کم و زیاد کردن ارتفاع خودرو چه مزایا و معایبی دارد + روش انجام آن
به کاهش یا افزایش ارتفاع خودرو از حالت استاندارد یا معمولی ، اصطلاحا ارتفاع زدن یا ارت زدن گفته می شود . شایع ترین روشی که برای ارتفاع زدن استفاده می شود ، کم کردن و یا بریدن کمک فنر خودرو می باشد که بسیار غیر استاندارد بوده و معمولا سبب می شود تا خودرو در سواری دچار مشکلات گوناگونی شود .
هر خودرو دارای یک سری اندازه های استاندارد است که خارج کردن آن ها از استاندارد ممکن است گاها باعث ایجاد مشکلاتی برای خودرو شود . یکی از این استاندارد ها ، ارتفاع خودرو از سطح زمین می باشد که معمولا توسط افراد دستکاری شده و کم و زیاد می شود . اکثرا دستکاری ارتفاع خودرو به سبب اهدافی همچون اسپرت کردن یا تیونینگ خودرو انجام می شود . اگر این تغییر ارتفاع به درستی انجام نشود ، قطعا باعث بروز مشکلاتی در آیرودینامیک و سواری خودرو خواهد شد که راننده را مجاب می کند تا ارتفاع را به حالت استاندارد خود برگرداند .
ارتفاع زدن به چه معنی است ؟
به کاهش یا افزایش ارتفاع خودرو از حالت استاندارد یا معمولی ، اصطلاحا ارتفاع زدن یا ارت زدن گفته می شود . شایع ترین روشی که برای ارتفاع زدن استفاده می شود ، کم کردن و یا بریدن کمک فنر خودرو می باشد که بسیار غیر استاندارد بوده و معمولا سبب می شود تا خودرو در سواری دچار مشکلات گوناگونی شود . روش های دیگری نیز برای کم کردن ارتفاع خودرو وجود دارد که بعضا مشکلات زیادی را برای خودرو و سواری آن پیش نمی آورند ، اما به دلیل هزینه نسبتا بالای این روش ها ، معمولا طرفدار چندانی ندارد و افراد به استفاده از همان روش های غیر استاندارد بسنده می کنند .
استانداردترین روش برای ارتفاع زدن ماشین ، استفاده از کمک فنر های مخصوص و اسپرت است که معمولا باعث می شوند تا ارتفاع خودرو از حالت معمول کمتر شده و در نتیجه سطح زیرین خودرو به زمین نزدیک تر شود . کمک فنرهای اسپرت با طراحی خاصی که دارند سبب می شوند تا خودرو علاوه بر اینکه از ارتفاع کمتری برخوردار شود ، سواری نرم تری را نیز به خودرو ببخشد و در نتیجه در دست انداز ها کمتر متوجه غیر استاندارد بودن خودرو شوید .
البته ارتفاع زدن ماشین ، همیشه با معایب بسیار همراه نیست و اگر این کار به صورت استاندارد و اصولی انجام شود ، در پاره ای از موارد حتی عملکرد خودرو را بهبود نیز می بخشد . البته ارتفاع زدن ماشین ، همیشه با معایب بسیار همراه نیست و اگر این کار به صورت استاندارد و اصولی انجام شود ، در پاره ای از موارد حتی عملکرد خودرو را بهبود نیز می بخشد .
ارتفاع زدن صندلی خودرو یعنی چه ؟
هرگونه کاهش یا افزایش خودرو از حالت استاندارد را ارتفاع زدن می گویند . یکی از روش های معمول برای کم کردن ارتفاع خودرو بریدن کمک فنرهای آن است و انجام این کار غیر استاندارد می تواند به خودرو آسیب جدی وارد کند . کاهش ارتفاع خودرو به روش های دیگری نیز انجام می شود که به دلیل هزینه بالا کمتر کسی سراغ آن می رود . یکی از روش های استاندارد برای ارتفاع یا ارت زدن خودرو استفاده از کمک فنر اسپرت و مناسب با نوع خودرو است . فنرهای اسپرت سطح خودرو را از حالت معمولی کمتر می کنند و در نتیجه کف خودرو به زمین نزدیک تر می شود . دستکاری ارتفاع خودرو به روش های استاندارد معایب بسیار کمی به همراه دارد که بیشتر آنها قابل چشم پوشی است ؛ برای مثال استفاده از فنرهای اسپرت علاوه بر اینکه ارتفاع خودرو را کم می کند ، سواری نرم نیز دارد و خودرو در دست اندازها آسیب نمی بیند .
معایب ارتفاع زدن ماشین
همانطور که گفته شد ، اگر ارتفاع زدن ماشین بدون در نظر گرفتن شیوه اصولی آن انجام شود ، می تواند هم برای راننده و هم برای خودرو ، مشکلاتی را ایجاد کند که پس از مدتی ، راننده را مجاب می کند تا عطای ارتفاع پایین خودرو را به لقای آن بخشیده و دوباره ارتفاع خودرو را به حالت استاندارد خود در بیاورد . از جمله مشکلاتی که پس از ارتفاع زدن خودرو و کم کردن ارتفاع آن می توان به آن ها اشاره کرد ، در ادامه معرفی شده است :
1- حرکت خشک و همراه با ضربه به اتاق در هنگام سواری
2- خشکی حرکت خودرو در هنگام عبور از دست انداز ها
3- وارد شدن ضربه به زیر خودرو در هنگام حرکت از روی سرعت گیر ها و موانع جاده
4- ایجاد مشکلات مربوط به ستون فقرات راننده در اثر حرکت خشک و همراه باضربه خودرو
5- خراب شدن جلوبندی خودرو
6- افزایش استهلاک خودرو
7- تحت فشار بودن سیستم زیربندی و فنر های خودرو
8- ایجاد صداهای اضافی از خودرو
9- وجود منع قانونی و در نظر گرفتن جریمه برای خودروهایی که ارتفاع کمتری از حد استاندارد دارند از سوی پلیس راهنمایی و رانندگی
10- شکستن و ترک خوردن متعلقات سیستم تعلیق و چرخ های خودرو در اثر ضربه یا عبور از دست اندازهای شدید
11- کم شدن میزان چرخش فرمان
12- امکان ایجاد لاستیک سائی در اثر کم شدن فاصله لاستیک نسبت به گلگیر
علاوه بر مواردی که ذکر شده در بالا ، باید این نکته را نیز در نظر داشته باشید که معمولا اتومبیل هایی که ارتفاع یا ارت زده باشند مشتری چندانی نداشته و تنها افرادی که به این اتومبیل ها علاقه مند هستند نسبت به خرید آن ها اقدام می کنند . از آنجا که بیشتر افرادی که به دنبال خرید اتومبیل کارکرده هستند ، ترجیح می دهند تا اتومبیل به حالت استاندارد خود نزدیک باشد ، در نتیجه باید این موضوع را نیز در نظر بگیرید .
مزایای ارتفاع زدن ماشین
اما همانطور که می دانید ، ارتفاع زدن خودرو تنها دارای معایب نیست و برخی مزایا نیز دارد که اگر در حالت استاندارد و از روی اصول انجام شود ، می تواند حس بسیار خوبی را نیز به راننده القا کند .
1- افزایش ویژگی های زیبایی ظاهری خودرو
2- بهتر شدن وضعیت آیرودینامیک خودرو و حالت باد شکنی آن
3- افزایش میزان فرمان پذیری و هندلینگ خودرو
4- بهبود عملکرد خودرو در پیچ های تند
انواع روش های ارتفاع زدن
ارتفاع زدن ماشین به چند روش انجام می شود . در روش اول که معمولا ارزان ترین و شایع ترین روش هست ، با برش فنر ، اقدام به کاهش ارتفاع فنر می کنند . این کار باعث می شود تا فنر حالت ارتجاعی کمتری داشته باشد و در نتیجه سیستم تعلیق ، عملکرد خود را در دست اندازها و ناهمواری های جاده از دست بدهد . بریدن فنرها اصلا روش استانداردی نبوده و به هیچ وجه توصیه نمی شود .
روش دیگری که برای این کار وجود دارد ، گرم کردن فنر است . با گرم کردن فنر ، فاصله دورهای فنر به یکدیگر نزدیک تر شده و در نتیجه ارتفاع فنر کاهش می یابد ، اما این روش نیز به دلیل اینکه میزان کارایی فنر را در دست اندازها و ناهمواری های جاده کاهش می دهد ، اصلا توصیه نمی شود و کاملا غیر استاندارد است .
اما روش استاندارد و بهتری که برای ارتفاع زدن خودرو پیشنهاد می شود ، استفاده از کمک فنر های اسپرت به جای کمک فنرهای معمولی خودرو است . در این روش ، کلیه کمک فنرها ، با کمک فنر های اسپرت ، تنظیم شونده و یا هیدروپنوماتیک تعویض می شوند و ارتفاع خودرو کاهش داده می شود . این روش استانداردترین روش ممکن برای کاهش ارتفاع خودرو است که اگر فنرها از جنس مرغوبی انتخاب شوند می توانند لذت سواری را برای راننده به ارمغان بیاورند .
چگونه به ارتفاع ماشین خود را درست کنیم ؟
1- خودرو در یک جای صاف و بدون شیب قرار دهیم .
2- زیر ماشین از سمت عقب را جک بزنید .
3- چرخ ها دو طرف ماشین را باز کنید .
4- با اچار دو عدد پیچ روی سر میله هزار خاری را باز کنید و در سمت دیگر این میله ها لوله روغن ترمز جلوی آن را گرفته آن را باز کنید تا راحت تر بتوانید کار کنید .
5- 3 عدد میله هزار خاری وجود دارد که دو عدد آن هر کدام برای تنظیم ارتفاع هر طرف باید در بیاید و تنظیم ارتفاع شود .
6- قبل از در آوردن میله ها از وسط گل گیر تا لبه کاسه را با متر ارتفاع بگیرید .
7- در صورت گیر پاژ بودن میله ها بهتره چند دقیقه قبل از در آوردن میله ها جای سر هزار خاری میله ها روغن ترمز زده شود .
8- وقتی پیچ سر هزار خاری باز شود ، حالا نوبت به درآوردن واشر نگهداری میله رسیده که باید از بسته شدن میل جلوگیری شود .
9- حال با یک چکش و قلم خوب از سر میله هزار خاری ضربه بزنید بهتره پیج هزار خاری را جای خود قرار دهید و ضربه بزنید .
10- اگر می خواهید ارتفاع را کم کنید از زیر کاسه جک زه و ارتفاع را بیشتر کرده و بین چرخ و گل گیر را تنظیم کنید .
ارتفاع سواری چه درد سر هایی دارد ؟
1- سپر در موقعیت پایین تری نسبت به ماشین های استاندارد قرار می گیرد و در برخورد ها ، ضربه به جای سپر ها به چراغ یا جلو پنجره وارد می شود .
2- فشار بیشتری بر روی مجموعه تعلیق وارد می شود و خرابی ها زودتر از موعد پدیدار می شوند .
3- لاستیک در دست انداز ها با قسمت داخلی گل گیر برخورد می کند و به شکل گیر ها و احتمالا شلنگ های شیشه شور آسیب وارد می کند .
4- دیگر خودروی شما قابلیت حمل بار و سر نشین استاندارد را ندارد .
5- ماشین ارتفاع خورده ، عملا قابلیت استفاده در جاده های غیر آسفالته را از دست می دهد .
6- در بعضی از ماشین ها ، لاستیک با لبه ی گل گیر برخورد می کند که مستلزم برش لبه ی گل گیر است .
7- بعد از کاهش ارتفاع حواستان باشد با فاصله از جدول ها پارک کنید ، چرا که احتمالا در زمان گشودن درب ها با جدول برخورد خواهند کرد .
8- اگر از روش های نادرست برای انجام این کار اقدام کرده باشید ، در زمان معاینه فنی و فروش به مشکل خواهید خورد .
9- هر چقدر شهر تان کوچک تر باشد بیشتر باعث جلب توجه اطرافیان و مهم تر از پلیس خواهید شد .
10- کاهش ارتفاع خشکی عملکرد سیستم تعلیق را در پی دارد و مناسب افرادی که به سواری نرم و راحت علاقه مند هستند نیست .
چرا ارتفاع سواری طرفدار زیادی دارد
1- برای خوش رخ شدن ماشین و چشم و هم چشمی
بعضی از خودرو ها با قابلیت پیمایش مسیر های خاکی و کمی ناهموار طراحی می شوند که مهم ترین تفاوت آنها ارتفاع بالا تر از سطح زمین نسبت به مدل ها استاندارد است که می توان رنو ساندرو را نام برد .
2- برای بهبود هندلینگ
کاهش ارتفاع به روش اصولی باعث خوش دستی و افزایش هندلینگ ماشین می شود یعنی اینکه در سرعت ها بالا بدون احساس غوطه وری با خیال راحت تری می نوان پیچید .
افزایش ارتفاع بدنه خودرو
این روش بیشتر برای کسانی است که تمایل دارند تا بدنه خودرو با چرخ ها فاصله داشته باشد بسیار مناسب است . ارتفاع دادن بدنه خودو با استفاده از بلوک های پلاستیکی انجام می شود و فاصله میان بدنه و چارچوب خودرو را زیاد می کند . افزایش ارتفاع بدنه تعادل خودرو را به هم نمی زند . استفاده از این روش در خودروهای آفرودی بسیار شایع است چراکه عمل کرد آفرود را بهبود می بخشد .
افزایش ارتفاع سیستم تعلیق کار درستی است ؟
با استفاده از سیستم های هیدرولیک می توان ارتفاع سیستم تعلیق خودرو را افزایش داد . در این سیستم نیازی به تغییر چارچوب نیست . البته برای افزایش ارتفاع خودرو با استفاده از تایرهای بزرگ باید به برخی نکات از جمله مهندسی درست برای ایمنی و هندلینگ نرم خودرو بدون هرگونه فشار اضافی به آن توجه کرد .
هرگونه تغییر در ارتفاع خودرو باید توسط افراد ماهر صورت گیرد . اگر این کار به روش غیر اصولی انجام شود به خودرو آسیب وارد می کند . همچنین کار فروش خودرو نیز کمی سخت می شود چراکه بیشتر افراد ترجیح می دهند خودرو ارتفاع استاندارد داشته باشد .
ارتفاع استاندارد خودرو چقدر است ؟
خودروسازان براساس برخی فاکتورهای خودرو و مسیرهایی که خودرو باید در آن حرکت کند ، ارتفاع استانداردی برای آن در نظر می گیرند که در دفترچه راهنمای خودرو نیز نوشته می شود .
ارتفاع استانداردی که خودروسازان در نظر می گیرند براساس لاستیک و رینگ های استاندارد خودرو است بنابراین هرگونه تغییر در آن می تواند ارتفاع خودرو را کم و زیاد کند . برخی عوامل مانند فرسودگی کمک فنرها ارتفاع خودرو را به مرور زمان کم می کند . یکی از راه های بسیار ساده مقایسه خودرو با مدل جدید آن است . به کمک این روش می توان متوجه هرگونه تغییر وضعیت در ارتفاع خودرو شد . ارتفاع استاندارد خودرو از سطح پایه رکاب تا زمین هموار سنجیده می شود .
بیشتر بدانید