فرمان هیدرولیک چیست و چگونه کار می کند + اجزایی آن

فرمان هیدرولیک چیست و چگونه کار می کند + اجزایی آن

در یک سیستم فرمان هیدرولیک با چرخاندن فرمان ، دنده را به کمک دنده پنیون میل به حرکت در می آورید وپیستون متصل به میل دنده به کمک روغن پر فشار هیدرولیک به حرکت میل دنده کمک می کند ، این فشار توسط پمپ هیدرولیک ایجاد می شود .

فرمان هیدرولیک

اجزا سیستم فرمان هیدرولیکی

سیستم فرمان هیدرولیک دارای یک شیر تنظیم ، سیلندر به علاوه دارای پمپ هیدرولیکی ، مخزن روغن و شیلنگ های تحت فشار روغن می باشد . مخزن ممکن است به پمپ یا جدا از آن نصب شود . همچنین فیلتر روغنی در مخزن و یا در شیلنگ نصب می شود . تا از ورود گرد و غبار و ذرات نا خالصی داخل روغن جلوگیری کند . برخی از سیستم های فرمان هیدرولیک روغن سرد کن هم دارند . شیلنگ ها و اتصالات اغلب فرمان های هیدرولیکی یک شیلنگ تحت فشار روغن و یک شیلنگ برگشت روغن دارند . شیلنگ ها و اتصالات مسیر بین پمپ و شیر تنظیم را به وجود می آورند و این دو را به یک دیگر متصل می کنند .

این قطعات به شکلی طراحی شده اند که فشار بالا خم و راستی مداوم و دمای بالا را تحمل می کنند . به این نکته هم باید توجه داشت که شیلنگ ها ضربان ناشی از صدای پمپ را نیز کاهش می دهند . روغن سرد کن اغلب اتومبیل های کولر دار و آنهایی که دمای محفظه موتور شان زیاد است . سیستم هیدرولیکی فرمان  اتومبیلشان به یک روغن سرد کن کوچک مجهز می باشد . این روغن سرد کن باعث جلوگیری از بالا رفتن دمای روغن و همچنین صدمه دیدن کاسه نمد ها و پره های پمپ و سایر قطعات می شود . روغن سرد کن ها ممکن است به شکل حلقه ی ساده ی لوله ایی شکل باشند .

روغن فرمان هیدرولیک برای سیستم های فرمان هیدرولیک از روغن های مختلفی استفاده می شود . بعضی از سازندگان مصرف روغن از نوع f یا روغن جعبه دنده خودکار را توصیه می کنند . سایر سازندگان روغن مخصوص فرمان هیدرولیک را توصیه می کنند .

قطعات تشکیل دهنده فرمان هیدرولیک

1- شیر هیدرولیک

2- تسمه هیدرولیک فرمان

3- جک هیدرولیک ( دو طرفه فرمان )

4- روغن هیدرولیک

5- شیلنک ها و لوله های رفت و برگشت روغن هیدرولیک

6- پمپ هیدرولیک

7- مخزن هیدرولیک

8- اجزا فرمان هیدرولیکف

1- پمپ هیدرولیک نیروی دورانی خود را از طریق تسمه از موتور دریافت می کند .

2- پمپ هیدرولیک ، از طریق لوله فشار قوی هیدرولیک ، با فشاری معادل 70 بار روغن هیدرولیک را ، به پشت شیر هیدرولیک می رساند .

3- شیر هیدرولیک سوراخهایی دارد که به گونه ای طراحی شده که با چرخش فرمان به سمت چپ یا راست ، فشار روغن به سمت چپ یا راست جک هیدرولیک می رود و در نتیجه ، نیروی هیدرولیک سبب چرخاندن راحت تر فرمان توسط راننده می شود .

4- مخزن هیدرولیک در سیستم به این علت طراحی شده که روغن در سیستم هیدرولیک جریان داشته باشد و کمبودی از نظر مقدار روغن بوجود نیاید . جریان روغن هیدرولیک پس از عبور از جک هیدرولیک ، از طریق شیلنک برگشت ( فشار ضعیف ) به مخزن بر می گردد .

انواع سیستم فرمان برق

سیستم فرمان الکتریکی (EPAS) و سیستم فرمان هیدرولیک (HPAS)  دو نوع مهم سیستم فرمان برقی مورد استفاده در صنعت خودرو هستند . البته در میان این دو سیستم ، صنعت خودرو به دلیل سهولت و پایداری در فرمان پذیری ، از سیستم فرمان هیدرولیک به طور گسترده تری استفاده می کند . سیستم HPAS  مقدار معینی از نیرو را به گشتاور اعمال شده اضافه می کند و کار لازم برای تغییر جهت چرخ خودرو را کاهش می دهد . با تنظیم فرمان های هیدرولیک ، می توانید بدون در نظر گرفتن اندازه و وزن اتومبیل ، وسیله نقلیه را به راحتی کنترل کرده و با آن راحت مانور دهید .

سیستم های EPAS نسبت به سیستم فرمان هیدرولیک از نظر انرژی کارآمد تر هستند اما به خودروهای کوچک و متوسط محدود می شوند . همچنین سیستم های فرمان برق الکترونیکی نسبت به سیستم های هیدرولیکی کوچکتر و سبک تر هستند . دانستن جزئیات در مورد سیستم هیدرولیک می تواند برای بسیاری از افراد مهم و مفید باشد.

فرمان هیدرولیکی چیست ؟

اتومبیلی ک دارای فرمان هیدرولیک می باشد کار را برای راننده بسیار راحت و دل نشین می کند . در واقع این فرمان نوعی اهرم کمکی است که در مواقع دور زدن و پیچاندن فرمان به راننده کمک چندانی می کند .

که این دستگاه سبب شده است که رانندگی برای رانندگان بسیار راحت و دل نشین ترشود . فرمان هایی که دارای چنین منبع انرژی هستند که کار راحت تر میکنند هیدرولیکی هستند .

فرمان هیدرولیک

علت راحتی کار در فرمان هیدرولیک چیست ؟

شاید برای شما هم پیش آمده باشد که بخواهید بدانید علت راحتی کار و روان شدن فرمان در فرمان هیدرولیکی چیست . زمانی که راننده فلکه فرمان را می چرخاند منبع روغنی تحت فشار قرار می گیرد و این روغن که تحت فشار قرار می گیرد . بیشتر کارچرخاندن را انجام می دهد . اغلب فرمان های هیدرولیکی همان فرمان های دستی اند که یک بوستر به آنها اضافه شده است .

بوستر ها شامل یک پیستون و یک سیلندر است که با روغن کار می کنند در واقع یک پیستون و یک سیلند هیدرولیک هستند . که داخل پیستون محفظه پیستون ، سیلندر روغن را فشرده میکند و باعث راحت چرخاندن فلکه فرمان می شود .

خرابی سیستم هیدرولیک فرمان، علائم و علت خرابی آنها 

1-  خراب شدن روغن هیدرولیک

اگر از روغن هیدرولیک را به موقع عوض نکنیم و یا از روغن هیدرولیک مرغوب و مناسب استفاده نکنیم احتمال خراب شدن پمپ هیدرولیک ، کاسه نمد های شیر هیدرولیک و جک دو طرفه هیدرولیک وجود دارد . اگر این قطعات خراب شوند روغن آنها نشت می کند و سطح روغن هیدرولیک در مخزن پایین می آید .

2- استفاده از قطعات نا مرغوب

استفاده از قطعات مرغوب در سیستم هیدرولیک به این دلیل اهمیت دارد که فشار بالایی از روغن در سیستم هیدرولیک در جریان است . مثلا در پژو 206 شیلنگ فشار قوی هیدرولیک از بالای مانیفولد اگزوز عبور کرده و اگر روغن از محل اتصال شیلنگ و لوله نشت پیدا کند ، روغن هیدرولیک روی مانیفولد اگزوز می ریزد و به علت حرارت بالای مانیفولد ، آتش سوزی به وجود می آید .

3-  استفاده از رینگ و لاستیک غیر استاندارد – بر هم خوردن زوایای 5 گانه جلوبندی

استفاده از رینگ یا لاستیک با سایزی غیر استاندارد و بر هم خوردن زوایای 5 گانه جلوبندی موجب می شود که به سیستم هیدرولیک برای چرخاندن فرمان فشار بیشتری وارد آید و پمپ هیدرولیک برای انجام وظیفه خود صدای غیر عادی تولید کند .

علائم خرابی سیستم هیدرولیک

اگر به مرور زمان سطح روغن هیدرولیک در مخزن کم شود ، یکی از قطعات زیر نشتی دارد که شما می توانید با مشاهده روغن دراطراف این قطعه به راحتی آن را تشخیص دهید  :

1- روغن ریزی از هر یک از قسمت ها

1- مخزن یا شیلنگ های هیدرولیک

2- سوئیچ الکتریکی لوله فشار قوی

3- پمپ هیدرولیک

4- شیر هیدرولیک یا جک دو طرفه

2-  ایجاد صدا هنگام چرخاندن فرمان به چپ یا راست و در هنگام کار کردن درجا

شنیدن صدای غیر عادی از سیستم هیدرولیک شامل موارد زیر است :

1- اگر پمپ دچار مشکل شده باشد در هنگام کارکردن درجای موتور پمپ هیدرولیک صدای اضافه تولید می کند .

2- اگر سطح روغن هیدرولیک در مخزن کافی نباشد و یا کیفیت روغن هیدرولیک پایین باشد و یا روغن هیدرولیک نشتی داشته باشد ، هنگام چرخاندن فرمان به چپ و راست صدای غیرعادی شنیده می شود .

3- اگر هنگام چرخاندن فرمان، صدایی شبیه به سوت یا جیغ از تسمه هیدرولیک شنیده شود، ممکن است فولی تسمه روی میل لنگ معیوب باشد و یا سایز تسمه هیدرولیک مناسب نباشد که در اینصورت باید ریگلاژ شود .

3- سفت شدن فرمان با وجود روشن بودن موتور خودرو

اگر موتور خودرو روشن باشد و فرمان سفت شود به ترتیب زیر عمل کنید :

1- از سالم بودن تسمه هیدرولیک مطمئن شوید .

2- سطح روغن هیدرولیک در مخزن را بررسی نمایید تا به اندازه باشدومطمئن شوید که روغن هیدرولیک به پمپ هیدرولیک می رسد .

3- از کیفیت روغن هیدرولیک اطمینان یابید . همچنین اطمینان یابید روغن هیدرولیک مناسب و کارکرد آن بیش از حد نباشد .

اگر موارد 1 ، 2 و 3 مشکلی نداشتند ، علت سفت شدن فرمان با وجود روشن بودن موتور خودرو، یکی از موارد زیر است که باید توسط تکنیسین خودرو بررسی شود :

1- پمپ هیدرولیک

2- شیر هیدرلیک فرمان

3- جک دو طرفه هیدرولیک

خرابی های رایج در سیستم هیدرولیک خودروهای سواری ، پژو 206 تیپ 6 ، 5 ، 3 ، 2 سمند پارس SD ، سمند، تندر 90 ( ال90 ) و پراید :

علائم خرابی :

1- کم شدن سطح روغن هیدرولیک داخل مخزن هیدرولیک

2- شنیدن صدای اضافه هنگام چرخاندن فرمان

3- چرب شدن اطراف محل روغن ریزی

نکته مهم:  

در انواع 206 ، به خصوص مدل های قبل از 86 ، به دلیل پوسیدگی و مجاورت با حرارت بالای مانیفولد اگزوز ، شیلنک فشار قوی هیدرولیک نشتی پیدا می کند و این نشت روغن سبب آتش سوزی موتور می شود .

برای پژو 405 ، پارس و سمند ، خرابی و لق شدن بوش های جک هیدرولیک

علائم خرابی :

1- اگر خودرو روشن باشد و صدای تق تق شنیده شود به طوریکه وقتی خودرو خاموش باشد این صدا وجود نداشته باشد .

2- برای پراید ، نشت روغن هیدرولیک از شیر هیدرولیک ، شیلنگ های مخزن هیدرولیک

علائم خرابی :

1- چرب شدن اطراف محل روغن ریزی

2- کم شدن سطح روغن هیدرولیک داخل مخزن هیدرولیک

3- شنیدن صدای اضافه هنگام چرخاندن فرمان

همچنین خرابی ( جک هیدرولیک ) در خودروهای پژو 405 ، پارس و سمند نیز علائم زیر را به همراه دارد .

علائم خرابی :

1- شنیدن صدای اضافه هنگام چرخاندن فرمان

2- چرب شدن اطراف محل روغن ریزی

3- کم شدن سطح روغن هیدرولیک داخل مخزن هیدرولیک

سیستم فرمان هیدرولیک چگونه کار می کند ؟

یک سیستم HPAS معمولاً از مکانیسم چرخ دنده های دندانه دار و چرخ دنده های جناحی با کمک یک پمپ کنترل جریان ثابت استفاده می کند . این روش با افزایش انرژی در حال اعمال حس سبک تر بودن خودرو را به وجود می آورد و کنترل خودرو را ساده تر می کند . یکی دیگر از مکانیسم های کنترل درایور که در حال حاضر در سیستم فرمان هیدرولیک مورد استفاده قرار می گیرد جعبه دنده فرمان است . این مکانیزم برای رانندگی های طولانی مدت و به خصوص برای کار با خودروهای سنگین همچون کامیون ها طراحی شده است .

هیدرولیک در این سیستم فرمان برقی چگونه کار می کند ؟

هنگامی که فرمان چرخانده می شود ، مایعات برای پمپاژ به سمت پمپ خارج می شوند ، پمپ هیدرولیک این مایع را تحت فشار قرار داده و آن را از طریق خطوط سیال هیدرولیک به سمت قطعه لغزان آزاد می کند . قطعه لغزان شامل پیستون و استوانه است . استوانه دارای دو دهانه در دو طرف پیستون است و دهانه ها به خطوط سیال هیدرولیک متصل هستند . هنگامی که مایع با فشار قوی به هر یک از دهانه ها تغذیه می شود ، پیستون تغییر وضعیت چرخ دنده دنده به سمت جهت مخالف حرکت می کند . این کار باعث ایجاد یک حرکت خطی و دقیق در چرخ های جلو می شود .

چرخ دنده های سیستم فرمان هیدرولیک چگونه کار می کنند ؟

به طور ساده در انتهای محور فرمان یک چرخ دنده وجود دارد . این چرخ دنده بر روی یک نوار دندانه دار واقع شده است و چرخاندن فرمان به واسطه چرخیدن چرخ دنده، باعث لغزش نوار مذکور به یک سمت شده و تغییر زاویه لاستیک ها را به همراه دارد . البته این عملکرد در تمامی انواع فرمان ها تقریباً یکسان است و به فرمان هیدرولیک خلاصه نمی شود .

بیشتر بدانید 

عمده تفاوت های یو پی اس های ( ups ) ماژولار و متمرکز چیست ؟

آیا استفاده از گاز طبیعی فشرده ( CNG ) در خودرو ایمن است ؟

همه چیز درباره چراغهای هشدار دهنده پشت آمپر خودرو

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.