آیا روشن بودن دکمه AC  کولر ماشین در زمان استارت زدن مشکلی ایجاد می کند ؟

آیا روشن بودن دکمه AC  کولر ماشین در زمان استارت زدن مشکلی ایجاد می کند ؟

ما در این نوشته می خواهیم راجع به روشن بودن دکمه AC  کولر ماشین در زمان استارت زدن صحبت کنیم. در گذشته عملیات روشن شدن خودرو توسط هندل انجام می شد و با چرخاندن هندل خودرو هم شروع به کار می کرد ، اما امروزه هر خودرویی که داشته باشید چه داخلی و چه خارجی برای روشن کردن آن و آغاز به حرکت باید استارت بزند . حالا امکان دارد که این عملیات با چرخاندن سوییچ انجام شود و یا در ماشین های جدید با فشردن دکمه ای موسوم به دکمه استارت .

کولر

مراحل استارت زدن خودرو چگونه است ؟

1- به حرکت انداختن پیستون ها درون سیلندر به اندازه حداقل 100 دور در دقیقه

2- جرقه برای اشتعال سوخت و هوا

3- متراکم شدن سوخت و هوا توسط نیروی مکانیکی

4- ترکیب و مخلوط کردن سوخت و هوا

چرا خودرو استارت می خورد ولی روشن نمی شود ؟

1- ساده ترین دلیل ممکن برای روشن نشدن ماشین می تواند عدم وجود سوخت کافی در باک خودرو باشد . اگر خودروی شما خالی از بنزین باشد سوختی برای ترکیب ، تراکم و در نهایت اشتعال وجود ندارد ، پس خودرو هم روشن نخواهد شد .

2- اگر فیلتر بنزین خودرویتان مسدود شد ، یا به هر دلیلی دیگر مجاری سوخت رسانی به موتور دچار رسوبات و گرفتگی ها می شود ، نباید انتظار داشته باشید که خودرویتان را با تک استارتی به سرعت روشن شده و موتورتان داشته باشد .

داشتن دکمه قطع کن

یکی از ساده ترین و در عین حال می تواند اصلی ترین دلایلی باشد که خودرو پس از استارت خوردن روشن نگردد ، داشتن مدار قطع کن برای جلوگیری از سرقت و یا برداشتن بدون اجازه اتومبیل می باشد . تنها در زمانی می توان خودرو داری قطع کن را روشن کنید که امکان این دکمه را پیدا نموده و با فشردن آن ، قطع کن را از مدار خارج کرده و خودرو روشن می شود .

علت هایی که باعث نرسیدن بنزین به موتور می شود ، شامل موارد زیر می باشد :

1- عدم کار کرد صحیح پمپ بنزین

2- خالی بودن باک بنزین

3- عمل کردن کلید مخصوص قطع کن بنزین

4- خرابی در سنسور موقعیت

5- عدم رد شدن بنزین از صافی بنزین به دلیل کثیف بودن صافی

6- عدم کار کرد صحیح سیستم پاششش سوخت

اجزای تشکیل دنده کولر خودرو

1- کمپرسور :

کمپرسور دستگاه حرکت دهنده گاز در کولر اتومبیل می باشد . این قطعه حساس با گرداندن گاز در اجزای سیستم در واقع شبیه به قلب مجموعه عمل می کند . کمپرسور گاز را از اپراتور به داخل کندانسور هدایت می کند و سپس خشک کننده و مجدد به داخل اپراتور منتقل می کند .

2- کندانسور :

کندانسور یکی از اجزایی است که وظیفه تبادل حرات را به عهده دارد . کندانسور گرمای جذب شده توسط گاز اپراتور داخل سیستم را به هوای محیط خارج از کابین اتومبیل انتقال می دهد .

3- کپسول خشک کننده :

کپسول خشک کننده به عنوان ذخیره گاز و جاذب رطوبت گاز عمل می کند . روی این کپسول دریچه ای شیشه ای برای رویت گاز وجود دارد .

4- اپراتور :

یکی دیگر از قطعات اصلی سیستم کولر خودرو اپراتور است . اواپراتور مجموعه ای از قطعالت است که وظیفه کاهش گرما هوای کابین خودرو را بر عهده دارد .

5- مجموعه لوله و شلینگ ها :

شلینگ ها در سیستم تهویه مطبوع خودرو وظیفه ایجاد ارتباط بین اجزای مختلف سیستم را بر عهده دارند . شلینگ های مذکور به دلیل شرایط کاری خاص باید از استاندارد خاصی برخوردار باشد .

6- کلید A / C :

این قطعه در سیستم کولر خودرو وظیفه خاموش و روشن کردن کولر را بر عهده دارد که به شکل های متفاوت در خودرو های مختلف وجود دارد .

7- فن کولر :

وقتی فن الکتریکی مورد استفاده قرار می گیرد می توان آن را روی کندانسور یا روی رادیاتور نصب کرد . در صورتی که فن کندانسور و در مقابل موتور نصب شود ، هوا را از روی سطح کندانسور کشیده و به سمت موتور می برد .

8- شیر انبساط :

این وسیله تعیین کننده میزان صحیح گاز وارد شونده از کندانسور به داخل اپراتور از طریق یک فیلتر است . هنگامی که کمپرسور شروع به کار می کند ، شیر انبساط بازشده و مایع مبرد با عیور از صافی مربوط به ورودی مایع پر فشار به گاز پر فشار تبدیل می شود .

انواع گاز های موجود برای کولر خودرو

اولین گازی که برای کولر خودرو ها به کار گرفته می شود ، آر 11 می باشد . در آن سال ها انواع محدودی از خودرو ها به کولر مجهز بودند و به همین دلیل این گاز نتوانست به صورت عمومی و همه گیر مورد استفاده قرار بگیرد .

ترمودینامیکی ، روی فلزاتی همچون آلومینیوم ، مس ، آهن ، فولاد اثر شیمیایی نداشت و برای حتی با روغن های معدنی قابل استفاده می باشد . این گاز به دلیل اثر مخربی که بر محیط زیست داشت ، پس از مدتی طولانی از چرخه فعالیت خارج شد .

روش های نگهدار از سیستم کولر

شیشه ای که در قسمت بالای کپسول ذخیره و خشک کننده گاز تعبیه شده ، برای مشاهده عبور گاز در مدار گاز سیستم است . هنگامی که گاز مایع در مدار به اندازه کافی وجود داشته باشد ، عبور مایع سفید رنگ پر فشار به همراه حباب های فراوان از زیر شیشه به چشم می خورد .

سیستم کولر را بدون گاز یا با گاز کم روشن نکنید . در صورت رعایت نکردن این مضوع به کمپرسور کولر آسیب حدی وارد خواهد شد .

دمای آب موتور در هنگام کار کرد کولر ، معمولا کمی بالاتر از دمای کار کرد آن بدون استفاده از کولر است . چنانچه نمایشگر به مدت ط.لانی مخصوصا در ترافیک ، دمای آب را بالاتر از حد مجاز نشان می دهد ، کولر را خاموش کنید و اجازه دهید تا دمای موتور قدری پایین بیاید .

هنگام شارژ گاز ، مطمعن شوید گاز داخل سیستم کولر شما با گاز دیگری به اشتباه مخلوط نشده باشد و همواره از گاز با سیستم کولر خودرو سازگار است .

کولر

کثیفی فیلتر هوا

موتور خودرو فیلتر هوا ، ذرات گرد را جذب می کند و بعد از چند وقت فیلتر ماشین دچار کثیفی می شود و باعث کند شدن موتور ماشین می شود که در اکثر مواقع باید آن عوض شود تا مثل قبل شود و بعضی موقع ها نیاز نیست که آن را عوض کنید ، با تمیز کردن آن تمیز و مثل قبل خواهد شد . اگر موتور ماشین و یا اگزوز گرفته شود ، سرعت ماشین پایین می آید و ماشین دیگر مثل قبل سرعت و شتاب ندارد . پس بهتر است هر 6 ماه یک بار آن را تمیز کنید و یا هر موقع دیدید که ماشین شما سرعت ندارد ، آن را تمیز کنید تا مثل قبل شتاب داشته باشد .

شما باید برای تمیز کردن باید ابتدا اگزوز و موتور را با دستمال یا ابر تمیز پاک کرد و بعد از این کار ماشین روشن کرده و تا جایی بروید ، اگر ماشین شما مثل قبل بود نیاز نیست که به تعمیر کار ببرید و اگر مثل قبل بود باید آن تمیز شود . امکان دارد موتور شما و اگزوز شما تمیز باشد و اگزوز دچار شکستی باشد آن موقع باید حتما آن را درست کنید .

عوامل که باعث روشن نشدن خودرو و استارت نخوردن آن در زمان روشن بود کولر ماشین می شود ؟

1- فیوز ها را چک کنید

2- خودرگی باطری

3- باطری از کار افتاده

4- سوئیچ بد

5- اتصالات معیوی استارت

6- تست سیم پیچ

7- کلاه توزیع

8- سیم پیچ

9- اتصالات الکترونیکی

10- ECU یا MAF معیوب

11- چرخ لنگر رنده و یا چرخ دنده ای حلقه ای

12- سوپاپ شرد و معیوب استارت

13- استارت شل

14- انژکتور معیوب

15- فیلتر سوخت

وقتی در زمانی که کولر روشن می باشد و ماشین خاموش می شود و با استارت روشن نمی شود ، چکار کنیم ؟

علت روشن نشدن ماشبن به یک مورد بسنده نمی کند . این مشکل به دو صورت زیر می باشد . ممکن است هنگامی که سوئیچ ماشین را می چرخانید و یا دکمه استارت را می زنید ، هیچ واکنشی از سوی استارت دیده نمی شود و نهایتا یک صدای تق مانند به گوش برسد . دلیل این اتفاق می تواند مسائلی مانند مشکلات مربوط به باتری ، برق رسانی ضعیف خودرو مخصوصا پمپ بنزین ، مشکلات کیت سوئیچ می باشد .

فیلتر گیری :

به دلیل انبساط سوپاپ ها در زمان گرم شدن موتور باید بین انتهای سوپاپ ها و اسبک ها در موتور می باشد . برای تنظیم این لقی ابتدا باید سوپاپ های سیلندر مورد نظر را در حالت تراکم قرار دارد و سپس این لقی را اندازه بگیرید ( اندازه گیری بسیار مهم می باشد . ) . بنابراین در هنگام سرد بودن موتور مقدار لقی سوپاپ دود باید بیشتر در نظر گرفته شود ولی در حالت گرم بودن که سوپاپ ها به انبساط خود می رسد و آن موقع مقدار آن یکسان می باشد .

قطعات سیستم برق خودرو شامل موارد زیر می باشد که بدون آن ها بسیار ضروری و مهم می باشد و همچنین کولر ماشین نیز به آن وصل می باشد :

1- وایر شمع : کار انتقال جریان الکتریسیته به شمه ها و تولید جرفه توسط وایر های شمع و لایه های عایق ما بین آن ها به وجود خواهد آمد .

2- کویل : این قطعه وظیفه اش تقویت ولتاژ های باتری می باشد که حتما وظیفه خود را به خوبی انجام دهد . اگر وظیفه خود را خوب انجام ندهد ، باعث به وجود آمدن مشکل های جدی می شود .

3- انژکتور ها : انژکتور ها مانند کاربراتور وظیفه ترکیب سوخت با هوا و تزریق آن در موتور را بر عهده دارد و این کار بسیار دقیق انجام خواهد شد .

4- باتری : منبع اصلی برق خودرو باتری می باشد که باتری مهم ترین و ضروری ترین قطعه هر خودرو می باشد و باعث تامین برق نیاز خودرو می شود .

5- دینام : وظیفه دینام نگه داشتن باتری در حالت پر می باشد .

راه کار هایی برای استفاده بهینه از کولر خودرو

در ابتدای فصل گرما از سالم بودن کولر خودرو و کافی بودن فشار گاز آن مطمعن شوید . کولر خودرو فضایی مناسب برای رشد باکتری ها و قارج ها می باشد . استفاده از کولر در فضای داخلی خودرو میزان قارچ ها و آلودگی ها را کاهش می دهد .

هنگام رانندگی در ترافیک های شدید یا سر بالایی ها با شیب تند بهتر است کولر را چند دقیقه ای خاموش کنید یا از درجات کمتر آن استفاده کنید زیرا در این شرایط موتور خودرو معمولا بیشتر تحت فشار است .

هنگام فعالیت کولر ، حرکت با پنجره های باز توصیه نمی شود . بسته بودن پنجره های فشار کمتری به کولر وارد می کند و موجب کاهش چشم گیر مصرف شوخت می شود .

5 نکته مهم درباره کولر خودرو

1- از کولر تنها در سرعت های پایین و دور موتور های کم استفاده کنید تا فشار ناگهانی در دور موتور بالا به مجموعه کمپوسور وارد نشود .

2- کولر خودرو مکانی مرطوب و محیطی آماده برای رشد باکتری هاست در نتیجه تمیز نگه داشتن کولر با اسپری های مخصوص و یا تعویض فیلتر آن امری ضروری است .

3- روشن بودم ک.لر در فصل های گرم سال باعث بهبود گردش خوت و سیستم تنفس سر نشینان می شود .

4- زمانی که در شهر های بزرگ و آلوده تردد می کنید به دلیل آلوده بودن هوا ، بهتر است که کولر در حالت گردشی قرار دهید .

5- سیستم کولر خودرو های قدیمی فاقد ترموستات می باشد و زمانی که شما آن را فعال می کنید کولر خودرو با موتور آن درگیر شده و از حدامثر توان کولر بهره می برد .

معایب کولر خودرو

1- کثیف بودن پره های کندانسور که در این صورت شما می توانید با فشار هوا کندانسور را تمیز کرده و مشکل را حل می کند .

2- عدم کارد کرد کمپرسور و اشکال کلاچ کولر سیستم پیچیده ای ندارد .

3- یکی دیگر از معایب کولر خودرو نوسان دور موتور هنگام استفاده از آن می باشد .

کولر

بیشتر بخوانید:

کمپرسور کولر پراید + قیمت و اجزا و قطعات کمپرسور کولر

علت خنک نکردن کولر خودرو چیست و چه باید کرد

قبل از روشن‌ کردن کولر خودرو باید به این نکات توجه کنید

 

 

منبع: دیجیاتو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.