایل سده 1700 میلادی اختراع شد ، و به شیوه اصلی برای تامین قدرت موتور ها ، و کمی پس از آن به روشی برای به حرکت در آوردن لوکوموتیو ها بدل شده است .

موتور های بخار ، دستگاهی است که حرارت را به جنبش مکانیکی تبدیل می کند . این حرارت با استفاده از دیگ های بخار که با جوشاندن آب تولید بخار می کند ، فراهم می شود .

اصلی ترین علت حذف موتور های بخار از خودرو های این بود که متصدی باید پیش از راه اندازی اطلاعات کاملی در مورد دیگ ها و موتور های بخار می داشتند ، چرا که در صورت بی توجهی متصدی ، عملکرد موتور می توانست برای خودش مضر و زیان بار است .

3- موتور های الکتریکی

خودرو های برقی مشابه خودرو های بخار ، با دوام ترین گزینه برای پیشرانه خودرو ها می باشد . این نوع موتور اولین بار در اوایل سده 1800 اختراع شد و در حدود سال 1890 ، فردی توانست در یک ساعت مسافت 14 کیلو متری را طی کند .

خودرو های برقی برای ذخیره سازی برق ، که جهت قدرت بخشیدن به موتور های الکتریکی به کار می رود ، از باتری بهره می برند . یک خودرو برقی فاقد قطعاتی همچون میل لنگ است که در خودرو های بنزینی به کار رفته است ، این موضوع امکان تولید سریع تر قدرت نسبت موتور های بنزینی را برای موتور های برقی فراهم کرده است . به واسطه انتقال سریع تر قدرت ، وسایل نقلیه برقی قادرند تا نسبت به خودرو بزینی به شتاب بیشتری دست پیدا کنند .

دلکو

مهم ترین کاربرد برق خودرو چه می باشد ؟

1- سیستم گرمایشی و سرمایشی

2- عملکرد سوئیچ خودرو

3- دزد گیر خودرو

4- چراغ های راهنما

5- استارت زدن

6- بالا و پایین کردن شیشه ها

7- روشن کردن چراغ های خودرو

وظیفه تولید کننده برق خودرو در چیست ؟

وظیفه تولید برق در خودرو های قدیمی بر عهده دینام و در خودرو های جدید بر عهده آلترناتور می باشد . این قطعه همانند ژنراتور عمل نموده و نیروی مکانیکی را به وسیله تسمه ای از موتور گرفته و به برق 12 ولت با آمپر بالا را تولید می کند . در مرحله بعد این برق ذخیره می شود و در واقع این قطعه وظیفه شارژ کردن باتری در زمان روشن بودن خودرو را دارد .

نحوه نصب دلکو تنظیم دلکو :

1- به منظور نصب دلکو در ابتدا باید درب آن را باز کرده تا بتوانید با چرخاندن چکش برق ، شفت دلکو را با شیار محل قرار گیری ، همراه می باشد . این عمل برای نصب دلکو بسیار ضروری است .

2- برای قرار دادن دلکو در جای اصلی ، مراحل را عکس مراحل خارج کردن آن ها انجان دهید .

3- بعد از وصل کردن اولین وایر شمع سیلندر ، دقت کرده تا وایر های دیگر درست بر مبنای ترتیب احتراق موتور و در جهت گردش چکش برق نصب شود .

4- حال با چرخاندن به راست و چپ دور موتور و گاز را ماشین را چک کنید .

تعویض دلکو در خودرو های کاربراتوری :

1- برای تعویض این قطعه ( دلکو ) با رویت خرابی دلکو ، باید وایر مرکزی دلکو همچنین وایر های وصل شدن به شمع را از روی آن جدا می کند .

2- برای عدم اشتباه و سهولت کار محال اتصال وایر شمع سیلندر را در ذهن خود بسپارید .

3- ما بین کویل و دلکو ، سیم های مدار اولیه که موجب جرقه می شود قرار دارد و بهتر است آن را از کویل جدا کنید .

4- همچنین شلنگ هایی که یه دیافراگرام های آوانس دلکو متصل هستند را جدا کنید .

5- پیچ های که دلکو را به بدنه متصل کرده است را جدا کرده و دلکو را خارج کنید .

تنظیم دلکو خودرو های کاربراتوری چگونه صورت می گیرد ؟

1- موتور را روشن کرده و آن را روشن نگه دارید .

2- در حالی که موتور روشن است برای آن که دلکو بچرخد ، پیچ نگهدارنده را بهتر است کمی شل کنید .

3- اکنون دلکو را مقدار کمی به یک سمت بچرخانید .

4- در این حالت موتور ریپ می زند .

5- دلکو را به سمت مخالف بچرخانید تا دور موتور پایین آمده و ریپ زدن متوفق شود .

6- برای اطمینان از ریپ نزدن و لرزش موتور کمی گاز بدهید تا دور موتور بالاتر برود .

7- در صورتی ایجاد لرزش به سمت ریتارد بچرخانید و سپس پیچ را سفت کنید .

علائم خرابی دلکو :

1- مشکل در ایجاد جرقه :

مشکل در ایجاد جرقه می تواند به دلایل مختلفی رخ می دهد . چک کردن روتور و درپوش توزیع کننده خود برای دیدن اینکه آیا آن ها نیاز به تعویض دارند یکی از راه های اطمینان از اینکه همه چیز در حالت کار کاملی می باشد .

2- استارت نخوردن خودرو :

هنگامی که دلکو به درستی کار نمی کند یا دچار نقص فنی شده است ، موتور قادر به ارسال جرقه از طریق تمام مدار مورد نیز برای حرکت سیلندر ها نخواهد بود که در نهایت باعث استارت نخوردن خودرو خواهد شد .

3- روشن شدن چراغ چک خودرو :

زمانی که چراغ چک خودرو روشن نمی شود می تواند به دلایل مختلفی باشد ، اما روشن شدن این چراغ به همراه سایر علائم خرابی دلکو به این معنی می باشد که شما باید دلکو خودرو انژکتوری و یا هر خودرو دیگری را باید تعویض کنید .

4- صدا های بیش از حد یا غیر معمول موتور :

اگر دلکو دچار عیبی شده باشد ، ممکن است از وسیله نقلیه شما صدا های عجیب و مختلفی به گوش می رسد . به ویژه یه دلیل اینکه سیلندر ها سعی بر حرکت دارند اما عملکرد آن ها به مشکل مواجه می باشد .

دلکو

بیشر بخوانید:

معرفی و توضیح تکنولوژی چراغ های جلو + مقایسه آن ها

مقایسه خودرو های هیبریدی و دیزلی + نحوه عملکرد آن ها

دلایل افزایش صدا و لرزش در خودرو + راه حل برطرف کردن آن

منبع: عصر خودرو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.