عوامل خرابی فرمان هیدرولیک خودرو چه میباشد
سلام خدمت مخاطبين گرامی مگ کارز پستی بسیار کارآمد درباره ی خرابی فرمان هیدرولیک خودرو را فراهم کردیم امیدوارم بخونید و استفاده کنید ا زاین آموزش و بفرستید برای دوستاتون که اونام ممطالعه کنن و همچنین خواهشمندم با نظرات و پيشنهادات خودتون مارو ياری کنید.
این خرابی اغلب در اثر کارکرد بدون روغن و یا سطح پایین روغن به وجود میآید، چرا که اگر روغن به میزان کافی بین قطعاتی که درون پمپ روی هم با فشار زیادی در حال حرکت هستند، وجود نداشته باشد، باعث خوردهشدن سریع آنها میشود.
ساییدگی و پلهکردن این قطعات باعث میشود روغن هیدرولیکی که درون پمپ است، از بین قطعات به بیرون فرار کند و نتواند آن فشار لازم برای کمک به چرخش فرمان را ایجاد کند.
در علم سیالات میخوانیم که پمپها انواع مختلفی دارند و یکی از قویترین آنها پمپهای پرهای هستند که نمونهای از آنها پمپ هیدرولیک است. در پمپ هیدرولیک دو قطعه وجود دارد که به ماه و ستاره معروف است.
ستاره درون ماه که یک بیضی است میچرخد و روغن بین این دو قرار میگیرد. از آنجا که ماه در واقع بیضیشکل است، باعث میشود تا ستاره در دو نقطه خیلی به لبههای ماه نزدیک باشد و در دو نقطه دیگر کمی فاصلهدارتر قرار بگیرد.
روغن در دو قسمتی که فاصله کم است، تحت فشار بین پرههای ستاره و ماه قرار میگیرد و با نیروی زیادی از محفظه خارج میشود و همین اتفاق باعث چرخش راحت فرمان میشود، اما از آنجایی که این قطعه نیز یک وسیله مکانیکی است و خرابی دارد، ممکن است که در کارکرد دچار مشکل شود.
سیستم فرمان
تایر با بالاترین کیفیت، آخرین مدل ارتقا یافته موتور خودرو و متعلقات اتوماتیک با بالاترین کارایی، بدون سیستم فرمان مناسب و ایمن معنی و کارایی ندارند. سیستم فرمان هیدرولیک خودروی شما از جمله سیستمهایی است که مستقیما با آن کار نمیکنید، اما به معنی واقعی کلمه همیشه با آن در ارتباط هستید.
در مواقعی که خودرو در دنده قرار نداشته و نیاز به کنترل مستقیم شما ندارد، هنگامی که خودرو در حالت حرکت اتوماتیک یا کروز کنترل قرار دارد یا سایر شرایطی از این دست، باعث میشوند تا شما برای لحظاتی پای خود را از روی پدال بردارید؛
مطلب مرتبط: دلایل و علائم خرابی سیستم فرمان هیدرولیک خودرو
اما سیستم فرمان خودرو ایجاب میکند تا شما همیشه از دستان خود برای کنترل آن استفاده کنید. خرابی سیستم فرمان هیدرولیک خودرو الزاما منجر به یک تصادف نمیشود اما میتواند خطرات بسیار بدتری را بوجود بیاورد.
بیایید از دید یک راننده پشت فرمان به زیر درب موتور خودرو نگاهی بیندازیم. به برخی مشکلات معمول فرمان خودرو و کاری که میتوانید برای جلوگیری از وقوع سانحه انجام دهید، نیز میپردازیم.
خرابی سیستم فرمان خودرو
برای این که شما در این موضوع که مشکلات فرمان خودرو مسئله مهمی هستند، شک دارید؛ بیایید فقط نگاهی به برخی از اصلیترین فراخوانهای بزرگترین خودروسازان برای نقص در کالای تولیدی بیندازیم. به عنوان مثال سال گذشته شرکت فورد
نیم میلیون خودرو را برای یک مشکل در سیستم فرمان هیدرولیک به شرکت فراخوانده و و رفع عیب نمود. به خاطر این موضوع اداره ملی ایمنی ترافیک بزرگراه آمریکا (NHTSA) شکایتهایی را مورد بررسی قرار داد که مبنی بر از دست دادن ناگهانی قدرت برخی از خودروهای ویژه و عدم توانایی در کنترل آنها بود.
یک بررسی مستقل توسط شرکت فورد به این نتیجه رسید که ۴ مورد از حوادث گزارش شده به دلیل از دست دادن سیستم فرمان هیدرولیک خودرو اتفاق افتاده است.
نه تنها تعداد اتومبیلهایی که مشکل از دست دادن قدرت فرمان خودرو را تجربه کرده بودند، به انگشتان دست نمیرسید، بلکه حتی این تعداد برای برگرداندن ۴۲۳۰۰۰ خودرو به نمایندگیهای فروش آن در سراسر کشور کافی بود.
از دست رفتن قدرت فرمان (چه برقی یا هیدرولیکی) توسط شرکتهای میلیارد دلاری با میلیونها خودرو در جاده به عنوان یک مسئله ایمنی بحرانی شناخته میشود. به همین دلیل نیز باید این موضوع مهم را مورد بررسی قرار دهید.
مشکلات معمول فرمان هیدرولیک خودرو
سفتی فرمان، مشکلات الکتریکی مرتبط به فرمان
بیایید یکی از مسائلی را مورد بررسی قرار دهیم که مستقیما با پایین بودن سطح روغن فرمان مرتبط نیست. خرابیهایی که مرتبط با هیدرولیک نمیباشد، شامل اجزا الکتریکی سیستم فرمان هیدرولیک خودرو است.
هر گاه فرمان به شدت خشک شود، مکانیزم الکتریکی واکنش نشان نداده و مشکل از این قسمت میباشد.
اگر یک دستگاه کدخوان داشته باشید به شما در جهت درست شناخت مشکل راهنمایی میکند. اگر شما بدانید که خودروی شما یک مسئله الکتریکی با فرمان دارد، در صورت نداشتن دستگاه کدخوان یا اسکن ممکن است مدت زمانی برای تشخیص ریشه اصلی این مشکل طول بکشد. جعبه فیوز را بررسی کنید،
مطلب مرتبط: علائم و نشانه های خرابی سیبک فرمان خودرو چیست؟
به دنبال نقصها و خرابیهای آشکاری در سیمها و اتصالات بگردید و سپس ولتاژ باتری خودرو را چک کنید. با فرض کارساز نبودن این اقدامات، در این جا یک راه کار سریع (امکان پذیر) وجود دارد:
خودروی خود را به طور کامل خاموش کنید و آن را مجددا روشن کنید. این کار به راه اندازی مجدد اجزای الکتریکی کمک میکند؛ فرمان الکتریکی شما ممکن است به حالت اول برگردد.
با این حال انتظار نداشته باشید که این روش راه حلی بلند مدت بوده و مشکل را به طور کامل حل کند. در اسرع وقت قسمتها و اجزای الکتریکی فرمان را توسط یک مکانیک مورد بررسی قرار دهید.
از دست رفتن توان هیدرولیکی
اگر شما احساس میکنید که فرمان خودروی شما به نحوی گیر کرده است و ۵ برابر قدرت معمول شما را برای تبدیل شدن به یک تغییر متداول نیاز دارد؛ احتمال دارد که فرمان هیدرولیکی خودرو در حال از دست دادن قدرت خود باشد.
سطح روغن خودروی خود را وقتی خودرو سرد است، بررسی نکنید. در ابتدا برای دقایقی با خودرو کار کنید. به این ترتیب ارزیابی دقیق مقدار واقعی روغن در سیستم فرمان خودکار را به دست خواهید آورد.
عقل سلیم به شما میگوید که هر وقت فرمان اتومبیل به درستی کار نمیکند، مخزن روغن فرمان خودرو را چک کند و این دقیقا همان کاری است که شما باید در این مورد انجام دهید.
اما به خاطر داشته باشید که چک کردن سطح روغن تنها مرحله اول است. اگر سطح روغن واقعا پایین باشد باید بررسیهای خود را برای فهمیدن دلیل آن انجام دهید. شاید علت بروز یکی از تصادفات اخیر پایین بودن سطح روغن باشد.
وجود صداهای گوش خراشی مثل آسیاب شدن به هنگام دور زدن
وجود صداهایی مثل آسیاب کردن چیزی لزوما به معنی خرابی سیستم فرمان نمیباشد اما میتواند نشان دهنده مشکلات قریبالوقوع باشد. مانند اغلب صداهای غیر منتظره، ۹۹% مواقع این صداها مرتبط با تسمه دینام میباشد.
یک بازرسی کامل از قرقره پمپ فرمان هیدرولیک خودروی خود انجام دهید یا یک مکانیک حرفهای را برای بررسی این قسمت خودرو در نظر بگیرید.
اگر شما دوستی دارید که مایل به کمک به شما می باشد، به صورت ایمن خودرو را توسط جک بلند کرده و در حالی که یک نفر تایرها را می چرخاند نفر دیگر به بررسی تسمه سیستم خودکار فرمان بپردازد.
اگر تسمه شل شده باشد شما باید آن را محکم و یا تنظیم کنید. قبل از انجام هرگونه کار بر روی تسمه سیستم فرمان از خاموش بودن خودرو اطمینان حاصل کنید.
نشتی روغن فرمان
وجود یک نشتی واضح میتواند یک هشدار جدی برای ایمنی و کارایی سیستم فرمان اتومبیل باشد. اگر متوجه وجود یک مایع قهوهای تیره زیر خودروی خود شدید که بوی روغن سوخته میداد، ممکن است روغن نباشد.
مطلب مرتبط: دلیل لرزش ،کوبش و پیچیدن فرمان در جلوبندی خودرو از چیست؟
روغن فرمان یک بوی منحصر به فرد دارد که توسط بسیاری از کارشناسان خودرو به عنوان ترکیبی از روغن تازه، روغن سوخته و روغن بسیار استفاده شده است.
به بررسی ریشه مشکل بپردازید. نشت روغن سیستم فرمان معمولا توسط یک شلنگ ترک برداشته یا فرسوده ایجاد میشود که پمپ فرمان را تغذیه میکند. هم چنین اتصالات شلنگها و سایر اتصالات را با دقت مورد بررسی قرار دهید. اگر شلنگها و اتصالات را به درستی مورد بررسی قرار دادید به بررسی پمپ فرمان بپردازید.
تمامی قفسه فرمان نیز باید توجه شما برای بررسی را به خود جلب کند. پمپ هیدرولیک خودش ممکن است علت نشت سیال باشد. ما امیدواریم که این نکات به شما کمک کند تا مسائل مربوط به فرمان اتومبیل را شناسایی و تعمیر کنید.
منبع:رگلاژ
گردآوری و بازنشر: مجله خودرو
مطالب مرتبط:
آموزش عیبیابی اجزاء ستون فرمان خودرو
آموزش تعمیر پمپ هیدرولیک فرمان پژو 405 ،سمند و 206