سه روش برای ایمنی بیشتر در برابر ایربگ خودرو

سه روش برای ایمنی بیشتر در برابر ایربگ خودرو

با وجود فراخوان هایی که به خاطر کیسه های هوای تاکاتا اعلام شده است ، اکثر افراد ترجیخ می دهند که این کیسه های هوا را غیر فعال می کنند تا کمتر در معرض خطر احتمالی برخورد قطعات نوک تیز با صورت بدون خود در هنگام تصادف باشند . اگر شانس اینکه کیسه هوای شما تبدیل به چیزی شبیه به یک نارنجک شود ، بسیار اندک است . صرفا اتکا به کمر بند ایمنی چیزی است که به هیچ وجه در هنگام یک تصادف جدی رانندگی توصیه نمی شود . در حال حاضر ، زمان زیادی تا جایگزینی قطعات کیسه های هوا تمام خودرو ها باقی مانده و برهی آن را در حدود 5 سال تخمین می زنند .

خودرو

همچنین بودن کیسه هوا یا همان ایربگ در ماشین بسیار مهم می باشد و در برابر حوادث از شما محافظت می کند ، همچنین باید گفت که اگر کمر بند ایمنی را ببندید ، به شما آسیب جدی وارد نخواهد شد .

بهترین توصیه برای چنین شرایط ، پرهیز از رانندگی دیوانه وار می باشد . بهترین را برای در امان ماندن از یک تصادف این است که اول از همه ، خود را وارد آن نکنیم . هر چقدر هم که راننده ماهر باشید ، اگر رفتار پر خطری در هنگام رانندگی داشته باشید ، تصادف همیشه در کمین شما می باشد که اگر برای شما این اتفاق امروز نیافتد ، مطمعن باشید چند وقت دیگر برای شما می افتد پس بهتر است دز زمان رانندگی دقت فرمایید .

فراخوان کیسه های تاکاتا در حال حاضر یک چالش بزرگ در دنیای خودرو محسوب می شود که حل شدن آن زمان زیادی طول خواهد کشید . بهترین کاری که می توانید در این شرایط انجام دهید این است که اگر خودرویتان این خطر احتمالی را دارد ، تا جای ممکن ، خود را از تصادفات دور نگه دارید . کمر بند خود را بسته و اصول رانندگی را در پشت فرمان رعایت کنید تا دچار مشکل یا آسیبی نشوید .

زمانی که داشبورد شما دچار مشکل می شود ، داشبورد که به فرمان وصل می شود و در فرمان کیسه هوا می شود که داشبورد مشکلی داشته باشد ، که صدا های زیر را از خود می دهد که اگر این صدا ها را از بین نبرید ، کیسه هوا دچار مشکل می شود :

صدای جیر جیر یا خر خر : امکان دارد زمانی که شما ماشین خود را روشن می کنید داشبورد و فرمان لرزش داشته باشد و از خودش صدای جیر جیر یا خر خر دهد که باید آن موقع خودرو خود را به تعمیر گاه ببرید و از آن ها بخواهید تا داشبورد ماشین را باز کرده و آن را برای شما درست کند .

صدای غژ غژ : زمانی که ماشین شما صدای غژ غژ داد و همچنین فرمان و داشبورد لرزش پیدا کرد ، علت آن سیبک ها می باشد که خراب شده است و باید آن ها را درست کنید . اگر آن را درست نکنید ، لرزش فرمان و داشبورد بیشتر می شود و آسیب های جدیدی تر به بقیه ماشین می زند .

صدای نق نق با ضربه زدن : این صدا ها یکی دیگر از صداهایی می باشد که داشبورد شما دچار مشکل شود ، این صدا را از خودش ایجاد می کند که باید به این صدا ها دقت کنید و برای پیشگیری از آن ها جلوگیری کنید . یادتان این 3 صدایی که در بالا گفته شد نشانه های خرابی داشبورد می باشد .

سیستم فرمان ( steering system   )

امروزع پیشرفتهای عملس و فنی در تمام زمینه ها تحقق یافته و این امر شامل صنایع خودرو سازی و صنایع وابسته به آن است . یکی از این صنایع و اجزای وابسته ، قسمت فرمان خودرو است که وظیفه خطیر هدایت خودرو از طریق آن انجام می شود . برای تغییر مسیر خودرو از سیستم فرمان استفاده می شود . لذا مجموعه تشکیل دهنده این سیستم نقش مهمی در خودرو به عهده دارد .

معمولی ترین سیستم دنده شانه ای ، سیستم دنده شانه ای Rack  و پینیون می باشد . بطوری که این پینیون حرکت دورانی داشته و دنده شانه ای حرکتش خطی می باشد . و همچنین دنده پینیون حرکتش دورانی غربیلک فرمان را به دنده شانه ای انتقال داده ، دنده شانه ای نیز حرکت خطی را از طریق مفصل ها به چرخ های خودرو انتقال داده می شود و نحوه تبدیل حرکت آن دورامی و به صورت خطی سیستم فرمان می باشد این سیستم فرمان شامل شانه ای و پینیون می باشد .

فرمان خودرو

هنگامی که راننده غربیلک فرمان خودرو را به چپ یا راست می چرخاند این حکت به وسیله پیج بی انتهایی که در انتها میل فرمان است دنده را حول محورش به راست یا چپ بسته به گردش چرخ فرمان  می گرداند . محور ایم دنده به وسیله به وسیله اهرم های مختلف و متفاوت به چرخ های جلو و عقب هدایت می شود و باعث حرکت کردن ماشین و لاستیک شده و همچنین باعث تکان خوردن فرمان نیز می شود .

حساسیت فرمان در خودرو نهایت اهمیت را داشته و راننده باید حتما هر 6 ماه یک بار فرمان را روغن کاری کند و همچنین آن را همیشه و مدارو حتی ماهی یک بار آن را چک کند و اگر مشکلی داشت آن را درست کند .

همچنین در نسل جدید خودرو ها علاوه بر سیستم هیدرولیکی یک سیستم برقی نیز به آن اضافه شده و موتور برقی می شود و چرخاندن فرمان بسیار راحت خواهد شد .

امروزه کیسه های هوایی که محافظ راننده به هنگام تصادف هستند نیز در درون فرمان جاسازی می شوند . در سیستم فرمان هیدرولیک به جای اهرم ها و میله مارپیچ از پمپ هیدرولیک و جک های هیدرولیک استفاده می شود که این ضریب امنیت بالایی دارد .

جلو بندی خودرو چیست ؟

جلو بندی به قسمت زیرین جلوی ماشین گفته می شود که مهم ترین و ضروروی ترین قطعات در آنجا می باشد و بودن آن ها بسیار مهم می باشد و اگر یکی از این قطعات نباشد دچار مشکل های جدی و خرج های سنگین می شود . که وظیفه تعلیق یا خوش دستی خودرو در چاله ها ، دست انداز ها و پیچ های جاده را بر عهده دارد و آن ها را به خوبی کنترل می کنند . اگر این قسمت یعنی جلو بندی خراب شود ، تعمیر و حل مشکل این قسمت بر گردن جلو بندی ساز می باشد .

علائم خرابی جلو بندی شامل چه مواردی می باشد ؟

1- گیج زدن خودرو و منحرف شدن آن به طرفین .

2- کشیده شدن فرمان به یک سمت که در هنگام رها کردن فرمان برای چند ثانیه ، مسیر مستقیم را می رود .

3- شنیده شدن صدای سوت مانند از چرخ ها

4- ایجاد صدا های نا متعارف در هنگام عبور

5- لرزش فرمان در سرعت های خاص

خودرو

3 روش برای کاهش آسیب دیدگی از پرتاب قطعات کیسه هوا

1- پرهیز از رانندگی دیوانه وار :

منظور از رانندگی دیوانه وارد این است که از کار هایی مانند عدم رعایت فاصله با خودرو جلو در بزرگراه ها ، حرکت با سرعت بسیار بالا ، عوض کردن خط به صورت ناگهانی و عدم رعایت احتیاط در ورود به تقاطع ها است . تحقیقات نشان می داد که بخش بزرگی از رانندگی در هنگام تصادف ، طرف مقابل را مقصر می دانند . با این حال که همیشه برخی رفتار های مشخص در رانندگی هستند که باعث وقوع تصادف خواهد شد .

همچنین وقتی فاصله مناسب را تا خودرو جلویی حفظ می کنید ، فرصت بیشتری برای عکس العمل در برابر کار های راننده جلویی خواهید داشت ، برخی از راننده ه ها در اثر استرس و نگرانی می توانند حرکات غیر عادی از خود نشان دهند که تعداد این افراد کم نمی باشد .

سرعت با فاصله زیاد ، بزرگ ترین عامل در میزان رخ دادن یک تصادف می باشد . قوانین پایه فیریک به ما می گویند که وقتی یک جسم با سرعت بسیار زیاد دچار یک توقف ناگهانی می شود ، نیرو وارده به بدن انسان در هنگام تصادف چند برابر می باشد .

در همین حال ، رانندگی در سرعت پایین تر باعث می شود که واکنش بهترین نسبت به شرایط خاص داشته باشید و در صورت لزوم بهتر است خودرو خود را نگه دارید .

2- هنگام رانندگی ، پیام نفرستید :

بسیاری از ما مشکلی در خواندن پیام هایمان در پشت فرمان نداریم و وقتی در بزرگراه حرکت می کنیم ، با خیال راحت ایمیل خود را چک می کنیم و یا حتی نگاهی به پست های دوستانمان هم می کنیم که منجر به تصادف خواهد شد .

شرکت T و AT به تازگی اعلام کرده است که علی رغم تلاش ها برای آگاهی رسانی به مردم ، رانندگان در هنگام رانندگی از گوشی هایمان استفاده هایی چون پیام نگاری و فراتر از آن دارند . همچنین 30 درصد از افراد در هنگام رانندگی حتی در شبکه های اجتماعی اطلاع می دهند که مشغول چه کار هایی هستند . برخی که در شبکه های اجتماعی هستند ، ارتباط تصویری برقرار می کنند که آسیب بسیار جدی به راننده و دیگر سرنشینان وارد می شود . اکثر افراد این عادت اشتباه را ترک نکرده اند .

3- جلوگیری از رانندگی تحت تاثیر مواد الکلی :

هوشیاری در پشت فرمان بسیار مهم می باشد . گزارشی که آمریکا اعلام کرده است آمار مرگ ناشی از تصادف رانندگان مست از سال 1980 به نصف کاهش یافته است . ولی با این کار هنوز افرادی هستند که مست پشت فرمان می شنید و رانندگی می کنند که به آن ها و طرف مقابل آسیب جدی وارد می کند .

تا به امروز تنها 6 مورد مرگ مربوط به نقص کیسه های هوای تاکاتا گزارش شده است که این آمار در مقابل صدمات ناشی از مصرف الکل توسط رانندگان آمریکایی بسیار کم می باشد . در سال 2013 تنها در ایالات متحده ، 10 هزار راننده بر اثر مستی جان خود را در رانندگی از دست داده اند . پس توصیه می شود که قبل از رانندگی بهتر است از هوشیاری خود مطمعن شوید و بعد پشت فرمان بنشینید و در غیر این صورت از این کار خود داری کنید .

بسیاری از افراد شاید از میزان تاثیر گذاری مواد الکلی آگاهی لازم را نداشته اند و منجر به تصادف شده است . اگر شما مقداری کمی از الکل استفاده کرده باشید ، امکان تصادف برای شما نیز وجود دارد .

طرز استفاده از کیسه هوا و یا ایربگ چگونه است ؟

1- پیش از برخورد راننده در وضعیت عادی نشسته است .

2- در حدود 15 میلی ثانیه پس از برخورد خودرو به شدت شتاب منفی پیدا می کند .

3- مشتعل ساز سوخت موجود در باد کننده را مشتعل می کند .

4- پس از حدود 30 میلی ثانیه تای کیسه هوا باز می شود .

5- در حدود 40 میلی ثانیه پس از برخورد کیسه هوا کاملا باد شده است و اندازه حرکت راننده را جذب خواهد کرد .

6- در حدود 120 میلی ثانیه پس از برخورد ، راننده به عقب بر می گردد و با کیسه هوا از سوراخ های جانبی آن خال می شود تا راننده دید پیدا کند .

اجزای اصلی سیستم ایربگ یا کیسه هوا شامل موارد زیر می باشد :

1- کیسه هوای راننده و سرنشین

2- چراغ هشدار دهنده

3- کلید های صندلی سرنشین

4- باد کننده آتشی

5- مستعل ساز

6- حسگر های ضربه

7- واحد کنترل الکتریکی

ایربگ یا کیسه هوا چگونه کار می کند ؟

هدف از کیسه هوا ، کاهش سرعت حرکت رو به جلوی مسافر ، تا حد ممکن در کسری از ثانیه است . سه بخش در کیسه هوا وجود دارد که کمک بسیار زیادی به راننده می کنند.

خود کیسه هوا از مواد نایلونی نازک ساخته شده است و در قسمت فرمان ، داشبورد ، صندلی و درب خودرو قرار دارد که به ماشین و راننده و دیگر سر نشینان در برابر تصادفات محافظت می کند .

خودرو

بیشتر بخوانید:

مقایسه خودرو های هیبریدی و دیزلی + نحوه عملکرد آن ها

معرفی و توضیح تکنولوژی چراغ های جلو + مقایسه آن ها

دلایل افزایش صدا و لرزش در خودرو + راه حل برطرف کردن آن

منبع: ماهر کار

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.