نحوه چک کردن روغن هیدرولیک فرمان چگونه است ؟

نحوه چک کردن روغن هیدرولیک فرمان چگونه است ؟

روغن هیدرولیک در واقع پر مصرف ترین روغن صنعتی است که با توجه به ویژگی های آن کاربردهای متنوعی دارد . یکی از مصارف این روغن در خودرو است . روغن هیدرولیک در خودرو به عنوان روان کننده فرمان مورد استفاده قرار می گیرد . با چرخش فرمان پمپ هیدرولیک این روغن را به سیستم فرمان خودرو تزریق می کند تا چرخ ها با نیروی کمتری به طرفین گردش کنند . با توجه به اینکه این روغن عمر نسبتا طولانی دارد بسیاری از چک کردن آن غافل می شوند.

هیدرولیک فرمان

اکثر خودروها به جز برخی از مدل ‌ها به سیستم فرمان هیدرولیک مجهز هستند که این امکان را برای رانندگان به ‌وجود می ‌آورد تا رانندگان ، بتوانند با کیفیت بهتر و راحت‌تر به چرخاندن فرمان اقدام کنند . سیستم هیدرولیک فرمان از یک چرخ دنده و یک پینیون و یک پینیون و یک پیستون در داخل پنیون تشکیل شده است . بدون تردید در این سیستم ، میزان روغن هیدرولیک فرمان در عملکرد بهتر آن نقش به‌ سزایی خواهد داشت . در واقع اگر روغن هیدرولیک به میزان مناسب نباشد ، پمپ و چرخ دنده ‌ها آسیب می ‌بینند ؛ بنابراین چک کردن میزان روغن هیدرولیک از اهمیت بالایی برخوردار است .

اجزای سیستم هیدرولیک فرمان

سیستم روغن فرمان هیدرولیک با هدف هدایت با کیفیت‌ تر و بدون زحمت عملیات چرخاندن فرمان توسط راننده طراحی شده است . اجزای تشکیل‌ دهنده این سیستم به شرح زیر هستند :

1- یک چرخ دنده و یک پینیون متصل به چرخ ‌های جلو

2- یک پینیون و یک پیستون در داخل پینیون

پیستون این سیستم توسط روغن فشرده شده پمپ هیدرولیک فرمان به حرکت در می‌ آید و به چرخاندن نرم ‌تر غربیلک فرمان خودرو کمک می ‌کند . این نکته را در نظر بگیرید که کم بودن روغن هیدرولیک سبب سفتی فرمان شده و ممکن است چرخ دنده ، پنیون و پمپ هیدرولیک آسیب ببینند ؛ از این‌ رو چک کردن میزان روغن هیدرولیک در دوره ‌های زمانی مشخص الزامی است .

نحوه چک کردن روغن هیدرولیک فرمان

میزان روغن هیدرولیک باید به اندازه کافی باشد تا مانع آسیب ‌دیدگی اجزای سیستم شود . نحوه چک کردن روغن هیدرولیک خودرو به شرح زیر خواهد بود :

مرحله اول : به مخزن روغن هیدرولیک که به شکل استوانه ‌ای بوده و در نزدیکی تسمه هیدرولیک قرار دارد ، نگاه کنید .

مرحله دوم : سطح روغن داخل مخزن را چک کنید که مخزن پلاستیک معمولا شفاف بوده و به راحتی سطح روغن دیده می‌ شود اما برای مخزن فلزی یا پلاستیک غیر شفاف باید با گیج روغنی ، سطح روغن را اندازه گرفت . ( در برخی از خودروها فقط زمانی می ‌توان سطح روغن هیدرولیک را به درستی اندازه گرفت که موتور مدتی کار کند یا برخی خودروها باید در حالی که موتور درجا کار می ‌کند ، فرمان را چند بار به طرفین چرخاند تا اندازه‌ گیری دقیق انجام شود . معمولا بر روی مخزن درجه hot (max) یا cold (min) درج شده که میزان مناسب بودن روغن را نشان می‌دهند . )

مرحله سوم : اگر از گیج برای اندازه‌ گیری سطح روغن هیدرولیک استفاده می ‌کنید باید پس از خارج کردن گیج از مخزن ، آن را با دستمال تمیز کرده و سپس تا انتها در مخزن قرار دهید و بیرون آورید تا میزان مناسب بودن روغن هیدرولیک در مخزن را چک کرده باشید .

مرحله چهارم : در این مرحله از نحوه چک کردن روغن هیدرولیک فرمان باید رنگ روغن هیدرولیک را چک کنید که باید کاملا شفاف و رنگی کهربایی و مایل به صورتی داشته باشد . در صورت تیره بودن رنگ روغن باید به مکانیک مراجعه کرده و آن را تعویض کنید .

مرحله پنجم : اگر سطح روغن در مخزن هیدرولیک کم است باید روغن اضافه کنید تا سطح آن را با توجه به روشن یا خاموش بودن موتور ، به درجه hot یا cold برسانید . اگر سطح روغن را با گیج چک می ‌کنید باید روغن را آهسته آهسته اضافه کرده تا روغن از مخزن سرریز نشود . ( از روغن هیدرولیک مناسب برای خودرو خود استفاده کنید . )

مرحله ششم : مخزن روغن هیدرولیک را بیش از حد پر نکنید ؛ زیرا وقتی روغن هیدرولیک گرم شود ، حجم آن زیاد شده و کارش را انجام می ‌دهد ؛ از این‌ رو اگر مخزن تا بالا پر شود و به رانندگی بپردازید ، ممکن است مشکلاتی را به‌وجود آورد و خرج زیادی روی دستتان بگذارد .

مرحله هفتم : درب مخزن هیدرولیک را فشار دهید یا بچرخانید تا به خوبی بسته شود و سپس درب کاپوت خودرو را ببندید .

پس از انجام مراحل نحوه چک کردن روغن هیدرولیک و رساندن سطح روغن هیدرولیک به میزان مناسب ، اگر در دوره زمانی مشخص با کاهش سطح روغن مواجه شدید ؛ یعنی جایی در سیستم هیدرولیک نشتی دارد . همچنین چنانچه هنگام چرخاندن فرمان صدای غژ غژ بلندی به گوشتان رسید ، به این معنی است که روغن کافی به پمپ هیدرولیک نمی ‌رسد ؛ بنابراین باید به مکانیک متخصص مراجعه کنید .

علت کم شدن روغن هیدرولیک فرمان چیست ؟

کم شدن سطح روغن هیدرولیک از مخزن ، نشانه نشت روغن در سیستم هیدرولیک است ؛ از این ‌رو اگر در گام‌های نحوه چک کردن روغن هیدرولیک با کاهش سطح روغن از مقدار تعیین شده مواجه شدید باید سریعا به تعمیرکار خودرو مراجعه کنید تا مشکل نشتی سیستم هیدرولیک فرمان را رفع کند .

تاثیر روغن هیدرولیک در نرمی فرمان

روغن هیدرولیک خودرو در دو نوع نوع سنتتیک و نفتی تولید می ‌شود که وظیفه روان‌ کنندگی و انتقال قدرت را برعهده دارد . استفاده از روغن در خودروهای هیدرولیک ، سبب می‌شود تا فرمان با کیفیت بهتری بچرخد . روغن هیدرولیک مدت زمان کارکرد استانداردی دارد و زمان تعویض آن تحت تاثیر عواملی چون برند روغن ، درجه حرارتی کارکرد ، میزان جذب رطوبت ، مقاومت در برابر اکسید شدن تعیین می ‌شود .

اگر با نشانه‌هایی از قبیل پایین بودن سطح روغن هیدرولیک در مخزن ، سفت شدن روغن ، مات شدن رنگ روغن ، کف کردن روغن هیدرولیک ، استشمام بوی سوختگی از روغن مواجه شدید ، توصیه می‌ کنیم به تعویض روغن هیدرولیک اقدام کنید .

به جز برخی خودروهای کوچک همه خودروها از سیستم فرمان هیدرولیک بهره می ‌برند که به راننده اجازه می ‌دهد بدون زحمت زیاد فرمان را بچرخاند . سیستم فرمان هیدرولیک از چند بخش تشکیل شده است : یک چرخ دنده و یک پنیون که به چرخ ‌های جلو متصل است ،  یک پنیون و یک پیستون در داخل پنیون ، این پیستون توسط روغنی که پمپ هیدرولیک فرمان فشرده کرده است به حرکت در می ‌آید و به چرخاندن غربیلک فرمان کمک می‌ کند . ( اگر روغن هیدرولیک کم شده باشد ، فرمان سفت می‌ شود و ممکن است چرخ دنده ، پنیون و پمپ هیدرولیک آسیب ببینند ) . بنابراین ، چک کردن میزان روغن هیدرولیک در دوره‌ های زمانی معین ضروری است و در صورت نیاز روغن باید سر ریز شود .

به مخزن روغن هیدرولیک نگاهی بیندازید . اگر هنگام چرخاندن فرمان صدای خاص و بلندی به گوش می ‌رسد ، نشانه‌ ای از این‌که سطح روغن هیدرولیک پایین آمده است . مخزن هیدرولیک فرمان معمولاً استوانه ‌ای شکل است و در نزدیکی تسمه هیدرولیک قرار دارد و روی آن برچسبی وجود دارد که آن را مشخص می ‌کند . این مخزن ممکن است از پلاستیک یا از فلز ساخته شده باشد . اگر نتوانستید آن را پیدا کنید ، به دفترچه راهنمای خودرو مراجعه کنید . در بیشتر خودروها ، محل قرارگیری این مخرن شبیه هم است ولی برخی خودروهای جدید ممکن است به خاطر صرفه جویی درهزینه ‌ها و یا بالا بردن فضای اطراف موتور ، جای آن را عوض کرده باشند.

سطح روغن هیدرولیک را چک کنید . اگر مخزن از پلاستیک شفاف ساخته شده است ، می ‌توانید به راحتی سطح روغن را ببینید ، اگر هم از فلز یا پلاستیک غیر شفاف ساخته شده است ، می ‌توانید با گیج روغنی که معمولا زیر درب مخزن نصب شده است ، سطح روغن را اندازه بگیرید.

در بعضی خودروها فقط زمانی می ‌توان سطح روغن هیدرولیک را به درستی اندازه گرفت که موتور مدت کمی کار کرده باشد ، در برخی خودروها هم باید در حالی که موتور درجا کار می‌ کند ، فرمان را چند بار به هر طرف بچرخانید تا اندازه‌ گیری دقیق امکان ‌پذیر باشد.

در برخی خودروها درجه ‌بندی‌ هایی بر روی گیج یا روی بدنه مخزن وجود دارد . درجه Hot نشان دهنده سطح مناسب روغن در زمانی است که موتور مدتی کار کرده است ، درجه Cold نیز سطح مناسب روغن در زمانی که موتور مدتی خاموش بوده است را نشان می‌ دهد . شاید به جای این حروف ، Max  یا Min هم به کار رفته باشند.

ببینید گیج تا کجا به روغن هیدرولیک آغشته شده است . اگر برای اندازه‌ گیری سطح روغن هیدرولیک از گیج استفاده می ‌کنید ، پس از این که آن را از مخزن بیرون آوردید ، آن را با یک دستمال پاک کنید ، سپس آن را تا آخر درون مخزن فرو ببرید و بیرون بیاورید . رنگ روغن هیدرولیک را چک کنید . رنگ یک روغن خوب باید شفاف بوده و رنگی کهربایی یا مایل به صورتی داشته باشد.

اگر رنگ روغن هیدرولیک قهوه‌ ای یا سیاه است ، ذرات لاستیکی شیلنگ‌ ها ، کاسه نمد ها یا اورینگ ‌ها باعث آلودگی آن شده‌ اند و در این صورت باید به مکانیک مراجعه کنید تا هم روغن را عوض کند و هم ببیند چه قسمت ‌هایی از سیستم هیدرولیک فرمان نیاز به تعویض دارند .

روغن هیدرولیک ممکن است تیره ‌تر از آن چیزی که هست به نظر برسد . اگر در این زمینه شک دارید ، رنگ آن را با رنگ یک دستمال کاغذی سفید مقایسه کنید . اگر رنگ روغن همان چیزی است که باید باشد، پس به ذرات لاستیکی آلوده نشده است.

اگر لازم است روغن اضافه کنید تا سطح آن به اندازه مناسب برسد . اگر خودرو شما دارای درجه ‌بندی روی مخزن روغن است ، با توجه به روشن یا خاموش بودن موتور ، روغن را اضافه کنید تا سطح آن به درجه Hot یا Cold برسد . اگر سطح روغن را با گیج چک می‌ کنید ، روغن را آهسته آهسته اضافه کنید تا روغن مخزن سر نرود.

اطمینان حاصل کنید روغنی را استفاده می ‌کنید که برای خودرو شما توصیه می ‌شود تا گران ‌روی مطلوب برای سیستم هیدرولیک شما را داشته باشد.

هیدرولیک فرمان

اگر روغن هیدرولیک در دسترس‌ تان نیست و در شرایطی قرار دارید که باید حتماً مقداری روغن اضافه کنید ، می‌ توانید به جای آن از واسکازین مخصوص گیربکس های اتوماتیک نیز استفاده کنید . واسکازین گیربکس اتوماتیک با روغن هیدرولیک فرمان در همه چیز به جز در رنگ شباهت دارند : واسکازین صورتی یا قرمز رنگ است ولی روغن هیدرولیک به این رنگ نیست . واسکازین گیربکس ‌های اتوماتیک به این علت قرمز رنگ است که در صورت وجود نشتی ، بتوان آن را به سرعت تشخیص داد .

مراقب باشید مخزن روغن هیدرولیک را بیش از حد پر نکنید . بهتر است کمی سر مخزن را خالی بگذارید تا این که آن را کامل پر کنید . علت این کار نیز این است که وقتی روغن هیدرولیک گرم می ‌شود ، حجم آن زیاد می ‌شود و جادویش را به کار می‌ گیرد . اگر مخزن را تا بالا پر کرده ، سپس به رانندگی بپردازید ، افزایش حجم روغن ممکن است مشکلاتی به وجود بیاورد و خرج زیادی روی دست ‌تان بگذارد.

درب مخزن را ببندید . بسته به نوع خودرو ، باید درب را فشار بدهید یا آن را بچرخانید تا بسته بشود . قبل از این که درب کاپوت را ببندید ، اطمینان حاصل کنید که درب مخزن هیدرولیک را محکم بسته ‌اید.

روغن هیدرولیک باید در دوره‌ های زمانی مشخص چک بشود . اگر متوجه کاهش قابل توجه سطح روغن در داخل مخزن شدید ، ممکن است جایی در سیستم هیدرولیک نشتی وجود داشته باشد . اگر هنگام پیچیدن فرمان صدایی به گوش‌تان می ‌رسد ، معنای آن این است که روغن کافی به پمپ هیدرولیک نمی ‌رسد .

روغن هیدرولیک باید در دوره ‌های زمانی مشخص تعویض بشود که این دوره زمانی معمولا در دفترچه راهنمای خودرو ذکر می ‌شود . با گذشت زمان ، گرمای موتور و شرایط جوی محیط باعث می ‌شوند روغن نتواند وظیفه‌ اش را به خوبی انجام بدهد ، در این صورت به اجزاء سیستم هیدرولیک آسیب خواهد رسید . بهتر است بدانید تعویض روغن بسیار ارزان‌ تر از عوض کردن چرخ دنده و پنیون و یا پمپ هیدرولیک تمام می ‌شود .

بیشتر بخوانید:

روشن کردن کولر خودرو در زمستان چه فایده ای دارد ؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.